Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5131
Hei.

Jeg kommer hitt for å spørre om råd, da jeg en bekjent av meg ser ut til å ha turnet fullstendig. Han er en gutt på rundt 20 år.

Litt om han: Han er en kjempehyggelig fyr. Alltid veldig snill mot andre mennesker, gjestmild og hyggelig. Uten at jeg har tenkt noe på det før, så har alle som har kjent han en eller annen gang sagt at han er en smule.. merkelig, i mangel på bedre ord. Ikke slik at man tenker over det, før i etterkant, at kanskje det har noe med at han har reagert slik han gjorde.

Vi bor forresten ikke I Norge, og personen det er snakk om er amerikansk. Jeg tror ikke foreldrene hans er i landet, og lege/psykolog-hjelp koster penger, noe som gjør det enda vanskeligere og gjennomføre når han ikke virker som han tror han har et problem til å begynne med. "Det er alle andre som ikke har skjønt det". Han har aldri vært del av den nærmeste sirkelen min, men har truffet han på mange anledninger. Er dog redd for at vennene hans ikke er av det beste slaget, så jeg føler et vist ansvar for gjøre det jeg kan.

Hva som har skjedd Han har vært helt normal opp til nylig vært helt normal. For en måned siden så begynte han å eksperimentere med GHB, og personligheten hans endret seg sakte. Nå jeg er uklar på hvor høyt forbruket hans har vært, men jeg tror det er daglig. Jeg antar at han er i en slags psykose, fordi symptomene fremlegger seg slik:

Det er umulig å ha en samtale med han. Han tror at han jobber i CIA og har vrangforestillinger om virkeligheten. Han poster greier på facebook som ikke henger sammen, og når folk som ikke aner noe om situasjonen hans svarer han så tror de at han er full eller tripper fordi det er umulig å skjønne bæret at hva han snakker om. Det som går igjen er som sagt at han "jobber i CIA", "at han har blitt aktivert", "at han er i den 4 dimension", "alle andre er dumme og ser ikke virkeligheten", "at det er forskjellige versioner av han", "you people are idiots". Han er virkelig mistet kontakt med virkeligheten, men han tror han er på et høyere plan og alle andre er idioter så jeg er redd for at han vil reagere negativt til tilbud om hjelp. Det var vel ikke lenge etter han dro ut og prøvde GHB den ettermiddagen, at han slo opp med dama si og har begynt å sende hende sprøe emails til henne og kalle henne for stygge ting også.

Jeg sendte han en melding på facebook, men fant for ut at det ikke gikk ann å svinge samtalen inn på en normal bane og sluttet å svare. Han sluttet dog ikke å sende meldinger, og sendte over 10 sider med ting som ikke henger på greip. Dette er et utdrag:
orry its me i they are all watching me and hyou just to see if they have to kill hyou
do they?
they like tests
havnt had much fun sitting around waiting for idiots to have enough faith is the american new world order
stupid conpirecyi comiting hereisyys calling me evil like retards just cuz you havnt been to the next lvl
ran out of spype minnouts
i like speaking more tho
i know but im busy
read everything
watch the watchmen movie but know for once its just history
and the evil one is lusifer
so many times
every time he comes he learns something
earth is a computer sim and yo u neened to wake years ago
you are so lazy cuz i planed it all myself in my sleep
do you like your new world wiuth you fro=eee helth care when you know ppl are starving
guess what they not
this was a lie
the world was fixed cenerys ago and noone even knew it was the brit queen who is a fucking back jew
read some history every bible you see is all true
ideots in this world calll thme seftttsds poets
if you need more then call luke
Vis hele sitatet...
To the case: Jeg er også usikker på hvor sterke abstinenser fra GHB er, og hvordan man takler det i tillegg til en psykose. Gutten har mest sannsynligvis ikke lyst på hjelp for øyeblikket heller.

Er det en psykose det er snakk om her?
Isåfall, hvordan manifisterer det seg vanligvis, og kan slikt gå over av seg selv eller først når personen får hjelp og medisiner?

Jeg er klar over at freakforum ikke er sted og spørre om hjelp lege\psykolog-hjelp, og alle svar vil bli behandlet med kritisk sans og alt det der.
Det ser veldig psykotisk ut, ingen tvil om det.
Prøver å komme i kontakt med foreldrene hans. Leste at jo lengre tilstanden går ubehandlet jo værre er det. Han har vært slik i en uke eller to tror jeg. Hva er sjansene hans for å bli helt normal igjen?
Han er uten tvil psykotisk. Å få tak i foreldra er viktig, så du slipper å bære byrden alene. Også kan du jo spørre på det lokale sykehuset om de kan gjøre noe eller om de har noen psykiatriske tilbud i nærheten.
Sist endret av j1123; 11. november 2013 kl. 12:29.
Kan jo virke som om han kanskje er på tur til å tippe helt over. Kan være greit å få varslet noen før det her går virkelig galt. Om han er såpass paranoid så er han nok en fare for andre.
Har fått varslet familie, som igjen skal varle foreldre. Får håpe det utvikler seg i en positiv retning. Fra mitt inntryk så han overbevist om at han selv er "enlightened", og vil nok ikke ha noe hjelp. Dette er vel et av de tilfellene hvor tvangsinnleggelse er et alternativ.
Kan høres ut som ett tvangstilfelle ja.
Virker som han har mistet helt grepet på virkeligheten ja. Litt snodig att han har blitt psykotisk så fort på GHB. Men med ett stort forbruk, dårlig søvn og en uren/skadelig type GHB så er alt mulig. Også en god sannsynlighet for at han har brukt andre rusmidler. Kanskje metamfetamin? Kun spekulativt selvfølgelig.

Veldig bra at du har nå fått kontakt med dine foreldre og rekker ut en hånd. Er enig i at tvangsinnleggelse er et alternativ. Virker jo fullstendig psykotisk. Er noe annet om dette skjedde over 24 timer eller rundt der. Men når du sier at du ikke har hatt en noenlunde normal samtale med han på 1-2 uker så blinker alle alarmer.
Det som er merkelig er at han ikke har drevet med stimulanter i det hele tatt, og GHB tar ikke akkurat søvnen fra deg i min erfaring.

Det begynte med at han snakket om GHB som om det skulle revolusjonere verden, og var det beste som fantes. Regner med at den entusiasmen også var backet opp av hyppig bruk. (Er dog veldig sikker på at han ikke har brukt stimulanter av noe slag).

Det er mulig han bare var predisponert for psykotiske hendelser. For psykotisk har han iallefall blitt.

Jeg har informert foreldrene, jeg tror de tar tak i det. Håper det utvikler seg bedre for gutten. Han er jo bare 20+ år.

Ja, forresten. Det er verdt å nenve, det er faktisk GBL som har blitt brukt. Ikke GHB. Skulle kanskje nevnt det tidligere, men jeg var av inntrykk at de er så og si samme greie. Den ene metaboliseres til den andre. Uten at jeg har lest så mye om det.
Vet ikke hvordan søvnkvalitet i seg selv er etter store doser med GHB/GBL men vil tro den ikke er noe særlig bra. Han har vel sovet endel. Sist jeg tok GHB så sovnet de fleste av oss ett par timer hver. At han er predisponert for psykotiske hendelser er en nokså stor sannsynlighet i mine øyne.

Kan nevne at en eks-kompis av meg også ble psykotisk av GHB etter langtidsbruk, noe som ble verre når han gikk i abstinens. Han ble bedre med tiden men han slet veldig en stund. Husker dog ikke hvordan psykotisk han ble, det snakket vi ikke om.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Høres ut som en typisk rus-psykose ja.. Trenger ikke å bruke i lang tid for å få psykotiske tendenser! Ghb er tross alt maling/lakk fjerner. Kanskje ikke det beste å svelge tørsten med nei!
Gammel tråd. Jeg lurer på hvordan det gikk med vedkommende?
Sitat av 1986.A.h.A Vis innlegg
Høres ut som en typisk rus-psykose ja.. Trenger ikke å bruke i lang tid for å få psykotiske tendenser! Ghb er tross alt maling/lakk fjerner. Kanskje ikke det beste å svelge tørsten med nei!
Vis hele sitatet...
Gbl er jo et industriellt løsemiddel som hovedsaklig blir brukt til rengjøring av store industri haller da. Og som er en av "hoved ingriensene til ghb" som har en sedativ/beroligendes effekt. For meg minner dette om methamfetamin og uker uten søvn. Har/hadde en kompis som trodde det var slanger/"snakes" som var ute etter å ta han. Han holdte faktisk på å drepe meg en kveld, kvele meg, men heldighvis var det andre der som fikk stoppet han. Ikke uten skader og kuttt though. Kaldte meg navn som ikke ligner mitt eget navn en gang. Og at han "skjønte" hvordan politiet og myndighetene overvåket han.
Sist endret av A-tillah; 18. februar 2014 kl. 23:36.
▼ ... over et år senere ... ▼
To oppdateringer:

Han har det helt bra nå.

Det var GBL han ruset seg på døgnet rundt før pyskosen skjedde, ikke GHB.