Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 12420
For min del så syntes jeg den harmløse Mocca kommentaren lå under grensen. Det var ikke akkuratt fiendtlig gjort men hvem i helvete ville benyttet en SLIK annledning til å slenge en rasistisk ytring?

I Norge er vi glad til å rope rasister tit folk. Slik at vi kan tråkket ned på uksyldige stakkar og kose oss med at i vårt hodet er vi ikke som dem. Syntes det ffaktisk er Plumbo som bør føle seg krenktet!

Makan
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Beklager, skal ikke skrive "utlendinger", for noen er jo født her, så skal skrive "mørkhudet".
Veldig mange mennesker som er mørke i huden, har ekstremt lave terskler når det gjelder hva jeg vil kalle "humor." Veldig, veldig mange sier du er rasist hvis du bruker ordet "neger", selv om de i realiteten er negere. Jeg gidder ikke bli kalt rasist, da jeg ikke er rasist. En av mine beste venner er fra Bosnia, så om mennesker er utlendinger har ikke noe å si for meg sånn sett, men deler dør inni meg når enkelte (ganske mange) ikke tåler noe som helst. Jeg snakker av personlige erfaringer her jeg bor! Man kan ikke si NOEN VERDENS TING!
Jeg er og en person som ikke er redd for å ytre meningene mine, uansett om det er ovenfor nordmenn eller utlendinger. Driter rett og slett i hva andre mener om mine holdninger.
Vis hele sitatet...
Det virker som om det er ting heller ikke du tåler så godt..



La meg først si:
-Jeg er på alle måter for nulltoleranse når det kommer til rasisme, og jeg forstår om dette ikke henger på greip hos alle.
-En spøk er en spøk, er det derimot negativt ladd, eller ment krenkende, er det ingen spøk.

Dersom vi skal være så redde for spøker med hudfarge, religion etc., vil ikke dette da rasismen vi misliker få en for stor makt? Er ikke denne redselen med på å bygge enda større vegger mellom folk? Vi gir jo validitet til tåpelige argumenter, og vi ser jo overalt at idioter trykker slike argumenter til sitt bryst.

Det kan godt hende jeg er naiv, men jeg stiller mennesker jeg møter likt, uansett hvilken farge de har på pondusen.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det virker som om det er ting heller ikke du tåler så godt..
Vis hele sitatet...
Hva er det jeg ikke tåler? Vi har tatt mennesker inn i landet vårt, fordi de har hatt det fryktelig i hjemlandet sitt, og da forventer jeg faktisk at de skal respektere oss og vår kultur. Vi skal ikke tilpasse oss deres kultur. Ikke faen om det kommer til å skje for min del, iallefall.

Som jeg sier er jeg ikke rasist, jeg er bare lei av holdningene til mennesker vi har tatt inn i landet vårt. Når det i tillegg er disse som topper statestikken for overfallsvoldtekter, og hjelper godt til med å fylle opp fengslene, banke nordmenn på byen, selge dop og rane, så må jeg faktisk få lov til å si mitt. Dere må slutte å være så forbanna trangsynte.

Til slutt: Om utlendinger begår èn eneste kriminell handling, burde de sendes rett ut igjen. Dette kan ikke gjelde de som er født her, men burde gjelde selv om de har norsk pass.

Over og ut. God natt
Sist endret av Life Goes On; 16. januar 2012 kl. 00:27.
Jeg elsker denne:
http://i.imgur.com/1dNY3.png

Og det er ikke tull engang, bare å åpne Spotify og sjekke.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Til slutt: Om utlendinger begår èn eneste kriminell handling, burde de sendes rett ut igjen. Dette kan ikke gjelde de som er født her, men burde gjelde selv om de har norsk pass.
Vis hele sitatet...
At du mener dette vitner om at du ikke helt forstår hva et statsborgerskap er for noe, og hvor viktig det er for en demokratisk nasjon å likestille alle borgere, og å gi dem de samme borgerrettighetene uten å diskriminere på bakgrunn av kultur og etnisitet. Du forfekter ideen om en nasjon med annenrangs borgere, som ikke kan regne med å bli behandlet utifra de samme humane prinsippene som oss andre. Dette vil undergrave den statusen som et norsk statsborgerskap representerer, svekke tilliten til rettsikkerheten og skade omdømmet og integriteten til hele nasjonen. Hvis vi ikke ønsker å gi individer alle de rettigheter som statsborgerskapet innebærer, så kan vi heller ikke innvilge dem statsborgerskap.

I tillegg er det slik at man ofte må gi opp statsborgerskapet sitt i et land, når du får et annet. utifra dine prinsipper, så betyr det at vi vil deportere mennesker som ikke har noe sted å dra, som ikke har noen rettigheter og som ikke tilhører noen nasjon på planeten. Det er helt bak mål, og noe som ikke er aktuelt å vurdere slik nasjonen og verdigrunnlaget vårt ser ut i dag.
Sist endret av mentalmelt; 16. januar 2012 kl. 01:14.
Sitat av stagg Vis innlegg
Fordi vi ikke har blitt undertrykt på samme måte som dem gjennom historien. Det er vi som har stått bak all faenskapen de har gått gjennom.

Aboriginere, mayaindianerne, Rodney King saken. Lista er lang. Det blir for dumt å si at vi hvite skal ta det som rasisme om noen kaller oss for bleik eller hviting.
Vis hele sitatet...
Men det er jo helt latterlig at vi skal se på minoritets-gruppene med konstant medynk og sympati, fordi folk med samme hudfarge som de ble undertrykt mangfoldige tiår tilbake i tid. Det blir ikke likestilling av det. Tvert imot blir det en helt ny type rasisme - en forskjellsbehandling. Undertrykkelsen hører til i de svartes historie, og det er nettopp det det er, historie.
Men for at de skal bli helt integrerte i samfunnet må de for faen ha litt selv-ironi og ta en forbanna spøk som blir lagt fram av en innavla bondetamp fra Vestfold. Du har ikke noe særlig høyt selvbilde om du tar deg nær av noe det de gutta der sier.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Når blir det likestilling da?
Vis hele sitatet...
Så ikke denne før nå. Godt spørsmål. Likestilling vil det vel aldri bli. Ikke bare når det gjelder rasisme.

Sitat av McLovin Vis innlegg
Men det er jo helt latterlig at vi skal se på minoritets-gruppene med konstant medynk og sympati, fordi folk med samme hudfarge som de ble undertrykt mangfoldige tiår tilbake i tid. Det blir ikke likestilling av det. Tvert imot blir det en helt ny type rasisme - en forskjellsbehandling. Undertrykkelsen hører til i de svartes historie, og det er nettopp det det er, historie.
Men for at de skal bli helt integrerte i samfunnet må de for faen ha litt selv-ironi og ta en forbanna spøk som blir lagt fram av en innavla bondetamp fra Vestfold. Du har ikke noe særlig høyt selvbilde om du tar deg nær av noe det de gutta der sier.
Vis hele sitatet...
Posten min var ikke rettet mot det som skjedde under spellemannsprisen.

Tror nok de fleste innvandrere har en god dose selvironi. Samtidig så kan jeg forstå reaksjonen til Madcon gutta, samtidig som jeg unnskylder Lars for det som ble sagt.
hvis man mener "moccamann" er rasistist (og ikke bare en dårlig phun på møkkamann, som jeg selv tror var tanken bak vitsen, vil jeg anbefale og mimre tilbake til "Kramer" sine uttalelser på stand up showet sitt.)


http://www.youtube.com/watch?v=6pp6WC1Ocz4


now _THAT_ is racism !
Alt dette er bare en unnskyldning for å skape bråk. Mørkhudete bryr seg ikke om sin egen historie om slaveriet og at det er derfor hvite ikke skal kalle de for negre, det er rett og slett bare en unnskyldning for å skape bråk. Hadde det ikke vært dette, hadde det vært noe helt annet. Jeg sier ikke at det bare er mørkhudete som lager slike unnskyldning for lage bråk, hvite gjør nøyaktig det samme. Jeg klarer bare ikke å tro annet ettersom at absolutt alle burde skjønne at en spøk er en spøk. Blir det samme som med muslimene med disse muhammed karikaturene for et par år siden, som vi lett kan se på de forskjellige "demonstrasjon-facebook sidene", de vil bare ha litt action i hverdagen. Jeg tror det meste av både religion og rasisme idag ikke er mer enn påskudd for maktmissbruk (eller lage bråk om du vil), hvor et fåtall av enkeltpersoner i bakgrunnen tror fullt og helt på det de sier. Mens resten bare leter etter trøbbel.

Det jeg gjør med det er ingen verdens ting. Det beste vi normale oppegående personer som ikke vil annet enn ha det jævlig fredelig rundt seg og sine er å ikke bry seg om all slags merkelig uttalelser folk kommer med. Som eksempel: Det har skjedd uttalige ganger at noen har kalt meg diverse ting på byn kun for å skape bråk. Det jeg gjør, er å gå vekk. Hvorfor skal jeg bry meg om en fyr kaller meg for "morrapuler" eller "homo"? Og det er nettopp dette alle bør gjøre, gå vekk og ikke bry deg. Du kan først bry deg når de faktisk begynner å bruke fysiske midler, da er det lov. Men ord betyr ikke noe mer enn det du vil de skal bety.

Mine 5cent.
Foreløpig oppdatering:

Møkkamannen kalte mokkamannen for mokkamann, da ble makkamannen sint og helte øl på møkkamannen mens møkkamannen ba mokkamannen om unnskyldning. Både mokkamannen og makkamannen har bedt om unnskyldning men ikke til møkkamannen. Mokkamannen og makkamannen bør nå be møkkamannen om unnskyldning som møkkamannen ba mokkamannen om unnskyldning.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At du mener dette vitner om at du ikke helt forstår hva et statsborgerskap er for noe, og hvor viktig det er for en demokratisk nasjon å likestille alle borgere, og å gi dem de samme borgerrettighetene uten å diskriminere på bakgrunn av kultur og etnisitet. Du forfekter ideen om en nasjon med annenrangs borgere, som ikke kan regne med å bli behandlet utifra de samme humane prinsippene som oss andre. Dette vil undergrave den statusen som et norsk statsborgerskap representerer, svekke tilliten til rettsikkerheten og skade omdømmet og integriteten til hele nasjonen. Hvis vi ikke ønsker å gi individer alle de rettigheter som statsborgerskapet innebærer, så kan vi heller ikke innvilge dem statsborgerskap.

I tillegg er det slik at man ofte må gi opp statsborgerskapet sitt i et land, når du får et annet. utifra dine prinsipper, så betyr det at vi vil deportere mennesker som ikke har noe sted å dra, som ikke har noen rettigheter og som ikke tilhører noen nasjon på planeten. Det er helt bak mål, og noe som ikke er aktuelt å vurdere slik nasjonen og verdigrunnlaget vårt ser ut i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig og delvis uenige i det du sier, men det skal ikke bli norske borgere sitt problem at enkelte ikke har noen tilhørighet. Og ja, deg går kraftig utover nordmenn at tunge kriminelle innvandrere både voldtar, dreper og raner. Du kan heller ikke sammenligne en nordmann som raner og en utlending som raner. Nordmannen hører til her, mens utlendingen har vært heldig og fått en trygg plass, med store muligheter for et godt liv - hvorfor raner han da en norsk familie? Fordi han ser ned på oss. Sier ikke alle er sånn - tvert imot - men de som ikke oppfører seg, har iallefall ingenting her å gjøre.

Jeg liker ikke tanken på at dama mi kan bli offer for overfallsvoldtekt bare fordi hun skal hjem fra jobb. Det er faktisk noe jeg frykter. Du vet også like godt som meg at flertallet av de som blir tatt for dette, er av utenlandsk opprinnelse. Ofte fra afrikanske land.

Hvorfor skal Norge slite med disse kriminelle menneskene? Det skaper store sprik i samfunnet. Skaper også mennesker som Breivik, noe de fleste helst vil unngå. Hadde konsekvensene av straffbare handlinger vært sterkere, ville flere vært redde for å bli sendt ut igjen.

Kall meg trangsynt, men jeg er misfornøyd med luksusen de ofte får. Ingen jobb betyr gratis penger. Hvis jeg ikke husker feil, så måtte en nordmann jobbe 50(?) år for å få den samme trygden en utlending kunne få i det han kom inn i landet. Sånt gjør meg rasende - vi snakker tross alt om likestilling
Sist endret av Life Goes On; 16. januar 2012 kl. 09:14.
Folk kan jo vurdere å kjøre safe og ikke fortelle vitser om folk vi har undertrykt i hundrevis av år?
Sitat av bernadotte Vis innlegg
Folk kan jo vurdere å kjøre safe og ikke fortelle vitser om folk vi har undertrykt i hundrevis av år?
Vis hele sitatet...
La meg sitere meg selv:

Sitat av bernadotte Vis innlegg
Det er det som er så artig. Du innser det sikkert ikke selv. Men dersom jeg hadde sagt at det var araberne som var skyld i terrorangrepene 11/9 skjønner du nok hva jeg mener. Det er helt latterlig å påstå at "vi" er skyld i noe som helst. Norge har for det første ikke vært involvert i samme grad av snusk som en del andre land, og for det andre er det fullstendig meningsløst, og fordomsfullt, å si at "vi" har stått bak alt mulig.
Vis hele sitatet...
"Vi" har nemlig ikke undertrykt folk med afrikansk bakgrunn. Hva "du" har gjort er noe annet, men er det en ting en har lært av kampanjen mot rasisme er det at grupper ikke kan tillegges skyld på grunn av handlingene til enkeltindivider.

Det blir det samme som å si at somaliere ikke burde slenge dritt til folk de har voldtatt de siste årene.
Handler vell om hvor tolererende motparten din er.
selv sier jeg 'neger' rett som det er, men jeg passer gjerne på hvordan og hvor jeg sier det.
Som om jeg går midt opp i annsiktet på en .."Ikke etnisk Nordmann..." og sier "Jævla neger!", så skjønner jeg så klart at det kan frembringe agresjon.

Og i dette tilfelle skjønner jeg frustrasjonen hva som skjedde.
kanskje de ikke var like åpen for små rasistiske vitser som mange andre av oss.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Handler vell om hvor tolererende motparten din er.
selv sier jeg 'neger' rett som det er, men jeg passer gjerne på hvordan og hvor jeg sier det.
Som om jeg går midt opp i annsiktet på en .."Ikke etnisk Nordmann..." og sier "Jævla neger!", så skjønner jeg så klart at det kan frembringe agresjon.

Og i dette tilfelle skjønner jeg frustrasjonen hva som skjedde.
kanskje de ikke var like åpen for små rasistiske vitser som mange andre av oss.
Vis hele sitatet...
...men når en nordmann blir kalt "jævla potet", så smeller han heller ikke til den "ikke etnisk norske" motparten. Han ringer heller ikke Ola og resten av gjengen
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
...men når en nordmann blir kalt "jævla potet", så smeller han heller ikke til den "ikke etnisk norske" motparten. Han ringer heller ikke Ola og resten av gjengen
Vis hele sitatet...
Haha.

Kan ikke noe for det men jeg finner den trenden hvor man skal hente fettere helt fantastisk.
Sist endret av Prompdompap; 16. januar 2012 kl. 13:14.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg er delvis enig og delvis uenige i det du sier, men det skal ikke bli norske borgere sitt problem at enkelte ikke har noen tilhørighet.
Vis hele sitatet...
Jo, det må nordmenn forholde seg til når Norge innvilger disse individene statsborgerskap.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Og ja, deg går kraftig utover nordmenn at tunge kriminelle innvandrere både voldtar, dreper og raner. Du kan heller ikke sammenligne en nordmann som raner og en utlending som raner. Nordmannen hører til her, mens utlendingen har vært heldig og fått en trygg plass, med store muligheter for et godt liv - hvorfor raner han da en norsk familie? Fordi han ser ned på oss. Sier ikke alle er sånn - tvert imot - men de som ikke oppfører seg, har iallefall ingenting her å gjøre.
Vis hele sitatet...
Igjen viser du at du ikke forstår hva et statsborgerskap innebærer. Når du har norsk pass, så er du ikke lenger utlending. Da er du juridisk sett norsk. Statsborgerskapet representerer alle de rettigheter som en nordmann nyter godt av, og prinsippet om å behandle alle borgere likt er langt viktigere enn å ha muligheten til å kaste ut en og annen lovbryter.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg liker ikke tanken på at dama mi kan bli offer for overfallsvoldtekt bare fordi hun skal hjem fra jobb. Det er faktisk noe jeg frykter. Du vet også like godt som meg at flertallet av de som blir tatt for dette, er av utenlandsk opprinnelse. Ofte fra afrikanske land.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som liker tanken på dette.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor skal Norge slite med disse kriminelle menneskene? Det skaper store sprik i samfunnet. Skaper også mennesker som Breivik, noe de fleste helst vil unngå. Hadde konsekvensene av straffbare handlinger vært sterkere, ville flere vært redde for å bli sendt ut igjen.

Kall meg trangsynt, men jeg er misfornøyd med luksusen de ofte får. Ingen jobb betyr gratis penger. Hvis jeg ikke husker feil, så måtte en nordmann jobbe 50(?) år for å få den samme trygden en utlending kunne få i det han kom inn i landet. Sånt gjør meg rasende - vi snakker tross alt om likestilling
Vis hele sitatet...
Dette er irrelevante argumenter, hvis du forstår alvoret av det jeg har forsøkt å forklare deg. Et statsborgerskap er ikke noe å ta lett på. Om vi ikke ønsker å ta ansvar for visse individer, så kan vi heller ikke innvilge dem statsborgerskapet. Dette er også virkeligheten for svært mange innvandrere som oppholder seg i Norge i dag. Man får ikke automatisk norsk pass. Vi stiller faktisk en god del krav før dette er aktuelt å i det hele tatt vurdere.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jo, det må nordmenn forholde seg til når Norge innvilger disse individene statsborgerskap.


Igjen viser du at du ikke forstår hva et statsborgerskap innebærer. Når du har norsk pass, så er du ikke lenger utlending. Da er du juridisk sett norsk. Statsborgerskapet representerer alle de rettigheter som en nordmann nyter godt av, og prinsippet om å behandle alle borgere likt er langt viktigere enn å ha muligheten til å kaste ut en og annen lovbryter.


Det er ingen som liker tanken på dette.


Dette er irrelevante argumenter, hvis du forstår alvoret av det jeg har forsøkt å forklare deg. Et statsborgerskap er ikke noe å ta lett på. Om vi ikke ønsker å ta ansvar for visse individer, så kan vi heller ikke innvilge dem statsborgerskapet. Dette er også virkeligheten for svært mange innvandrere som oppholder seg i Norge i dag. Man får ikke automatisk norsk pass. Vi stiller faktisk en god del krav før dette er aktuelt å i det hele tatt vurdere.
Vis hele sitatet...
Ja, da må jeg få lov til å fortelle at vi har forskjellige syn på ting. Klarer du akseptere alle mennesker, så syns jeg virkelig du er et godt menneske. Sånn er ikke jeg.

Drar ikke denne diskusjonen noe videre. Vi er uenige, og det kan jeg leve med
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
...men når en nordmann blir kalt "jævla potet", så smeller han heller ikke til den "ikke etnisk norske" motparten. Han ringer heller ikke Ola og resten av gjengen
Vis hele sitatet...
Som sagt, man bør jo være var på hvem man sier det til.
Og om man erfarer at folk ikke liker at du sier ord som neger eller lignende, så sier du enkelt og greit ikke det.

og gjengvirksomhet er like ille for oss "hvite" som ikke etniske nordmenn.. tro meg, kjenner flere "hvite" bøller enn fargede
Uansett hvor rasitstisk det var, så trengs det sånne vitser iblant. Lo heftig godt hvertfall
Vi vet jo at vi bor i et JÆVLIG godt land om DETTE er vår oppfatning av rasisme.
Vel, det trenger ikke være reinspikka rasisme for at begrep og utrykk ikke egner seg å bruke om andre. Hvis noen tror at mokkamann er ett greit begrep å bruke om svarte mennesker så har vi et problem.
Jippiiii! Jævlig morsomt å ta opp diskusjon mot folk som aldri har opplevd rasisme den andre veien. Dere er nødt til å være fra bøgda... Alle som bor i en by, og som faktisk tør å bevege seg utenfor husets fire vegger, har vel opplevd den nedlatende holdningen veldig mange mørkhudede har? Hvis ikke; bra for dere. Da slipper dere tenke konsekvenser ved å ta inn for mange. Jeg begynner å bli bekymra.
VÅKN OPP! Rasisme går begge veier!
Sist endret av Life Goes On; 16. januar 2012 kl. 13:50.
Sitat av bendiks Vis innlegg

Er det i 2011 bra å kunne spøke rundt med hudfarge og etnisitet?
Vis hele sitatet...
tjuetolv nå :-D
Nei, alle involverte i denne saken er noen skikkelig møkkamenn som lager møkkamusikk.

EDIT: Jeg beklager ydmykt. Dette gjelder selvfølgelig ikke Madcon. De er bare dårlige mennesker som lager dårlig musikk.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, det trenger ikke være reinspikka rasisme for at begrep og utrykk ikke egner seg å bruke om andre. Hvis noen tror at mokkamann er ett greit begrep å bruke om svarte mennesker så har vi et problem.
Vis hele sitatet...
Det er ikke "ikke reinspikka rasisme" men ikke rasisme overhodet.

Og dersom noen nå engang trodde det var greit å bruke "mokkamann" istedenfor "svart mann", hvilket forøvrig er en helt deskriptiv betegnelse på fargen personen har

http://www.pavinginnovations.co.nz/images/colours.jpg

På hvilken måte betyr det at vi har et problem? Har du lyst til å utbrodere litt om problemet?


Forøvrig har vel ingen kalt noen for mokkamenn? Det som skjedde var vel at plumboartisten sa: "Når jeg ser på dere to får sangen et nytt navn. Mokkamannen".

Han kaller dem ikke da for mokkamenn, men sier at:
Jeg så dere, dere er svarte, sangen min heter møkkamannen, jeg assosierte mellom mokka og svart, og min sang. Da kunne min sang hett mokkamannen.

(Jeg er klar over at det er mulig å diskutere om dette innebærer en betegnelse av Tshawe feks. som mokkamann, men skal man være deltaljist så skal man.)
Plumbo beviste egentlig hvordan folk i distriktet tenker om folk med en annen hudfarge enn dem selv. Det er mye lavere terskel der for å ytre lavpannede ting om kulturer de ikke har kjennskap til.
Sitat av Drachir Vis innlegg
På hvilken måte betyr det at vi har et problem? Har du lyst til å utbrodere litt om problemet?
Vis hele sitatet...
Det er rimelig klart for alle at mokkamann ikke er noen måte å tiltale folk på. Tilogmed Plumbo skjønte jo det med en gang de hadde sagt det. Ser du virkelig ikke problemet med å reduserer folk til en farge?
Sitat av stagg Vis innlegg
Fordi vi ikke har blitt undertrykt på samme måte som dem gjennom historien. Det er vi som har stått bak all faenskapen de har gått gjennom.

Aboriginere, mayaindianerne, Rodney King saken. Lista er lang. Det blir for dumt å si at vi hvite skal ta det som rasisme om noen kaller oss for bleik eller hviting.
Vis hele sitatet...
Det der får du faen meg stå for sjøl, og ikke inkludere oss andre i.

Jeg tar ikke på meg skylda for noe faenskap som ble utført av noen hvite for en haug av år siden.

I så fall må vi jo føle oss akkurat like ille som det de mørke gjør da, i og med at det er mørke som er overrepresentert på de fleste krim-statistikker.

Heia Plumbo!

http://www.youtube.com/watch?v=8O9MQS_Y3SY
den som ikke skjønte at plumbo kødda og tok det der seriøst må være totalt blokket for sosial intligens og IQ.. stakkars samfunnet vårt og spesielt vg og annet media som hele tiden skal blåse opp sånne saker.. kjenner jeg vg rett blir denne saken blåst opp i flere uker nå med div omtale rundt saken..
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er rimelig klart for alle at mokkamann ikke er noen måte å tiltale folk på. Tilogmed Plumbo skjønte jo det med en gang de hadde sagt det. Ser du virkelig ikke problemet med å reduserer folk til en farge?
Vis hele sitatet...
Det er ikke implisitt at en beskrivelse av en persons hudfarge nødvendigvis reduserer personen til bare farge. Det trenger ikke bety noe annet enn at en har beskrevet personens hudfarge.

Dersom folk foretrekker begrepet "svart mann" så er det sin sak, men jeg kan ikke se at det er et "problem" dersom man velger å bruke en annen farge enn nøyaktig "svart" i sin beskrivelse.

Selvsagt avhenger alt av kontekst. Dersom man sier:
"Du er bare en idiotisk mokkamann" er det ikke greit, men
"Ser du han mannen der borte? Nei ikke han, den mokka-fargede-mannen." er det greit.

Dette er altså på generelt grunnlag.

Når det handler om kommentaren plumboartisten kom med er jeg fullstendig enig i at den var usmakelig i sin kontekst. Det var intet behov for å lage en vits basert på at sangen kunne fått et annet navn når han så de to med mokka-farget hud. Det har jeg gjort klart tidligere.

Samtidig mener jeg det er sludder å snakke om at dette er rasisme.
Sist endret av Drachir; 16. januar 2012 kl. 15:27.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er rimelig klart for alle at mokkamann ikke er noen måte å tiltale folk på. Tilogmed Plumbo skjønte jo det med en gang de hadde sagt det. Ser du virkelig ikke problemet med å reduserer folk til en farge?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke problemet i denne saken. Sangen heter tross alt "Møkkamenn", og det var det han forsøkte å lage en vits ut av. Riktignok en dårlig vits, men den var jo overhodet ikke ment rasistisk. Jeg tviler på at han hadde dratt denne vitsen dersom sangen het noe annet. Nå er det også slik at ikke alle har samme hudfarge her i verden. Det er ett biologisk faktum, og uansett hvor hardt man prøver å få oss til å glemme dette, så vil det ikke endre seg. Er det så mye poeng i å fokusere så fælt på hudfargen vår, når vi er like ellers?

Nei, dette er like tullete som når Timbuktu anklaget Frode Øverli for rasisme.
Sist endret av caperno; 16. januar 2012 kl. 15:28.
De som ikke ser problemet, ser det ikke fordi det ikke er noe problem.
De som faktisk ser på dette som et problem, er de som er hyperhysteriske for å bli kalt "rasist", så de bare flyter med strømmen.

Dette er ikke et reelt problem. Jeg er sikker på det er flere "mokkamenn" der ut som også tok dette som en morsom spøk. Så vær så snill, ikke blås det opp!! Det må vel gå an å ha selvironi også? Uansett hudfarge
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, det trenger ikke være reinspikka rasisme for at begrep og utrykk ikke egner seg å bruke om andre. Hvis noen tror at mokkamann er ett greit begrep å bruke om svarte mennesker så har vi et problem.
Vis hele sitatet...
Tror dette hadde vært glem og greit rimelig kjapt hadde ikke media blåst opp saken til de grader. Om mokkamann ikke var et rasistiskladet ord fra før, tror jeg at det vil bli det fra nå av.
Seriøst? Trodde det var makka-menn plumbo sa i førsten, men viste seg at det var mokkamenn!
Madcon har blitt bitt i ræva av karma...Uhu..!

-Personlig er jeg sterkt imot rasisme
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
den som ikke skjønte at plumbo kødda og tok det der seriøst må være totalt blokket for sosial intligens og IQ.. stakkars samfunnet vårt og spesielt vg og annet media som hele tiden skal blåse opp sånne saker.. kjenner jeg vg rett blir denne saken blåst opp i flere uker nå med div omtale rundt saken..
Vis hele sitatet...
Det du tydelegvis ikkje skjønnar er at det har ikkje noko å sei om vokalisten i Plumbo kødda eller ikkje. Det var ein upassande kommentar som aldri skulle vore ytra i den settingen der.
Sitat av Joey Vis innlegg
Det du tydelegvis ikkje skjønnar er at det har ikkje noko å sei om vokalisten i Plumbo kødda eller ikkje. Det var ein upassande kommentar som aldri skulle vore ytra i den settingen der.
Vis hele sitatet...
kunne fint gjort det samme. madcon kødder med våres farge osv kaller oss bleikfisker da må de ta seg sammen og faktisk tåle en sånn spøk og at andre blander seg inn og heller øl over hue på plumbo vokalisten er bare umodent og idiotisk. spesielt unnskyldningen til det hele.
Sitat av Joey Vis innlegg
Det du tydelegvis ikkje skjønnar er at det har ikkje noko å sei om vokalisten i Plumbo kødda eller ikkje. Det var ein upassande kommentar som aldri skulle vore ytra i den settingen der.
Vis hele sitatet...
Godt sagt! Jeg liker rase-vitser. Men denne kommentaren fra Plumbo fikk til og med meg til å reagere.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Godt sagt! Jeg liker rase-vitser. Men denne kommentaren fra Plumbo fikk til og med meg til å reagere.
Vis hele sitatet...

hvis du reagerte på spøken der lurer jeg virkelig hvilke rase-vitser du tåler.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Godt sagt! Jeg liker rase-vitser. Men denne kommentaren fra Plumbo fikk til og med meg til å reagere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fikk den deg til å reagere? Den var ikke drøy i det hele tatt. Kan jeg få høre et par av de "rase" vitsene dine som du ikke reagerer på?
Det mest suspekte med dette opplegget er at når man ser videoen i ettertid så ser man tydelig at alle ler av den "vitsen", det er ikke før en eller annen rake i salen begynner å bue og noen slenger seg på at de to kjøtthuene på scenen skjønner at dette er noe de kan spille videre på.
Det er altså snakk om at hvis de hadde klart og holdt kjeft i 2 - 3 sekunder til så hadde det ikke vært noen sak i det hele tatt.

I ettertid har hele denne saken tatt helt fullstendig av og jeg syns det topper seg når han supertøffe gitaristen i Kaizers kommer å heller øl i huet på ham når han allerede står på gråten og beklager seg, hadde jeg stått ved siden han løken der skulle jeg faen meg flydd ham i hjæl.
Får vondt i magan når jeg ser hvor lei seg Lars i Plumbo er...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
kunne fint gjort det samme. madcon kødder med våres farge osv kaller oss bleikfisker da må de ta seg sammen og faktisk tåle en sånn spøk og at andre blander seg inn og heller øl over hue på plumbo vokalisten er bare umodent og idiotisk. spesielt unnskyldningen til det hele.
Vis hele sitatet...
Eg skjønner ikkje kva det har med saken å gjer. Kven som gjorde kva i ettertid, er meg likegyldig. Like mykje idioti det for øvrig, men det tar ikkje vekk det faktum at rasevitsar ikkje passar seg frå ein spelemannsprisvinnar som går på riksdekkjande TV.

Plumbo-vokalisten dreit seg loddrett ut og var berre med på å understreke fordommane eg, og sikkert mange andre, har om mentaliteten som lever ute i bygdenoreg.

Skapar også slike unyttes diskusjonar der folk diskutera kor grove rasevitsar kan ver før det blir for drøyt å sei på TV og kven som er verst.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ser du virkelig ikke problemet med å reduserer folk til en farge?
Vis hele sitatet...
Det er i så fall du som reduserer folk til en farge.

Skal vi være ærlige, så ER Madcon faktisk brune. Det er ikke rasistisk, det er fakta.
Jeg er hvit, det er heller ikke rasistisk, men fakta. Jeg har blå øyne, brunt hår.

Om du, for å beskrive meg, sier "han hvite blåøyde fyren", har du ikke redusert meg til farger - du har beskrevet noe av utseende mitt.

Sier du "han som heter Thomas", har du ikke redusert meg til et navn.
Du er pent nødt til å utelate de aller fleste attributter når du omtaler en person. Det betyr ikke at de 'glemte' attributtene ikke er gyldige.


Jeg er selvfølgelig imot at vi skal beskrive folk etter farge, men når noen en sjelden gang sier "det er han som er brun, det", er det ikke rasistisk.

At noen oppfatter det som rasisme er et problem, for en slik holdning er med på å holde rasismen i live.
Jeg vil anbefale en artikkel av Nils August Andresen som omhandler denne saken. Han har mange interessante refleksjoner rundt tema.
Plumbo leverte kanskje ikke tidenes takketale, men alt dette maset om rasisme gjør meg sliten. Jeg ser et marked for å selge sjølironi på boks!
Sitat av tuxeren Vis innlegg
Plumbo leverte kanskje ikke tidenes takketale, men alt dette maset om rasisme gjør meg sliten. Jeg ser et marked for å selge sjølironi på boks!
Vis hele sitatet...
Jeg tror selvironi forsvant med bananbåten tilbake til Afrika.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Jeg tror selvironi forsvant med bananbåten tilbake til Afrika.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du vil være litt artig og forsøker å komme med en vits som er sånn festlig "litt på kanten", du vet en sånn vits som du og de andre kritthvite vennene dine synes er hysterisk gøy, men dette henger jo ikke på greip. Kom selvironien til Norge med afrikanerene som kom med bananbåten og så tok båten med seg ironien igjen da den dro for å hente et nytt lass bananer, og alt vi hadde tilbake at afrikanere uten selvironi? Er det det du mener?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvorfor fikk den deg til å reagere? Den var ikke drøy i det hele tatt. Kan jeg få høre et par av de "rase" vitsene dine som du ikke reagerer på?
Vis hele sitatet...

Det er ikke mye her i verden som får meg til å reagere, men den "vitsen", eller spøken synes jeg var helt på jordet! Slike forsøk på morsomheter hører IKKE hjemme på en pris-utdeling.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg forstår at du vil være litt artig og forsøker å komme med en vits som er sånn festlig "litt på kanten", du vet en sånn vits som du og de andre kritthvite vennene dine synes er hysterisk gøy, men dette henger jo ikke på greip. Kom selvironien til Norge med afrikanerene som kom med bananbåten og så tok båten med seg ironien igjen da den dro for å hente et nytt lass bananer, og alt vi hadde tilbake at afrikanere uten selvironi? Er det det du mener?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du analyserte vitsen litt i overkant mye. Er vel heller det at vi fikk et båtlass med afrikanere til Norge, mens vi sendte selvironien til Afrika.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er ikke mye her i verden som får meg til å reagere, men den "vitsen", eller spøken synes jeg var helt på jordet! Slike forsøk på morsomheter hører IKKE hjemme på en pris-utdeling.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye som får deg til å reagere? Nja...når jeg i en annen tråd skrev at Norge er et sosialistisk paradis så gikk du helt av skaftet og ville spandere biletter på meg til Nord Korea?