Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1553
Hei! Jeg er helt fersk på dette forumet, så jeg er usikker på hvordan ting fungerer her. Så hvis denne posten ikke er innafor, feel free to do what you have to!

Uansett, litt bakgrunnsinfo:

Jeg er en 25 år gammel mann med bakgrunn som ambulansearbeider, og senere avtjent førstegangstjeneste som medic i Hæren.

Da jeg var 22 år gammel ble jeg diagnostisert med en hjertefeil, som betød at jeg ikke lenger fikk jobbe i ambulansetjenesten sivilt, eller fortsette i militær karriere. Det livet jeg hadde jobbet så hardt med å oppnå ble revet vekk fra meg på en dag, og før jeg visste ordet av det stod jeg bak kassa på en bensinstasjon, med et ødeleggende alkoholproblem og en stadig fallende mental helse. Jeg ble senere innlagt på mentalsykehus pga. Alvorlig depresjon. I løpet av de 5 månedene jeg var innlagt, ble jeg diagnostisert med alt mulig av andre tilstander, deriblant midtgulvsbrokk, insomnia, og en tinnitus som gradvis ble værre og værre.

Jeg er nå på bedringens vei, og jeg flyttet nylig til Oslo for å dyrke den eneste lidenskapen jeg har etter det å hjelpe andre mennesker i nødssituasjoner; Filmproduksjon.

Planen var å opparbeide meg noen kroner ila. sommeren, men til tross for at jeg begynte allerede i februar å søke jobber, ble jeg ikke tilbudt noen, fordi jeg skulle opereres for denne midtgulvsbrokken midt i sommerferien (grunnen jeg fikk oppgitt var at de ønsket ansatte som kunne jobbe hele ferien uavbrutt, noe jeg har full forståelse for til tross for at det var ganske irriterende)

Jeg snudde meg til NAV, for å høre om jeg kunne ha noen rettigheter der. De ga meg en kald skulder, og sa jeg ikke hadde noen rettigheter fordi jeg var syk på "feil måte".

Jeg får noe støtte av lånekassen, men det blir veldig knapt med penger til feks. mat. Jeg ble i dag også informert om at enkelte utgifter i skolesammenheng er litt større enn forventet, noe jeg ikke hadde forutsett.

Jeg kan ikke ta opp lån pga. gjeld, inkasso, betalingsannmerkning, og det faktum at jeg ikke har vært i jobb siden 2016.

Jeg lurer derfor på om det er noen her som har forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg forsøker selvfølgelig å skaffe meg jobb, men ettersom jeg ikke kan benytte meg av min helserelaterte utdanning (pga. hjertefeil ++), og det faktum at jeg begynte for sent å søke, er det ganske smalt med ledige deltidsstillinger jeg kvalifiserer til.

Beklager at denne posten ble litt lang, jeg kjenner bare at jeg er frustrert, og nær ved å gi opp, og tenkte at noen her kanskje har noe fornuftig å komme med...
For meg så høres det ut som du burde kvalifisere til AAP på grunn av alle diagnosene. Om nav ikke er behjelpelige så bør du oppsøke advokat.

Det finnes flere gratis juss tjenester som sikkert kan gi deg noen veiledene svar dersom du ønsker å sjekke ut det juridiske før du bruker masse penger på en vanlig advokat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
For meg så høres det ut som du burde kvalifisere til AAP på grunn av alle diagnosene. Om nav ikke er behjelpelige så bør du oppsøke advokat.
Vis hele sitatet...
Du vil generelt ikkje kunne få AAP når du er student. Vilkåret for AAP er at du skal kunne ta arbeid - det kan du ikkje fritt når du er student. Det er unntak frå regelen, men dei er relativt snevre. Kravet er at du må vere under aktiv behandling for sjukdom, og at du ikkje kan gjenoppta studiet utan.

https://www.nav.no/rettskildene/Rund...-til-studenter
Er det ikke noe innen helsevesen du kan søke på? Du er vel overkvalifisert for mange av jobbene på både sykehus og gamlehjem. Om det så bare er som portør, så betyr det penger i kassa, erfaring, og kanskje muligheter for mer utfordrene stillinger i fremtiden?
Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner saken din. Kan du ikke bare ta en vanlig deltidsjobb på en butikk eller noe slikt?

Det må da være mange andre jobber du kan ta som en slags start inntil du kommer ordentlig i gang. Greit nok at du har et medisinsk issue som utelukker deg fra enkelte jobber, men jeg skjønner ikke hvorfor fellesskapet skal være med å sponse deg når det finnes så mange andre jobber der ute. Beklager om jeg virker krass, men jeg skjønte ikke helt hvor du ville.