Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 33484
Det ligger ett sanatorium på vestlandet en plass, om jeg ikke tar feil så er det enten i Hardanger eller Sogn og Fjordane. Forholdsvis stort for norsk bygg å være, 4-5 etasjer. Det skal være ca. 500m oppe i fjellene.

Det var først et tuberkolose sanatorium, vaksinen kom og det ble heller et mental sykehus, det ble det slutt på også. I tidlig 90 tallet var det ett innvandrer asyl. Etter det sa det stopp og det har vært forlatt siden.

Er det noen som vet hvilket bygg jeg snakker om, hvor er det, og er dette en plass som en bør besøke en gang?

Hvordan er tilgangen? Er det overdrevet vakthold som på Lier?

her er ett bilde jeg fant på flickr.

http://www.flickr.com/photos/runeaas...ream/lightbox/
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Var der for en stund siden. La ut bilder her på bloggen min + at det ligger endel på flickr.

Gøyalt sted. Mest forfall i kjelleren da etasjene oppover var mer nyoppusset. Aner ikke hvordan det står til der nå.
Trådstarter
8 2
Interesant plass ja.. set ut som det var mindre herverk der og, i forhold til Lier. Alt ser jo nesten så inntakt ut, du kunne jo nesten bodd i noen av etasjene O.o
Sist endret av Glenni91; 8. august 2011 kl. 14:49.
Hørte rykter om at grunnen til at stedet var så intakt var fordi det ble planlagt et museum der. Ser ut som en virkelig UE-perle som heldigvis er for langt unna folk flest til at det blir så mye hærverk.
Utrolig fete bilder MrNorUe! Du kan virkelig det med å fange opp stemningen på bildene. Det på flicker som du har kalt Lonely Days var bare helt rått, gjelder forsåvidt for alle, men var noe helt spesielt med det, utsikten, fjorden og fjellene, mot den gråe kontrasten til balkongen.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Var der for en stund siden. La ut bilder her på bloggen min + at det ligger endel på flickr.

Gøyalt sted. Mest forfall i kjelleren da etasjene oppover var mer nyoppusset. Aner ikke hvordan det står til der nå.
Vis hele sitatet...
Rart at det var strøm der enda som det ene bilde ditt viste.
Flott sted virker som en plass jeg kunne tenkt meg å besøke ja
Kan det evt være snakk om Birkeland mentalsykehus? Dette ligger derimot på sørlandet, men dette var også et tidligere tuberkulosesykehus som skiftet til mentalsykehus. Veldig kult å være der men pass på, bygget i midten er fortsatt i bruk. Det arrangeres også kick-off leir der på sommeren.
Det så jo veldig spennende ut! Kunne virkelig tenkt meg å besøke den plassen!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Glenni91 Vis innlegg
Interesant plass ja.. set ut som det var mindre herverk der og, i forhold til Lier. Alt ser jo nesten så inntakt ut, du kunne jo nesten bodd i noen av etasjene O.o
Vis hele sitatet...
Ja det var lite hærverk der. Få knuste vinduer osv oppover i etasjene. Så lenge vinduer holder seg hele kommer ikke vær og vind inn og herjer. Passelig kronglete å komme seg dit så det holder nok drittungene unna. Veien opp er bratt og dårlig med veldig mye svinger. Om vinteren vil jeg si det er tilnærmet umulig å dra opp dit. De måker neppe.
Trådstarter
8 2
Hehe, ja, det kan godt tenkes, du sier at veien er bratt og svingete, men er den også i så dårlig stand at den kan være farlig, med tanke på asfalten, rasfare, steinras osv?
Hører jeg et rave party ?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Nei det gjør du ikke..
synd jeg bor i telemark
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Glenni91 Vis innlegg
Hehe, ja, det kan godt tenkes, du sier at veien er bratt og svingete, men er den også i så dårlig stand at den kan være farlig, med tanke på asfalten, rasfare, steinras osv?
Vis hele sitatet...
Nei tror den er trygg... men det var endel litt større hull i veien osv så man bør ikke kjøre altfor fort. I tillegg syns jeg å huske det var en mix mellom gammel dårlig asfalt og grusvei...

Er forresten en film fra stedet med litt bilkjøring her.

Sitat av eikemaster Vis innlegg
Hører jeg et rave party ?
Vis hele sitatet...
Hm dårlig ide. Ikke dra til slike steder for fest og tull og hærverk.
Sist endret av MrNorUe; 8. august 2011 kl. 17:20.
Trådstarter
8 2
Enig med det, disse plassene burde dokumenteres med foto og video, og helst ikke bli herpet og ødelagt av festing, seanser, hærverk, eller gud vetta faen hva folk vil komme på å gjøre der...
Om ikke jeg har lest helt feil så er dette fra Lyster Sanatorium http://www.youtube.com/watch?v=9ClEaZszqOQ leste på en eller annen nettavis for en stund siden når denne kom at dette stedet var i sogn og fjordane og var tidligere mentalsykehus som var også brukt til Asyl mottak.
Sitat av creavator Vis innlegg
Om ikke jeg har lest helt feil så er dette fra Lyster Sanatorium http://www.youtube.com/watch?v=9ClEaZszqOQ leste på en eller annen nettavis for en stund siden når denne kom at dette stedet var i sogn og fjordane og var tidligere mentalsykehus som var også brukt til Asyl mottak.
Vis hele sitatet...
Som tidligere sagt ja.
Vurderer og ta turen til helgen og få med meg Lyster mens været er ok. Dere som har vært der, lar det seg gjøre og kjøre tidlig om morgenen fra Oslo og hjem igjen i løpet av natten? så det skulle ta rundt 6 timer, men vestlandske veier gjør vel turen litt lengre. Må nesten ha 5-6 timer med dagslys for og uforske grundig.
reise fra oslo og helt dit for å se i og utenfor denne bygningen? hva i allverden er det du skal se her da som du ikke ser på bildene?
Litt OT, men holy crap jeg har spilt et map på CS med det der


Veit noen hva slags medisiner som står igjen? (slik at jeg slipper å være nysgjerrig)
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Vurderer og ta turen til helgen og få med meg Lyster mens været er ok. Dere som har vært der, lar det seg gjøre og kjøre tidlig om morgenen fra Oslo og hjem igjen i løpet av natten? så det skulle ta rundt 6 timer, men vestlandske veier gjør vel turen litt lengre. Må nesten ha 5-6 timer med dagslys for og uforske grundig.
Vis hele sitatet...
Det er ganske langt å kjøre... Vi kjørte opp kvelden i forveien og overnattet på campingen der. Friske og raske stod vi opp tidlig og brukte hele dagen der oppe før vi kjørte hjem på kvelden. Ganske stort sted og mye å ta bilder av hvis man liker det så fint å slippe å stresse.
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
reise fra oslo og helt dit for å se i og utenfor denne bygningen? hva i allverden er det du skal se her da som du ikke ser på bildene?
Vis hele sitatet...

Noe av greia er jo og se og oppleve ting selv da... Er en av de kara som liker og reise til fks. New York istedet for å se bilder og si "jaja, sånn ser det ut der"
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Noe av greia er jo og se og oppleve ting selv da... Er en av de kara som liker og reise til fks. New York istedet for å se bilder og si "jaja, sånn ser det ut der"
Vis hele sitatet...
Enig. Å dra til steder og oppleve spenningen, stemningen og se det med sine egne øyne er jo hele poenget med urban exploring også da. Har dratt endel rundt i Norge, en gang til Sverige, to ganger Tyskland og en gang i England bare for å se på gamle, støvete, glemte, forlatte, farlige, møkkete men vakre bygninger og steder. Å klatre over piggtrådgjerder, finne en vei inn (og ut) mens vakter sniker rundt utenfor, samtidig som man prøver å ta noen kule bilder, ikke skade seg eller ødelegge noe... Det slår det å se på et bilde. Selvom jeg har opplevd noenganger at virkeligheten av og til ikke alltid er sååå spennende som et god redigert bilde.
Jeg er også interessert i hvilke medesiner dere fant.
Lå det igjen noen form for pasientjournaler eller annen dokumentasjon på hva slags behandlinger de utførte?
Dette er jeg svært intr i.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jeg er også interessert i hvilke medesiner dere fant.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er noe kjemisk kastering elns rart.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Bildene under viser litt av det jeg fant. Aner ikke hva innholdet i noen av flaskene osv er. Kjellerne var ganske fulle av ting. Leste i en gammel avisartikkel av noen hadde sneket seg inn et kjellervindu og funnet et svært arkiv med papirer. Han meldte anonymt fra og dette ble fjernet og ryddet opp i.

Angående behandlingsmetoder så var ikke dette et sykehus som Lier som drev med LSD og lobotomi osv osv. Det var i hovedsak et tuberkulose sykehus. Tuberkulose er en lungesykdom som tok livet av mange. Det er to hovedgrunner til at det ble bygget akkurat der og det at det er fjernt fra folk siden sykdommen var smittsom og at den friske fjellluften virket lindrende. Selv om vinteren ble pasienter plassert ute i snøen i sengene sine i kulden for å forhåpentligvis bli friskere, om ikke annet skulle smerten lindres. Usikker på om dette egentlig fungerte.

http://farm5.static.flickr.com/4112/4952413528_e9336bec2c.jpg
The clue by [AndreasS], on Flickr

http://farm5.static.flickr.com/4114/4926890253_79b07348ff.jpg
Unidentified content by [AndreasS], on Flickr

http://farm5.static.flickr.com/4101/4917590642_dfd2445af3.jpg
Leftover medical equipment by [AndreasS], on Flickr

http://uexplorer.files.wordpress.com/2010/09/overlook__0000_medisinder.jpg?w=650&h=433
På bildet "leftover medical equipment" Står det "Rostfri suturetråd" på den ene boksen.
Kan se ut som dette er sytråd brukt for å sy igjen åpne sår.
Er vel garantert piller for å lindre smerter der.(kodein +benzodiazepiner) elns funky)
Sist endret av Bundy; 9. august 2011 kl. 20:38.
For et bygg!! Nesten så det er verdt og ta turen oppover!
Trådstarter
8 2
Men det var jo også ett mental sykehus etter at TB vaksinen kom, så noe shady må vel ha foregått der?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nøyaktig hvor ligger dette bygget her?
Stor sansynlighet det kan bli en tur dit med tiden, om jeg bare viste hvor det er.
Sist endret av Skall35; 4. september 2011 kl. 18:02.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Var der for en stund siden. La ut bilder her på bloggen min + at det ligger endel på flickr.

Gøyalt sted. Mest forfall i kjelleren da etasjene oppover var mer nyoppusset. Aner ikke hvordan det står til der nå.
Vis hele sitatet...

Fytti helsikke bildene dine var bra!
Fant ut hvor det ligger nå, i hvert fall plassen.

Noen i Haugesund området som er med på tur en gang...?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Skall35 Vis innlegg
Nøyaktig hvor ligger dette bygget her?
Stor sansynlighet det kan bli en tur dit med tiden, om jeg bare viste hvor det er.
Vis hele sitatet...
Ligger i Sogn og fjordane
Du finner lett ut hvor det ligger hvis du søker litt rundt.
Dumt å legge ut akkurat hvor det ligger, da det ville vært veldig trist om også dette stedet skal bli like ødelagt som Lier Mentalsykehus.
Ja sant det du sier.
Håper på og få ta en tur dit i nærmeste fremtid, virker som en rimelig perfekt plass egentlig.
Har planlagt å ta en tur i ikkje alt for fjern fremtid for å ta bilder o.l. Reiser i militæret om 4 uker, så det skjer sikkert i løpet av kort tid! Om det er noen freaks som reiser langveisfra og trenger et sted og overnatte er det bare å si ifra, siden eg bor i området
Synes det er litt rart at medikamenter osv fortsatt er der, med tanke på at stedet ble brukt som asylmottak for krigsflyktninger fra Balkan. Hvor lenge ble det brukt som asylmottak, noen som vet?
Sist endret av SheepInPain; 5. juli 2012 kl. 23:47.
Trur nok det blir en tur hit før det er borte gitt :S
Jeg er nok her innen neste uke. Skal få lagt ut noen bilder. Egentlig på tide, mtp. at familie har hytte like ved.
Sist endret av sondrebot; 6. juli 2012 kl. 01:53.
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
reise fra oslo og helt dit for å se i og utenfor denne bygningen? hva i allverden er det du skal se her da som du ikke ser på bildene?
Vis hele sitatet...
Med den holdningen; hvorfor skal du komme deg opp av sengen om morgenen i det hele tatt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hey!

Har nå vært der, og det var absolutt verdt det. Når vi kom opp møtte vi minst tre biler, hvor jeg tror den ene var vaktmesteren. Når vi kom til toppen var det tagget "ulovlig", "16 overvåkingskameraer" osv. på mange av veggene, fulgt av "omvisning kan bestilles" elns. pluss et telefonnummer. Vi gikk rundt bygget en stund til vi fant et lite bebodd hus utenfor selve bygget. Der holdt det til en fyr (antakeligvis jobbet han der i forbindelse med riving eller liknende) som ga folk omvisninger. Han hadde ikke tid til oss da så vi fikk lov til å gå i huset hvor vi ville, bare vi passet oss for asbest, kvikksølv og diverse andre farlige stoffer.

Rundt selve bygget er det rundt 10 andre forlatte bygg. Vi gikk bare en kjapp tur innom heisbygget, men hadde vi hatt litt mer tid hadde vi nok gått inn flere steder. Særlig var det et hus rett før man kom inn på selve plassen som virket veldig interessant (Img_16). Vi kikka såvidt innom døra, men det så såpass falleferdig ut at vi droppet det (hull i gulvet). Hadde vi hatt litt bedre tid hadde vi gått inn.

Har lagt ut noen bilder fra sanatoriumet og diverse andre områder ikke langt unna. Siden bygget allikevel skal rives, anbefaler jeg alle som er interessert i UE og ta turen. De andre bildene som ikke er ifra Harasdølen er fra en dal som kalles Dalsdalen som er nærmest en forlatt dal. Men en del av husene fungerte fortsatt som hytter og skur, så vi måtte passe litt på hvilke av de vi skulle gå inn i.

Kan også nevne at onkelen til min far har jobbet der som pleier fram til sanatoriumet det ble stengt. Han fortalte oss litt om historien til bygget. Virket ikke som det hadde skjedd så mye sykt der, mens i tuberkulosetiden eksperimenterte de en del med litt mer shady metoder fordi de rett og slett ikke visste hvordan de skulle takle sykdommen. (Merk: mulig jeg blander litt her. Min fars onkel dialekt er litt vanskelig å forstå så ikke ta dette helt for god fisk)

Her er ihvertfall bildene: http://www.flickr.com/photos/62642797@N08/
Vi trenger flere slike tråder, IMO.
Dette er helt sykt spennende, blir heeelt gira jeg nå!
Den plassen er litt dodgy imo... Har møtt på narkomane og innvandrer der som har slått camp et par ganger. Og de var ikke blide, for å si det sånn. Er mulig de er borte nå da, siden huset blir sjekket av vektere
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Hey!

Har nå vært der, og det var absolutt verdt det. Når vi kom opp møtte vi minst tre biler, hvor jeg tror den ene var vaktmesteren. Når vi kom til toppen var det tagget "ulovlig", "16 overvåkingskameraer" osv. på mange av veggene, fulgt av "omvisning kan bestilles" elns. pluss et telefonnummer. Vi gikk rundt bygget en stund til vi fant et lite bebodd hus utenfor selve bygget. Der holdt det til en fyr (antakeligvis jobbet han der i forbindelse med riving eller liknende) som ga folk omvisninger. Han hadde ikke tid til oss da så vi fikk lov til å gå i huset hvor vi ville, bare vi passet oss for asbest, kvikksølv og diverse andre farlige stoffer.

Rundt selve bygget er det rundt 10 andre forlatte bygg. Vi gikk bare en kjapp tur innom heisbygget, men hadde vi hatt litt mer tid hadde vi nok gått inn flere steder. Særlig var det et hus rett før man kom inn på selve plassen som virket veldig interessant (Img_16). Vi kikka såvidt innom døra, men det så såpass falleferdig ut at vi droppet det (hull i gulvet). Hadde vi hatt litt bedre tid hadde vi gått inn.

Har lagt ut noen bilder fra sanatoriumet og diverse andre områder ikke langt unna. Siden bygget allikevel skal rives, anbefaler jeg alle som er interessert i UE og ta turen. De andre bildene som ikke er ifra Harasdølen er fra en dal som kalles Dalsdalen som er nærmest en forlatt dal. Men en del av husene fungerte fortsatt som hytter og skur, så vi måtte passe litt på hvilke av de vi skulle gå inn i.

Kan også nevne at onkelen til min far har jobbet der som pleier fram til sanatoriumet det ble stengt. Han fortalte oss litt om historien til bygget. Virket ikke som det hadde skjedd så mye sykt der, mens i tuberkulosetiden eksperimenterte de en del med litt mer shady metoder fordi de rett og slett ikke visste hvordan de skulle takle sykdommen. (Merk: mulig jeg blander litt her. Min fars onkel dialekt er litt vanskelig å forstå så ikke ta dette helt for god fisk)

Her er ihvertfall bildene: http://www.flickr.com/photos/62642797@N08/
Vis hele sitatet...
Kom akkurat hjem derfra jeg også
Fantastisk sted, fikk en hel dag med fotografering der i forgårs sammen med dama, og stakk opp en liten siste tur alene i går kveld. Kanskje vi så hverandre? Jeg møtte i hvertfall endel folk der oppe.

Bilder kommer..
Sitat av olavXO Vis innlegg
Kom akkurat hjem derfra jeg også
Fantastisk sted, fikk en hel dag med fotografering der i forgårs sammen med dama, og stakk opp en liten siste tur alene i går kveld. Kanskje vi så hverandre? Jeg møtte i hvertfall endel folk der oppe.

Bilder kommer..
Vis hele sitatet...
Hehe, nei. Var der 12. juli. Men møtte du karen som tok omvisningsturer? Og var du i flere hus enn hovedhuset og heishuset?
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Hehe, nei. Var der 12. juli. Men møtte du karen som tok omvisningsturer? Og var du i flere hus enn hovedhuset og heishuset?
Vis hele sitatet...
Ja okay
Jada, hadde ringt og avtalt med ham på forhånd så jeg fikk smelt av ett par minnekort inne i hovedbygget.
Han gikk bare en kjapp runde med oss om sikkerhet, også fikk vi holde på som vi ville.
Kjelleren var jo helt fantastisk og jeg likte også loftet godt, var noen av rommene oppover i etasjene som hadde noen godbiter også

Dekte også heishuset, men var ikke inne i noen av de andre, men kikka inn i vinduer og sprekker i veggene på de fleste andre husa og det så ikke ut som det var så mye spennende i de.
Han gikk bare en kjapp runde med oss om sikkerhet, også fikk vi holde på som vi ville.
Vis hele sitatet...
Ja, samma her. Men vi ga han en hundrelapp...

Men få lagt ut bilder ?