Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1392
Jeg har flere betalingsanmerkninger med en gjeldescore på rundt 1.70.
Har jeg noen mulighet til å få tatt opp et refinansieringslån, enten fra norske eller utenlandske nettsteder eller banker?
Kort svar, uten sikkerhet som hus el.lign så kan du glemme det.
Snakk med bankene og ikke bare bruk nettbaserte søk.

Betal med det du har ubetalt og anberkning pga. Det gjør ting lettere.
For å klare dette må du enten ha sikkerhet i fast eiendom eller kausjonist. Er det stort beløp kan det tenkes at banken krever både kausjonist og sikkerhet i fast eiendom siden de vil vurdere din betalingsvilje som null helt til du beviser det motsatte over tid med å betale avdrag punktlig.

Om ikke livet har gått fullstendig i dass ennå så gjør det du må gjøre for å skaffe cash til å dekke inn kravene som er gått til inkasso. Først skaff deg full oversikt over kravene, opprinnelig krav og pålydende idag. Det har løpt renter og gebyrer. Kontakt de som har kravet og forhandle frem en nedbetalingsplan. Si du skylder 150 000 til 3 kreditorer med 50 til hver av de. Kanskje er de villig til å trekke anmerkningen om du betaler feks 1/3 kontant også betaler ned avtalt beløp per måned. Dette må du forsøke å forhandle frem, du helt sikkert nei første gangen. Men om du skylder mye som alt er gått til inkasso må du strekke pengene slik at du får fjernet alle merknader.

Straks du har fått fjernet anmerkninger så vil du innen 24 timer være kredittverdig. Før du starter å søke refinansieringslån så må du selv dobbeltsjekke at kreditorene dine har husket å fjerne anmerkningene, det kan skje at de glemmer det eller at noe blir rotet til, og du ikke starte med å søke lån om du har ennå har anmerkninger.
Sist endret av random67489; 31. juli 2018 kl. 18:04.
Fullt oppgjør er vanlig før sletting av betalingsanmerkning.
Trådstarter
Takker for svar!

Det er snakk om sannsynligvis rundt 45.000,- i gjeld som ligger hos flere kreditorer. Jeg har en brutto inntekt på 200.000,- i året (ung uføretrygdet).

Hvordan er det med Sparebanken Vest når det kommer til slike beløp og det at man går på Ung Ufør?
Noen med erfaring med denne banken og kan si noe om villigheten deres?
Hør med https://bank2.no
Kjenner et menneske som nettopp refinansierte der med en haug av betalingsanmerkninger og det gikk fint. Dog du må regne med høyere rente enn i andre banker hvis jeg ikke tar feil.
Sist endret av bruisepristine; 1. august 2018 kl. 02:36.
Trådstarter
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Hør med https://bank2.no
Kjenner et menneske som nettopp refinansierte der med en haug av betalingsanmerkninger og det gikk fint. Dog du må regne med høyere rente enn i andre banker hvis jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Dessverre så trenger man sikkerhet i bolig for å kunne søke i den banken, noe jeg dessverre ikke har.
Sitat av Sambadelight Vis innlegg
Fullt oppgjør er vanlig før sletting av betalingsanmerkning.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, og var derfor jeg skrev at han å forhandle og må regne med å få nei først. Om de får et høyt nok beløp umiddelbart så er dog mange villige til å trekke anmerkningen. Det kan komme flere krav. Feks at man først klarer 6 måneders betaling ihht. avtalt beløp per måned før de trekker.
Er det ikke mere enn 45k så burde du ikke ha behov for refinansiering (med mulighet for at du bruker hele det lånet på noe annet enn å betale ned kravene og ender opp i dobbel ulykke). Prøv å selge ting om du ikke har penger tilgjengelig og betal ned små kreditorene og prøv å få en vanlig avbetalingsløsning hos dei største.

Avtalen du får ved å snakke med dei kan umulig bli værre enn hva du har i dag. og 45 000 er ikke SÅ mye så lenge ikke alt er med 20+% rente.

Ikke minst, har du bare 200k inn i året så lag det ett personlig budsjett som du kan holde slik at du har penger til å betale ned på gjelden også. Og som du kan evnt bruke for å forklare hvordan du kan klare å holde en avtale du gjør med kreditorene du sitter igjen med.