Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3723
Skal sette sammen en monster gaming PC men er så dårlig på det at jeg trenger litt hjelp!

Vet jeg vil ha gtx 1080 ti 11gb + i7 7700k da jeg skal spille det meste på minst over 60 fps mens jeg live streamer og har chrome med 20+ tabs oppe. Finns det noe bedre? Jeg er åpen for forslag.

Etter dette ser jeg vel bare etter en solid PC case, bra kjøling i form av gode vifter og vannkjøling evt?

Så på cyberpower.pc, og satt sammen dette; https://www.cyberpowersystem.co.uk/s...per-Liquid-500

Vil da ha noe som det, men vet ikke helt hva jeg driver med når jeg setter sammen detta, bør jeg bytte ut noe? hvor finner jeg disse delene i norge?

Kan ikke bestille fra CB siden VAR er involvert, blir alt for dyrt :/

Har 20-25.000,- og legge i detta, så hjelp meg og lage en FET gaming pc !
Ville vel vurdert Ryzen 1800x om du har tenkt å streame samtidig.
Har ingen anelse på hvor bra de cyberpower komponentene er.
Limited edition
Moff's Avatar
AMD Ryzen har bittelitt lavere performance i de fleste spill akkurat nå (sammenlignet med en overklokket i7-7700K). Det er veldig små forskjeller det er snakk om, så det er nok ingen tvil om at Intel snart vil lansere en ny serie med CPU-er som har mer enn 8 tråder, slik Ryzen 7 har. Jeg har selv i7-7700K, og er storfornøyd med denne. Jeg vil ikke anbefale AMD basert på dårlig personlig erfaring med dem, men når jeg ser på tallene de klarer å levere, så kjenner jeg at Intel plutselig ikke er så langt foran dem lengre (desverre).

Valget av prosessor har veldig mye å si for resten av PC-en din, så det er vanskelig å komme med konkrete forslag.

Hvis du ønsker å gå for Intel og i7-7700K, så bør du passe på et par ting:

Sørg for å kjøpe 3200 MHz RAM. Legg gjerne ekstra penger i dette. Forslagene fra både deg (TS) og listen ovenfor inneholder Corsair Vengance, som er en av de billigste variantene. Jeg ville selv gått for Corsair Dominator (2x8 GB @ 3200 MHz). God hastighet på RAM er helt essensielt for høy FPS. Husk at du i mange tilfeller vil måtte låse opp denne hastigheten etter at du kjøper maskina, for eksempel ved å aktivere XMP (Extreme Memory Profiles). De blir ofte levert med en mye lavere klokkehastighet enn 3200, selv om det er dette du har betalt for.

Ikke velg en billig strømforsyning. Jeg pleier å foreslå minst 750 watt med 80 Plus Gold-sertifisering eller høyere. Igjen; ikke velg noe fra de billigste seriene, gå heller for Corsair RM eller bedre.

Jeg ville ikke kjøpt en SSD som bruker PCIe-tilkobling, slik listen ovenfor foreslår. Grunnen er at du vil ha et begrenset antall PCI-lanes på hovedkortet, og en SSD vil spise av denne kapasiteten. Det skal i teorien ikke ha noen effekt så lenge du bare kjører ett grafikkort, men ytelsesforskjellen mellom PCIe og SATA-disker er så forsvinnende liten at jeg ikke ville tatt denne sjansen. På papiret så er det over 500 Mb per sekund i forskjell, men i realiteten så er ikke dette noe du vil komme til å merke. Du vil derimot merke det hvis grafikkortet blir throttlet som følge av at du har fulle lanes. Jeg ville valgt en SSD fra Crucial med kapasitet på 525 GB. Har to slike i heimen, og jeg er storfornøyd. 250 GB blir litt i minste laget hvis du skal ha spill på SSD-en.

Ikke gå for SLI eller CrossFire. Dette er kostbare greier, og all erfaring tilsier at du vil få minst like høy FPS i spill ved å velge ett grafikkort med god ytelse. Dette handler rett og slett om at optimaliseringen for gaming og streaming ikke er god nok ennå.

Hvis du velger et GTX 1080 Ti så har du god nok kapasitet til å bruke GPU-en som encoder for streaming, i stedet for å gjøre dette på CPU. Dette bør du gjøre.

Om du skal ha en monster-PC, husk å kjøpe en skjerm med høy oppløsning og refresh rate. Enten 1080p @ 240 Hz eller 1440p @ 165 Hz (dette krever som regel noe overklokking, de fleste skjermer starter på 144 Hz). Jeg ville gått for 1440p selv, ingen tvil.

Pass på at du har god nok plass til skjermkortet. Spesielt ASUS STRIX-kortene har en tendens til å ta mye plass (opp mot 30 cm). Hvis du kjøper et kabinett med uttagbart harddiskbur (slik som R5-en ovenfor), så vil du få plass - men du mister samtidig kapasitet til ekstra harddisker. Det er vanlig at du ikke får plass til mer enn 3-4 stykker når buret er fjernet. Dette er først og fremst et problem på midi-tower-kabinetter - du kan løse problemet ved å kjøpe noe større.

Når det kommer til valg av produsent på hovedkort og skjermkort så har jeg bare gode erfaringer med ASUS ROG STRIX og MSI. Jeg har i øyeblikket ASUS ROG STRIX Z270 (samme kort som i listen postet ovenfor) og et MSI 1070-kort. Det fungerer helt upåklagelig.

Siste tips; kjøp ekstra kabinettvifter. Med en eksterm PC-rigg så vil du oppleve varmeproblemer. For å snu på det; hvis PC-en din ikke jobber på grensen av akseptabel temperatur, så betyr det at du ikke utnytter potensialet i den til det fulle. Ekstra kabinettvifter er derfor smart for å få presset mest mulig kald luft inn i boksen. Det hjelper ikke så mye å ha en kraftig kjøler inne i kabinettet, hvis varmen blir værende der inne.
Enda en nykonfirmert med penger som svir i lomma? Du klarer fint å bygge selv.

Et godt utgangspunkt: https://www.prisjakt.no/list.php?l=375860&view=c

Noen ting du kan se på/vurdere å endre
  • Gå opp til GTX 1080Ti
  • Større strømforsyning (Hold deg til EVGA G3/G2)
  • Gå opp til toppmodellen Ryzen 1800 eller 1800X
  • Ettermarkeds vannkjøler
  • Bytte til 2x16GB DDR4 minne (Husk høy fart 3000Mhz+)
Dette er noe jeg aldri ville kjøpt selv, men bedre, det får du ikke;-)
https://blogs.nvidia.com/blog/2017/04/06/titan-xp/
Sist endret av SinHazzard; 24. mai 2017 kl. 03:08. Grunn: mongomobilsmiley
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hvorfor må du ha 20 + faner oppe?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor må du ha 20 + faner oppe?
Vis hele sitatet...
Monitor for stream, monitor for chat, monitor for seere, kontrollpanel for stream, kontrollpanel for chatbots, prosjektor for chat-eventer, trafikkovervåkning... the list goes on. Streaming krever en god del hvis man skal gjøre det ordentlig.

Ser forresten at jeg skrev 1070 i nederste avsnitt i min forrige post; dette er feil, jeg har 1080.