Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3112
Jeg ser det er populært med fuglebilder her på forumet, og tenkte jeg skulle bidra! Her er noen uredigerte bilder jeg tok for ca 1 måned siden.
Håper på konstruktiv kritikk. Forhåpentligvis kan jeg kanskje bruke de til noe.

#1: (redigert litt kontrast)
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin735.jpg

#2: (uredigert)
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin754.jpg

#3: (uredigert)
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin778.jpg
Synes alt ødelegges av at bildene er til de grader undereksponert. Har du tatt i RAW-fil? I så fall, bruk en RAW-fil konverter og prøv å få opp eksponeringen noe.
Sist endret av Kalender; 6. desember 2011 kl. 18:41.
Greie bilder, men de gir meg egentlig ingenting, ingen følelse f.eks.
For min del hadde bildene blitt bedere om du tok bildene nærmere svanene.Ble litt for mye vann og lite for lite dyr for min del. Og bildene er undereksponert som Kalender sa.

(Er langt fra noen ekspert på foto).
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
For min del hadde bildene blitt bedere om du tok bildene nærmere svanene.Ble litt for mye vann og lite for lite dyr for min del. Og bildene er undereksponert som Kalender sa.

(Er langt fra noen ekspert på foto).
Vis hele sitatet...
Næremere:
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin774.jpg

Bedre?

Vil tro det er bedre med undereksponert enn overeksponert.
Nå er jo bildene heller ikke redigert da. Eksponering kan fikses på! (:
Som en generell regel bør du være i samme høyde som dyret du fotograferer.
Rar vinkel, i tillegg til at de er blasse og mørke gjør de dessverre veldig kjedelige.
Sist endret av ErikH; 6. desember 2011 kl. 19:07.
Sa jo det hadde blitt fuglebilde-kult, likte den rolige stemningen.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av ErikH Vis innlegg
Som en generell regel bør du være i samme høyde som dyret du fotograferer.
Rar vinkel, i tillegg til at de er blasse og mørke gjør de dessverre veldig kjedelige.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser for meg at jeg hopper ut i vannet i 5 minus grader.

Her er et nærmere, redigert litt:

http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin760.jpg

Han har en dråpe i munnen. Synes det er litt søtt. Selv om jeg ser at selve hodet er litt ufokusert.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ja, jeg ser for meg at jeg hopper ut i vannet i 5 minus grader.
Vis hele sitatet...
Bildet skal være riktig eksponert, altså ikke over eller under!

Hvis du vil ta gode bilder så er du nødt til å yte. Min fotolærer sa en gang "Amatører tar et skritt tilbake. Viderekomne tar et skritt fram". Jeg har alltid det sitatet i hodet når jeg fotograferer.

Edit: Fokuset på det siste bildet ligger på halen, og ikke på hodet. Bildene virker heller ikke til å være skarpet opp. Du burde få på plass det grunnleggende før du begir deg ut på noe mer.
Sist endret av Kalender; 6. desember 2011 kl. 19:23.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Bildet skal være riktig eksponert, altså ikke over eller under!

Hvis du vil ta gode bilder så er du nødt til å yte. Min fotolærer sa en gang "Amatører tar et skritt tilbake. Viderekomne tar et skritt fram". Jeg har alltid det sitatet i hodet når jeg fotograferer.

Edit: Fokuset på det siste bildet ligger på halen, og ikke på hodet. Bildene virker heller ikke til å være skarpet opp. Du burde få på plass det grunnleggende før du begir deg ut på noe mer.
Vis hele sitatet...
Min fotolærerer sier alltid at man burde velge de bildene som er litt undereksponert. Kvaliteten på bildene vil være bedre, spesielt er dette gunstig i redigeringsprosessen. Jeg sa selv at hodet var ute av fokus så dette trengte du ikke å påpeke.

Du mener altså at jeg skal slutte å ta bilder inntil jeg er fantastisk teknisk?
Dummeste jeg har hørt. Man lærer jo best av å prøve og feile.

EDIT: Jeg prøver alltid å bli bedre. Jeg vet jeg kan bedre. TTT = ting tar tid. Jeg blir ikke profesjonell over natta.
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2011 kl. 19:32.
Synd at du ikke har fått med hele speilbildet på det første.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Min fotolærerer sier alltid at man burde velge de bildene som er litt undereksponert. Kvaliteten på bildene vil være bedre, spesielt er dette gunstig i redigeringsprosessen. Jeg sa selv at hodet var ute av fokus så dette trengte du ikke å påpeke.

Du mener altså at jeg skal slutte å ta bilder inntil jeg er fantastisk teknisk?
Dummeste jeg har hørt. Man lærer jo best av å prøve og feile.

EDIT: Jeg prøver alltid å bli bedre. Jeg vet jeg kan bedre. TTT = ting tar tid. Jeg blir ikke profesjonell over natta.
Vis hele sitatet...
Hvem har du som fotolærer? Undereksponert heter det det heter for en grunn; fordi det i utgangspunktet ikke er riktig eksponert. Da ville den eksponering du har nemlig blitt kalt for riktig eksponering.

Jeg kan si såpass utfra de bildene her at du viser lite grunnlegende fotoforståelse i praksis.

Hvorfor publiserer du uredigerte bilder?

Du kan ikke bli god teknisk hvis du ikke tar bilder. Det er snakk om at du publiserer bilder du ikke er "tipptopp"-fornøyd med, og går i forsvarsmodus når du blir slaktet.

Beklager for det med fokusen. Jeg pugger ikke tråden. Bedre å ignorere noe som har blitt sagt før.

Du har helt rett at man ikke blir profesjonell over natta!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Hvem har du som fotolærer?
Vis hele sitatet...
Flere. Hvem de er spiller vel ingen rolle.


Sitat av Kalender Vis innlegg
Jeg kan si såpass utfra de bildene her at du viser lite grunnlegende fotoforståelse i praksis
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over. Hvordan da mener du?
Undereksponert osv?

Sitat av Kalender Vis innlegg

Hvorfor publiserer du uredigerte bilder?

Du kan ikke bli god teknisk hvis du ikke tar bilder. Det er snakk om at du publiserer bilder du ikke er "tipptopp"-fornøyd med, og går i forsvarsmodus når du blir slaktet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor; fordi jeg ville ha kritikk på uredigerte bilder, om det er noe brukbart der i det hele store. Og om vinklingene på svanene var interessant. Om motivene i det hele store var interessante. Om avstanden til svanene var interessant. Om det ver noe interessant med bildene i det hele tatt i grunn.

Jeg går ikke i forsvarsmodus fordi jeg får kritikk. Jeg forklarer bare hvorfor det er som det er osv. Da jeg uansett ikke ville ofret meg for et svanebilde med å stupe uti vannet i minusgrader. Hadde sannsynligvis skremt bort svanene. Kom tilfeldigvis kom over disse når jeg var å trasket ved muren, så det ville nok ikke kunne falt meg inn, desverre.

Ble jo slaktet som faen på gaffateip og dasspapir bildene mine, så jeg er vel godt vant med negativ og mindre hyggelig tilbakemelding. Uten negativ kritikk kan jeg ikke bli bedre.
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2011 kl. 20:02.
Sitat av kn^tte Vis innlegg

Ble jo slaktet som faen på gaffateip og dasspapir bildene mine, så jeg er vel godt vant med negativ og mindre hyggelig tilbakemelding. Uten negativ kritikk kan jeg ikke bli bedre.
Vis hele sitatet...
Du ble ikke slaktet som faen.
Du fikk en del skryt, og det som var av kritikk var for det meste i hvert fall forsøksvis konstruktiv.

Jeg har sett flere her inne som publiserer bilder, og får slengt dritt, blir fortalt at de bare burde slutte å ta bilder, slette brukeren sin på forumet og lignende, vil ikke legge ved noen eksempler da jeg ikke vil henge ut noen.
Fokus er feil, eksponering er feil, hvitbalanse er feil, vinkel er lite spennende, avstand for lang når det er snakk om en svane, ikke fått med hele refleksen i vannet, bildene er ikke blitt "skarpet" opp og det virker som om du har lagt det gyldne snitt under teppet. Jeg kunne godt fortsatt.

Nå er det nok for min del. Gidder virkelig ikke å bruke tid på å skrive tilbakemelding til folk som ikke tåler å høre sannheten. Du kan si til deg selv så mye du vil at du er god, men du viser ikke det ut fra de bildene her.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Da jeg uansett ikke ville ofret meg for et svanebilde med å stupe uti vannet i minusgrader. Hadde sannsynligvis skremt bort svanene. Kom tilfeldigvis kom over disse når jeg var å trasket ved muren, så det ville nok ikke kunne falt meg inn, desverre.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skulle hoppet ut i vannet og knipset i vei i det svanen prøvde å flykte (eller angripe). Om du ikke er villig til å virkelig gå inn for å tenke nyskapende og få de beste fotografiene, er kanskje ikke fotografi faget for deg, og du kunne kanskje latt være å poste bilder på nff for tilbakemelding.

Kom tilbake med bilder du har kjempet litt for. Kanskje det er å sitte på post og vente på at bjørnen kommer ut av hiet.... Fotografering handler ikke bare om å ta bilder av noe, men å ta steget frem (som tidligere nevnt). Og ikke minst det at du har en tanke om hvorfor du har gjort som du har gjort. Still deg spørsmål: Hvorfor fugleperspektiv? Hvorfor undereksponert? Hvorfor, og hvordan gjør det med utrykket mitt..... etc. Jeg synes du skulle hoppet

Håper du tar til deg svarene du får her. Ingen gidder å skrive lange tilbakemeldinger bare for å være spydige og ødelegge motivasjonen din. Tolk det konstruktivt!

Lykke til!
Sist endret av boblesaft; 6. desember 2011 kl. 20:35.
Dette må være noe av det kjedeligste jeg har sett. Utrolig hvor mange helt vanlige feriebilder som blir lagt opp her om dagen, kvalitetsikring anyone?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Kanskje jeg hopper uti vannet en annen gang, når tempraturen er litt mer behagelig, eller når jeg evnt. er klar for å ofre meg for noe slikt.

Setter pris på all tilbakemelding, misforstå meg rett, og kritiser meg alt dere vil (:

Hvorfor undereksponert: Jeg liker mørke bilder.
Hvorfor fugleperspektiv: Tilfeldige bilder, ingen annen grunn.
Hvorfor hvorfor: Ikke noe mer egentlig, dette er turistbilder.

Takk for tilbakemelding.

Hva angår feil: Er det Kalender sin mening, men jeg sier heller ikke at bildene er feilfrie.
Jeg tror heller ikke at Kalender ikke prøver å være spydig, det er direkte smakløse kommentarer som bevist prøver å trekke meg ned. Selvfølgelig tåler jeg å høre sannheten ellers hadde jeg ikke postet bildene her. Jeg vil jo høre hva andre syns. Jeg blir uansett å fortsette å si til meg selv at jeg er god, fordi jeg tror på meg selv, og det blir jeg aldri å slutte å gjøre. Bilder blir jeg alltid å fortsette med, uavhengig av hvor mange fans jeg måtte ha (:

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dette må være noe av det kjedeligste jeg har sett. Utrolig hvor mange helt vanlige feriebilder som blir lagt opp her om dagen, kvalitetsikring anyone?
Vis hele sitatet...
Takk. Jeg er enig. Veldig kjedelig.

Kvalitetssikring havner i skryteplassen.
Sist endret av kn^tte; 6. desember 2011 kl. 20:59.
Det ble mye bedre da du hadde et tettere utsnitt! c:
De er litt grå, imo. Men det er hvite fugler, hva kan man gjøre?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hva angår feil: Er det Kalender sin mening, men jeg sier heller ikke at bildene er feilfrie.
Jeg tror heller ikke at Kalender ikke prøver å være spydig, det er direkte smakløse kommentarer som bevist prøver å trekke meg ned. Selvfølgelig tåler jeg å høre sannheten ellers hadde jeg ikke postet bildene her. Jeg vil jo høre hva andre syns. Jeg blir uansett å fortsette å si til meg selv at jeg er god, fordi jeg tror på meg selv, og det blir jeg aldri å slutte å gjøre. Bilder blir jeg alltid å fortsette med, uavhengig av hvor mange fans jeg måtte ha (:
Vis hele sitatet...
Nå måtte jeg bryte løftet mitt om ikke å kommentere.

Hvorfor i svarte skal vi være snill mot deg når du ønsker kritikk på bildene? Det er jo flere nybegynnerfeil enn jeg noen gang har sett på et bilde postet på et forum. Hvis du har et problem med harde fakta så får du heller spørre bestemoren din om hva hun synes om bildene. Hun sier nok at de er fine.

Spydighetsutsagnet ditt er ikke verdt fem øre.
Nå dummer du deg, kalender.
Sa ikke din mor "Hvis du ikke har noe hyggelig å si, så hold munn"?
Man kan være jævla misfornøyd med et produkt, og gi det all kritikk det fortjener - konstruktivt, uten å være krass og slenge med leppa. Det synes jeg du gjør nå. Hiss deg ned ti hakk, da vel! Bildene var ikke all that, det er sant - men er det noen grunn til å være grumpy? Hvordan skal kn^tte vite at h*n gjør nybegynnerfeil hvis vi ikke kan gi konstruktiv tilbakemelding? H*n kan ikke godt gå og få tilbakemelding fra fotolærerene sine i tide og utide heller?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Nå måtte jeg bryte løftet mitt om ikke å kommentere.

Hvorfor i svarte skal vi være snill mot deg når du ønsker kritikk på bildene? Det er jo flere nybegynnerfeil enn jeg noen gang har sett på et bilde postet på et forum. Hvis du har et problem med harde fakta så får du heller spørre bestemoren din om hva hun synes om bildene. Hun sier nok at de er fine.

Spydighetsutsagnet ditt er ikke verdt fem øre.
Vis hele sitatet...
Dårlig dag?
Jeg har ikke sagt at dere skal være snille med meg, har sagt dere skal være ærlige. Jeg skrev også konstruktiv kritikk settes pris på. Forøvrig er jeg klar over hva det gyldne snitt er, og jeg vet også at en må kunne reglene for å kunne bryte de. Det synes jeg at jeg gjør med glans. Jeg er fantastisk.
Kan nærmest 0 når det gjelder kvalitet osv på bilder, men kan si hva jeg liker med de bildene jeg liker :-)

Bilde nr. 2 likte jeg delevis godt, synes det var fint at svana titta litt opp i lufta, synd at den andre var møkkete/grå bak, ødla kanskje litt men men... Synes også bildene dine er litt for mørke, bittelittegranne lysere og det hadde vært bra :-) Hadde liksom fått fram at svanene var mere hvite om du hadde fått det lysere.

Bilde nr. 5 likte jeg veldig godt, synd at du ikke har fått hode skarpt på den. Kunne ha lett brukt den som bakgrunn på dataen om du hadde fått hode skarpt. Synd, men man kan ikke være heldig hver dag... Utrolig fint bilde :-)

Lykke til videre, og håper ikke du blir lei deg av at folk kommenterer som de er 10000 ganger bedre enn deg. Noen klarer bare ikke å holde seg på et saklig nivå.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
Kan nærmest 0 når det gjelder kvalitet osv på bilder, men kan si hva jeg liker med de bildene jeg liker :-)

Bilde nr. 2 likte jeg delevis godt, synes det var fint at svana titta litt opp i lufta, synd at den andre var møkkete/grå bak, ødla kanskje litt men men... Synes også bildene dine er litt for mørke, bittelittegranne lysere og det hadde vært bra :-) Hadde liksom fått fram at svanene var mere hvite om du hadde fått det lysere.

Bilde nr. 5 likte jeg veldig godt, synd at du ikke har fått hode skarpt på den. Kunne ha lett brukt den som bakgrunn på dataen om du hadde fått hode skarpt. Synd, men man kan ikke være heldig hver dag... Utrolig fint bilde :-)

Lykke til videre, og håper ikke du blir lei deg av at folk kommenterer som de er 10000 ganger bedre enn deg. Noen klarer bare ikke å holde seg på et saklig nivå.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tilbakemelding. Kult at du likte noen av de.

Vannet er originalt veldig mørkt, klokken er vel ca 18-19 her, og solen er på vei til å forsvinne. Sånn som jeg så det der og da, er dette veldig "riktig" med hvordan det faktisk var ute på det tidspunktet. Liker heller ikke å stille opp ISO for å skape en "falsk" lysfølelse.
Hvis man sammenligner disse bildene med "Naked @ Afterparty"-serien, kan jeg nesten ikke tro at det er samme fotograf. Legg de ut - garanterer nesten gode tilbakemeldinger. Det er de jeg forbinder med kunstfotografi.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ja, jeg ser for meg at jeg hopper ut i vannet i 5 minus grader.
Vis hele sitatet...

Hehe, du trenger ikke værte uti vannet. Bøye seg/legge seg ned ved vannkanten holder som regel.

Og det var legenden Robert Capa som sa at: "If your pictures aren't good enough, you're not close enough.”
Sist endret av ErikH; 7. desember 2011 kl. 14:06.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ja, jeg ser for meg at jeg hopper ut i vannet i 5 minus grader.

Her er et nærmere, redigert litt:

http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Berlin760.jpg

Han har en dråpe i munnen. Synes det er litt søtt. Selv om jeg ser at selve hodet er litt ufokusert.
Vis hele sitatet...
Dette bildet var fint, veldig søtt! Dessverre noe uskarpt rundt nebbet. Ville ha gått lengre ned for å komme ned på samme nivå som svanen. Kanskje enda nærere nesten. Men fine bilder, jeg suger på å ta bilder av dyr; såjeg bør egentlig bare holde kjeft.
Sist endret av drinkalone; 7. desember 2011 kl. 14:19.
Sitat av Kalender Vis innlegg
Nå måtte jeg bryte løftet mitt om ikke å kommentere.

Hvorfor i svarte skal vi være snill mot deg når du ønsker kritikk på bildene? Det er jo flere nybegynnerfeil enn jeg noen gang har sett på et bilde postet på et forum. Hvis du har et problem med harde fakta så får du heller spørre bestemoren din om hva hun synes om bildene. Hun sier nok at de er fine.

Spydighetsutsagnet ditt er ikke verdt fem øre.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på kritikk og konstruktiv kritikk, som Kn^tte ønsket. En trenger heller ikke å være snill for å komme med konstruktiv kritikk.
Svaner i seg selv er jo veldig vakre fugler, men jeg synes undereksponeringen skittner til dette litt. Om jeg var deg, ville jeg prøvd med litt forskjellig eksponering, noen undereksponer, noen korrekt eksponert og noen overeksponert slik at jeg selv kunne sett hva som passet best.
Med svaner som modell tror jeg faktisk det hadde blitt penest med litt overeksponering for å få dem til å se hvitere og renere ut.

Men jeg er ingen ekspert, det gjelder egentlig bare å prøve seg frem.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av blyanten Vis innlegg
Hvis man sammenligner disse bildene med "Naked @ Afterparty"-serien, kan jeg nesten ikke tro at det er samme fotograf. Legg de ut - garanterer nesten gode tilbakemeldinger. Det er de jeg forbinder med kunstfotografi.
Vis hele sitatet...
Jeg legger ikke ut bilder for å få gode tilbakemeldinger. Er jeg fornøyd så er jeg fornøyd. Ville aldri postet de bildene på dette forumet.

Bilder jeg er heller usikker på er noe jeg ønsker tilbakemelding på.
Den serien var også et "prosjekt" som var planlagt.
Det er ikke svanebildene, og jeg har ingen planer om å bruke det i en utstilling for eksempel. Ta det helt med ro!

Sitat av ErikH Vis innlegg
Hehe, du trenger ikke værte uti vannet. Bøye seg/legge seg ned ved vannkanten holder som regel.

Og det var legenden Robert Capa som sa at: "If your pictures aren't good enough, you're not close enough.”
Vis hele sitatet...
Står på en brygge som er ca en meter over havoverflaten. Tro meg, jeg bøyde meg så godt som jeg kunne.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Kalender Vis innlegg
Bildet skal være riktig eksponert, altså ikke over eller under!
Vis hele sitatet...
Der finnes ikkje ein "riktig" eksponering. Under/overeksponering kan ver eit bevisst grep frå fotografen sin side for å gjer eit bilete meir interessant.

Når det kjem til redigeringsprosessen, så har eg også erfart at det er betre å redigere undereksponerte bilete, men det er mogleg det er smak og behag.
En hovedregel er å ha et bilde hverken undereksponert eller overeksponert. Med mindre det er bevisst brukt som et virkemiddel for å fremme budskapet sitt, skal dette følges, men har inntrykk av at dette ikke er tilfellet her.

Fotografiet imo skal være så bra tatt at du bare trenger å gjøre noen små endringer i etterarbeid. Å fotografere med lav kontrast kan være lurt (for evt. å øke kontrastene i redigering), men å bevisst fotografere undereksponert er ikke noe jeg ville gjort til en vane. Gjør det heller til en vane å prøve å finne en balanse mellom undereksponert og overeksponert.