Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4492
Bor midlertidig hos far som får fibernett fra Telenor. Problemet er at rekkevidden er for dårlig på routeren. Signalstyrken "hopper" veldig fra å være bra til dårlig, spesielt om antennene dyttes litt på noen mm. i en retning. Tillegg så har alle naboer samme router som bare kjører på 2.4 frekvensen. Så er en del støy og overlapping. (Kun en nabo som har 5GHz som jeg får inn.)

Jeg er i 2. etasje og routeren er i 1. etasje på motsatt siden av huset. Routeren er en ZyXEL P2812.
Nettverkskortet jeg bruker er en ASUS PCE-AC68.

Diskusjonen har vært om vi skulle kjøpe en extender eller en ny router. Jeg bor her bare midlertidig og jeg er den eneste som har "problemer", fordi jeg er den eneste som krever stabilt nett fordi jeg gamer.

Jeg lener meg mer mot å kjøpe ny router, slik at jeg kan ta den med meg når jeg ikke bor her lenger og jeg vurderer enten:
TP-Link Touch P5
eller
ASUS RT-AC68U 11AC

Noen som har noen innspill eller anbefalinger?
Kjøp deg kabel, CAT5e eller 6.

ZyXel P2812 har bare 2.4Ghz Wlan tilgjengelig, du kan jo logge inn på ruter'n for å se hvordan det ligger an med støy i fra naboer osv, å juster det inn der etter, men om ytelsen blir veldig mye bedre av den grunn, neppe.

Grunnen til kable er jo:


1) Billigere alternativ til nytt utstyr

2) mtp på midlertidig bopel så trenger du ikke å skaffe en extender eller ekstern ruter - men det er jo moro med nytt utstyr da

3) Med kable så kan du flytte P2812'en litt mere sentralt inn i husetfor den perioden du bor der. P2812 har ikke noe beamforming ol så den sender signaler 360grader rundt så om den henger å en endevegg i 1.etg så har dere primært sett 1/4 av signaler i fra rutern tilgjengelig = dårlig utnyttelse av tilgjengelig utstry...

...få rutern inn senter av huset da enten opp mot taket eller få den plassert nær gulvet i 2.etg så får dere bedre signalforhold
Sist endret av izholo; 14. mai 2017 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har akkurat det samme problemet som deg og må bruke 2 extendere for å få wifi på rommet.
Fikk beskjed av både telenor og canal digital at routeren ikke var problemet og fikk tilsendt en ny som skulle være bedre uten at problemet løste seg.
Kabel er jo helt klart det beste men har jo et par ulemper i forhold til wifi.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har akkurat det samme problemet som deg og må bruke 2 extendere for å få wifi på rommet.
Fikk beskjed av både telenor og canal digital at routeren ikke var problemet og fikk tilsendt en ny som skulle være bedre uten at problemet løste seg.
Kabel er jo helt klart det beste men har jo et par ulemper i forhold til wifi.
Vis hele sitatet...
...må jo kun være det at en datanerd må bevege seg litt for å få lagt opp kablinga, utover det så er det ingen ulemper ift Wlan mtp ytelse, men sånn rent estetisk så kan det jo være at folk ikke vil ha denne kabelen ligge synlig å slenge...
Når jeg tenker ulemper med det så er det fordi folk gjerne bare har 1 ethernet kabel, den ene ethernet kabelen skal igjen fordeles på flere pcer, spillkonsoller osv og det blir fort veldig vanskelig for folk som ikke er så IT kyndige av seg.
Derfor blir jo wifi og extendere lettere.
Og som du nevner, flere meter med kabel som ligger på gulvet er ikke et problem for alle.

For all del, har man kunnskapen så er det jo lettere å få gjort noe med problemet.
Flytt router lenger inn i huset om mulig. Høyt i 1. etg. eller lavt i 2. etg (avhenger selvfølgelig av husets struktur også).
Evt kan du spørre Telenor om ny router, og sette opp den gamle som extender om du får beholde den
Ville sett på airties pakken på snorlaus.no
For gaming bør du strekke kabler. Det er ufattelig mye støy på WiFi. Mikrobølgeovner jobber også i samme området.
Nye routere er kraftigere enn de gamle, men en er like langt om alle kjøper kraftige.

Alle banker og bedrifter kjører jo kabler for å unngå tull.

Du kan ta en scan og se hvilke kanaler som er ledig. Hvorfor en bare har 13 overlappende kanaler er for meg en gåte. Burde være minst 100 spør du meg, men myndighetene vil jo ha alt selv...

Får inn over 50 nettverk, noen på 80%, så det er tydelig at mange har sterke sendere, sannsynligvis med ulovlig sende effekt.

Mitt modem sender med 200mW, lovlig effekt er 50mW...
Sist endret av Tekniker2; 17. mai 2017 kl. 14:59.
Sitat av LBJ Vis innlegg
Bor midlertidig hos far som får fibernett fra Telenor. Problemet er at rekkevidden er for dårlig på routeren. Signalstyrken "hopper" veldig fra å være bra til dårlig, spesielt om antennene dyttes litt på noen mm. i en retning. Tillegg så har alle naboer samme router som bare kjører på 2.4 frekvensen. Så er en del støy og overlapping. (Kun en nabo som har 5GHz som jeg får inn.)

Jeg er i 2. etasje og routeren er i 1. etasje på motsatt siden av huset. Routeren er en ZyXEL P2812.
Nettverkskortet jeg bruker er en ASUS PCE-AC68.

Diskusjonen har vært om vi skulle kjøpe en extender eller en ny router. Jeg bor her bare midlertidig og jeg er den eneste som har "problemer", fordi jeg er den eneste som krever stabilt nett fordi jeg gamer.

Jeg lener meg mer mot å kjøpe ny router, slik at jeg kan ta den med meg når jeg ikke bor her lenger og jeg vurderer enten:
TP-Link Touch P5
eller
ASUS RT-AC68U 11AC

Noen som har noen innspill eller anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Ikke kjøp p5'en. Har selv både den og ac68u og Asusen er en mye bedre router. Kjøpte disse for å nettopp ungå den dårlige trådløse på 2812, og i tillegg få større hastighet. Har ikke angret ett sekund på at jeg kjøpte Asusen men P5'en skulle jeg ønske jeg ikke hadde kjøpt. Asusen har mange flere muligheter.

Men som nevnt over burde kabel benyttes når en spiller.
Sist endret av Jens1; 17. mai 2017 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LBJ
Trådstarter
3 0
Takker for svar fra alle sammen!
Kabel er selvfølgelig beste løsninga, men det var ikke aktuelt i dette tilfelle. Å dra en 10m+ kabel i huset var det ikke god stemning for, hehe. Endte opp med å kjøpe p5-en satt den opp som repeater. Har prøvd det noen dager nå og syntes det har vært ganske stabilt fram til nå, ihvertfall bedre enn det var, med tanke på gaming.

Wifi-en på mobilen er det en stor merkbar forskjell. Måtte bytte over til mobildata om jeg skulle laste ned videoer, det problemet har jeg ikke lenger. Stream på pad'en går smertefritt på høyere oppløsning nå.