Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1225
Hei, snart så er jeg ferdig med master i informatikk(skal levere master oppgave i januar). Men jeg har ikke den samme passion for informatikk verdenen
som jeg hadde før. Ting har endret seg igjennom tidene. har de siste året eller 2 reflektert, og funnet ut at jeg heller ønsker å jobbe som lærer og jeg føler at
dette er den riktige retningen for meg å gå fremover(vurderte faktisk å søke dette før jeg gikk for informatikk)
Jeg søkte om å begynne PPU deltid som har oppstart i januar, og håper dog at jeg får plass
selv om jeg utsatte innlevering av master oppgaven til på ny året.


Jeg lurer bare på med PPU(om jeg kommer inn da). Vil det være vanskelig å få jobb som lærer? Er det noen som har erfaring med PPU som de kan dele? Tok dere
dette etter endt bachelor eller mastergrad?
Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen merkelig grunn så har jeg "skyld" følelse for akkurat dette. Fordi jeg vet at det er mange som hadde ønsket å være i den posisjonen
jeg er i nå med tanke på at de kan få seg en bra informatikk jobb, mens her så ønsker jeg bare å bruke dette til å bli lærer.

Hva med dere andre? Angrer dere eller er dere glade for at dere har tatt PPU?

All svar og tips tas imot med stor takk
I grunnskolen er du relativt ubrukelig uten en av "de tre store" - norsk, matte eller engelsk. Du har jo sikkert en del matematikk i utdannelsen, men bør sjekke om den er relevant hvis du ønsker å jobbe i grunnskolen.

I grunnskolen tilbys det noe valgfag i programmering og i vgs er det vel noen skoler som tilbyr et informasjonsteknologifag, men jeg tviler på at du er særlig attraktiv å ansette hvis dette er det eneste faget du har.

Tillegg: Det er mulig det er jobb til deg på noen vgs som har realfag og informasjonsteknologi. Jeg ville sjekket andre steder enn freak før jeg gikk inn for det.
Sist endret av Læreren; 22. november 2018 kl. 03:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har også en del matte i utdanningen, så jeg kan jo fint undervise der også. Er jo selvfølgelig åpen for å ta en års-studium eller 2 i andre fag dersom det skulle være behov for det.
Med informatikk og eventuelt matte tror jeg ikke det skal bli noe problem.

Spørsmålet er hvor du søker, Oslo eter jo lærere så der er det relativt lett å få jobb.

Mens i alle andre store byer er det stor rift om ledige stillinger.

Finnmark skriker etter kvalifisert arbeidskraft, i tillegg så fjernes jo litt av studielånet hvert r, så hvis du ikke har noe som binder seg så er det ett godt alternativ. Erfaring og mindre lån.

Bygdenorge kan være lett men og vanskelig da de har lite ressurser og de som jobber der ikke byttes ut så ofte.

Om det er grunnskole eller vgs har ingenting og si. Men som en som har tatt Ppu selv så følte jeg meg mest hjemme på u skole og vgs. Småtrinnet og mellomtrinnet (barneskolen) var ikke noe for meg.

Med din bakgrunn i data så vil de nok kaste ansvar for data etter deg.
Så utifra dette du sier nå, så skal det ikke være noe problem å komme inn på PPU studie? jeg får svar 4 november
Kan ikke se at det skal være ett problem, men alt koker jo ned til karakterer og antall søkere.
Jeg gikk fra kybernetikk og inn på ppu. Fikk godkjent nok mattefag fra kybernetikken til at jeg slapp å ta noe ekstra. Mangler et par fag for også å ha fysikk. Tipper du stiller ganske likt. Kanskje må du ta ekstra matte, noe som egentlig er latterlig mtp hva du har vært igjennom sammenlignet med hva en vanlig mattelektor må ha. Du kan også sjekke opp om du får godkjent naturfag.
Du bør uansett ha to undervisningsfag. Jeg jobbet et år som vikar på diverse skoler i en storby, kjenner ingen av oss med kun ett fag som fikk fulltidsjobb rett etter studie.

Nå endte jeg likevel opp med siving-jobb, men vurderer å ta fysikkfag ved siden av for å holde muligheten åpen. Virker som UiO har nok av fag som vil være grei skuring etter både kyb og informatikk.
Kybernetikk faktisk! Kan jeg få spørre om hvilket universitet du tok PPU på? ja matte har jeg hatt nok av, så vil tro jeg slipper å ta flere mattefag, men naturfag er også noe jeg kunne vurdert.
Tok alt på NTNU. PPU var veldig ulikt studie enn hva jeg var vandt til. Jeg likte klassemiljøet som fulgte med. Vi hadde mye obligatorisk, hørt det kan være mindre andre steder i landet.