Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3217
Hei freaks

Jeg skal ønsker å søke jobb hos en bedrift som krever egenattest, og de har null tolleranse for narkotika. Har sett på egenattesten, hvor det er spørsmål om narkotika.
Nå var jeg hos legen for snaut et år siden, hvor jeg ville ha henvisning til psykolog - her innrømmet jeg også bruk av div narkotika().

Når jeg skal fylle ut min egenattest, må jeg godkjenne at de ser min lege journal - noe som vil være et problem. Jeg har time hos lege for å høre akkurat hva som er i journalen og om det er mulig å fjerne dette, men vil møte forberedt.

Er det noen som har erfaringer med dette? Etter litt googling finner jeg fram dette;

§ 5-2.Retting og sletting av journal
Pasienten, brukeren eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44.
Vis hele sitatet...

§ 43.Sletting av journalopplysninger
Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og:
1. opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller
2. opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp.
Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen.
Avslag på krav om sletting kan påklages til Fylkesmannen. Det skal innhentes uttalelse fra Datatilsynet. Dersom fylkesmannen mener at sletting kan være i strid med arkivlova §§ 9 eller 18, skal det også innhentes uttalelse fra Riksarkivaren.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om sletting etter denne bestemmelse.
Vis hele sitatet...

Jeg er ikke så flink til å tolke slike lover - men håper noen kan gi meg en hjelpende hånd. Jeg har jobbet de siste 3 årene mot målet om denne jobben, og nå er jeg redd for at et svakt øyeblikk kan ødelegge framtiden min ...

Kan også nevne at legen som noterte dette, gjorde det uten min samtykke og gav meg heller ikke den hjelpen jeg ville ha(psykolog) - jeg fikk lykkepiller med han. Av den grunn valgte jeg å skifte lege, og ba selv om å få overført journalen. Dersom jeg ikke hadde fått den overført, ville den vært "utilgjengelig" for kontroll?
Nei, journalen din kan hentes frem hos alle instanser over hele landet innenfor sykehuset. Men, legg merke til følgende ord på §43, punkt 1: "Opplysningene... føles belastende for den de gjelder"
En lege vil alltid være ute etter å hjelpe deg. Jeg kan ikke alt om hvor enkelt det er å slette ting fra legejournalen din, kanskje du til og med må gjennom fylkesmannen, men jeg er 99% sikker på at du vil få fjernet dette fra journalen din for å få sikret deg drømmejobben. Bare forklar det som det er; du dreit deg ut, og har nå muligheten til å få drømmejobben, om de bare kunne fjernet noe du ser på som irrelevant i dags dato, en glipp som bekymret deg for lenge siden, som ble notert uten at du overhodet ble spurt om samtykke til at det skulle stå i journalen din.
Sykehus kan ikke lese din journal, kun dette legekontoret du har fastlegen din.

Er fullt mulig å få fjernet innleggene og det er det leverandørene av jounalsystemet som gjør da ingen andre har mulighet til dette.

Bare si hva du ønsker til legen og hvorfor så er jeg sikker på det ordner seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva stilling er det du søkjer på? Stortsett har ikkje arbeidsgjevar lov til å be om journalen.

http://www.jussboka.no/2009/12/helse...-arbeidsgiver/
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva stilling er det du søkjer på? Stortsett har ikkje arbeidsgjevar lov til å be om journalen.

http://www.jussboka.no/2009/12/helse...-arbeidsgiver/
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme først, men tipper det er snakk om spesialkjøring jamfør yrkestransportlova
Trådstarter
73 8
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva stilling er det du søkjer på? Stortsett har ikkje arbeidsgjevar lov til å be om journalen.

http://www.jussboka.no/2009/12/helse...-arbeidsgiver/
Vis hele sitatet...
Det er snakk om offshore, hvor det kreves helsesertifikat. I en veileder til forskriften dukker følgende opp;
Hvis narkotikamisbruk avdekkes (se ovenfor), skal legen utstede
udyktighetserklæring.
Personer som har gjennomgått eller er i en kontrollert oppfølging for narkotikabruk,
kan gis helseerklæring ut fra en risikovurdering. Personen må, før helseerklæringen
utstedes, ha vært rusfri i minst 6 måneder og avlegge egnet verifiserende
rusmiddeltest. Ved utstedelse av helseerklæringen må arbeidstakeren akseptere et
pågående uannonsert / tilfeldig narkotika-testingsprogram i minimum 2 år. Ett positivt
narkotikatestresultat i denne perioden vil normalt medføre uskikkethet og alltid
innebære en gjennomgang av personens fortsatte skikkethet for arbeid offshore.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjennomgått noen kontrollert oppfølging, og vil absolutt ikke ha dette på min journal! Det blir som å innrømme at jeg har en avhengighet, noe jeg ikke har.

Bedriften jeg søker til vil nok ikke få nyss om dette, men det blir opp til legen om han vil sende ut en helseattest... Det var ikke så lenge siden jeg opprettet en annen tråd med egen ærklæring til forsikringsselskapet for å få livsforsikring - da ble journalene mine gjennomgått og jeg nektet forsikring.

Dersom jeg skifter fastlege og velger at journalen min ikke skal sendes videre, vil den være tilgjengelig for "alle" da også? Eller vil den bare være lagret hos min tidligere lege?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bedrifta får ikkje kopi av journalen din. Sjømannslegen kan velje å be om det, men eg har ikkje opplevd det, og eg trur nok det er noko som nær utelukkande vert gjort om legen mistenkjer at du ikkje har svart ærleg på skjemaet du skal fylle ut.

Du kan og gå til den sjømannslegen du vil, så om det er ein lege som tilfeldigvis er godkjent som det, og som du har eit godt forhold til er det verdt å gjere.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg kan si at en slektning av meg som jobber på kontrollrom offshore at StatoilHydro internt har den holdningen at "hva arbeidstaker gjør på sin fritid bryr vi oss ikke om, men om man kommer påvirket til helikopter er det rett hjem og huet på ræva ut". Dessverre vet jeg ingenting om andre som har søkt med slike attributter.
Trådstarter
73 8
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bedrifta får ikkje kopi av journalen din. Sjømannslegen kan velje å be om det, men eg har ikkje opplevd det, og eg trur nok det er noko som nær utelukkande vert gjort om legen mistenkjer at du ikkje har svart ærleg på skjemaet du skal fylle ut.

Du kan og gå til den sjømannslegen du vil, så om det er ein lege som tilfeldigvis er godkjent som det, og som du har eit godt forhold til er det verdt å gjere.
Vis hele sitatet...

Dersom jeg krysser av for at jeg har brukt narkotiske stoffer er det vel logisk at legen som godkjenner min helse, kontrollerer hvilke stoffer og bakgrunnen for bruken?

Nå har jeg aldri vært hos en slik lege, ei heller kjenner noen som er det. Selve forløpet hos en slik test, er vel at man utfyller en egenerklæring med tidligere sykdommer osv. Her er det vanligvis et spørsmål om narkotika også. Svarer man uærlig på denne, og det blir oppdaget, er det nok verre enn å ha vært ærlig i begynnelsen.

På slike egenerklæringer kan man godkjenne at legen får tilgang til mine dokumenter/journal/epikriser osv. Slik er var det på erklæringen til forsikringsselskapet og jeg ser også det på et dokument jeg fant på nettet.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg kan si at en slektning av meg som jobber på kontrollrom offshore at StatoilHydro internt har den holdningen at "hva arbeidstaker gjør på sin fritid bryr vi oss ikke om, men om man kommer påvirket til helikopter er det rett hjem og huet på ræva ut". Dessverre vet jeg ingenting om andre som har søkt med slike attributter.
Vis hele sitatet...
Det er nok dette som er problemet - legen må gå god for at jeg ikke har et rusproblem. Bedriften vil bare ha en godkjent helseattest og en rusfri arbeidsplass. Det at jeg tidligere har brukt narkotika får de ikke vite.



Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Nei, journalen din kan hentes frem hos alle instanser over hele landet innenfor sykehuset. Men, legg merke til følgende ord på §43, punkt 1: "Opplysningene... føles belastende for den de gjelder"
En lege vil alltid være ute etter å hjelpe deg. Jeg kan ikke alt om hvor enkelt det er å slette ting fra legejournalen din, kanskje du til og med må gjennom fylkesmannen, men jeg er 99% sikker på at du vil få fjernet dette fra journalen din for å få sikret deg drømmejobben. Bare forklar det som det er; du dreit deg ut, og har nå muligheten til å få drømmejobben, om de bare kunne fjernet noe du ser på som irrelevant i dags dato, en glipp som bekymret deg for lenge siden, som ble notert uten at du overhodet ble spurt om samtykke til at det skulle stå i journalen din.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg hadde gått til legen min og sagt at jeg utviklet psykiske problem etter å ha misbrukt Amfetamin jevnlig det siste halvåret - tror dere legen vil gå med på å fjerne dette fra journalen, slik jeg får meg drømmejobben?
La oss si at denne jobben er en bussjåfør - en jobb hvor en feil kan koste liv. Vil legen så fjerne dette, bare slik jeg kan få drømmejobben?

Narkotika er narkotika, i htt Norges lover - vil bruk av cannabis iforhold til amfetamin spille noen rolle for å få det fjernet fra loggen?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
I fra hva jeg har lest i tråder her på bruket i tillegg til min egen erfaring vil det variere fra lege til lege.