Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 994
hei trenger noe hjelp til kobling av denne saken som er plukket ut av en forsterker sak. den brune og blå er 220v inn etter strømbryteren i fronten. har ikke målt volten som kommer ut om det er ac eller dc volt. saken er den at jeg har lyst om mulig å koble sammen di to røde og da forhåpentligvis få en utspenning på 44v.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Antakeleg vil du få 22V sentrert rundt nullpunktet, som vil gi 44V ja. Det er AC, ettersom det er ein transformator.
Trådstarter
29 0
oki. hva treng for å gjøre om disse 44v ac til dc?
Det spørs hvor stabil DC du skal ha, men for enkle og lite kresne ting kommer du langt med en likeretterbro og en kondensatorbank. Bare husk at likespenningen blir lik amplituden til vekselspenningen. Det vil si at du må gange 44 V med roten av 2 for å finne resulterende DC, som gir ca 62 V.
Trådstarter
29 0
den trenger ikke være så stabil at det gjør noe greia er bare at jeg vil prøve å lage en dc strømforsyning.
men den likeretterbroen skulle vel denne fungere greit: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...=likeretterbro.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det var en flott likeretter bro, men hvorfor finner du ikke bare 4 gamle dioder fra en gammel strømforsyning og lodder dem sammen. Finn noe i elektronikk søpla. Men diodene må jo tåle strømmen.

Du kan lodde dem på rett på trafoen. Så finner du ett par elektrolytt kondensator på og setter på utgangen. (For ca. 100V)

(Sett kondensatorene rett vei...)

Her er et bilde, den første kondensatoren kan du bare droppe den er for å fjerne evnt. radio støy fra nettet.

http://www.agder.net/la8ak/images/4ua24.gif
Sist endret av Tekniker2; 28. oktober 2013 kl. 02:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Det spørs hvor stabil DC du skal ha, men for enkle og lite kresne ting kommer du langt med en likeretterbro og en kondensatorbank. Bare husk at likespenningen blir lik amplituden til vekselspenningen. Det vil si at du må gange 44 V med roten av 2 for å finne resulterende DC, som gir ca 62 V.
Vis hele sitatet...
HÆ? er du helt sikker på dette ?

Umm,,, da skal jeg bare ta foten min ut av munnen jeg,,, lever i DC verden jeg