Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3107
Har et multimeter der det er en kontakt for måling av mah og en for ah.
Riktignok står det på ah i parentes 20A fuse. Hvilken av disse to kontaktene er tryggest å bruke til måling av rc batterier di fleste jeg har er på 3300mah???

Har dette eBay item number:310666593565
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen av dei. Lær deg forskjell på ampere, som er straum, og amperetime (Ah), som er straum ganger tid.

Prøver du det du har tenkt å prøve vil i beste fall sikringen i multimeteret ryke - i verste fall vil batteriet eksplodere.
Sist endret av vidarlo; 4. august 2013 kl. 18:50.
Ridder av 1. klasse
Hvor mange celler består batteriene dine av? Og hvorfor vil du måle strømmen? Er det for å se om de er fulladet eller utladet?

Hvis du heller måler spenningen, så gir det deg en rimelig god status på batteriene dine. Hvis du f.eks har et 3S batteri, så vil det være fulladet når du måler 12,6V, da har du 4,2V på hver celle.
batteriene jeg skal måle er 7,2v 6S. men kunne tenkt meg å lese ut hvor mange mah som er på disse batteriene vist det er noe enkel måte å gjøre det på.

måle nå volten på et av dem og det var på 7,35v, på pakka står det 3300mah.
Beste måten er å bruke laderen og sette den på discharge og lese av hvor mange mah du får ut.
Regner med du har skikkelig lader når du leker med lipo og ikke sånn jallamøl du stapper i veggen som bare er en transformator og ledning til batteriet..

Alternativt hvis du har en ESC som er dyr nok til å ha loggefunksjon og USB utgang så kan du lese av på pcen hva du trekker.
Sist endret av eclipze; 4. august 2013 kl. 21:00.
Okey skal prøve å gi deg Linken på nytt.

Og til deg Moderator! lær deg selv om selvinnsikt..

kjære tid...

En link til Ebay (Amp Hour Meter) LINK
eclipze. hvem har sakt det er lipo? ikke meg men jeg kan si det no at det er nimh pakker. så hvet alle det.

forresten når ble et 6s nimh batteri på 22,2 volt å ikke 7,2v.

nei har ikke sånn feet lader som man egentlig skulle hatt når man driver så smått med rc også
6s er i min verden (lipo) 22.2 volt, og ikke 7.2.

Altså 3.7 pr s
Sist endret av UngarEffect; 5. august 2013 kl. 00:12.
joa skal være litt enig der men når jeg i tidligere post sa det var 7,2v 6s så regnet jeg kansje med at dere der ute skjønte at det ikke var lipo.

skal innrømme feilen at jeg ikke sa dette i første post. Beklager alle sammen.
Lad opp batteriene, fest dem til en kjent motstand og ta tiden på hvor lenge de holder seg gående. Ah = U*R*t(h). Hvis du vil være ekstra nøyaktig logger du spenningen etter hvert som den faller og bruker integralet i stedet for en konstant.
Sist endret av Grix; 5. august 2013 kl. 01:44.
Overskuddsmateriell
Sitat av Grix Vis innlegg
Lad opp batteriene, fest dem til en kjent motstand og ta tiden på hvor lenge de holder seg gående. Ah = U*R*t(h). Hvis du vil være ekstra nøyaktig logger du spenningen etter hvert som den faller og bruker integralet i stedet for en konstant.
Vis hele sitatet...
Man kan også logge ampere i stedet for volt, da trenger faktisk ikke motstanden være kjent heller.

Ah = Itot*t/3600

Itot er summen av alle registreringer og t er antall sekunder mellom hver måling.