Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1655
De siste 6 månedene har jeg brukt mye tid på og bygge opp livet mitt fra bunnen av og er kommet lang vei og ting går veldig bra for meg men fra dårlige tider i livet mitt så har jeg ordnet en veldig stor gjeld på megselv på ca 30-40k via delbetaling av ting jeg bestilte på nett og aldri betalte noe av det.. jeg har ikke jobb og går på aap på nav men er klar til og få meg jobb nå og starte livet mitt men er confused med gjelden min og får 4-8 brev i uken om gjeld som ikke er betalt fra inkasso å blabla.. bare styr.. jeg vill betale ned denne gjelden men hva kan jeg gjøre for og gjøre situasjonen min enklere for dumme valg jeg har tatt som dette? Er 1 år siden jeg fikk gjelden på meg
Tenk langsiktig. Du har aap, dvs at du i hvertfall har over 12 000,- utbetalt hver mnd.

-Finn ut nøyaktig hvor mye du skylder, og sett opp budsjett (da ser du hvor mye du må betale hver måned, og hvor lang tid det vil ta å betale det ned)

-Selg alt du har.
-Si opp leiligheten og flytt hjem til mor/en kompis.

Kutt alt av utgifter. Det er eneste måten å løse det på, om du ikke får deg en jobb du tjener bedre enn aap på.

Hvis du gjør noe nå, og lider litt, så er du kvitt gjelden om 4-6 mdn.
Hvis ikke du gjør noen grep, så kommer du ikke til å bli kvitt gjelden på mange år.
Ett punkt til som han over ikke nevnte, snakk med kreditorene. Ikke noe er så dyrt som å legge regningene i en skuff og late som at du ikke har dei.

Da kan du ofte få fryst renter og slikt så lenge du har en konkret plan og gjerne litt penger til å begynne avbetalingene.
Sist endret av rfa; 2. august 2018 kl. 07:08.
Få deg jobb. Jobb alt du kan. Betal all mulig gjeld når du får lønn. Samme gjelder aap. Bruk kun minimum til livsopphold
Her må du ta kontakt med kreditorene som sagt. Når man har 12000 i mnd å leve på og skal betal leie, strøm, internet, mobil, mat, transport og att på til ha et liv også, ja da føles 30-40k uendelig mye ut, men ikke selg alt du eier og har nå, kjenner flere som har gjort sånn til en evig runddans ved å selge unna alt de eier for veldig lite penger, så havne tilbake i samme situasjon.. men selg for all del ting du overhodet ikke trenger om du får en grei pris for det.

Husk at det ofte lyses ut stillinger med lav stillingsprosent, og når man har AAP(tror det var aap), så kan man også jobbe og få ordinær lønn i tillegg innen en viss grense. Om du bare er ringevikar nå og da, gjerne jobber litt helg på en bensinstasjon eller noe slikt, så vil du kunne betale ned gjelden på veldig kort tid.
Hold på slik til du får deg en fast jobb, noe som også er mye lettere om du allerede er i jobb.

Det finnes også småjobber på Finn.no, og der kan det være mye forskjellig å finne som de typiske småtingene som å hagearbeid, små malerjobber og andre ting folk ikke kan/vil gjøre selv. Ser også folk som tilbyr seg å gjøre ting som utvask av hus/leilighet, rydde, til og med healing har jeg sett noen tilby på disse kjøp/salg gruppene på facebook.

Du har mulighet til å være gjeldsfri før neste sommer uten å slite ræva av deg, noen tusenlapper ekstra i måneden er alt som skal til. Får du en jobb så er den borte på null komma niks Lykke til, både med jobb og nedbetaling av gjelden!
Å arbeide på AAP er ingen "walk in the park" og du blir uansett garantert trukket i din AAP stønad for hver time du arbeider. I tillegg kan det påvirke prosessen din og også være et avtalebrudd ihht. den planen du har jfr. NAV. Det er ikke nødvendigvis noe man skal hive seg rundt med. I tillegg er man gjerne på AAP fordi man av ulike grunner ikke kan arbeide på nåværende tidspunkt.

Snakk også med NAV. Forklar til din saksbehandler at ting begynner å falle på plass i den prosessen du er i nå, men at det gjenstår dette med gjeld. Be dem hjelpe deg med å opprette en nedbetalingsplan osv. NAV har gjeldsrådgivning og bør være ganske gode til å hjelpe deg på flere områder rundt dette. Spesielt siden du er inne i en plan hvor du skal få skikk på livet ditt og dette er en ting som både påvirker deg negativt og vil hemme deg i fremgangen din videre.