Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 874
Hei

Har kjøpt en gammel og slitt bruksbil jeg fikser på. Finnes mange små og store feil, noe som artig og lærerikt. Dette dreier seg om en BMW E39 fra midten av 90 tallet, som har rullet like over 300 000km.

Problemet jeg søker assistanse til er EEPROM programmering. Det har seg slik at radioinnstillingene på bilen ikke blir lagret i chippen slik de skal. Dette har med en begrensning med antall lese-skrive operasjoner. Chippen heter 24C16 og har 8 pinner. Jeg må laste opp programmet som er i den defekte chippen, for å så laste den ned i en tilsvarende ny chip.

Noen vil kansje si at jeg burde bare finne en brukt spiller å sette inn, men det er risikosport, ettersom dette er gamle biler og neste chip kan være like dårlig. En ny spiller koster fort halve prisen av bilen, samt bryter designet i "cockpiten".

Har googlet opp og ned, men finner ingen som tar på seg slike jobber. Selve loddingen klarer jeg fikse selv, men det er verre når det kommer til programmering... Denne programmeringen har jeg ingen erfaring, ei heller kompetanse til å utføre.

Er det noen som vet hvor jeg kan finne kompetanse for å utføre slike jobber? Håper selvsagt at et geni her på freak har lyst å prøve seg, men en pekepinn imot steder som utfører slik arbeid hadde også vært greit!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette kan gjøres med en Arduino, dersom du befinner deg nærme et hackerspace/makerspace og slike miljøer, så tror jeg de vil mer enn gjerne hjelpe deg med å programmere chippen.
Trådstarter
73 8
Har selv et Arduino sett, men ikke mer kunnskap enn å få lysene til å blinke ... Ikke finnes det noe særlig miljø rundt dette, med unntak av den lokale høyskolen, hvor alle har sommerferie