Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 90529
Denne oppskrifta har no blitt kopiert til vår nystarta wiki: Svartkrutt. Ta del i forbedring der - og hjelp oss med utvikling av wikien.

For å lage "ekte" svartkrutt, trenger man en kulemølle eller liknende, men det blir litt vel mye arbeid for begynnere. Men et akseptabelt krutt kan lages ved hjelp av utfellingsmetoden (CIA-metode) med et minimum av utstyr og kjemikalier. Metoden baserer seg på KNO3's høye løselighet i kokende vann, og den kraftige reduksjonen i løselighet ved tilsetning av alkohol. Dette gjør at KNO3 utfeller i mikrokrystaller, noe som gir en god impregnering av kullpartiklene. I tillegg koker en mettet KNO3 løsning ved ca 117 °C, som vil få svovelet til å smelte inn i kullet.

Krutt laget etter denne oppskriften er et godt hjemmelaget krutt, og egner seg også godt til å lage raketter.

Utstyrsliste:
  • * Kaliumnitrat: gjødsel / teknisk kvalitet holder i massevis.
    * Kull: Skal helst være fra pil (evt. poppel / hassel), men vanlig
    grillkull holder til å begynne med. Bruk kun vanlig grillkull,
    pressede briketter inneholder en god del leire og annet drit.
    * Svovel: Apoteket har svovel av topp kvalitet, blomster-kvaliteter kan nok også brukes, men de inneholder som regel en del tilsetninger som kan redusere kvaliteten.
    * Alkohol: Du kan bruke rødsprit/rektifisert eller isopropanol (metanol går sikkert, men er ikke å anbefale pga giftigheten). Aceton er en annen mulighet, men jeg har aldrig hørt at det er blitt brukt, så dette må du nok eksperimentere med)
    * Et lavt begerglass / glasskål (Er det for smalt/høyt, får du problemer med at det "koker over"
    * Rørepinne / spatel i plast eller tre (ikke metall)
    * Elektrisk kokeplate (IKKE åpne flammer)
    * Tøystykke (bør være så fint og sterkt som mulig)
    * Netting (1-2 mm maskevidde) eller en kjøkken-rasp
    * Gråpapir el. liknende


Dette vil gi ca 200g ferdig svartkrutt:


Vei ut 30 g kull og 20 gram svovel. Disse må males ned så godt som mulig, en elektrisk kaffekvern kan godt brukes. Mal de ned sammen, og sikt gjennom en fin duk (nylonstrømpe er O.K). Allt som ikke går lett gjennom, kvernes på nytt, til du får en homogen blanding uten klumper.

Dette er viktig, jo finere du knuser kullet og svovelet, jo bedre krutt får du.

Løs deretter 150 gram KNO3 i 70 ml dest.H2O i begerglasset, og varm til koking. Når det begynner å koke, tilsett kull/svovel-blandingen.

Rør til alt har blandet seg godt, og la det koke et par minutter (du skal nå ha en sort, tykk grøt).

Vær obs på at du nå har svartkrutt, allt søl må regnes som megetbrannfarligt.

Fjern glasset så fra kokeplaten, og la det kjøle seg ned et minutteller to.

Det neste trinnet må gjøres utendørs, vekk fra alle kilder tilantenning.


Tilsett FORSIKTIG 60 ml sprit, med kraftig røring. Alkoholen vil koke raskt, og avgi store mengder med lettantenlige sprit-damper. Etter 10 minutter kan det tilsettes 20 ml sprit til, for å sørge for
fullstendig utfelling. Du skal nå ha en leire-aktig masse)

Når blandingen er kald nok til å tas på, skrapes den over i midten av et tøystykke. Samle så endene, og vri ut så mye fuktighet som mulig. Nå skal du ha en relativt tørr ball, som du granulerer gjennom nettingen eller raspen. En kornstørrelse på 1-2mm er ypperlig.

Spre dette utover et ark gråpapir, og la det tørke på et svalt sted uten tennkilder. Ikke bruk varme / vifteovner. Kun et svalt, tørt sted.


NB: Det er ikke mulig å jukse mye med denne metoden uten å sette deg selv i fare. Bruk av åpen ild kan resultere i at du får 200g svartkrutt "i trynet"! Og da er du (forhåpentlig) DØD!

Ikke bruk metall-gjenstander, da dette kan gi gnister, og for guds skyld ikke, jeg gjentar: IKKE bruk ugressalt eller liknende i stedet for kaliumnitrat. Dette vil (nesten) garantert eksplodere mens du holder på med det.

Og skulle noe gå galt, selv om du fulgte metoden til punkt og prikke, så husk at du gjør dette på eget ansvar. Jeg tar ingen skyld for noen ulykker (verken ved produksjon eller bruk).

(Opprinnelig skrevet av Fulmen på nFF)
▼ ... over et år senere ... ▼
Da har jeg brukt 50 min av mitt liv til og teste og lage BP for førset gang
Jeg fikk 270g SvartKrutt
Men det ble ikke likt som i oppskriften din...
*Når blandingen er kald nok til å tas på, skrapes den over i midten av et tøystykke. Samle så endene, og vri ut så mye fuktighet som mulig. Nå skal du ha en relativt tørr ball...*
Jeg fikk bare masse små klumper som var tørre. Er fornøyd som faen pga dette er første gang^^,
Jeg prøvde og legge den i tøystykke og vri ut noe men ingenting kom ut.. Så da la jeg de i en plastik eske for og tørke ..

FLOTT GUIDE<3

Edit: Hvor lang tid bruker det på og tørke ca?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjempe guide!

har lyst og starte med å lese litt om dette nå.
Mamma fikk noen nye gryter til jul, så får sikkert noen gamle, og varmeplater finner man billig på fretex. Så skal prøve ut dette senere!

Eneste jeg synest mangler i guiden, er litt bilder og hvor man får tak i diverse kjemikaler. Slik som meg som aldri har moret seg med annet å demotere raketter etc.aner ikke hva "Kaliumnitrat" er, ei hvordan man får tak i det. Samme med svovel.
OoM: Vi har en dedikert tråd til anskaffelse av stoffer, så med litt aktivitet finner du fort ut både hva stoffene er og hvordan de skaffes.
▼ ... over en måned senere ... ▼
lagde krutt fra denne guiden lot det tørke 17-18 timer og knuste det til veldig fint pulver; men når jeg skal tenne på det sier det ikke ''poff'' men det blir bare sånn ''fshh'' ikke poff men i flere poff.
når jeg var ferdig med å lage kruttet var det svovelbiter i klumpen..

men ble fornøyd etter første gang jeg lagde krutt

men det ble ikke svart men grått XD
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du malte ikke svovelet og kullet fint nok! Det skal ikke være svovelklumper.
knuste det veldig lenge før jeg kokte det men kan jeg a kokt på litt for lav varme?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Med mindre du kulemøller ingrediensene blir ikke kruttet man lager verdt spesielt mye. Meget finmalt kull/svovel er alfa omega. Kullet er viktigst. Det enkleste er vel å kjøpe ferdig møllet kull et eller annet sted.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg fikk et nytt "newsletter" fra skylighter igår og der stod det noe VELDIG interresant som jeg ikke har sett noen har tatt opp på WIP enda. Det nye er at man bruker red gum som bindemiddel istedenfor dextrin og det skal kunne bli nesten like bra som komersielt svartkrutt selv om man bruker kommersielt kull og ikke kulemøller det.

Hvis man har en kulemølle skal man visstnok kunne bruke 50-66% mindre red gum/ alkohol-bundet BP enn komersiellt svartkrutt som lift selv om man bruker kjøpt kull.

Her står det litt, og det skal visstnok stå litt om det på passfire et sted, men det har jeg ikke tid til å sjekke nå.

http://www.skylighter.com/skylighter...-ygtbMw&e=a#BP

Er det noen som har prøvd dette?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg har lest en god del om det. Skal teste. Det var Ned G. som nevnte det på Passfire, så det står en god del om det på forumet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Jeg var akkurat ute å fyrte på litt BP med 1% Red Gum, både 4-10 mesh og 10 mesh + Og joda, det funket det.
Desverre hadde jeg ikke en dummy-shell, og heller ikke annet krutt å sammenligne med, så jeg har strengt tatt ingen testresultater å komme med...
Men ser ingenting som tyder på at det ikke er en bra oppskrift. Greit å lage var det og.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har også brukt det i det siste, da som erstatning for Dextrin.
Jeg møller fortsatt. Men må si dette kan anbefales på det varmeste!
Har aldri lagd så raskt krutt som denne batchen! Helt vanvittig!

Jeg lager en løsning med 1dl ren etanol og 3g Red Gum til 300g krutt. Dette har jeg i kruttet og fukter videre med 75% etanolløsning til det blir en deig.
Videre lager jeg flate runde kaker (som sandkaker) og legger de på et stykke kraftpapir til tørk.
Så knuses de, tørkes litt til og klar til bruk!

Den oprinnelige artikkelen fra Skylighter som hanse postet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går det an og bruke aceton istedet for sprit?
Er dette mulig?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Går det an og bruke aceton istedet for sprit?
Er dette mulig?
Vis hele sitatet...
jepp, det er absoutt mulig. Jeg har nesten utelukket brukt det når jeg bruker CIA- metoden Aceton er jo dyrere, så lønner seg vel ikke men. Spriten eller acetonen skal etter det jeg har lært være iskald når den tilsettes. Noe som kanskje burde vært nevnt i første post?
Hvis det er lovlig å importere anbefaler jeg dere å kjøpe aceton i Sverige. Sist jeg kjøpte kosta det 35kr for en liter
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men bruk sprit uansett! Aceton er giftigere, dyrere og mer lettantennelig, så alkohol er like greit!
Koster ikke mange kronene for konsentrert spyleveske eller rødsprit.
▼ ... over en måned senere ... ▼
kan man bruke Blå isopropanol da istedet for "sprit"?

for det har jeg MASSE av...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av cyberthug Vis innlegg
kan man bruke Blå isopropanol da istedet for "sprit"?

for det har jeg MASSE av...
Vis hele sitatet...
Isopropanol ER sprit Alle alkoholer kan bruke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når man bruker mølle i steden for CIA metoden. Er det bare å blande Kaliumnitrat, kull og svovel i mølla og la det stå til det er meget godt blanda?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, stemmer det. Tar gjerne 3-12 timer avhengig av mølle og hvilken kvalitet du vil ha på kruttet.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Maddoc Vis innlegg
Når man bruker mølle i steden for CIA metoden. Er det bare å blande Kaliumnitrat, kull og svovel i mølla og la det stå til det er meget godt blanda?
Vis hele sitatet...
Det spørs litt hva du skal bruke det til. Hvis du for eksempel skal bruke det til å skyte opp shells burde du granulere det. Da lønner det seg å mølle kruttet med +2-5% dextrin (bindemiddel) for å få det godt blandet inn. Så tilsetter du ca. 15% vann og granulerer det. Dextrin er også nødvendig hvis man skal bruke mealet til å prime stjerner, lage blackmatch eller coate risskall.

Et smart triks når man coater risskall er å til slutt tilsette litt meal uten dextrin for å unngå at de klistrer seg sammen til hverandre
▼ ... noen måneder senere ... ▼
prøvde og lage dette svartkruttet idag. (har ikke fått blykuler og trommel til mølla mi enda :P, kommer om 3-4dager )
Det ligger og tørker nå, det var jo suuuper lett og lage iallefall!

Men hvor lenge anbefaller dere og la de stå og tørke?. Vanlig rom tempratur.
La det tørke et døgn eller så, det skal gjøre susen. Du kjenner for øvrig om det er tørt og fint eller ikke.
Hiver meg på her,..som kjent får man det beste svartkruttet om man kjører alle tre komponentene i mølla samtidig. Dette vil alltid representere en viss fare for en smell, så spørsmålet mitt er da som følgende: Hvis man fukter blandingen med vann slik at det blir uantennelig før man hiver det i mølla?
Hvordan vil dette påvirke kvaliteten?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Faren for smell er så godt som null hvis man bruker møllemedia som ikke gir gnister.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Det er mulig å mølle krutt med fuktede ingridienser, men det er mange som sier at det kun resulterer i en klump i enden av trommelen. Selv har jeg erfart dette ved bruk av kaliumnitrat som viste seg å være noe fuktig. Ellers vil jeg annbefale deg å bruke blymedie og gjerne en trommel av gummi.
Det er sant som BomberMan sier. Med rett møllemedie (som bly) trenger du ikke bekymre deg. Du trenger selvfølgelig ikke å ha mølle stående under senga på soverommet, men ikke bekymre deg så stort for at den skal spontant eksplodere hvis du har kun KNO3, kull og svovel i miksen. Jeg har også hørt at fuktige kjemikalier i mølle blir mest kliss, men har aldri fått testet dette selv.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fukt er et sant sirkus ja. Enten får du en klump i en av endene/begge eller i veggen av mølla, eller du kan få mange små harde kuler av krutt, ikke fint pulver. Hold deg til tørr vare, men gnistfritt medie
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Seff blir det dritt med fukt ja. KNO3 er da ikke så glad i vann
Vet ikke hvor godt man får mølla KNO3 som er oppløst i vann heller.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fukt bør du holde deg unna. Kan være surt nok å få BP med 5% dextrin til å mølle skikkelig, da dextrin er svakt hygroskopisk og svært klebende i kontakt med vann. Kutta ut dextrinet og gikk over til red gum i år. Digg!
Lurer litt på hva en mølle er. Går ut ifra at det er en slags sementblander, som det er blykuler i, for å knuse kjemikaliene ?
Får man kjøpt noe sånt ferdig ferdig ? feks på ebay ?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jepp. Kulemølle heter (merkelig nok) ball mill på engelsk. Du kan få kjøpt kulemøller i varierende størrelser hos Pyrocreations.com og hos United Nuclear. Dessverre sender ikke UN utenfor Amerika.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Fukt bør du holde deg unna. Kan være surt nok å få BP med 5% dextrin til å mølle skikkelig, da dextrin er svakt hygroskopisk og svært klebende i kontakt med vann. Kutta ut dextrinet og gikk over til red gum i år. Digg!
Vis hele sitatet...
Har du sett noen forskjell på brennhastighet etter at du gikk over til red gum ? Tenkte jeg skulle prøve å sile en batch red gum BP etter nyttår for å se om det blir noe brukbart ut av det. Foreløpig holder jeg meg til standard møllet BP med dextrin.

God jul!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Kulemøllene fra lortone har blitt anbefalt her på forumet: http://www.hobbywarehouse.com/Products/LORTONE-Tumblers

Hvis jeg først skulle kjøpt en kulemølle ville ja ha valgt en med stor kapasitet slik at du kan mølle store batcher med BP, og enda viktigere store batcher med stjernekomposisjon. Etterhvert vil du føle behove for større og større mengder komposisjon, og da er det ikke gøy å ha en liten mølle! Jeg hadde selv en liten kulemølle før og det førte til at jeg nesten gikk lei pyro pga tiden som gikk med på å mølle mange små porsjoner istedenfor en stor.
Husk også ekstra drivremmer.

Angående sikkerhet ved bruk av kulemølle er det lurt å ha ett eget rom til kulemølla, eller at man barrierer slik at man er helt på den sikre siden.
Sist endret av hanses; 24. desember 2008 kl. 15:41.
Kan man bytte ut kaliumnitrat med natriumnitrat i denne oppskriften?
Bare lurer liksom
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
Kan man bytte ut kaliumnitrat med natriumnitrat i denne oppskriften?
Bare lurer liksom
Vis hele sitatet...
Ja de går fint , men da får du dritt krutt

jeg fant en side for 2-3 dagersiden som solgte kulemølle og stjernerulle maskiner til en grei pris , du måtte bare være over 20år for å bestille, av en merkelig grunn.
Sist endret av Bowman; 25. desember 2008 kl. 02:32.
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Ja de går fint , men da får du dritt krutt

jeg fant en side for 2-3 dagersiden som solgte kulemølle og stjernerulle maskiner til en grei pris , du måtte bare være over 20år for å bestille, av en merkelig grunn.
Vis hele sitatet...
ok, bare hadde en tanke helt i bakdelen av hodet at eg har hørt om at svartkrutt med natriumnitrat ble brukt i landminer

Link til side?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Skjønner ikke hvorfor du lurer på det. Kan du ikke bare bruke kaliumnitrat som nå er så enkelt å skaffe alikevel? Natriumnitrat er hygroskopisk så den vil ikke egne seg noe særlig til å lage krutt av kvalitet.
haha eg og tobby94 og ein til berre mixa alt sammen i skåla og rørte godt uten sprit eller koking eller nokke!:P
det funka fint det:P
teke berre 1-3 sec før det tar fyr men det funker og det er det som er viktigst:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
haha eg og tobby94 og ein til berre mixa alt sammen i skåla og rørte godt uten sprit eller koking eller nokke!:P
det funka fint det:P
teke berre 1-3 sec før det tar fyr men det funker og det er det som er viktigst:P
Vis hele sitatet...
Og brant det _fort_? Neppe!
Bør alkoholen her være så nærme 100% som mulig? Har noe 70% HB, vil det funke?
Og ang det og få tak i saltpeter, noen som vet om noen bedre steder enn apotoket?(Litt dyrt der)

Og ang og koke det, er det bedre å bruke noe i glass og koke det i enn en metallkjele?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
1. Drikk heimbrenten og kjøp rødsprit til dette formålet i stedet. Hvis du faktisk har så mye til overs at du vurderer å bruke HB på sånt, så er du velkommen til å donere en skvett til meg!

2. Dumt spørsmål. Let litt rundt og svarene vil komme til deg.

3. Metallkjele funker flott og er vel mer praktisk enn et begerglass uten håndtak.


Forresten: Ikke drikk heimbrenten rett før du skal lage kruttet!
Sist endret av BomberMan; 26. desember 2008 kl. 02:55.
1.Rød sprit er perfekt , har hørt om de som bruker aceton , men jeg gjør ikke de , hater de jævelige lukta av de :/

2.FK! og Kjemishop
men du kan IKKE kjøpe fra fk nå , pga at vi bruker ikke kunstgjødsek på høsten
så bestil fra kjemshop har kjøpt derfra selv , er kjempe bra side

3. Jeg bruker gryte har ALDRI hatt problemer med de

[COLOR="Red"]EDIT :Faen da de kom bomberman før meg , men jeg har slettet et par lange innlegg her i dag med et uhell så jeg gidder ikke å slette dette også[/COLOR]
Sist endret av Bowman; 26. desember 2008 kl. 03:03.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
1. Drikk heimbrenten og kjøp rødsprit til dette formålet i stedet. Hvis du faktisk har så mye til overs at du vurderer å bruke HB på sånt, så er du velkommen til å donere en skvett til meg!

2. Dumt spørsmål. Let litt rundt og svarene vil komme til deg.

3. Metallkjele funker flott og er vel mer praktisk enn et begerglass uten håndtak.


Forresten: Ikke drikk heimbrenten rett før du skal lage kruttet!
Vis hele sitatet...
Hehe takk for svara .
Har et par liter 90% ståendene her, vi kan jo bytte ;P.
Ang begerglass tenkte jeg på statisk elektrisitetet osv .

Uansett vurderer jeg å prøve dette, har alltid vært inntresert i pyroteknikk, men har aldri prøvd og lage noe selv før. Og denne oppskriften så ikke så alllt for vanskelig ut, men er litt skeptisk til å slenge rein alkohol rett i kjelen . Men er vel bare og holde den unna alle typer annteningskilder.

*Passer over en 96 shot til Bomberman "
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hehe takk for svara .
Har et par liter 90% ståendene her, vi kan jo bytte ;P.
Ang begerglass tenkte jeg på statisk elektrisitetet osv .

Uansett vurderer jeg å prøve dette, har alltid vært inntresert i pyroteknikk, men har aldri prøvd og lage noe selv før. Og denne oppskriften så ikke så alllt for vanskelig ut, men er litt skeptisk til å slenge rein alkohol rett i kjelen . Men er vel bare og holde den unna alle typer annteningskilder.

*Passer over en 96 shot til Bomberman "
Vis hele sitatet...
Ehh du skal ikke ha alkohol i kjelen
De er vel så nærmed du kommer et selvmords forsøk , KUN vann i kjelen
Etanolen skal du kun bruke til å tømme over filteret når du er ferdig for å "felle ut" kno3 krystaller (kom ikke på de rette navnet pga at jeg er for trett nå )
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Ehh du skal ikke ha alkohol i kjelen
De er vel så nærmed du kommer et selvmords forsøk , KUN vann i kjelen
Etanolen skal du kun bruke til å tømme over filteret når du er ferdig for å "felle ut" kno3 krystaller (kom ikke på de rette navnet pga at jeg er for trett nå )
Vis hele sitatet...
Eh, jo? Det står det klart og tydelig i oppskriften at man skal tilsette spriten forsiktig. Det står ikke noe om å fjerne blandingen fra kjelen. Man tilsetter spriten til den varme blandingen slik at KNO3-krystallene felles ut (riktig det) og "blander" seg godt med kullet og svovelet.

Det er iallefall slik jeg og mange andre har gjort det hver gang vi har lagd svartkrutt på denne måten!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av swoop Vis innlegg
Fjern glasset så fra kokeplaten, og la det kjøle seg ned et minutteller to.

Det neste trinnet må gjøres utendørs, vekk fra alle kilder tilantenning.


Tilsett FORSIKTIG 60 ml sprit, med kraftig røring. Alkoholen vil koke raskt, og avgi store mengder med lettantenlige sprit-damper. Etter 10 minutter kan det tilsettes 20 ml sprit til, for å sørge for
fullstendig utfelling. Du skal nå ha en leire-aktig masse)
Vis hele sitatet...
For meg så ser det ut som dere er 2 stykker som bare ikke har lest oppskriften godt nokk, og det er ett alvorlig MUST når man skal lage sprengstoff...
nei det brant ikkje for med store doser eg prøvde å lage ei rakett i dag og det blei ei pingle fontene!:P
men det var veldig kult å berre tenne på for det brandt så sakte, så dette skal eg prøve å lage lunter av:P
Sitat av RubenE Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du lurer på det. Kan du ikke bare bruke kaliumnitrat som nå er så enkelt å skaffe alikevel? Natriumnitrat er hygroskopisk så den vil ikke egne seg noe særlig til å lage krutt av kvalitet.
Vis hele sitatet...
Har ingen planer om å bruke det, spurte fordi eg var nysgjerrig, og mente eg hadde hørt noe om det før.

og iskaffe; har du link til den siden med billige kulemøller?
Sitat av Heggi:) Vis innlegg
og iskaffe; har du link til den siden med billige kulemøller?
Vis hele sitatet...
Jeg driver å søker fortsatt , har gjort de en stund nå skal si i fra når jeg finner linken

Men til bakke til krutte, sånn jeg forstod de så trodde jeg at han trodde at du skulle løse opp kno3 en i Etanolen for så å Koke denne mixen
men jeg tømmer ikke spriten i gryta ,
De jeg gjør er at jeg legger et lommetørkle over en av kappet 1,5l flaske og legger kruttet oppi lomme tørkle så tømmer jeg spriten over ,
Aldri hatt problemer med den metoden enda til at jeg har gjort dette mangen ganger
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det sånn at du ikkje kan bruke en panne\gryte siden det er metal? Og vill ikkje en glass-skål lett sprekke??