Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3828
Heia

I morgen skal APs stortingsgruppe diskutere ruspolitikk, og blant temaene er spørsmålet om skjenkebevilgning. Dersom de får det som de vil kommer det til å bli innført en nasjonal regel om at alkoholservering vil stenge klokka 02:00.

Link: http://www.dagbladet.no/2012/06/05/n...tikk/21934787/

Hva tenker folk om dette? Vil det virke positivt inn på voldtekter, slåssing og bråk på byen? Vil det hjelpe mot rus/alkoholmisbruk?

Min personlige mening er at dette er enda en innskrenkende regel hva vår personlige frihet gjelder. Jeg jobber selv i utelivsbransjen og mener at det er mange andre tiltak man kan gjøre for å forebygge problemene de ønsker å få bukt med.

For eksempel kunne skjenkestopp ha vært 05:00. Da ville man fått spredt folk over en lengre tidsperiode da noen drar hjem tidlig og andre sent, i stedet for at det er køer i drosjer, kebabsjapper og generelt mange drita folk konsentrert på et sted samtidig. Samtidig vil man slippe at folk stormdrikker før de drar ut for å rekke byen, fordi de vet at det faktisk er åpent til 05.

Jeg føler at de som sitter i denne stortingsgruppen har ufattelig lite kunnskap om hvordan bransjen faktisk fungerer, og jeg er redd det kommer til å føre til kroken på døra for mange utesteder og restauranter i tillegg til at effekten de ønsker å ha på alkoholrelaterte problemer kommer til å utebli.
Tror ikke at å korte ned sjenketiden har noe å si. Folk vil fortsatt klare å drikke seg fra sans og samling.
De fleste stikker fra vors til byen fra 22:00-03:00, dette er 5 timer.
Med denne endringen blir dette kortet ned til 4 timer...

Utestedene kommer til å tape masse penger og det blir mer inntenst i forhold til taxikøer osv.

Dette er et dårlig forslag og vil bare gjøre festingen mer intens og ukontrollert.
Sist endret av Turbolego; 5. juni 2012 kl. 22:49.
Du må beise sjarken!
Jeg tror at hvis man sette sjektetiden til 04:30 så vil noen gå før og man vil få en større spredning av når folk går og demed mindre taxikøer bråk og generelt mindre folk samtidig som er full og kranglete.
førstemann på månen
Det begynte å stenge her i byen kl. 2 for flere år siden. Som regel når det er bråk og slåssing så skjer det på kiosker og kebabsjapper etter kl. 2, når alle står samlet der, så jeg ser ikke hvordan det forbudet har hjulpet så mye. Jeg og alle andre på byen blir like drita uansett.
75 % på Kl. 03 eller seinere, da er det vell bare å regne med at skjenketiden blir satt ned til 02.00....

Dette forbudet kommer ikke til å gjøre noe bedre, ikke mindre vold, ikke mindre rus. INGENTING BLIR BEDRE! Forbud fungerer ikke i 90 % av tilfeller, kan ikke snart statan forstå det! ?
Det forslaget er så elendig at jeg finner ikke ord. Tønsberg har vel sjenketid til 02:00 om jeg ikke husker feil, og hvor mye bråk og faenskap er det ikke der? Hjelper jo ingen verdens ting.

Sjenketid til 05:00 som nevnt over er vel det mest geniale jeg har hørt til nå. Mange som ikke orker uendelig mange timer på byen og de fleste vil derfor dra hjem spredt utover kvelden.
Sist endret av Source; 5. juni 2012 kl. 23:18.
Jeg er spent på om Arbeiderpartiet har størst tro på sin egen fortreffelighet eller lokaldemokratiet.
Hadde ute plassene stengt kl 7 om morran, ville noen ha dradd hjem 2, andre 3, flere 4 og de fleste før 6. Da blir det spredd utover, og mange drar på direkten hjem og man slipper folk henger i byen og rundt på sjapper, det blir med andre ord mere orden, og alt mere kontrollert. Begynner å lure på om systemet er satt opp for at ordensmakten skal ha mere å gjøre, og man skaper sysselsetting i det offentlige, flere bøter og rettssaker osv
Freak Trooper
Joey's Avatar
Min teori er at det kjem til å ende opp med fleir nachspiel om dei skrenkar inn skjenketida. Nachspiel kan vere ein fin plass for nye rusmidlar, overdosar, valdtekter og svidde frossenpizzar/leiligheiter. Eg ser ikkje noko positivt med det forslaget her.
Kunne ikke vært mere enig, Er jo ETTER man har vært på byen alt skjer for alle skal hjem, fyllemat osv. Er jo da alt skjer.
I stedet for å gjenta de samme argumentene som alltid kommer når det diskuteres skjenketider, er det noen som klarer å finne kvalifisert forskning som påviser at skjenketider og vold ikke hører sammen? Det er kjempefint med personlige erfaringer og trusler om å drikke like mye selv hva nazisosialistpolitikerene mener, men hva er egentlig fakta her?

Personlig tror jeg det er åpenbart at mindre og kortere tilgang på alkohol fører til mindre fyll og vold, men spørsmålet er vel egentlig hvor mye fyll og vold man skal akseptere. Alle vet at utelivet fører til mange negative ting (i tillegg til mange positive, for all del), men politikerenes dilemma er hvor grensen skal settes mellom personlig frihet og beskyttelse av samfunnet forøvrig.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Tror ikke at å korte ned sjenketiden har noe å si. Folk vil fortsatt klare å drikke seg fra sans og samling.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor er det stopp kl 02.00 - Resultatet blir jo ofte at man drikker den samme mengden på kortere tid, har jeg inntrykk av.
Sist endret av random42099; 5. juni 2012 kl. 23:58.
Blir jo ikke kortere tilgang og mindre forbruk Don Tomaso, det starter før! Et godt eksempel: Om 1 flaske brennevin koster 89 eller 420 driter jeg egentlig i, skal jeg drikke, så skal jeg det. Om det finns noe forskning tviler jeg på, og det som finns er god forskning, helt sikkert ikke. Hele saken dreier seg om sunn bondevett og logisk tanke gang... Mener jeg
Store deler av vold- og bråksproblematikken i helgene tror jeg ligger i oversjenking. Jeg har selv aldri opplevd å bli nekta servering noen steder i landet, og når jeg ser på store deler av folkene rundt meg i de senere timer i helgene, så er det åpenbart at de burde ha blitt nektet servering den kvelden for en god del øl siden. Selv er jeg for en utvidelse av sjenketidene til 5-6tiden om morgenen, men det kan nok muligens få en heller negativ konsekvens, så lenge det ikke i tillegg skjerpes inn på sjenkerutiner, og at oversjenking tas seriøst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Blir jo ikke kortere tilgang og mindre forbruk Don Tomaso, det starter før!
Vis hele sitatet...
Problemet er altså at forsking tyder på det motsette. Kan du komme med noko anna enn meininger og ankedoter som tyder på at du har rett?

For det DT etterspurte var altså forskning. Ikkje synsing.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I stedet for å gjenta de samme argumentene som alltid kommer når det diskuteres skjenketider, er det noen som klarer å finne kvalifisert forskning som påviser at skjenketider og vold ikke hører sammen? Det er kjempefint med personlige erfaringer og trusler om å drikke like mye selv hva nazisosialistpolitikerene mener, men hva er egentlig fakta her?

Personlig tror jeg det er åpenbart at mindre og kortere tilgang på alkohol fører til mindre fyll og vold, men spørsmålet er vel egentlig hvor mye fyll og vold man skal akseptere. Alle vet at utelivet fører til mange negative ting (i tillegg til mange positive, for all del), men politikerenes dilemma er hvor grensen skal settes mellom personlig frihet og beskyttelse av samfunnet forøvrig.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke mindre og kortere tilgang på akohol, det gjelder bare utestedet man er på. Du kan uansett drikke så mye du vil før du drar til utestedet. Etter hva jeg har opplevd 1 år i Trondheim, kontra tidligere i Oslo, er egentlig bare at man starter tidligere. Jeg tror ikke dette vil løse noe, og heller ikke gjøre noe verre.

Kan du forklare hvorfor du mener at det vil bli mindre vold? Jeg ser ikke helt tankegangen.
Kan vi ikke bare likegodt forby all alkohol? Fører ikke det til at det blir enda tryggere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Widow Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor du mener at det vil bli mindre vold? Jeg ser ikke helt tankegangen.
Vis hele sitatet...
http://www.sirus.no/nor/Publikasjone...25-SMRjMZf.ips
http://menon.no/upload/2011/10/12/sk...er-og-vold.pdf

Det er vel meir enn meininger. Det er forskning som tyder på at kortare skjenketid fører til mindre vold.

Så med mindre alt du har å komme med er at du er ueinig er det litt uinteressant. Du kan vere ueinig i at ein kilometer er tusen meter, men det er ikkje sabla interessant.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.sirus.no/nor/Publikasjone...25-SMRjMZf.ips
http://menon.no/upload/2011/10/12/sk...er-og-vold.pdf

Det er vel meir enn meininger. Det er forskning som tyder på at kortare skjenketid fører til mindre vold.

Så med mindre alt du har å komme med er at du er ueinig er det litt uinteressant. Du kan vere ueinig i at ein kilometer er tusen meter, men det er ikkje sabla interessant.
Vis hele sitatet...
Takk for lenkene, hadde ikke sett det før.
Ingen grunn til å være kvass.

Du vet at den andre linken din kritserer funnene til Sirius, så det er ikke så svart og hvitt som du påpeker.
Sist endret av Widow; 6. juni 2012 kl. 01:01.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Heia

I morgen skal APs stortingsgruppe diskutere ruspolitikk, og blant temaene er spørsmålet om skjenkebevilgning. Dersom de får det som de vil kommer det til å bli innført en nasjonal regel om at alkoholservering vil stenge klokka 02:00.

Link: http://www.dagbladet.no/2012/06/05/n...tikk/21934787/

Hva tenker folk om dette? Vil det virke positivt inn på voldtekter, slåssing og bråk på byen? Vil det hjelpe mot rus/alkoholmisbruk?

Min personlige mening er at dette er enda en innskrenkende regel hva vår personlige frihet gjelder. Jeg jobber selv i utelivsbransjen og mener at det er mange andre tiltak man kan gjøre for å forebygge problemene de ønsker å få bukt med.

For eksempel kunne skjenkestopp ha vært 05:00. Da ville man fått spredt folk over en lengre tidsperiode da noen drar hjem tidlig og andre sent, i stedet for at det er køer i drosjer, kebabsjapper og generelt mange drita folk konsentrert på et sted samtidig. Samtidig vil man slippe at folk stormdrikker før de drar ut for å rekke byen, fordi de vet at det faktisk er åpent til 05.

Jeg føler at de som sitter i denne stortingsgruppen har ufattelig lite kunnskap om hvordan bransjen faktisk fungerer, og jeg er redd det kommer til å føre til kroken på døra for mange utesteder og restauranter i tillegg til at effekten de ønsker å ha på alkoholrelaterte problemer kommer til å utebli.
Vis hele sitatet...
Ganske enig at d kanskje burde vert stopp seinere, bor på et mindre sted og alt stenger 2, lange taxi køer som fører til endel pirat taxi og slossing pga at man må vente på taxi eller mat.

Føler og at det kanskje blir endel mere drikking fort, iallefall mot slutten når du kjøper ekstra øl/shots før de stopper sjenking og hyver disse i deg før stengetid. (stopper sjeng vanligvis en halv time før en må ut her)
Sist endret av PoteterOgMolasse; 6. juni 2012 kl. 01:04.
Sitat av qeinar Vis innlegg
Ganske enig at d kanskje burde vert stopp seinere, bor på et mindre sted og alt stenger 2, lange taxi køer som fører til endel pirat taxi og slossing pga at man må vente på taxi eller mat.

Føler og at det kanskje blir endel mere drikking fort, iallefall mot slutten når du kjøper ekstra øl/shots før de stopper sjenking og hyver disse i deg før stengetid. (stopper sjeng vanligvis en halv time før en må ut her)
Vis hele sitatet...
Bare en kommentar til den siste der. Om folk hiver i seg alkohol rett før barene stenger, og man kan anta at dette er en del av det som fører til slossing o.s.v, er ikke det noe bartenderne burde svare for?
Istedenfor å senke sjenketiden til 02.00 kanskje vi burde innføre en maks 1 drink pr kunde pr gang regel. Slik at man ikke har muligheten til å bøtte innpå med alkohol rett før man skal hjem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Widow Vis innlegg
Du vet at den andre linken din kritserer funnene til Sirius, så det er ikke så svart og hvitt som du påpeker.
Vis hele sitatet...
Jepp, og difor tok eg den med. SIRUS har forøvrig svart på kritikken. http://www.sirus.no/SIRUS-forskere+b...25-SMRjOZd.ips
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Her jeg bor er det stopp kl 02.00 - Resultatet blir jo ofte at man drikker den samme mengden på kortere tid, har jeg inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Samme tider her
Her er det nach før de skal ut, og etter de har vært ute
Sist endret av KjemikalieX; 6. juni 2012 kl. 07:34.
I et fritt og demokratisk land med måteholdende og fornuftige mennesker bør skjenking av alkohol være tillatt 24 timer i døgnet med 2 bittesmå unntak:
- dager med partall-dato
- dager med oddetall-dato

Og overalt med 2 betydningsløse unntak:
- inne
- ute
Jepp fordi det går ikke ann å både være fornuftig og drikke alkohol ^^
Jeg tror et resultat av det vil være at folk bare drar en time tidligere ut på byen enn det de vanligvis gjør, og at kanskje utestedene åpner dørene 22:00 fremfor 23:00 som de "Vanligvis" gjør.
Nok et fantastisk forslag fra politikerne. Snart kan man ikke røyke eller drikke i sitt eget hus engang, gleder meg til valget!

De vil heller ha penger enn sure folk: http://www.dagbladet.no/2012/06/06/n...riks/21958152/
Sist endret av Heisenberg1; 6. juni 2012 kl. 20:49.
Good news, Skjenkebevillingen fortsetter som før!

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8184104
http://www.dagbladet.no/2012/06/06/n...riks/21958152/ <--------

Slik vil Arbeiderpartiets nye alkohol-plan gjøre øl-en dyrere
Men kastet i fra seg tanken om å stramme inn på åpningstidene.
Problemet er hovedsaklig den norske drikkekulturen, og den særnorske forholdet til helga - der hele uka rølp skal tas akkurat på fredagskvelden og lørdagskvelden. Resten av dagene skal man være en lydig og from borger...

Fra gammelt av, så har dette sin utspring i det protestantiske forbudet mot alkohol, og der fremdeles de fleste gladkristne den dag i dag er alkomotstandere. Ser dere at, ække bare i religioner "vi" ikke liker å sammenligne oss med^^ at man har et slags forbud mot alkoholdrikking.

Kort oppsummert; den norske drikkekulturen dårlig. Noe må gjøres med den først tror jeg. Prisene og avgiftene er ikke helt kloke, selv om enkelte hardt prøver å forsvare dem. Og i det hele tatt - denne debatten er latterlig!!

Symbolpolitikk kaller Arbeiderpartiet det.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juni 2012 kl. 21:01.
True phreak.
Her i Trondheim har visstnok denne lovendringen ført til en nedgang i voldstilfeller, uten at jeg kan si at jeg har merket en dritt forskjell...

Jeg mener at den norske alkoholpolitikken ligger bak mye av problemene vi ser med norsk alkoholkultur: Det har blitt slik at vi gjerne skal drikke så mye som mulig når vi først drikker, og det er liksom ikke noe som forandrer seg før man kommer litt oppi årene...

Med det sagt: Jeg er rimelig sikker på at et totalforbud mot bilkjøring vil føre til en dramatisk reduksjon i antall skadetilfeller i trafikken og, men det behøver ikke bety at jeg vil støtte noe slik noe. Jeg synes utestedene selv bør kunne vurdere når det er fornuftig å stenge dørene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet er hovedsaklig den norske drikkekulturen, og den særnorske forholdet til helga - der hele uka rølp skal tas akkurat på fredagskvelden og lørdagskvelden. Resten av dagene skal man være en lydig og from borger...
Vis hele sitatet...
Slik er det i dei fleste land eg har vore i. Rett nok er det mange land der det er vanlig å ta en øl eller to til maten, eller etter jobb, i tillegg til helgefylla. Resultatet av det er enda høgare alkoholforbruk, og enda større alkoholrelaterte skader.
Det er sunnere å ta en fyll en kveld, enn å drikke 3-4 halvlitere hver kveld. Det kan ansees som en belønning og en måte å glemme stresset fra uka på, for min del ihvertfall ...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er sunnere å ta en fyll en kveld, enn å drikke 3-4 halvlitere hver kveld. Det kan ansees som en belønning og en måte å glemme stresset fra uka på, for min del ihvertfall ...
Vis hele sitatet...
Sunnere og sunnere. Mindre skadelig kanskje.
Alt med måte. Det går helt fint å ta en øl om dagen ved siden av maten.
Sist endret av Eplekjekk; 8. juni 2012 kl. 04:42.
Jeg bor i Trondheim Sentrum, og jeg er glad byen stenger 02:00 her, for etter 03:00 ish så er det såsi stillt utanfor leiligheten min.

Ser ingen grunn til at folk skal rave langt utpå natt, drikk en time tidligere heller.
På kort sikt, før alle lærer seg at byen stenger en time tidligere, vil det bli mindre fyll ene og alene fordi det er en time mindre tilgjengelig alkoholservering. På byen hvertfall.
Etter hvert når alle lærer seg dette starter alt bare en time tidligere, men kl 02 så er mest sannsynlig folk mer klar for nach enn de ville vært 03 og da blir det mer folk på nach. Og DER skjer det mye som ikke fanges opp av politi eller vakter etc. På nach, ofte med ukjente, er det ingen edru personer og ingen kontroll. Mye voldtekt etc skjer her.
Ergo får vi samme mengde fyll og hovedslipp på byen med de problemene det medfører, pluss mer nach med sine problemer. Heldigvis ble ikke dette noe av.
Hvorfor ikke ta svergie sitt system? Nekte Alkohol tl personer som er full, funker vist bra det..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hvorfor ikke ta svergie sitt system? Nekte Alkohol tl personer som er full, funker vist bra det..
Vis hele sitatet...
Har vi ikke det i Norge og da? Bare noe dårlig oppfølging ser det ut som...