Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2124
Lurer på om dere med personlighetsforstyrrelser kan dele hvordan det er? Spesielt dere med antisosial/dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men også alle andre vanligst å høre om er borderline og unnvikende, men bare del for det om.

Jeg har gått til psykolog i 2 år og den lengste pausen jeg har hatt fra rus er 3 mnd. Hun har ikke satt offisiell diagnose men tentativ diagnose som antisosial og narsisisstisk. Jeg er sikker på jeg har mange trekk av begge, men når jeg ser på andre med de diagnosene på youtube og forumer og en jeg kjenner med ASPD, så føler jeg at jeg har mer empati enn dem. Det er selvfølgelig et spektrum men jeg vet at jeg hadde drept meg selv før familien min, og jeg oppfører meg og er "snill" i dagtildag samtaler, sånne småting som er småempatiske, men jeg er også veldig selvsentrert og har mange av de narsisisstiske trekkene. Jeg er kriminell og sender folk for å gjør volden for meg, men jeg har ikke problem med å være voldelig, jeg liker det kanskje litt. I de grandiose fantasine mine så er jeg skikkelig suksessfull white collar kriminell, men jeg kan innrømme at mye av det jeg har gjort er og selge piller og alt annet. Tingen psykologen merker er at jeg har mye innsikt i de potensielle diagnosene siden jeg er glad i psykologi og psykiatri osv. Uansett det ble litt mye om meg hehe, vennligst del dere med personlighetsforstyrrelser.
Har ingen pf, men har mye erfaring med en narsissist. Blir litt rart å dele info om ham her, selv om jeg i teorien er anonym, men still spørsmål på pm hvis du vil.
Trådstarter
48 3
Sitat av *pi Vis innlegg
Har ingen pf, men har mye erfaring med en narsissist. Blir litt rart å dele info om ham her, selv om jeg i teorien er anonym, men still spørsmål på pm hvis du vil.
Vis hele sitatet...
NPD er en ekstrem versjon av narsissisme, men hvis du tror han har det, tror du han er istand til å være glad i folk andre enn familien lett? og hvor empatisk ville du si han er?
Har ikke en pf selv, men kjenner to stk som er diagnostisert med bpd, som på nært hold kan virke intenst. Når det kommer til den konkrete lidelsen så handler det mye om å forsikre vedkommende om at du er en stabil (dvs. fast) støttespiller som lytter til tankene som plager dem uten og avfeie dem..
Trådstarter
48 3
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Har ikke en pf selv, men kjenner to stk som er diagnostisert med bpd, som på nært hold kan virke intenst. Når det kommer til den konkrete lidelsen så handler det mye om å forsikre vedkommende om at du er en stabil (dvs. fast) støttespiller som lytter til tankene som plager dem uten og avfeie dem..
Vis hele sitatet...
holdt på med ei jente med BPD i 1 år ish av og på, fortsatt traumatisert etter det hahah, hun var jææævla fin da og det var vel alt som holdt meg igjen, og hun likte meg og pusha alle andre gutter vekk siden jeg hadde noe 'bad boy' greier med meg eller etter hennes ord 'sosiopat' haha. men kom deg vekk hvis du er i forhold med en person med BPD, hvis det er familie eller nærme venn der du ikke blir torturert så kan du ha kontakt.

men det er jo selvfølgelig bare de verste situasjonene, de fleste med BPD er fine mennesker som ikke skader andre etter min erfaring
Sist endret av ttt123; 12. mai 2020 kl. 22:15. Grunn: fordi
Sitat av ttt123 Vis innlegg
holdt på med ei jente med BPD i 1 år ish av og på, fortsatt traumatisert etter det hahah, hun var jææævla fin da og det var vel alt som holdt meg igjen, og hun likte meg og pusha alle andre gutter vekk siden jeg hadde noe 'bad boy' greier med meg eller etter hennes ord 'sosiopat' haha. men kom deg vekk hvis du er i forhold med en person med BPD, hvis det er familie eller nærme venn der du ikke blir torturert så kan du ha kontakt.

men det er jo selvfølgelig bare de verste situasjonene, de fleste med BPD er fine mennesker som ikke skader andre etter min erfaring
Vis hele sitatet...
Høres ut som hu ene venninna av meg det ja, og det er vel klassisk for denne lidelsen av de kan 'splitte' i holdningene og meningene sine til enkeltmennesker ved det ''du og jeg'' ville ansett som minimalt.

Svart-hvitt.

Men som du sier, veldig gode venner i de menneskene jeg kjenner med denne lidelsen, han ene kan være litt lur av og til, men det ser jeg på som en del av sykdomsforløpet hans og ikke som en definitiv karakteristikk av ham som menneske.
Var forelska i en jente med BPD men det var heldigvis ikke gjensidig. Føler virkelig at jeg slapp billig unna. Ut i fra hva jeg vet om hennes liv i dag så hadde jeg nok vært dypt ulykkelig i et forhold med henne...

Jeg har forresten diagnosen "varig personlighetsforandring etter katastrofale livshendelser"
Ask me anything. Men det er ikke like spennende som en ekte psykopat da.
Sist endret av TrippyKing; 13. mai 2020 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil bare si at det å leve et liv i rusmiljøet gjør at man forsterker de personlighetstrekkene som vurderes når man diagnostisere noen med antisosial/dyssossial, narsissistisk og borderline pf. Man blir mer empatiløs og kynisk. Jeg vil råde til å be om en ny utredning etter en lengre rusfri periode.
Jeg er diagnosert med PTSD og ustabil personlighetsforstyrrelse, jeg er det jeg vil kalle kronisk suicidal, der og da kan impulsene mine føles totalt logisk ut selv om de ikke har noe rot i virkeligheten. Humøret mitt kan skifte en del, men jeg har alltid prøvd mitt beste å skjule dette så det ikke vises på utsiden, noe jeg føler jeg har blitt flinkere med årene på. Jeg er fullt av arr på armene, låra og beina, jeg har heldigvis kuttet dette ut dog har det gått over til rus istedet. Jeg vil også poengtere at jeg er ikke en egoist, voldelig eller særlig oppmerksomhetssyk. Jeg er vel det man kan kalle en ''quiet borderliner'', alt jeg kan oppsummere det med er nok at jeg er utrolig selvdestruktiv.
@Imawesome

Rus er den ultimate formen for selvskading. Take care <3
Schizoid og reaktiv tilknytningsforstyrrelse. (Med et godt dryss av andre mentale problemer i tilegg.)
Hater å omgås med folk generelt, men jeg er fortsatt glad i sosial kontakt så da blir det til at jeg prater med folk over nett istedet. Grei løsning men det blir fryktelig ensomt. Lever ikke for meg selv for å si det sånn, hadde det ikke vært for foster foreldrene mine så hadde jeg ikke vært her mer. Sitter vel egentlig bare å venter på at de skal dø sånn at jeg kan “følge etter”. Ikke så spennende akkurat, men men.

Lurer noen på noe mer, let me know.
Personlighetsforstyrrelse er blitt samlesekk på svært mange forskjellige avvikende personlighetstrekk. Disse trekkene er jo et kontinuerlig spektrum, ikke diskret oppdeling - og det skal potensielt sett veldig lite til for å diagnostiseres. Samtidig så vil vel de fleste mer alvorlige issues inkludere personlighetsforstyrrelse(r). Følgelig kan TS være langt friskere enn andre med samme diagnose. Litt som å si at noen er feit - det kan både være en på 200 og en på 100 kg

Selv scorer jeg omtrent 1 poeng på hver av de forskjellige formene, og om jeg ønsker å jobbe med dette kan jeg diagnostiseres med blandet personlighetsforstyrrelse. Er i rusbehandling og terapeut er såpass usikker at hun kun vil sette diagnosen om jeg ønsker å jobbe med disse tingene. Intuitivt var jeg veldig avvisende, jeg vil faen ikke ha noen personlighetsforstyrrelse, men etter å ha tenkt meg litt om har jeg snudd. God terapi er gull verdt og personlighetsforstyrrelser lar seg kurere. Unntaket er muligens antisosial personlighetsforstyrrelse.

Sitat av tøydokke Vis innlegg
Jeg vil bare si at det å leve et liv i rusmiljøet gjør at man forsterker de personlighetstrekkene som vurderes når man diagnostisere noen med antisosial/dyssossial, narsissistisk og borderline pf. Man blir mer empatiløs og kynisk. Jeg vil råde til å be om en ny utredning etter en lengre rusfri periode.
Vis hele sitatet...
Nettopp.
Sist endret av Tøffetom; 15. mai 2020 kl. 08:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Personlighetsforstyrrelse er blitt samlesekk på svært mange forskjellige avvikende personlighetstrekk. Disse trekkene er jo et kontinuerlig spektrum, ikke diskret oppdeling - og det skal potensielt sett veldig lite til for å diagnostiseres. Samtidig så vil vel de fleste mer alvorlige issues inkludere personlighetsforstyrrelse(r). Følgelig kan TS være langt friskere enn andre med samme diagnose. Litt som å si at noen er feit - det kan både være en på 200 og en på 100 kg
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i, og jeg mener de har tenkt litt annerledes i ICD11 med skala for alvorlighetsgrad og individuell profil heller enn faste kategorier som du enten har eller ikke har.