Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5672
Har som dere vet en ex som er rusavhengig. Han kom ut fra rehab 3 dager før julaften og skulle feire jul med familien. Jeg var innom med noen gaver, og jeg fikk en lei følelse av at han hadde tatt noe igjen. Han satt hele tiden å spilte på tlf, og hvis ikke han hadde tlf å være opptatt med, gled øynene igjen (akkurat som han ikke klarte å holde de åpen.. ) Noen som vet hva evt det kan være? Mulig jeg er paranoid og, men magefølelsen har jeg nå lært meg å ikke kimse av.. Han skal egentlig komme til oss nyttårsaften og feire med barnet vårt, men når jeg så han, har jeg bare lyst å si at jeg ikke stoler nok på han enda til at det skal gå bra.
Litt vanskelig for oss å svare på, det er du som kjenner han best. Hvor mange tråder er det du må lage før du innser at du bør droppe denne fyren? Dere har et barn sammen for guds skyld. Går utifra at det er samme eks du snakker om nå også. Er ikke meningen å være krass, men du må jo skjønne at dette er en fyr du bare må droppe?
@Minnie; Nå har du fått så mange gode råd her inne fra meget erfarne mennesker som har lignende erfaringer. Er det på tide å våkne opp snart kanskje?

Kjøteren over her har nå gitt deg svaret nok en gang..
Fullstendig enig med Kjøteren/downlow, denne fyren bør du droppe.
Han ser ut til å kun være en negativ belastning for både deg og deres felles barn.
Selvfølgelig kan du velge å fortsette i samme spor, men tror du kommer til å angre på det.

Se til fremtiden og ikke fortiden...........
Sist endret av UrbanFreak86; 27. desember 2017 kl. 22:34.
"Jeg bekymrer meg mer over fortiden enn fremtiden"
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Dette begynner jo å bli tragikomisk. Du dumpet ham fordi du ikke kan stole på ham. Hvorfor skulle du ville ha ham rundt deg eller barnet ditt? Blod teller ikke for noenting, kun handlinger.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hva med å få han til å ta en urinprøve før han får møte barnet?
Kjøp sticks på apoteket å ta med til han da blir det sikkert god stemning.

https://www.vitusapotek.no/narkotika...older/p/922164
Vet ikke hvor lang tid han som aktiv har brukt på å ødelegge deg men du kan jo grovt estimert regne like lang tid på å gjenopbygge en tynnslitt tillitt. Litt mer enn 3 dager m.a.o.

Hvis du ikke evner å gjøre dette for deg selv bør du seriøst vurdere å gjøre det for barnet. Nå er jeg sterk tilhenger av at alle barn skal ha 2 foreldre, en mor og en farsrolle og jeg er selv vokst opp uten en far så jeg vet hvordan det er. Nå er det heller ikke sånn at en rusavhengig er en bedre erstatning, tvertimot. Det er din jobb å beskytte barnet mot ham og sørge for at det går noe mer enn 3 dager for å bevise at han er på rett vei. Du har tydeligvis ikke vært delaktig i behandlingen hans? Hvis du ønsker og ser for dere en oppvekst for barnet med barnevern og all elendighet som hører med en rusavhegig forelder så kan jeg ikke annet enn å ønske dere lykke til.

Godt nytt år.

Sitat av Kutulu Vis innlegg
Kjøp sticks på apoteket å ta med til han da blir det sikkert god stemning.

https://www.vitusapotek.no/narkotika...older/p/922164
Vis hele sitatet...

Helt på sin plass. Burde vært en obligatorisk lovpålagt selvfølge i sånne situasjoner hvor barn er involvert.
Sist endret av Yalla; 28. desember 2017 kl. 08:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Tusen takk for alle svar:-) Jeg ønsket så gjerne å la tvilen komme han til gode, for jeg vet at gutten vår ønsker så gjerne å feire med faren. Vi har vært med på pårørendesamtale der han var innlagt, og jeg prøver å gjøre alt riktig ovenfor barnet vårt. Men jeg ser jo også når far og sønn treffes (med tilsyn) så klarer ikke faren engasjere seg og gi gutten oppmerksomheten han vil ha. Det er bare trist.. Tror nok at rusen har ødelagt hele han.. Så kanskje det er det beste å ta helt avstand.. det er bedre enn å bli skuffet gang på gang..
Lvl 5 Taskenspiller
Først og fremst; jeg har full forståelse for at det er vanskelig å ta drastiske valg i den situasjonen du er i...

Nå er det ett og et halvt år siden du tok opp denne problemstillingen her første gang, og mye tyder på at det har vært minimalt med endring i løpet denne perioden.
Jeg velger å hente frem dette sitatet fra deg:
"Jeg forstår at den mannen jeg en gang kjente og falt for er borte. Nå må jeg bare klare å komme meg utav hektet mitt på han rett og slett, er veldig klar for det nå etter så mange år med opp og nedturer med han."
Jeg tror du virkelig trenger å minne deg selv på dette, for det er tydelig å se at du faller tilbake til ønsketenkning gang etter gang.
Selvsagt ønsker du av hele ditt hjerte at denne mannen skal "bli seg selv" igjen, både for deg og for sønnen din.
Men nå har du brukt masse energi på dette ønsket, energi du heller kunne ha brukt på å fylle din og sønnens hverdag med positive opplevelser.
Spør deg selv dette: hadde det vært bedre for sønnen min om jeg nå valgte å bruke ALL energi på han? Jeg tror du innerst inne vet svaret...
Kjør på med en hurtigtest i verste fall som anbefalt oppi her, det utelukker jo de mest brukte midlene. Mistet selv samværsretten til jentungen min, men stoppet tvert og går på urinprøver 2 ggr i mnd og barnemor får be om stikkprøver når hun ønsker da jeg gjør alt jeg kan for å få igjen samvær :-) Og jeg skal gjøre det ordentlig og har da ingenting å frykte siden jeg ikke inntar noe rusmiddel fordi ungen kommer forran alt i mine øyne. Da får han i det minste en sjanse til å bevise eller motbevise din usikkerhet, så håper jeg for hans skyld at han står i samme sted som meg og ikke har tatt noe.
Det her minner meg mye om moren min og stefaren min. Hun kom konstant og klaget til meg over at stefaren min har driti seg ut, og at hun aldi skal se han igen. 4 dager senere: "Stefar kommer til middag". Sure, det plager ikke meg, men synes det er så trist med mennesker som blir skuffet gang på gang, og er så desperate etter en partner at de lar seg såre gang på gang.

Du synes kanskje det er greit at det skjer med deg OP, men ikke la det skje med barnet ditt. Det er utrolig ødeleggende. Gi han en sjanse. kanskje to, men ikke la barnet ditt vokse opp med dette. Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste ved å tro at det å feire jul med en sånn person er bra.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Barn og rus hører ikke sammen! Ta ansvar kvinne, ikke la ungen omgås far før du er sikker på at han tar avstand fra rusbruken. Det barnet ikke skjønner nå, skjønner h*n senere. Og barn husker.. Ta det fra en som har vokst opp i dette..
Trådstarter
Sitat av Coffern Vis innlegg
Kjør på med en hurtigtest i verste fall som anbefalt oppi her, det utelukker jo de mest brukte midlene. Mistet selv samværsretten til jentungen min, men stoppet tvert og går på urinprøver 2 ggr i mnd og barnemor får be om stikkprøver når hun ønsker da jeg gjør alt jeg kan for å få igjen samvær :-) Og jeg skal gjøre det ordentlig og har da ingenting å frykte siden jeg ikke inntar noe rusmiddel fordi ungen kommer forran alt i mine øyne. Da får han i det minste en sjanse til å bevise eller motbevise din usikkerhet, så håper jeg for hans skyld at han står i samme sted som meg og ikke har tatt noe.
Vis hele sitatet...
Så flott at du gjør alt riktig nå ift til samvær med barnet ditt. Kjempe bra:-) Han er dessverre ikke i nærheten av å være i samme sted som deg. Jeg blir så sint... han aner virkelig ikke hva han går glipp av. Men jeg mener all rusen og inn og ut av psykose har ødelagt han helt mentalt.. Han klarer bare ikke å ta oppgaven som hører med en farsrolle uten rus heller tror jeg.. Synes det var veldig fint å lese at du har skjønt at barnet ditt kommer foran alt.. Keep up the good work
Sitat av Minnie Vis innlegg
Han er dessverre ikke i nærheten av å være i samme sted som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg håper jo virkelig at du ikke bare ser det men også erkjenner dette. For han er bare en del av statistikken, de færreste klarer seg sånn Coffern gjør og over tid er det bare snakk om noen få prosent av de som får behandling som klarer seg. Det er bare å erkjenne og det er dystert.
Så hva velger du å gjøre? Idag er dagen du lagde tråden for. Jeg med alle de andre her, mener du absolutt bør legge ballen død, nok er nok. Gjør den tjenesten for barnet ditt.
Sitat av Minnie Vis innlegg
Men jeg ser jo også når far og sønn treffes (med tilsyn) så klarer ikke faren engasjere seg og gi gutten oppmerksomheten han vil ha.
Vis hele sitatet...
Da har du svaret ditt, har du ikke? Da er det kanskje bedre at han ikke ser sønnen sin. Ikke utsett den stakkars gutten for dette.
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg håper jo virkelig at du ikke bare ser det men også erkjenner dette. For han er bare en del av statistikken, de færreste klarer seg sånn Coffern gjør og over tid er det bare snakk om noen få prosent av de som får behandling som klarer seg. Det er bare å erkjenne og det er dystert.
Vis hele sitatet...
Takk for opplysningen. Du har nok helt rett, de færreste som er så dypt nedi rusen som han har vært, klarer sjelden å bli rusfri. Jeg har sett det lenge, men har slitt med å erkjenne dette. Nå er det et nytt år og nye muligheter, og har bestemt meg helt og fullt for å kutte han helt ut av livene våres. Han har ikke engang ringt og sagt godt nytt år til sønnen sin. Nok er nok for siste gang.. Sønnen hans har det bedre uten han og når det skal være sånn.

Vil takke dere alle for kloke svar:-)