Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6550
Jeg skal ta IT på vg2 neste år og lurer på om noen har peiling på hva jeg kan lære meg for å få et forsprang til høsten. Jeg har veldig lyst å lære meg å programmere, men vet ikke hvilket programmerings språk jeg skal velge. Noen som har gått IT 1 og 2 før? Om noen har lyst å fortelle om hvordan en vanlig time i IT-klassen er vil jeg gjerne vite det også
Ikke bry deg så mye om hvilket språk du skal lære først. Det er en hau av språk og en hau av ulike meninger om hvor du skal starte. Det viktigste er bare rett og slett at du kommer i gang, og ikke er så redd for hvor du starter.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
IT1 her som jeg går det, er det fokusert rundt HTML, MySQL og PHP. Dog man bruker DreamWeaver, MySQLWorkbench og lignende software, som gjør det lett (men du kan gjøre det på den "vanskelige" måten og lære alt grundig)

IT2 som jeg har forstått det bygger mer på Flash og andre programmerings språk, kan sikkert varriere hvilke språk man bruker rundt i landet. Skal ta dette til neste år.
Trådstarter
57 1
Sitat av etse Vis innlegg
Ikke bry deg så mye om hvilket språk du skal lære først. Det er en hau av språk og en hau av ulike meninger om hvor du skal starte. Det viktigste er bare rett og slett at du kommer i gang, og ikke er så redd for hvor du starter.
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg noen tips til å komme meg litt "frampå" til høsten da? Noe jeg kan sette meg inn i?
Sitat av IwinH Vis innlegg
Kan du gi meg noen tips til å komme meg litt "frampå" til høsten da? Noe jeg kan sette meg inn i?
Vis hele sitatet...
Programmering er ofte en egenskap du må lære deg. Det handler om å kunne lære seg å tenke på den abstraktemåten du må gjøre, samt det å lære seg å dele et problem i biter som man kan løse med å skrive kode. Så om du tror programmering er noe du får nytte av å kunne i faget (har ikke hatt det selv), ville jeg bare startet med et hvilket som helst av de populære språkene.

Ville i hovedsak anbefalt språk som Java, C#, python og Ruby. PHP synes jeg ikke er en god start siden man blir alt for distrahert med HTML og annet som jeg ikke synes er så viktig i begynnelsen. Selv om det sikkert er kult å kunne si man lagde sin egen webside.
Som nevnt er IT1 mye websider og databaser. Noen emner du kan sette deg inn i er:
  • Hva databaser er
  • datatyper
  • ER-modellen
  • Normalformene
  • SQL
  • html/css
  • javascript
Og det burde egentlig være mer enn nok
IKT du snakker om? I så tilfelle lærer du ikke noe programmering her.
Studer Word, Powerpoint, Excel, Photoshop, Dreamweaver og server, da er du godt i gang.
I IT2 så er hovedfokuset, hvor jeg går, nesten BARE på Actionscript 3 og programmering i Flash, men i IT1 så var det som lor3ntz sa, for det meste fokus på hvordan databaser er bygget opp og hvordan de fungerer og generellt "websideprogrammering", som html, SQL, css og javascript.

det er litt Photoshop også, men jeg ville ha satt meg inn i hvordan en webside er bygget opp og lært meg basicen i html. Kan også være lurt å ta en titt på Actionscript, men det kan du vente med, siden du først begynner på det i 3.

noen linker som kan være til nytte:
http://ento3.no/index.php?option=com...&id=2&Itemid=3
http://www.w3schools.com/default.asp
http://www.ento3.no/inf/plan.html
http://blog.reflexstock.com/2010/09/...hotoshop-guru/

(merk deg at disse linkene er bare ett pekepinn, google is your friend)

Lykke til!
IT1 har ingen programmering. Kan hende læreren din kjører en innføring i flash. Så her trenger du ikke mye kunnskaper, kun HTML/CSS og databaser (MySQL).

IT2 er som oftest ActionScript3. Hørt om noen som har andre språk som C#, men i utgangspunktet Flash. Her kan du forberede deg ved å lese deg opp på språk og generell programmerings logikk.
Det vi lærer i IT1 har vel ikke noe som helst med programmering å gjøre.
Vi lærer å bruke dreamweaver, photoshop, mysql og litt flash.
Stort sett hva vi gjør i timene er at vi får oppgaver der vi skal bygge opp en nettside der innholdet avhenger hvor langt vi har kommet i pensum. Stort sett slik prøvene foregår også.

IT2 er det vel lett javascript programmering i actionscript tror jeg, men ikke noe særlig mer enn det.
Jeg hadde IT2 og skjønte knapt nok hva jeg drev med, noe jeg hadde til felles med 85% av resten av klassen, mens de resterende 15% programerte i Java og kunne actionscript ut og inn. Ganske høy vanskelighetsgrad på dette faget hvis man ikke har vært innom programmering før. Har en kamerat som hadde IT2 det året her, forstod knapt nok noe han heller. Kan være læreren, men jeg forsto hvertfall ikke annet enn "if" hendelser. xD


Takk gud for at jeg ikke kom opp i eksamen.
Sist endret av overwatch; 4. april 2013 kl. 13:28.

Kode

string [] sTitle = "IT VGS PROGRAMMERING";
for (int i=1; i<sTitle.Length; i++)
    sTitle[i] =char.ToLower(sTitle[i]);
Fixed it.
Du har valgt feil linje..... Data og elektronikk er det du burde gå for å lære dette, spess 3. året dataelektronikk.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Du har valgt feil linje..... Data og elektronikk er det du burde gå for å lære dette, spess 3. året dataelektronikk.
Vis hele sitatet...
Kan hende han bare måtte fylle opp fagkombinasjonene med et fag, og dermed valgte informasjonteknologi da vet du.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Du har valgt feil linje..... Data og elektronikk er det du burde gå for å lære dette, spess 3. året dataelektronikk.
Vis hele sitatet...
For oss som faktisk skal videre på uni/høyskole så er dette rett linje. Men med IT1 og IT2 blir du ikke akkurat mester i programmering og IT, du bare scratcher i basic'en.
Joa, men er det IKT som i yrkesfag, skulle han tatt eit anna valg, no veit eg ikkje kva linje han valgde i år.

Om det er it faget i studie så er jo det halvveis greitt om han skal gå vidare på uni etc.

Men fortsatt generelt feil linje. Er forsåvidt ingen linjer som har programmering i læremåla.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Joa, men er det IKT som i yrkesfag, skulle han tatt eit anna valg, no veit eg ikkje kva linje han valgde i år.

Om det er it faget i studie så er jo det halvveis greitt om han skal gå vidare på uni etc.

Men fortsatt generelt feil linje. Er forsåvidt ingen linjer som har programmering i læremåla.
Vis hele sitatet...
Det er nok Studie Spess han har valgt, da vi har fagene IT1 og IT2.
Sitat av Melcor Vis innlegg
Det er nok Studie Spess han har valgt, da vi har fagene IT1 og IT2.
Vis hele sitatet...
jammen då blir det ein anna sak. fortsatt er det vell mindre med programmering. Programmering er forsåvidt noko du må gjere på fritida, eller når du har komt på høgskule/universitet.
Trådstarter
57 1
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
jammen då blir det ein anna sak. fortsatt er det vell mindre med programmering. Programmering er forsåvidt noko du må gjere på fritida, eller når du har komt på høgskule/universitet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er bare basic om det meste i IT-faget, men jeg valgte det fordi det ikke var noen andre fag som var interessante for meg. Så tenke jeg bare at det kunne vært en fordel å kunne litt om de forskjellige kompetansemålene man har i IT-fagene før skoleåret begynner
Sitat av IwinH Vis innlegg
Jeg vet det er bare basic om det meste i IT-faget, men jeg valgte det fordi det ikke var noen andre fag som var interessante for meg. Så tenke jeg bare at det kunne vært en fordel å kunne litt om de forskjellige kompetansemålene man har i IT-fagene før skoleåret begynner
Vis hele sitatet...
joa den er grei! men trur ikkje du skal vere 100% sikker på at du får noke særlig med programmering. er vell litt flash inn i bildet der, og html etc. men noke c++/java etc. trur eg ikkje.
Trådstarter
57 1
Sitat av CuziikFTW Vis innlegg
I IT2 så er hovedfokuset, hvor jeg går, nesten BARE på Actionscript 3 og programmering i Flash, men i IT1 så var det som lor3ntz sa, for det meste fokus på hvordan databaser er bygget opp og hvordan de fungerer og generellt "websideprogrammering", som html, SQL, css og javascript.

det er litt Photoshop også, men jeg ville ha satt meg inn i hvordan en webside er bygget opp og lært meg basicen i html. Kan også være lurt å ta en titt på Actionscript, men det kan du vente med, siden du først begynner på det i 3.

noen linker som kan være til nytte:
http://ento3.no/index.php?option=com...&id=2&Itemid=3
http://www.w3schools.com/default.asp
http://www.ento3.no/inf/plan.html
http://blog.reflexstock.com/2010/09/...hotoshop-guru/

(merk deg at disse linkene er bare ett pekepinn, google is your friend)

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det høres bra ut! Tenker å mekke litt i sommer og se hva jeg skjønner av dette Tusen takk for hjelpen!
Sitat av IwinH Vis innlegg
Det høres bra ut! Tenker å mekke litt i sommer og se hva jeg skjønner av dette Tusen takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
du kunne jo ha såtte deg inn i java og c++ og berre pwn nubza som trur dei kan noke det er alltids kjekt!
Trådstarter
57 1
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
du kunne jo ha såtte deg inn i java og c++ og berre pwn nubza som trur dei kan noke det er alltids kjekt!
Vis hele sitatet...
hahah, tenker å prøve iallefall XD
Sitat av IwinH Vis innlegg
hahah, tenker å prøve iallefall XD
Vis hele sitatet...
er i grunn ikkje så vanskelig, begynte på begge, men hadde ikkje motivasjon til å fortsette.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
du kunne jo ha såtte deg inn i java og c++ og berre pwn nubza som trur dei kan noke det er alltids kjekt!
Vis hele sitatet...
Heh, er alltid morsomt når man briefer med C++ og alle PHP-kidsa står der som noen store spørsmåltegn.
Sist endret av Stupebrett; 4. april 2013 kl. 18:38.
Her finner du kompetansemålene for IT1. Det første avsnittet med punkter, "Digital samtid", burde vel de fleste middels teknologiinteresserte kunne fra før. Ellers er det, som nevnt tidligere i tråden, fokus på nettsider og databaser. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i HTML og CSS - deretter PHP og SQL. Om du orker, er nok Javascript også kult å kunne.
Selv brukte jeg ofte w3schools og Tizag. Stackoverflow er også et fantastisk sted, og det du lurer på er som oftest allerede besvart og løst. Skriv alltid kode helt fra bunnen av, aldri kopier, så lærer du det raskere og bedre
Linux geek!
Sauu's Avatar
Har selv tenkt å ta IT 1 som privatist neste år, så IT 2 i tredjeklasse. Forstår at der ikke er snakk om rakettforskning, men er fortsatt veldig interessant. Kan selv Java ganske godt pga. Android utvikling, men kan også C++, PHP, SQL, Python, JS osv... Vil anbefale alle som er interesserte i data å lære seg programmering. Det er det samme hvilket språk, bare man er motivert (Men for all del, ikke start med noe ala. assembly). Det tar også mye tid, men for min del er det totalt verdt det! codeacademy er en flott plass å begynne!

Den største grunnen til at jeg tar IT er for å slippe å ha ett annet dritt fag jeg ikke har bruk- eller interesserer meg for. IT(1+2) gir 1(!) realfagpoeng, noe som i seg selv er en grunn til å velge det. Det blir vell plankekjøring for min egen del, men det gir mer tid til Matte, Fysikk og Kjemi som jeg trenger til IT-studiene etter videregående.
Jeg går VG2 og har IT2 nå (tar det i feil rekkefølge). Vi har hatt et halvt år med flash og dette halvåret med C#
Vi bruker Gyldendals databøker; "Programmering av dynamiske websider i C# Visual Web Developer" og "Multimedieutvikling i Flash CS5".

Ellers vil jeg si at IT er et godt valg! Det er veldig greit å få god karakter i, selv uten bakgrunn innen det man skal gjennom. Jeg hadde 0 erfaring med verken Flash eller C# og jeg klarer meg utmerket.
Sist endret av anderssxd; 4. april 2013 kl. 19:24.
IT1 og IT2 er bare en spøk hvis du har litt peiling på programmering fra før av.
Sitat av hayer Vis innlegg
IT1 og IT2 er bare en spøk hvis du har litt peiling på programmering fra før av.
Vis hele sitatet...
Spørs på personen. Men man skal aldri undervurdere noe som helst. Bare fordi man kan et eller to språk fra før av betyr det ikke at du kan slenge beine på bordet og ikke gjøre noe. Jeg har programmert i 2 år før jeg kom på IT2, men hadde jeg ikke gjort NOE hadde jeg nok aldri fått en 6.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Spørs på personen. Men man skal aldri undervurdere noe som helst. Bare fordi man kan et eller to språk fra før av betyr det ikke at du kan slenge beine på bordet og ikke gjøre noe. Jeg har programmert i 2 år før jeg kom på IT2, men hadde jeg ikke gjort NOE hadde jeg nok aldri fått en 6.
Vis hele sitatet...
Satt å dassa rundt og jobba på andre prosjekter for det meste. Fikk en 5 på eksamen pga. jeg brukte noe som ikke var i pensum og når vi fikk oppgitt en formell for å finne ut om det var et skuddår eller ikke brukte jeg DateTime.IsLeapYear -- noe sensor ikke likte.


Programmering har vel egentlig ikke så mye med hvilke språk du kan - handler mer om tankegangen og det med å tenke "programmeringsløsninger". Hvilke språk man kan er vel mer interessant når man begynner å se på ting som minnehåndtering, kompilering og annet snusk.
Sist endret av hayer; 30. april 2013 kl. 11:18.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Foxboron Vis innlegg
Spørs på personen. Men man skal aldri undervurdere noe som helst. Bare fordi man kan et eller to språk fra før av betyr det ikke at du kan slenge beine på bordet og ikke gjøre noe. Jeg har programmert i 2 år før jeg kom på IT2, men hadde jeg ikke gjort NOE hadde jeg nok aldri fått en 6.
Vis hele sitatet...
Sant det. Jeg kunne bare PHP før jeg starta på IT 2, men skal si at det var veldig lett å forstå Actionscript. Det å kunne et programmeringspråk fra før hjelper veldig. Det noen har brukt stort sett hele året på å forstå, var ting som jeg forstod første gangen.

For TS: Jeg går IT 2 nå. Vi hadde mue multimedie utvilking og teori i første del. Vi lærte om punktgrafikk/vektorer, animasjon etc. Etter denne delen hadde vi Actionscript 3 programmering, som er den største (og viktigste) delen av av IT 2. Hvis jeg var deg ville jeg bare lært meg det meste innenfor Actionscript 3. Noe vi ikke lærer (veldig irriterende) er objektorientert programmering med classes. Man skal alikevel vite hva OOP er, men ikke bruke det.

Du kan også gjøre som meg, å bruke fritiden på morsomme prosjekter (De man får på skolen er stort sett kjedelige). I de første ukene av programmeringsdelen lagde jeg Tic Tac Toe (tre på rad) og et lite skytespill. Dette har i alle fall hjulpet meg til å få en 6'er i standpunkt.

*if/else
*løkker (for() og while())
*funksjoner (med og uten return)
*lytter funksjoner (addEventListener())

Sitat av hayer Vis innlegg
IT1 og IT2 er bare en spøk hvis du har litt peiling på programmering fra før av.
Vis hele sitatet...
IT 1 lærte meg stort sett litt mer om hvordan jeg skulle lage et mer oversiktlig databaseoppsett. Kunne stort sett hele pensummet før jeg kom dit.

Fix: Vi hadde noe multimedieutvilking
Sist endret av Zarlach; 30. april 2013 kl. 11:54.
IT 1 = HTML (grunnleggende nettsidekoding) -> CSS (utseende/design på nettside) -> MySQL (databaser) -> PHP (funksjoner på nettsiden)

Her brukes det programmer for å gjøre kodingen lettere, f.eks Dreamweaver, MyPHP etc.

IT 2 = Fortsettelse på IT 1 (men lite databaser), men uten programmer som gjør kodingen lettere (altså, du skriver kodene i notepad++ etc.) + javascript (mye!)
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
IT 1 = HTML (grunnleggende nettsidekoding) -> CSS (utseende/design på nettside) -> MySQL (databaser) -> PHP (funksjoner på nettsiden)

Her brukes det programmer for å gjøre kodingen lettere, f.eks Dreamweaver, MyPHP etc.

IT 2 = Fortsettelse på IT 1 (men lite databaser), men uten programmer som gjør kodingen lettere (altså, du skriver kodene i notepad++ etc.) + javascript (mye!)
Vis hele sitatet...
Ikke her på bruket, etter det jeg har hørt så har IT 1 og IT 2 lite med hverandre å gjøre, og her skal vi vist nok ha Flash og Actionscript i IT2.
Sitat av 8bit Vis innlegg
Ikke her på bruket, etter det jeg har hørt så har IT 1 og IT 2 lite med hverandre å gjøre, og her skal vi vist nok ha Flash og Actionscript i IT2.
Vis hele sitatet...
Eg har IT2 no, og driver berre med actionscript 3:
http://www.it-2.no/

Der ser du bøkene som blir brukt i min klasse. Vi droppet nærmest OOP og PHP MySQL. Kap 14 og 15. Noko som er litt rart ettersom det er ganske greit å kunne bruke ein database!

Men for augeblikket har eg ikkje brukt noko eg har lært i IT1, i IT2-faget. I tillegg skriver vi kodane i adobe flash professionale. Og mange i klassen veit sikkert ikkje kva javascript er. Faktisk :P
Sist endret av Fyllingz; 17. mai 2013 kl. 21:26.