Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3252
Hei.

Jeg er i en situasjon der en jeg kjenner sliter veldig med søvnvansker. Vedkommende er i 50-årene. Hun har også problemer med leddene, og til en viss grad stress.

Men det er søvn som er det virkelig store problemet.

Hun har prøvd alt – alt lovlig. Nå har jeg begynt å lure på om cannabis kunne vært et godt alternativ for henne.

Jeg skal selvfølgelig gjøre mye mer research om dette, men jeg vil også spørre folk her inne: Tror dere dette er en god idé? Har dere råd, erfaring eller forskning dere kan dele?

To spesifikke spørsmål:

Er det et problem å spise når man inntar dette? Mtp at effekten inntreffer etter lengre tid?
Ville dere anbefalt grønt eller brunt?


Det er åpenbart ikke for rusens skyld men utelukkende med medisinsk hensikt.

Veldig interessert i hva dere mener.
Jeg personelig har lagt på meg en Uvane og røyke på kvelden for så og sove, men det blir som ett plaster på såret liksom, det funker så lenge du røyker, men så stopper du også er det helt håpløst og søve de første dagene også blir det mer eller mindre som normalt igjen.

Tror ikke det er verdens beste for psyken og gjøre over lengre tid, da du ikke sover like dypt når du røyker som du har gjør ellers.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei egentlig ikke. Man blir skev og trøtt fordi man er skev, det kan til og med hende hun kjenner det lindrer leddsmertene. Men å bli avhengig av noe som på lang sikt gjør deg deprimert er ikke en god idé.
Kanskje i form av tinktur ? Skader ikke å prøve om vedkommende vil utforske muligheter. Det man får på gata er ikke medisin
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De over meg skriver bare anekdoter.. som altså vil si at folk opplever det forskjellig. Selv elsker jeg å bruke cannabis til søvn, dog det ikke er nødvendig for at jeg skal sove. Søvnen jeg får er helt nydelig, og jeg føler meg ofte bedre om morgenen enn om jeg ikke har hatt cannabis [som skyldes at C reduserer kvalme, noe jeg sliter med når jeg må våkne tidlig.

Jeg ville anbefalt deg å lage svake edibles, om det er grønt eller brunt er det samme.

Spis det kanskje 2 timer før leggetid. Hvor lang tid det tar før man kjenner det er avhengig av et par ting, bl.a. hvor mye mat du har i magen.... Jo mindre mat i magen, jo fortere kicker det... i tillegg til mosjon som også kanskje får fart på prossessen.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De over meg skriver bare anekdoter.. som altså vil si at folk opplever det forskjellig. Selv elsker jeg å bruke cannabis til søvn, dog det ikke er nødvendig for at jeg skal sove. Søvnen jeg får er helt nydelig, og jeg føler meg ofte bedre om morgenen enn om jeg ikke har hatt cannabis [som skyldes at C reduserer kvalme, noe jeg sliter med når jeg må våkne tidlig.

Jeg ville anbefalt deg å lage svake edibles, om det er grønt eller brunt er det samme.

Spis det kanskje 2 timer før leggetid. Hvor lang tid det tar før man kjenner det er avhengig av et par ting, bl.a. hvor mye mat du har i magen.... Jo mindre mat i magen, jo fortere kicker det... i tillegg til mosjon som også kanskje får fart på prossessen.
Vis hele sitatet...
Din erfaring er enda mer en anekdote. Selvom hasj hjelper til å få sove så er det godt dokumentert i forskning at langvarig og fast bruk fucker med dopamin produksjonen og gir stor risiko for depresjon og psykiske problemer.
Brukte hasj som sovemedisin i mange år selv men når jeg slutta så innså jeg at det jeg trodde var et flatt kjedelig liv egentlig altså trodde det bare var sånn livet føltes for alle men egentlig var depresjon som hasjen ga.
For meg funker det i en liten periode, men så går det over til at jeg blir mere våken av cannabis. Men verdt et forsøk.
Da jeg var noe yngre var det en venn av meg som ble busta med cannabis hjemme og foreldrene tok han med til lege så legen kunne fortelle hvor farlig det var.
Vedkommende brukte imovane i den perioden og legen ga beskjed at om han syntes cannabis funket bedre var det ikke noe i veien for at han kunne fortsette med det rett og slett for at det var ganske harmløst i forhold til andre sovetabletter iallfall B-preparater vil jeg tro.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hun kommer til å sovne med en gang og sove som en stein hver gang (da hovedsakelig med indica som utgjør majoriteten av "brunt" i Norge), men det er ikke bra for psyken å røyke hele tiden, noe hun derfor absolutt ikke bør gjøre. Problemet er at selv om hun tar hensyn til dette og røyker i moderate mengder så vil hun slite enda mer med søvn de dagene hun ikke røyker... Så se på det som at hun røyker annenhver dag så vil hun altså sove godt annenhver dag, men også dårlig annenhver dag hvis det gir mening. Dette er i hvert fall min personlige erfaring. Dersom hun er på et punkt hvor det ikke er mulig å få dårligere søvn enn det hun har nå så for all del så er det bare å prøve det ut (i moderate mengder så klart)
Spiritual Gangster
Witold's Avatar
17 6
Cannabis med høyt cbd innhold kan hjelpe mot stress og leddplager.Selv liker jeg 1:1,altså like høyt innhold av cbd som thc.
Spørsmål 1: Det KAN være et problem, men mest sannsynlig ikke. De aller fleste får munchies når de røyker, det vil si at de blir mer sulten enn vanlig og vil spise mer enn de vanligvis gjør. For meg selv spesifikt, så sliter jeg med at sultfølelsen er borte nesten hele tiden, men når jeg røyker så for jeg den tilbake og spiser mer normalt. Til vanlig spiser jeg altfor lite.

Det er noen som får andre reaksjoner, men det er veldig sjeldent. Mest sannsynlig vil h*n få høyere matinntak enn vanlig.

Spørsmål 2: Grønt, definitivt. Hasj får man mye fortere noia på og jeg personlig synes jeg får en mer avslappende effekt med mindre hangover av weed kontra hasj.

Weed/hasj er dårlig i lengden for søvn, det forkorter REM (dyp søvn, der man drømmer.) og gjør det lettere å våkne opp (man sover ikke like dypt.). Men er søvnproblemene store nok, så er det en vurderingssak mener jeg, jeg selv sliter så mye med innsovning og mareritt at weed utelukkende er positivt for søvn, da jeg uten ville gått minst 24t i våken tilstand før kroppen i det hele tatt ville vurdert å la meg sove.

Det er en drøss med potensielle psykiske plager man kan pådra seg ved å røyke, da spesifikt strains med høyt thc innhold og lavt cbd innhold. Ved et lavt/moderat inntak så tviler jeg på at noe sånt vil skje, men det er lurt å være klar over det.

Ville droppet røyking i første omgang, og heller reservert det som siste utvei og heller satset på å prøve en god cbd olje med lavest mulig thc innhold. Ofte er det nok og det hjelper veldig imot ledd plager. Min mor har en leddsykdom og har fått et nytt liv etter hun begynte på cbd olje.

Svarer via telefonen, så jeg sliter med å legge til kilder. Men hvis du søker via google scholarly eller pubmed vil du finne ekte forskning, og ikke facebook etterretningen til tante Ruth.

Jeg er ikke helsepersonell heller, snakker kun om min personlige erfaring og kunnskap om det, så ta det jeg skriver med en liten klype salt
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Det er
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
... jeg som startet denne tråden, men nå kommer jeg ikke inn på min egen bruker fra jobben.

Vil bare si tusen takk for alle svar. Skal ta dette til ettertraktning. Jeg forventet faktisk en mer positiv respons, men skjønner at jeg skal være veldig forsiktig med en slik løsning. Jeg har liksom fått inntrykk av at medisinsk cannabis kan være en slags supermedisin, men sånn er det jo åpenbart ikke. Jeg har også hørt mye veldig positivt om CBD, men det er kanskje vanskelig å få kjøpt noe (ulovlig) med såpass store mendger cbd at man kan bruke det på en slik medisinsk måte. Får gjøre mer research.

Uansett, tusen takk for svar, og hører gjerne mer hvis noen har mer å dele.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
... jeg som startet denne tråden, men nå kommer jeg ikke inn på min egen bruker fra jobben.

Vil bare si tusen takk for alle svar. Skal ta dette til ettertraktning. Jeg forventet faktisk en mer positiv respons, men skjønner at jeg skal være veldig forsiktig med en slik løsning. Jeg har liksom fått inntrykk av at medisinsk cannabis kan være en slags supermedisin, men sånn er det jo åpenbart ikke. Jeg har også hørt mye veldig positivt om CBD, men det er kanskje vanskelig å få kjøpt noe (ulovlig) med såpass store mendger cbd at man kan bruke det på en slik medisinsk måte. Får gjøre mer research.

Uansett, tusen takk for svar, og hører gjerne mer hvis noen har mer å dele.
Vis hele sitatet...
En mirakel medisin er det ikke som du sier, det er masse ulemper og fordeler å veie opp, spesielt pga cannabis er et relativt uutforsket område i medisin, det blir spennende å se i løpet av de neste 20 åra.

CBD olje kan du få via søta bror (Sverige) eller et annet land i nærheten. Hvis det er olje uten thc (det vil si, så små mengder thc at det er vanskelig å finne spor da å fjerne det 100% er vanskelig.) skal det gå gjennom tollen. Jeg har mest erfaring med regelverket rundt olje i landet der min mor holder til, så hvis jeg har sagt noe feil så er det veldig innafor å rette på meg. Å få det ulovlig er vanskeligere vil jeg si, da det er et snevert marked her i Norge. Det samme med CBD planter/weed egentlig, de få som har dette dyrker til eget bruk stort sett.

Det beste ville vært å få resept via legen, da slipper man alt maset rundt det hele. Usikker på olje på resept, men CBD buds vet jeg man kan få på resept hvis man er heldig og man har prøvd det meste andre av legemidler. Akkurat framgangsmåten er jeg ukjent med, men det burde man finne på nett eller via organisasjoner som jobber for dette.

Sikkert noe jeg har glemt å nevne i slengen.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar igjen. Vi har prøvd lovlig cbd-olje uten effekt. Men i den er jo også thc-nivået ekstremt lavt, og jeg har skjønt at THC-en er en viktig ingrediens til dette formålet. Legen vil ikke gi noe slikt selv om situasjonen er ganske desperat.
Sitat av Anon
Takk for svar igjen. Vi har prøvd lovlig cbd-olje uten effekt. Men i den er jo også thc-nivået ekstremt lavt, og jeg har skjønt at THC-en er en viktig ingrediens til dette formålet. Legen vil ikke gi noe slikt selv om situasjonen er ganske desperat.
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt. Noen trenger ikke noe mer enn en skikkelig potent CBD olje uten THC, andre trenger kanskje 50/50 mix. De som driver med olje rapporterer at det kan være forskjellige virkninger på olje ifra forskjellige merker, selv om innholdet i utgangspunktet skal være likt og merkelappen sier det samme, og at det derfor vil trengs å forsøkes over litt lengre tid. Mor brukte 2 måneder på å få full virkning på den hun bruker nå, bare for å gi et konkret eksempel.

Det er THC som gir rus, CBD balanserer ut THC'n så den ikke blir like psykoaktiv som en strain med lavt CBD innhold, men det vet du kanskje allerede. Hvis dere har prøvd litt forskjellige lovlige oljer uten noe særlig effekt kan det være verdt å gi det et forsøk med ulovlige midler, men det vil jeg ikke anbefale pga legalitet og hyppige stopp i tilførselen når onkel blå finner ut at de skal ta noen partier.

Dere får gå igjennom bivirkninger og sånt sammen, og veie det opp med søvnproblemene og se om det er verdt det.
Sist endret av Vasken; 10. september 2021 kl. 11:30.
Anonym bruker
"Fortvilet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ruse seg for å få sove? Ingen god ide dette!

Cannabinioder er nice de første årene man bruker det, men når man har holdt på i 20år blir det bare plagsomt.
Skriver av erfaring!
Prøv Doxylamin, antihistamin som virkelig knocker en ut.
Fås reseptfritt i de fleste land(usikker på Norge).
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Takk for flere svar. For å understreke en ting: det er ikke rusen som er målet her, men søvn. Det er som sagt en litt desperat situasjon.

Jeg lurte også på om det eventuelt kunne fungere å bruke cannabis en gang iblant, når søvnsituasjonen er som verst.

Takk igjen for svar. Det virker som at folk flest mener det ikke er noen god ide.

Kjipt, for vi har prøvd alt annet. Det er et helvete for henne, og ingenting å gjøre med det.
Sist endret av alltidvandrer; 10. september 2021 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt cannabis som sovemedisin i 25 år. Skal ikke påstå at det er helt uten bivirkninger, men det har fungert bra for meg.

Innbiller meg at reseptbelagte sovemedisiner har minst like store bivirkninger, men har ikke egen erfaring med det.
Anonym bruker
"Grønn Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei.
(Samme grunn som over, det funker ok, med litt redusert søvnkvalitet, men kun så lenge du er avhengig, og slutter du får du en søvnløs uke.)

Alternative forslag:
CBD
Magnesium
Kamomille
Melatonin
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del føler jeg meg «normal» når det kommer til søvn og det å være påvirket av cannabis. Etter flere år med insomni kan man bli litt desperat. Jeg pleier riktignok ikke å røyke rett før jeg legger meg, liker å nyte litt i forkant.

Jeg har prøvd diverse medisiner, og de ødelegger mer enn cannabis for min del.

Jeg vil uansett påstå at opplevelsen man har med cannabis er meget individuell, og er verdt et forsøk om du har prøvd «alt».
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har brukt cannabis som sovemedisin i 25 år. Skal ikke påstå at det er helt uten bivirkninger, men det har fungert bra for meg.

Innbiller meg at reseptbelagte sovemedisiner har minst like store bivirkninger, men har ikke egen erfaring med det.
Vis hele sitatet...
Bivirkningene jeg får på stort sett alt er mer ubehagelig enn på cannabis. Så det stemmer for noen.
Fant en studie: A total of 128 individuals with chronic pain over the age of 50 years were recruited (...)

[Cannabis] use was associated with less problems with waking up at night compared with non-[cannabis] use. (...) more frequent use was associated with more problems related to waking up at night and problems falling asleep.
Sist endret av fustercluck; 11. september 2021 kl. 15:38. Grunn: link
Anonym bruker
"Kjent Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Funker fint for søvn her. Lite bivirkninger om man bare røyker før man legger seg.