Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4683
Søsteren min våknet i natt av at det kravlet noe på veggen, og når hun så på veggen så hun en stor svart prikk som hadde mange føtter. Ingen av oss andre har sett det hun påstår at er en tarantell. Hun har kommet hjem fra Spania for 1-2 uker siden, og hun har vært der i et år nå. Vi tror at den har blitt med i kofferten hennes når hun dro hjem....

Hva bør jeg gjøre? Jeg er litt redd for å gå innpå rommet ettersom den kan være giftig. Har dere noen tips jeg kan bruke for å lokke den med sånn at jeg kan fange den?
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 11:54.
Tusentipset til vg?
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Er litt idiotisk hvis hun har f.eks drømt eller trodd at hun har sett en da Må vente å se om det er faktisk en tarantell
Limited edition
Moff's Avatar
Tarantell som klatrer på vegger? Det har jeg litt vanskelig for å tro. Jeg mener at disse dyrene er for tunge til å klare sånt - med mindre veggene er veldig grove. De er heller ikke dødelige, bare litt mindre behagelig å bli bitt av. Du kan lokke den med sirisser (insekt). Det er nam-nam.
Sist endret av Moff; 20. juni 2008 kl. 12:02.
Tarantell er jo en stor edderkopp så den burde ikke være vanskelig og se, hvis jeg ikke tar helt feil så lever ikke den i spania fritt, kan jo ha rømt men tror hun hadde merket en tarantell når hun pakket ut.
Det kan jo være en annen type edderkopp som lever i Spania, de liker mørke steder, under klær, komoder og slikt. Tror edderkoppen er mer redd for deg enn du for den så det er vel bare og gå på jakt etter den. Eller kjøpe en bug-bomb og tåkelegg hele rommet hennes og hå på at den er dau.
Sist endret av eL Bohondo; 20. juni 2008 kl. 12:03.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Det er ikke en glatt trevegg, men er et litt grovt mønster på veggen ja. Er tapet med mønster.

Og hvis det er en tarantell. Går det an å få noen til å ta ut gift kjertlene på den og ha den som kjæledyr?

Hun pakket ikke ut alt med en gang, så kan hende den har klart å komme seg ut. Den krøp ganske fort bortover veggen ifølge henne
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 12:05.
Det finnes faktisk edderkopper som lever vilt i Norge også, tro det eller ei.

Edit: Å bli bitt av en tarantell er uansett bare litt mindre vondt enn å få et vepsestikk.
Sist endret av Goophy; 20. juni 2008 kl. 12:05.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Jeg har aldri blitt stukket av en veps så da vet jeg ikke hvordan det er, men noen taranteller er vel giftige?
Ja, men giften er ikke farlig for mennesker og gjør ikke spesielt vondt.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
loidude, desverre, men hvis jeg finner den så skal det bli et bilde Noen som har et tips til hva jeg kan bruke til å fange den med?

Og noen som kan svare meg på kjæledyr spørsmålet mitt?
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 12:10.
du kan jo fange den med en sammen rullet avis f.eks
ta et litt stort glass og sett over den, eller en litt fin masket fisker håv!
men du trenger ikke og ta ut gift kjertlene for å ha den til kjæledyr da, en kompis av meg hadde vartfall ikke det
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Vil helst ikke ha en tarantell som kjæledyr hvis den fortsatt har giftkjertlene, har ikke lyst til å holde den i så biter den meg sånn at jeg blir syk
Limited edition
Moff's Avatar
I en lignende tråd omkring så jeg en skisse til en ganske enkel felle. Du legger en perm eller noe annet med trekant-form på gulvet, slik at du får en rampe. Rampen skal gå opp til kanten av en boks som er så høy at dyret ikke klarer å klatre ut av den hvis det ramler nedi. Prinsippet er da at den går opp på rampen og ramler nedi - og er fanget. For å få den nedi trenger du å legge noe snacks nedi der.

Kjæle-taranteller oppevares i glassbokser, ettersom de er for tunge til å få grep nok på glass eller plastikk. Og ettersom det finnes kjæle-taranteller så bør det kunne gå an å bruke den til det - men fjerning av kjertler vet jeg ikke hvordan du skal få til. Jeg er ikke sikker på om du trenger det en gang...
Tarantellene som selges i dyrebutikken er giftige, dog er de ikke noe spess giftigere enn veps, så det burde ikke være noe problem.. Jeg har også vansker med tro at en tarantell klarer å klatre vertikalt på en vegg.

Er du sikker på at dette ikke bullshit? Har du sett edderkoppen? Og hvis det er en tarantell: fang den, og selg den, enten til privatperson via et forum som omhandler emne, eller til dyrebutikken. Du kan seff beholde den, men du har åpenbart ikke nok erfaring til det, vil du beholde den må du lese masse, kjøpe terrarie, fôrdyr og utstyr. Så jeg annbefaler å selge.

Så lenge det ikke er nødvendig, ikke drep den. Stakkaren er jo i såfall helt uskyldig.
Sist endret av Joachimsen; 20. juni 2008 kl. 12:18.
Sitat av Wikipedia
Venomous Bites

Despite their often scary appearance and reputation, none of the true tarantulas are known to have a bite which is deadly to humans. In general the effects of the bites of all kinds of tarantulas are not well known. While the bites of many species are known to be no worse than a wasp sting, accounts of bites by some species are reported to be very painful. Because other proteins are included when a toxin is injected, some individuals may suffer severe symptoms due to an allergic reaction rather than to the venom.
Vis hele sitatet...
Så der ser du hvordan det henger sammen. Men en med edderkopp fobi, som meg selv, ville nok reagert ille, mest pga. panikken og sjokken som fulgte med.

Skadedyr kontroll er vel til for å tilkalle når slikt skjer? For uansett om det er en tarantell eller ikke, er det ikke noe koselig å ha den der. Spesielt ikke om den legger egg og du snart har 20-30 av dem på senga di hver natt.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Har alltid ønsket meg en tarantell, og de koster jo 1-2k, men hvis noen kan finne en skisse for meg så hadde det vært fint Men veggen har jo et grovt mønster da, så tror den kunne ha klatret opp der. Mus klatrer jo opp vegger, så hvorfor ikke en tarantell

Får bare håpe at den ikke legger egg da :O
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 12:19.
Sitat av Janpfo
Har alltid ønsket meg en tarantell, og de koster jo 1-2k, men hvis noen kan finne en skisse for meg så hadde det vært fint Men veggen har jo et grovt mønster da, så tror den kunne ha klatret opp der. Mus klatrer jo opp vegger, så hvorfor ikke en tarantell

Får bare håpe at den ikke legger egg da :O
Vis hele sitatet...
Du kan fint få billigere edderkopper enn det. Er denne edderkoppen fullvoksen klarer den aldri å klatre opp en vertikal husvegg etter hva jeg har observert, de veier ganske mye.

Men som sagt: de fleste mennesker som skaffer seg kjæledyr driter totalt i å lære seg særlig mye om dyret. Er det snakk om en edderkopp, som er et rovdyr, er man fucked fra starten av. Hvis du i det heletatt vurderer å skaffe deg en slik bør du vite hva som kreves av deg, økonomisk og sosialt.

Edit: en mus veier langt fra så mye som en voksen tarantell.
Sist endret av Joachimsen; 20. juni 2008 kl. 12:26.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Er det veldig dyrt å ha en tarantell da?

Sitat av Janpfo
Artene fra Mellom- og Sør-Amerika har små forsvarshår som edderkoppen koster av seg fra bakkroppen når den blir redd eller irritert. Disse små hårene er svært skarpe og har mothaker som borrer seg inn i huden. Det gir lett kløe og irritasjon, men enkelte får kraftigere reaksjoner og eksem. Får du disse hårene i øynene og svelget, er det skadelig, og kan i verste fall gi øyeskader eller pusteproblemer.
Vis hele sitatet...

Søstra mi har fått kløe, og jeg vet at Spania ikke er i Mellom - og Sør-Amerika, men det kan jo hende at noen har smuglet inn taranteller, eller at en har rømt fra en tidligere eier.
Sitat av Janpfo
Er det veldig dyrt å ha en tarantell da?
Vis hele sitatet...
Du må kjøpe terrarie. Koster vell en 5-6 hundre kroner. Det er såpass billig pga. den bekjedne størrelsen som trengs for en edderkopp.

Du trenger en varmematte hvis rommet ditt ikke er over gjennomsnittlig varmt. En slik koster vell ca. en 200 lapp for den minste størrelsen. du trenger nødvendigvis ikke en varmematte, men holder rommet ditt 18 grader eller noe, må du ha.

Ellers må du ha:

- substrat i terrariet: bark, sand eller lignende. Ca hundre kroner.
- huler og planter: slik at edderkoppen ska få fred, ro og hjemmesteder, pluss at det ser finere ut. Ca. 200kr.
- fuktig vatt som den kan drikke av i hygensike omgivelser.
- fôrdyr: sirisser er vanligst for edderkopper. Du trenger en minst 50 dyr for å starte en koloni som edderkoppen kan leve av uten å kjøpe nye hele veien. Disse må bo i en beholder som er stor nok til litt boltring. De må ha god tillgang til næringsrik mat. Frukt og grønt er å annbefale, da dette gir både mat og drikke i trygge omgivelser)sirriser er kjent for å drukne i åpne vannskåler. Sirisser kan faen meg koste 10kr per. stykk i norge..

Nå har jeg helt sikker glemt noe også. Må legge til at du må takle noe håndtering av edderkoppen, samt at du må före den med noen nokså usjarmerende kryp.

Med andre ord: sett deg inn i det.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Er ikke så veldig glad i edderkopper og insekter, men blir jo vant til det etterhvert

Men har noen tips til en felle eller en link til en felle?
Kan du ikke bare gå inn på rommet og se etter om den er der?
Hvis du ser den så kan du sette opp en felle, men hva er poenget med en felle uten en edderkopp?
Sist endret av @nonym; 20. juni 2008 kl. 13:03.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Skal gjøre det nå Men er så redd for at den biter er ikke så glad i edderkopper.
Sitat av Janpfo
Skal gjøre det nå Men er så redd for at den biter er ikke så glad i edderkopper.
Vis hele sitatet...
Du er ikke glad i edderkopper, men vil ha en til kjæledyr?
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Har sett på veggene og rundt i rommet, men gidder ikke å se under senga, og hun har en ventil og en skap. Men ingen som har en tips til en felle, og noe lokkemat som de fleste har i hjemmet? Er mange plasser en edderkopp kan gjemme seg

Vil få bort insekt fobien min. Og taranteller går greit, men er anderledes når den er i et glassbur og den har blitt litt mer vant til mennesker
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 13:18.
Forventer du at den skal henge i taket og vente på deg, og deretter hoppe ned på deg OG bite deg?

Du trenger ikke røre den, alt du trenger er å se den, og så gå ut av rommet, no problemo.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Er jo litt vanskelig å finne en edderkopp på rommet når det er en ventil der, bokhylle klær osv. hadde vært mye greiere med noe lokkemat og en felle...

Er jo større sansynelighet å finne den da.
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 13:21.
Det er sant
Sitat av @nonym
men hva er poenget med en felle uten en edderkopp?
Vis hele sitatet...
er garantert ikke en tarantell..
jeppfi's Avatar
Trådstarter
taken: hvordan kan du vite det?

@nonym, hvis det er en edderkopp i fellen så vet jeg jo at det er en edderkopp, og hvis det ikke er en edderkopp i fellen så må vel hun ha drømt eller sett syner da
Sist endret av jeppfi; 20. juni 2008 kl. 13:26.
jupp, den er jeg med på
jeppfi's Avatar
Trådstarter
moff: https://imma.gr/4687 den du mener? Hadde vært nice å satt opp web cammen min ved fellen for så å koble den opp mot nettet, "live spider trap" Skal teste ut den fellen Må bare finne et stort glass ^^, Og noe ost, eller noen annen lokkemat
For det første, taranteller er ikke noe spesielt vanligere i spania enn i Norge, så odsene for å få med seg en i bagasen vil jeg tippe er omtrent like gode som å vinne i lotto et par ganger på rad. Sikker på at hun ikke fikk med seg en ape eller pyton i slengen?

Topicen er bs
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Kan jo være et kjæledyr, som har stukket av. Noen som har smuglet den inn. Den svarte lange sneglen uten hus vi har her i Norge ble jo smuglet inn.

Satte opp en glasskrukke og en perm, og tok noen fluer neddi krukken bare for å håpe på at det kommer noe neddi der
Det kan jo også være edderkoppen som var med i spiderman filmen, som har stukket av fra hollywood, fløyet litt rundt i verden for å så havne i søstern din sin koffert etter litt for mye vodka en kveld.

Get real. Er bare å lete gjennom rommet, så vil du enten finne en støvball eller en norsk vanlig etterkopp (de kan bli noen cm de..) som skremte søsteren din når hun våknet, så overreagerte hun som jenter har en tendens til..

edit: leif

edit2: ser at du er 94 modell, det forklarer litt, er strengt tatt opp til deg om du vil tro det er en tarantell der eller ikke og ettersom det er mer spennende å tro det har vel ikke logikk så mye å still opp med
Sist endret av taken; 20. juni 2008 kl. 14:13.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Ok, får vel håpe på det da
først, kan du få søstra di til å kike på noen av disse bildene: http://www.midt-troms.museum.no/nett...d=49&Itemid=71

Det er over 500 forskjellige typer edderkopper i norge, så kan meget godt være en "norsk" eddekopp hun/du har sett.

Legger ved litt linker til sider som omhandler edderkopper ol.

En god portal for edderkoppinteresserte:
(http://www.arachnology.be/Arachnology.html

Edderkoppinteresserte har egen fagorganisasjon:
http://www.arachnology.org/

Og litt om edderkoppskrekk:

http://www.arachnology.org/Arachnolo...es/Phobia.html

Mye synsing i denne tråden, vet man ikke så ikke svar.

Jeg har selv hatt tarantell i mange år av typen rød Chilensk, det er vel den som er mest vanlige å ha som "kjæledyr". Jeg kan bekrefte at det dere sier om at den ikke kan klatre på en rett vegg fordi den er tung er bare tull. Rett som det var klatret min tarantell rett opp glassveggene i terrariet, og den likte også å henge i taket(netting).

Man kan ikke fjerne giften fra edderkoppen, men det er heller ikke nødvendig. Du skal være svært uheldig for å bli bitt av en tarantell, du må isåfall knipse mye borti den og terge den veldig. Og er du så uheldig å bli bitt så utgjør ikke det noe risko med mindre du er svært allergisk mot giften. Det er verre å bli stukket av en klegg eller veps.
Når det gjelder sirisser så lønner det seg ikke å ale de opp selv hvis du kun har en edderkopp, den spiser maks 10 stk. i året, pluss at å ha 50 til 100 sirisser vil lage et jævla leven.

Og mest sannsynlig er det ikke en tarantell søsteren din har sett, men en norsk husedderkopp . De kan bli ganske store og skremme vannet av de fleste.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Hvilke edderkopper lever i Norge i Trøndelag da? I nærheten av Trondheim? Jeg lever på landet hvis det hjelper noe
Det første du kan gjøre er å gå inn i rommet å lete. HVIS det faktisk er en tarantell der, vil den bli mer skremt av deg, enn du blir av den.
Så det ender nok med at den krabber vekk fra deg.

Uansett så tviler jeg sterkt på at det er en tarantell der. Utrolig liten sjanse for at det er sant.

Men kan også si at når jeg var i Spania for snart 1 1/2 år siden, så vi vel 2 taranteller iløpet av den uka.
Den ene var i et tre nede ved stranda, og den andre møtte vi i en skog. Så det er ikke sånn at det IKKE finnes taranteller i Spania, det er bare utrolig sjeldent at man møter på en.
Om du får fanget den, så kan du se på www.artsdatabanken.no, om du finner den der.

Finnes også litt om skjeldne norske edderkopper her:

http://www.midt-troms.museum.no/nett...sk=view&id=112

kanskje du er heldig?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av kåreconradi
Jeg kan bekrefte at det dere sier om at den ikke kan klatre på en rett vegg fordi den er tung er bare tull...
Vis hele sitatet...
Det vil jeg kalle en sannhet med modifikasjoner. Dyr, som mennekser har personlighet og varierende egenskaper, og noen jeg kjenner har opplevd en norsk edderkopp av ukjent art som ikke klarte å klatre fliser og glass. Om din tarantell klarer det betyr det ikke at alle sorter kan. Jeg hadde en fugl som kunne drikke vann mens den stod på hodet - noe jeg trodde var en fysisk umulighet.

Med det sagt tviler jeg ikke på at du er den som har best peiling på hva du snakker om nå. Edderkoppen jeg kan faktisk være den typen det er snakk om. Jeg mener å ha et elendig mobilbilde av den liggende, og den er rimelig heavy.

Janpfo: Det var den fellen jeg tenkte på, ja.

PS: Denne modellen du har Kåre?
Det er ikke noen tarantell på rommet, get real.
Er det ikke på tide å gå fra ord til handling Janpfo?
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Ord til handling? Har fikset fellen, men tror det var en vanlig husedderkopp, de ligner jo noe jævlig på taranteller. Men de har jo litt tynne føtter, og hun sa den hadde tykke føtter. Men får se
Sitat av Janpfo
Søsteren min våknet i natt av at det kravlet noe på veggen, og når hun så på veggen så hun en stor svart prikk som hadde mange føtter.[...]
Vis hele sitatet...
Skrudde hun på lyset?
Sist endret av @nonym; 20. juni 2008 kl. 15:12.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg vil bare si at taranteller fint kan klatre på glass og det som verre er.

Jeg passet på 2 svære fuckings edderkopper (omtrent som hånda mi) for en kamerat i 3 uker (enda jeg har ekstrem edderkopp-fobi), og de motherfuckerne satt og ventet i vertikal posisjon på glasset. La jeg oppi noen gresshopper, så satt den i enda 30 minutter - før den i løpet av 1/5-delen av et sekund løp bort, spiste gresshoppen og returnerte til plassen sin.

Men: Mulig dette var en spesiell type tarantell, fordi det var såkalte "hoppe-taranteller". Vet ikke hva det betød, annet enn at jeg ikke akkurat åpnet akvariet for å sjekke om de kunne hoppe ut.
Kort innpå: det er ingen edderkopptyper i Spania som dreper deg, de har bare sort enke og to til som ikke er særlig koselig å bli bitt av. Skal dit selv om litt, og har sjekket dette for kjæresten min som har edderkoppfobi.

Ergo: du/dere har bare litt å frykte.
Kjerringer er ikke til og stole på når de gjennforteler historier, spessielt når det omhandler dem selv.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Hehe torsken, har ikke kommet noen edderkopp i glasset, men tror ikke lokkematen er bra nok. Noen som har et tips? Kanskje det kommer en neddi der iløpe av natten
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sagt før: men noe ost som lukter?
Tror ikke en død flue er så attraktivt.