Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 45512
3/4" shells, eller luftbomber om du vil, er veldig enkle å lage, samtidig som det gir en effekt som er overaskende flott!
Jeg har laget endel av disse i det siste, og tenkte jeg ville dele erfaringene mine med dere.

1. Skaff plastshells av denne typen.

2. Kutt en 3-4 cm lang bit visco-lunte

http://bildr.no/thumb/538302.jpeg

3. Teip rundt 1-2 cm lunte for å isolere den.

http://bildr.no/thumb/538306.jpeg

4. Lim fast lunta i shellet, pass på at det er 100% gasstett

http://bildr.no/thumb/538307.jpeg

5. Fyll shellet med stjerner.

http://bildr.no/thumb/538310.jpeg

6. Hell på krutt, helst whistle eller flash, men svartkrutt fungerer det også. (brukt whistle på bildet)

7. Dunk på shelldelene slik at kruttet legger seg mellom stjernene. Fyll begge halvdelene helt fulle.

http://bildr.no/thumb/538313.jpeg

8. Lukke shellet, og paste med teip. Jeg bruker elastisk plastteip fra biltema.

http://bildr.no/thumb/538315.jpeg

9. Hell 1-2 teskjeer lift i et passende rør, prime lunta godt og putt shellet i røret (som selvfølgelig må være plugget).

10. Enjoy

Her er en video av et slikt shell med Chrysanthemum 8 stjerner og flashbreak:

http://www.youtube.com/watch?v=zfvDf1vYB-I
Dette var bra. de plast shellsa har jeg mye av skal lage noen jeg. Brukte du tigertail stars? pakken fra czort ble sendt i dag så jeg venter i spenning ;P
denne er enkel for de som er litt late
Sist endret av Eska; 2. desember 2009 kl. 23:20.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Nice! KP!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fin guide dette Selv så pleide jeg og paste ett par lag med gummiert papirteip istedenfor elastiske ting som plastikk.
Jeg brukte slowflash som booster. Det ble små men flotte shells.

PS. Min slowflash var optimalt, og var ikke så slow som det høres ut som. KNO3 og svovel var så godt sammenkjørt som overhodet mulig.
Vi bruker slowflash vi også, sikter KNO3 og svovel gjennom ei ganske fin kaffesikt, så blander vi alt med diaper-metoden. Blir ikke spesielt rask flash, men fungerer ypperlig til dette formålet!
Very Important Pyrotechnician
Less is more Disse må jo være ypperlig som inserts i større shells. Med litt mindre lift så ville du fått en flott effekt.
bra forklart og fin bruk av bilder KP fra meg.
Sist endret av Juicekongen; 3. desember 2009 kl. 18:25.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Vi bruker slowflash vi også, sikter KNO3 og svovel gjennom ei ganske fin kaffesikt, så blander vi alt med diaper-metoden. Blir ikke spesielt rask flash, men fungerer ypperlig til dette formålet!
Vis hele sitatet...
Viss du møller/kværner nitrat og svovel, og så kjører diaper metoden med Al, så blir det fart i sakene skal du se
damn, lyst til å lage dette, men desverre har jeg ikke det som trengs.
Du burde ikke bruke saks og klippe i visco, da "knuser" dun lunten og ofte masse krutt som detter ut. Bruk heller en skalpell og kutt den på en vinkel, da blir det større overflate og større kjangs for at lunten tar fyr
Tenner den ikke hvis du kutter den på skrå kan man kutte den i to og dyppe den i krutt.
Sist endret av looperjohn; 3. desember 2009 kl. 21:03.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Prime kan man gjør uansett En god saks fungerer faktisk ok, men da bør man klippe helt øverst i saksa. Men Skalpell eller tapetkniv er det beste, og man får det overalt.
dette var bare for å klippe lunta i ca. riktig lengde.. vi bruker tapetkniv og kutter lunta i 45graders vinkel og så dypper den i meal svartkrutt før den går i morteren...

Dette burde du huska å skrive bruttern!

btw! mine vakre fingre som stikker fram
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dere sier dere dypper det i meal. Jeg regner med dere mener at dere sprayer lunta med litt vann å dypper den i meal med dextrin, eventuelt blander litt meal og dextrin og vann, å dypper lunta nedi?
Har ikke gjort det til nå Up, men det er fordi vi pleier å prime shellet rett før vi skal ut å fyre det opp..da trengs det ikke dextrin osv.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Dere sier dere dypper det i meal. Jeg regner med dere mener at dere sprayer lunta med litt vann å dypper den i meal med dextrin, eventuelt blander litt meal og dextrin og vann, å dypper lunta nedi?
Vis hele sitatet...
Burde man ikke spraye lunta med etanol/rødsprit?
Det går det, men da funker ikke dekstrinen da vettu
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Tenkte at lunta tar vanskligere fyr da, pga vannet.
Du må tørke den først selvfølgelig. Bruker du dektrin i primingen er det jo ofte når du skal lagre fyrverkeri.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Ja, jeg bruker i hvertfall etanol. funker kjempebra, siden det tørker jo veldig fort
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Har ikke gjort det til nå Up, men det er fordi vi pleier å prime shellet rett før vi skal ut å fyre det opp..da trengs det ikke dextrin osv.
Vis hele sitatet...
Så dere bare gir lunta litt kontakt med meal?
Very Important Pyrotechnician
Man kan bytte ut dextrin med red gum i BP, og lage en BP-slurry med alkohol. Det tørker rimelig kjapt. Et annet alternativ er å lage en BP-slurry med NC-lakk (aceton og pingpong-baller funker flott til dette) Den tørker ennå kjappere.
En annen metode er å spraye 3-4% gum-arabic løsning på lunten å dyppe den i ren BP. Man kan evt lage en slurry med dette og. Man kan også eksperimentere med å tynne ut brennbart lim med aceton, f-eks kontaktlim som du blander BP i. Pass uansett på å bruke så lite bindemiddel som mulig, da ikke alt brenner like godt.
Sitat av Up Vis innlegg
Så dere bare gir lunta litt kontakt med meal?
Vis hele sitatet...
Jepp, bare kutter lunta et par mm på langs, og så dypper den i rent meal så litt av shellet også dekkes for å være sikker på at den er dyppet skikkelig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og hvor mye hjelper det da? Kan du ta bilde av en av shellsa å legge opp? Etter at du har dyppet.
Er ikke så mye å ta bilde av egentlig, men det legger seg et tynt lag med BP på shellet, og på lunta. Fordi jeg kutter lunta på langs vil jo noe svartkrutt sette seg fast i kuttet også, som fungerer som prime..
se på en youtube bruker som heter nighthawkinlight. han har fine guider og på en av filmene så gjør han akkurat som sorn deler lunta på langs å dypper den i meal. funker fett det.

http://www.youtube.com/user/Nighthawkinlight
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Gidder ikke lete meg fram på en channel med nesten 130 videoer, så viss du vet hvilken det er, så vil link verdsettes
http://www.youtube.com/watch?v=8MREUguITj8 her har du den. han gjør det rett etter 3min hvis du ikke gidder se hele ;P
Han dypper den i flash da, men det blir ikke store forskjellen skulle jeg tro..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor tror du det? Flash er mye mere søl enn BP. Og flashen brenner varmere, og han sier klart og tydelig at han gjør det om han IKKE har tid til og prime lunta.
sorn's Avatar
Trådstarter
Godt mulig at flashen har litt større sjanse for å tenne lunta, men erfaringa mi sier at lunta tenner stort sett hver gang med metoden min.
Very Important Pyrotechnician
Vanlig perkloratflash har en god del høyere antennelsestemp enn BP, så jeg ville ikke personlig brukt det til prime. Men som UP sa, den brenner varmt og vil antenne lunten - hvis den først tar fyr.
Sitat av sorn
Godt mulig at flashen har litt større sjanse for å tenne lunta, men erfaringa mi sier at lunta tenner stort sett hver gang med metoden min.
Vis hele sitatet...
Visco uten prime tenner stort sett hver gang da. Poenget med prime er at den skal tenne hver gang, uansett forhold. Men er du fornøyd, så for all del Keep it up!
Dette er muligens et tåpelig spørsmål, men la gå..

Jeg har forstått det slik at H3 er uegnet som lift for større shells pga. det påvirkes i negativ grad av inneslutning.
Jo større shell, desto større inneslutning i mortaren.
Svartkrutt påvirkes ikke i likestor grad som H3.

Men til små shells som på denne guiden burde jo dette fungere greit?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Godt mulig at flashen har litt større sjanse for å tenne lunta, men erfaringa mi sier at lunta tenner stort sett hver gang med metoden min.
Vis hele sitatet...
Og min erfaring er at skråklipt visco tenner hver gang. Prime er for og sikkre at det tenner.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Vanlig perkloratflash har en god del høyere antennelsestemp enn BP, så jeg ville ikke personlig brukt det til prime. Men som UP sa, den brenner varmt og vil antenne lunten - hvis den først tar fyr.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være perkloratflash. Men perkloratflash antennes av en lunte uansett, og liften er jo veldig direktekontakt med flashen da.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg ville egentlig heller dyppet i meal enn flash om jeg skulle velge. Skjønt i realiteten hadde jeg avstått fra hele primen, og skråklipt. Slik jeg har erfart tenner uprimet lunte ofte nok til at jeg ikke gidder.

H3 fungerer sikkert kurant til lift på små shells. Du kan jo prøveskyte et par?
Sitat av Nygaard Vis innlegg

H3 fungerer sikkert kurant til lift på små shells. Du kan jo prøveskyte et par?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg får prøve på å få til noe i løpet av kvelden.

Samme forhold med lift på H3 som på BP?
1/10 av shellets vekt?
sorn's Avatar
Trådstarter
Det finner du vel fort ut?

Men er ikke H3 litt kraftigere enn BP? I såfall trenger man jo selvfølgelig ikke like mye..
Har testet det ut nå.

Prøvde på samme forhold som med BP, men det ble for meget.
Tør ikke å teste mer i kveld da det begynner å bli sent og folk fort kan bli litt grinete, men kan se hva jeg får til i morgen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette er muligens et tåpelig spørsmål, men la gå..

Jeg har forstått det slik at H3 er uegnet som lift for større shells pga. det påvirkes i negativ grad av inneslutning.
Jo større shell, desto større inneslutning i mortaren.
Svartkrutt påvirkes ikke i likestor grad som H3.

Men til små shells som på denne guiden burde jo dette fungere greit?
Vis hele sitatet...
Er det ikke motsatt? H3 er ganske upåvirket, imens BP blir mer påvirket. Om vi snakker brennehastighet her altså.
sorn's Avatar
Trådstarter
Forskjell på inneslutting og komprimering..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har testet det ut nå.

Prøvde på samme forhold som med BP, men det ble for meget.
Tør ikke å teste mer i kveld da det begynner å bli sent og folk fort kan bli litt grinete, men kan se hva jeg får til i morgen.
Vis hele sitatet...
En WiP'er som bryr seg om omværdenen? Gjennomsnittsalderen her begynner å øke!
Sitat av sorn Vis innlegg
Forskjell på inneslutting og komprimering..
Vis hele sitatet...
Han har da ikke nevnt komprimering?
Sist endret av Up; 12. desember 2009 kl. 17:46.
sorn's Avatar
Trådstarter
Leste posten litt fort ser jeg nå, tror jeg dro noen litt forhastede slutninger av posten til Pyro Anders..
▼ ... noen uker senere ... ▼
dette så kult ut! tenkte jeg skulle teste det ut, men har ingen former for krutt...har alle ingrediensene til sortkrutt da, men vet ikke helt om jeg tør å lage det, virker litt skummelt...men sånn whistle mix, er det noe særlig risiko i det? det så veldig enkelt ut å lage iallefall, så noen filmer på youtube...bare blande sammen kaliumpermanganat og natriumbenzoat liksom...jeg har hørt at det er risikabelt å lage kaliumpermanganat/aluminium flash, er det samme tilfelle med whistle? og hva er egentlig lift?

hadde satt stor pris om noen kom med hjelpende svar
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Så lenge du tar alle fornuftige forholdsregler og bruker vettet ditt, er svartkrutt veldig enkelt å lage og holde på med.
Det skal litt til for å tenne på svartkrutt, og det må være innesluttet for å føre til en eksplosjon.
Whistle mix derimot, er ganske sensitivt ovenfor støt og eksploderer visstnok uten inneslutning. Whistle mix består forresten av natriumbensoat og kaliumperklorat (KClO4). Samme med Al/KClO4-flash. Det er meget sjeldent at man bruker kaliumpermanganat (KMnO4) i pyroteknikk. Whistle mix er nok litt snillere enn perkloratflash.

"Lift" er granulert svartkrutt som man bruker for å skyte shellet ut av mortaren. Man kan også bruke annet enn granulert svartkrutt, men det er det som er vanligst.
Sist endret av BomberMan; 1. januar 2010 kl. 02:21.
sorn's Avatar
Trådstarter
Lag svartkrutt du, men begynn med små mengder. Whistle er mye mer sensitivt enn svartkrutt, så det bør du vente med til du har mer erfaring. Svartkrutt er lite sesitivt for støt og statisk elektrisitet osv, så det er relativt trygt. Har aldri hørt om whistlemix med kalimpermanganat, men få det bekreftet fra noen med erfaring før du evt. prøver å lage det. I vanlig whistle er det kaliumperklorat og natriumbenzoat.

Lift er kruttet du bruker til å få shellet opp av røret. Fra bunnen av røret ser det slik ut: Plugg, lift, shell. Liften tenner og sender shellet opp i lufta samtidig som den tenner ei lunte på shellet. Når den lunta har brendt inn til kruttet i shellet eksploderer det. Dette er prinsippet på alle batterier osv. du kjøper i butikken, og helt opp til store profesjonelle shells.
okok, tusen takk for kjappe svar! får vel ta motet til meg å lage litt svartkrutt og det med kaliumpermanganat var bare jeg som skrev feil, er selvfølgelig kaliumperklorat :P
Hva er stjerner som skal oppi før kruttet? :-S
sorn's Avatar
Trådstarter
Stjerner er små baller med krutt som brenner med farger/gnister/smell osv, det er disse som lager de fleste effektene i fyrverkeri.
Sitat av sorn Vis innlegg
Lift er kruttet du bruker til å få shellet opp av røret. Fra bunnen av røret ser det slik ut: Plugg, lift, shell. Liften tenner og sender shellet opp i lufta samtidig som den tenner ei lunte på shellet. Når den lunta har brendt inn til kruttet i shellet eksploderer det. Dette er prinsippet på alle batterier osv. du kjøper i butikken, og helt opp til store profesjonelle shells.
Vis hele sitatet...
hva er en plugg? følger den med mortaren jeg har kjøpt fra pyrocreations f.eks?