Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1359
Hei!

Jeg lurer på hvordan det fungerer vist en fremmed person som jeg ikke kjenner godt men har vært på besøk et par ganger hos skriver under på en kontrakt hvor det står at vedkommende gir fra seg feks eiendom, leilighet eller aksjer i et AS til meg.

Altså det blir satt opp en kontrakt hvor vedkommende signer på at h€n sier seg villig til å gi fra seg det som jeg nevnte over. Problemet som jeg lurer på er vist vedkommende ikke vet hva h€n ikke skriver under på og senere får brev om at jeg da har overtatt dette fra advokat. Hvordan kan jeg da forholde meg til dette vist vedkommende prøver å få dette ugyldig /at h€n ikke har vist/skjønt hva vedkommende har skrevet under på.

Edit: Jeg drar på besøk til vedkommende. Vedkommende skriver under på en kontrakt om at jeg overtar eiendom/andre verdier og at vedkommende godtar dette. NB! Selv om vedkommende ikke kjenner meg fra før av. Kan jeg da ta kontakt med en advokat og få han til å ta kontakt med vedkommende og få tak i eiendelene?

Beklager for rotete innlegg. Takk for eventuelle svar.
Det blir rettsak og de vil antagelig tro at denne personen har signert kontrakten på falske premisser siden han ikke har motatt noe til gjengjeld for eiendommen
Vil anta at kontrakten blir kjent ugyldig gnske snarlig når den blir prøvd for rettsvesenet, om du har fått noen til å signere en kontrakt uten gjenytelse. Det gjelder særlige regler for overdragelse av fast eiendm, der det er krav om skjøteoverdragelse og signering av vitner. Dette er iallefall slik jeg har forståelse for det. Hvorfor skal personen signere på dette? Om du sier dette gjelder noe annet vil det være svindel. Det vil riktig nok være ord mot ord, men du vil ikke stå sterkt i saen om du skal motta noe, uten og gjengjelde med tilsvarende verdi.
Sitat av Don P Vis innlegg
Vil anta at kontrakten blir kjent ugyldig gnske snarlig når den blir prøvd for rettsvesenet, om du har fått noen til å signere en kontrakt uten gjenytelse. Det gjelder særlige regler for overdragelse av fast eiendm, der det er krav om skjøteoverdragelse og signering av vitner. Dette er iallefall slik jeg har forståelse for det. Hvorfor skal personen signere på dette? Om du sier dette gjelder noe annet vil det være svindel. Det vil riktig nok være ord mot ord, men du vil ikke stå sterkt i saen om du skal motta noe, uten og gjengjelde med tilsvarende verdi.
Vis hele sitatet...
Ga deg kp, ikke meningen. En kan helt fint gi bort gaver uten å få en gjenytelse, og det er også helt normalt å skrive kontrakt på dette.
Blomzterkasse
Få en advokat til å skrive kontrakten for deg og deretter få vedkommende til å signere. Kan være verdt de kronene til advokat hvis du får noen til å gi deg en eiendom for eks.
Takk likevel PS3. Poenget mitt var at siden TS får større verdier uten motytelse så vil TS stille svakere i en eventuell sak. TS formulerer seg slik at det for meg ble tolket som at vedkommende som signerer bort verdier ikke er klar over hva h'n signerer for. Da kan det fort bli en svindelsak.
Det er nok desverre alt for lett å gi bort huset sitt! Skal mye til før man blir umyndiggjort pga alder og helse.

Man trenger dog to vitner som ikke skal påvirkes av utfallet
Sist endret av smetti; 21. mai 2018 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av smetti Vis innlegg
Det er nok desverre alt for lett å gi bort huset sitt! Skal mye til før man blir umyndiggjort pga alder og helse.

Man trenger dog to vitner som ikke skal påvirkes av utfallet
Vis hele sitatet...
Det er det nok, dersom personen ønsker det. Men er det bare jeg som tolker det til at TS her ikke ønsker at personen som signerer skal vite hva det er som blir signert?