Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 929
hei og hopp.

driver og setter sammen en komplett ny pc (fra komplett) og listen ser foreløpig slik ut:

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte
Lydkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS PCI,64MB,EAX Advanced HD 5.0,Front Panel
HDD: Seagate Barracuda 7200.8 300GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM
Kabinett: Thermaltake Kandalf Sølv, Aluminium Super tower (Uten Strømforsyning)
PSU: Thermaltake Silent Purepower 460W Blått Lys Stømforsyning, Active PFC, 20/24pin
RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200
Skjermkort: XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

men nå lurer jeg på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe til. ifølge komplett, har dette kortet før over nyttår, og jeg vil handle pcn før julaften. helst i neste uka. om ikke før. uansett, da står det mellom K8N DIAMOND kortet fra MSI, og A8N Deluxe/Premium fra ASUS. Vurderer LANPARTY fra DFI, men er liksom ikke helt sikker[color=red](OBS:beklager at linkene er fra andre sider enn komplett, men de var nede i skrivende stund)[/color].

så nå står jeg her, med skjegget i postkassa og ikke helt vet hva jeg skal bestemme meg for.
vil gjerne høre brukeranbefalinger av kortene, og begrunnelser til hvorfor jeg burde kjøpe ett av dem. kanskje litt greit om noen av dere har sammenligningstester av dem også. eller kanskje noen av dere rett og slett ser om ett er bedre enn ett annet. jeg ser ikke sånt sånn med en gang, men de er de høyeste i sin prisklasse(fra sine respektive produsenter) og i hovedkortverdenen betyr som regel dyrest best.

så, noen tips?
Sitat av eLto
hei og hopp.

driver og setter sammen en komplett ny pc (fra komplett) og listen ser foreløpig slik ut:

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte
Lydkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS PCI,64MB,EAX Advanced HD 5.0,Front Panel
HDD: Seagate Barracuda 7200.8 300GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM
Kabinett: Thermaltake Kandalf Sølv, Aluminium Super tower (Uten Strømforsyning)
PSU: Thermaltake Silent Purepower 460W Blått Lys Stømforsyning, Active PFC, 20/24pin
RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200
Skjermkort: XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

men nå lurer jeg på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe til. ifølge komplett, har dette kortet før over nyttår, og jeg vil handle pcn før julaften. helst i neste uka. om ikke før. uansett, da står det mellom K8N DIAMOND kortet fra MSI, og A8N Deluxe/Premium fra ASUS. Vurderer LANPARTY fra DFI, men er liksom ikke helt sikker[color=red](OBS:beklager at linkene er fra andre sider enn komplett, men de var nede i skrivende stund)[/color].

så nå står jeg her, med skjegget i postkassa og ikke helt vet hva jeg skal bestemme meg for.
vil gjerne høre brukeranbefalinger av kortene, og begrunnelser til hvorfor jeg burde kjøpe ett av dem. kanskje litt greit om noen av dere har sammenligningstester av dem også. eller kanskje noen av dere rett og slett ser om ett er bedre enn ett annet. jeg ser ikke sånt sånn med en gang, men de er de høyeste i sin prisklasse(fra sine respektive produsenter) og i hovedkortverdenen betyr som regel dyrest best.

så, noen tips?
Vis hele sitatet...
Hmm... hvorfor ikke gå for s-ata II disk... har dobbel overføringshastighet, og hvis du velger western sine disker så får du 16 MB cache på de også... da går det RASKT

Når det gjelder hovedkort burde du se litt på de nyere asus-kortene, spesielt det premium kortet, har tenkt å prøve det selv når jeg kjøper ny PC på ny-året...
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
MSI kortene vinner på benchmarkene i ytelse, men det er snakk om små marginer. Begge kortene er iallefall gode, men Lanparty kortet syns jeg har teit layout, men det er jo bare meg.

Er du ute etter å spare en drøy tusenlapp kan du gå ned fra 7800 GTX til et 7800 GT og heller gå for en 4200+. med lett overklokking av skjermkortet får du samme ytelsen for en billig penge.
eLto's Avatar
Trådstarter
Polar-: Seriøst eller?`vil ha det beste av det beste når det gjelder skjermkort. gtx er jo nyere med flere feats osv.

men hva mener du med 4200+? gå ned fra 3800+ til 4200+? jaja

aphex: s-ata 2 er vel gjerne dyrere enn vanlige? dessuten er ikke filøverføring min største interesse når det kommer til pc :P

når du nevner asus premium, mener du da det jeg listet opp, eller det som ikke kommer inn på komplett før i januar?

uansett folks, msi, dfi eller asus?
anbefaler ASUS hovedkort... jeg har Asus A8N deluxe, og tre andre venner har samme, og en har premium... ingen har hatt noen problemer
til harddisk er valget litt ditt:
Seagate Barracuda: Mer stillegående
Western Digital: Raskere
og du BØR gå for S-ATA!
foretrekker WD jeg har to stykk inni, 1x 80gb (IDE) og 1x 200gb (S-ata).
skal snart kjøpe en ny 250gb fra WD og, så snart økonomien tilpasser seg det
du bør ta en titt rundt etter tilbud, det er alltid ett tilbud på en eller annen 200/250gb sata harddisk ute og går på en siden (psdata, mpx, komplett, osv)

og det du bør gjøre og, er å søke på hardware.no sin prisguide for å finne ett billigere sted enn komplett... komplett er egentlig dyrt, får samme HD til en hundrings mindre hos MPX.no...
men ikke bestill fra flere steder, fordi det blir dyrt med frakt da.

edit: S-ATA er forresten ikke en krone dyrere, akkuratt samme prisnivå.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Skal du ha det beste å du ha det nye 7800 GTX 512. 7800 GT har akkurat samme 'feats, eneste vesentlige forskjellen er at GTX har 24 pipelines mens GT har 20. Hvis du sjekker benchmarks vil du se at GTX ligger bare noen få prosent foran GT. Selv har jeg clocket et GT som kjører stabilt 10% raskere enn et GTX
polar-: du kan ha et poeng der, men klarer man seriøst å klokke et GT raskere enn et GTX? isåfall sparer jeg jo drøye tusenlappen rimelig lett.

MannY: kan godt kjøpe s-ata, men har hørt det er endel problemer med å installere dem. må ha floppy osv.

ops. glemte at viper var logget på. dette er meg, eLto.
Sitat av ||viper||
polar-: du kan ha et poeng der, men klarer man seriøst å klokke et GT raskere enn et GTX? isåfall sparer jeg jo drøye tusenlappen rimelig lett.

MannY: kan godt kjøpe s-ata, men har hørt det er endel problemer med å installere dem. må ha floppy osv.

ops. glemte at viper var logget på. dette er meg, eLto.
Vis hele sitatet...
Er bare å intigrere driverne på windows cden.
Hvor mye cash har du tenkt å bruke på alt samma totalt ?

Uansett, jeg ville gått for følgende hovedkort :
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299&cks=PRL

Har hatt 3 hovedkort ifra MSI, har opplevd problemer med alle 3. MSI har ikke akkurat rykte på seg for å produsere verdens mest stabile hovedkort når det kommer til kvalitet.
Asus kortet jeg har annbefalt er veldig bra. Du har jo selv kommet over det. Det msi kortet du har valgt ut har jo ikke direkte støtte for X2 cpu som du har tenkt å kjøpe. Asus kortet slipper du å flashe bios for at det skal funke.

Går for asus kortet, da asus er kjent for å lage lit bedre kort med tanke på kvaliteten (hardware bugs osv.)

Sjekk også ut komplett sitt tilbud på kingston 1024 mb ram til 750 kr. Vil påstå at kingston er det beste gaming rammen du kommer over. Er ufattelig stabilt.
Sist endret av SalkiN; 5. desember 2005 kl. 17:34.
eLto's Avatar
Trådstarter
SalkiN: gikk for MSI k8n Diamond, og twinMOS ram. kjøpte også 7800GT, ikke GTX, som var originalt planlagt. Tror ikke det blir direkte store problemer med MSI kortet, da det å flashe bios ikke akkurat er noe problem. blir kanskje verre med tanke på at jeg ikke har internet hjemme, men biosen som evt. følger med på cda har vel gjerne dette. dersom ikke, har man kompiser :P

prislappen kom på 14500,-