Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 39174
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg synes du skal se intervjuet med ransofferet i denne artikkelen, før du fortsetter å bagatellisere ran og vold du selv ikke har vært utsatt for.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...-ran-1.8277740
Vis hele sitatet...
Appeal to emotion. Vakkert.

Eg bagatelliserer ikkje ran og vald. Men eg påpeiker at det er svært lite reell risiko. Det skjer litt over ein gong per dag i Oslo. Noko som rammer så sjeldant er ikkje noko eg ville bekymra meg for i dagleglivet.

Viare så peiker nåla nedover for kriminaliteten. Vi er tryggare enn nokon gong, sjølv om krigstypane i VG ikkje alltid får det til å sjå slik ut.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at det er ein lite reell risiko? Kor mange ran og knivstikkinger var det i Oslo i fjor? Og kor mange av dei var mot tilfeldige personer? I heile Oslo var det 222 ran første halvår. Rund oppover, til fem hundre i året. Det er ein halv million innbyggjarar i Oslo. Det er antakeleg minst det dobbelte som har ferdast i Oslo i samme tidsrommet. Så av ein million, så vert altså smålege 500 rana. Og det er heilt totalt urealistisk at alt det skjedde på Grønland. Og det er heilt urealistisk at det er utelukkande innvandrarar som raner.

Så nei, du har ingenting å frykte. Anna enn frykta då. Men den er kanskje grei å ha for å legitimere eigne fordommer?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke spesielt høy sjangse for å bli ranet, og nei alt skjer ikke på grønland Men inkluderer tallene du refererer til også ransforsøk? eller knivtrusler der offeret har klart å komme seg unna?

Det er ikke helt urealistisk å tro at de fleste av disse tilfellene skjedde på Grønland, og at det er innvandrere som står bak de aller fleste av disse tilfellene. Man kan sitte trygt hjemme å trøste seg over at det er forholdsvis lave tall på ran/alvorlig voldskriminalitet, men disse tallene burde ha vært enda lavere.

Ja jeg har fordommer, såpass skal jeg inrømme men disse fordommene er ikke noe jeg har valgt å skapt selv, de kommer av erfaring etter å ha levd i oslo hele mitt liv, tipper jeg ikke hadde hatt disse fordommene om jeg hadde vokst opp et annet sted/by i landet, synd at det har blitt sånn
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Nei det er ikke spesielt høy sjangse for å bli ranet, og nei alt skjer ikke på grønland Men inkluderer tallene du refererer til også ransforsøk? eller knivtrusler der offeret har klart å komme seg unna?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer dei neppe. Men media er rimeleg gode på å rapportere drapsforsøk, og det er ikkje /så/ ofte vi les om det. Det er sjeldan nok til at det får store oppslag når det skjer.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Det er ikke helt urealistisk å tro at de fleste av disse tilfellene skjedde på Grønland, og at det er innvandrere som står bak de aller fleste av disse tilfellene.
Vis hele sitatet...
Javel, kanskje du kan underbygge påstanden ein liten tanke?
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Man kan sitte trygt hjemme å trøste seg over at det er forholdsvis lave tall på ran/alvorlig voldskriminalitet, men disse tallene burde ha vært enda lavere.
Vis hele sitatet...
Då er antakeleg styrka sosialteneste eit av dei viktigaste tiltaka, for ran er desperat handling på mange måter. Det er lite å hente på det, og det er streng straff for det.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ja jeg har fordommer, såpass skal jeg inrømme men disse fordommene er ikke noe jeg har valgt å skapt selv, de kommer av erfaring etter å ha levd i oslo hele mitt liv, tipper jeg ikke hadde hatt disse fordommene om jeg hadde vokst opp et annet sted/by i landet, synd at det har blitt sånn
Vis hele sitatet...
Da bør du kanskje utfordre deg sjølv litt? Å innsjå at alle har fordommer - inkludert deg og meg - er viktig.

Tenk over at det du les i media er det sjeldne, det spektakulære. VG har ikkje forsida '2 millioner nordmenn hadde kjedelig dag på jobb'. Sjølv om det er realiteten.
Sitat av amdb73
Til dere som vil ha noen, som mest sannsynlig er høyreekstreme, til "å passe gatene". Hva med om en etnisk norsk raner, voldtar eller gjør noe annet grusomt mot en uskyldig ikke etnisk norsk person. Kommer disse til å hjelpe den etniske eller uetniske nordmannen? Og kommer denne hjelpen til å være upartisk? Noe som politiets hjelp skal være.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, Jeg håper virkelig de står på sitt og behandler et slikt tilfelle likt. Men et slikt tilfelle er av den sjeldne sort, ihvertfall i Oslo, da går det som regel den andre veien
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Han har ikke bagatellisert noe ran etter det jeg kan se. Men han har nevnt noe om hvor sannsynlig det er om du blir ranet eller ikke. Og 500/1000000 blir 0,02 %, altså det er ikke akkurat fælt sannsynlig. Jeg antar, det er mye annet farligere i en by og være redd for! Her kan trafikk, istapper, holke og en del andre ting nevnes!..
Vis hele sitatet...
Andre perioder har høyere odds
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...slo-1.11471646
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, dobbelt så høgt. Det endrer fortsatt ikkje det faktum at ran stortsett ikkje skjer. Om det er fem hundre eller tusen av en million er ikkje det heilt ekstreme utslaget på risikoen i absolutte termer.

Dessutan så står det jo i artikkelen at politiet har jobba målretta, og fått mindre ran som resultat. Det står og i artikkelen at det var nedgang på 13% i kriminaliteten i Oslo, noko som er vanskeleg å forklare om ein antar at innvandring = kriminalitet.

I tillegg er det imho ein tanke meir realt å argumentere ut frå 2015-tal enn 2013-tal, mtp. at det er interessant å gjere tiltak mot dagens situasjon. Ikkje gårsdagens.
Sist endret av vidarlo; 23. februar 2016 kl. 18:21.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det gjer dei neppe. Men media er rimeleg gode på å rapportere drapsforsøk, og det er ikkje /så/ ofte vi les om det. Det er sjeldan nok til at det får store oppslag når det skjer.

Javel, kanskje du kan underbygge påstanden ein liten tanke?

Då er antakeleg styrka sosialteneste eit av dei viktigaste tiltaka, for ran er desperat handling på mange måter. Det er lite å hente på det, og det er streng straff for det.

Da bør du kanskje utfordre deg sjølv litt? Å innsjå at alle har fordommer - inkludert deg og meg - er viktig.

Tenk over at det du les i media er det sjeldne, det spektakulære. VG har ikkje forsida '2 millioner nordmenn hadde kjedelig dag på jobb'. Sjølv om det er realiteten.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen å linke til noe som helst, du begynner jo bare å kverulere på hva enn jeg linker..

Ja kanskje jeg burde utfordre meg selv litt, men hvordan da? Tar gjerne imot tips Min erfaring er jo bare at fordommene mine blir sterkere hver gang jeg "utfordrer" meg selv og tar en liten spasertur igjennom Grønland og omegn
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Appeal to emotion. Vakkert.

Eg bagatelliserer ikkje ran og vald. Men eg påpeiker at det er svært lite reell risiko. Det skjer litt over ein gong per dag i Oslo. Noko som rammer så sjeldant er ikkje noko eg ville bekymra meg for i dagleglivet.

Viare så peiker nåla nedover for kriminaliteten. Vi er tryggare enn nokon gong, sjølv om krigstypane i VG ikkje alltid får det til å sjå slik ut.
Vis hele sitatet...
En viktig grunn til at kriminaliteten har sunket er at folk ikke anmelder.
I en periode med 24 anmeldte overfallsvoldtekter, hadde voldtektsmottaket 64 tilfeller.
Ungdommen i Groruddalen sier heller at de har mistet telefonen, for å slippe å bekymre foreldrene.
Anmeldelser kan føre til den evige hevn fra kompiser, klanmedlemmer osv.
Noe norske må bekjempe alene, i tillegg til rasismebeskyldningene som kommer fra "ens egne".

Her kan du lese om hvordan dette fungerer, dansk avis, men ungdom fra samme u-land:
http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE...-til-politiet/

For noen er oddsen for å bli ranet uholdbar høy, selvfølgelig er det lokale forskjeller.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7243372.html

Var det Grønland som var så trygt?
http://www.dagbladet.no/2010/05/27/n...vold/11883660/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
[...]
Vis hele sitatet...
Du har gått glipp av poenget mitt. At risikoen er liten. Korleis folk oppfattar risiko har veldig lite med faktisk risiko. Om talet er 300, 500 eller tusen har ikkje all verden å sei. Risikoen er fortsatt svært liten. Er talet brått ti tusen, så er det verdt å nevne. Men 300, 500 og 1000 er fortsatt i samme størrelsesorden.

At folk føler seg utrygge på Grønland står det forøvrig i artikkelen at politiet tar på alvor, og ut frå seinare saker som og er lenka til i tråden ser det ut til at dei nok har lukkast til ein viss grad.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har gått glipp av poenget mitt. At risikoen er liten. Korleis folk oppfattar risiko har veldig lite med faktisk risiko. Om talet er 300, 500 eller tusen har ikkje all verden å sei. Risikoen er fortsatt svært liten. Er talet brått ti tusen, så er det verdt å nevne. Men 300, 500 og 1000 er fortsatt i samme størrelsesorden.

At folk føler seg utrygge på Grønland står det forøvrig i artikkelen at politiet tar på alvor, og ut frå seinare saker som og er lenka til i tråden ser det ut til at dei nok har lukkast til ein viss grad.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått ditt poeng, som består av statistikk, oddsberegning og bortforklaringer.

Mitt poeng er empati med de individene som har blitt utsatt for overfall, voldtakt og ran, samt de som får hverdagen ødelagt av frykt for dette.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg har forstått ditt poeng, som består av statistikk, oddsberegning og bortforklaringer.

Mitt poeng er empati med de individene som har blitt utsatt for overfall, voldtakt og ran, samt de som får hverdagen ødelagt av frykt for dette.
Vis hele sitatet...
Statistikk og sannsynlighet er viktige verktøy i alle modeller for å forklare samfunn vi lever i. At du tar med "bort" foran "forklaringer" får stå for din egen regning.

Det er heller ikke slik at det ene motsier det andre. Selv om man kan grunnleggende sannsynlighetsregning og samfunnsøkonomi betyr det ikke at man er et iskaldt og kynisk menneske som ikke bryr seg om enkeltsaker.

Det store problemet er bare at marginale grupperinger med en eller annen form for skjult agenda (i dette tilfellet, trolig å bli kvitt alle innvandrerne som tar fra de jobbene de uansett ikke ville vært kvalifisert til) bruker empati og enkeltsaker for å skjule det faktum at tilstanden i kongeriket Norge ikke er så helsikes jævlig som de ønsker at det skal framstå. Å spille på frykt og usikkerhet har alltid vært våpenet, og de uinformerte massene som ikke evner å tilegne seg kunnskap til å se gjennom skuespillet tror på det, gang etter gang.
Sitat av Knask Vis innlegg
Som jeg poengterte tidligere går de ikke bare på tur - og hva lovbrudd angår vil vi sannsynligvis få et endelig svar på dette etter at det er blitt avgjort i rettssystemet:



http://www.nrk.no/rogaland/sv-topp-h...iet-1.12817579





Henviser til tidligere innlegg og artikkelen vedlagt ovenfor.
Vis hele sitatet...
Debatten blir ikke noe mer polarisert når det er en person på ytre venstre side som går til angrep på Soldiers of Odin.
Jeg la og merke til at SV representanten i Dagsnytt 18 igjen ropte om rasisme, bare fordi en ikke liker en religion.
Jeg blir skremt av disse frontene som nå kanskje ville oppstå mellom høyre siden og venstre siden i Norge.
En skremmende utvikling.
Sist endret av UrbanFreak86; 23. februar 2016 kl. 19:12.
Av alle kles-koder må det fremstilles som en motorsykkel klubb... Problemet med SOO er når de vitner noe feks, en gal dame løper til dem og roper voldtekt, også peker hun på en uskyldig mann. Mannen bare"shit" og SOO "La oss banke dritten as" imens den gale damen legg kursen hjemover med ond latter, fordi hun er gal.

Det jeg skal fram til, private som bekjemper loven kan ikke være trangsynt. Sier ikke SOO er trangsynte, men mange av de ser ut som min narkis kompis...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
En viktig grunn til at kriminaliteten har sunket er at folk ikke anmelder.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke forklare at den rapporterte kriminaliteten har sunket stabilt over (lang) tid, med mindre andelen som ikke anmelder har økt mens kriminaliteten har vært konstant, eller den samme andelen har økt raskere enn kriminaliteten har økt. Ingen av lenkene dine backer opp denne implisitte påstanden så vidt jeg kan se.
Sist endret av Provo; 23. februar 2016 kl. 20:45.
At det er sketchy å gå alene på Grønland er det neppe en nevnverdig stor andel av norges befolkning som bryr seg om. At det er farlig for jenter å gå på byen om kvelden derimot.. Neppe noe som kan provosere folk som bryr seg om jenter mer enn akkurat det.

Politiet og natteravnene har ikke klart å stoppe dette på noen måte. Hver sommer kommer det TYDELIG frem hvor fritt frem det er for de som ikke har empati ovenfor kvinner å ta seg til rette.

Kanskje det er nettopp noen ustabile eks kriminelle med hettegensere og gjengmentalitet som skal til for å skremme disse svina vekk fra byen. Vi får se. Jeg ønsker hvertfall Soldiers of Odin hjertelig velkommen til norske byer.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg blir skremt av disse frontene som nå kanskje ville oppstå mellom høyre siden og venstre siden i Norge.
En skremmende utvikling.
Vis hele sitatet...
Tviler på at disse "frontene" består av spesielt mange individer, verken på
høyre eller venstre side. Heldigvis er langt på vei de fleste opponenter i
norsk politikk enige om det parlamentariske systemet, skjønt de kan krangle
høylytt nok i medieoverførte debatter.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn skal blåse dette opp så jævlig.
Dem er en gruppe mennesker som vil kun gå rundt i gatene i tilfelle(!) noe vil skje, så dem kan avverge vold og voldtekter. Skjønner ikke at det skal være galt? At dem bruker hettegensere med vikingmotiv skremmer naive venstreorienterte nordmenn. Hvis dere leser visse artikler på nettet så har dem hjulpet mange og allerede kjørt fulle jenter trygt hjem. Utrolig flott at dem er engasjerte. Om en liten brøkdel er kriminelle, so what!? Dem har en agenda, beskytte det norske folk. Natteravnene ser jeg sjeldent. La dem i alle fall prøve seg, dem har ikke gjort noe galt enda!
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn skal blåse dette opp så jævlig.
Dem er en gruppe mennesker som vil kun gå rundt i gatene i tilfelle(!) noe vil skje, så dem kan avverge vold og voldtekter. Skjønner ikke at det skal være galt? At dem bruker hettegensere med vikingmotiv skremmer naive venstreorienterte nordmenn. Hvis dere leser visse artikler på nettet så har dem hjulpet mange og allerede kjørt fulle jenter trygt hjem. Utrolig flott at dem er engasjerte. Om en liten brøkdel er kriminelle, so what!? Dem har en agenda, beskytte det norske folk. Natteravnene ser jeg sjeldent. La dem i alle fall prøve seg, dem har ikke gjort noe galt enda!
Vis hele sitatet...
Greia er jo om gatene blir tryggere, de jeg kjenner til som går patrulje med SOO er straffe dømte hele gjengen, for blantannett vold,våpen,narko,rasediskriminering og tilogmed en tullinger i byen her som er dømt for voldtekt!
Dette er bare dem jeg kjenner til så alle i SOO er nok ikke kriminelle men av de jeg kjenner til så er det ikke ønskelig at disse skal passe på barna mine.
Det kan endelig se ut til at Politiet handler og tar affære med alt dette rusket. Legg merke til at det ikke bare gjelder "Odins soldater", men de blir spesifikt omtalt i saken.

Så da er det vel bare et tidsspørsmål før gruppene forsvinner. Eller blir enda mer ekstreme. Ikke lett å forutsi hva en så evneveik flokk mennesker ender opp med å gjøre.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn skal blåse dette opp så jævlig.
Dem er en gruppe mennesker som vil kun gå rundt i gatene i tilfelle(!) noe vil skje, så dem kan avverge vold og voldtekter. Skjønner ikke at det skal være galt? At dem bruker hettegensere med vikingmotiv skremmer naive venstreorienterte nordmenn. Hvis dere leser visse artikler på nettet så har dem hjulpet mange og allerede kjørt fulle jenter trygt hjem. Utrolig flott at dem er engasjerte. Om en liten brøkdel er kriminelle, so what!? Dem har en agenda, beskytte det norske folk. Natteravnene ser jeg sjeldent. La dem i alle fall prøve seg, dem har ikke gjort noe galt enda!
Vis hele sitatet...
Politiet takket i sin tid nei til HMKG sitt tilbud om patruljering av Akerselva. Hvis ikke det setter ting i perspektiv så vet ikke jeg. Du skal være bra naiv for å tro at det her er noe bare "venstreorienterte nordmenn" bryr seg om. Mer korrekt er vel heller at det kun er høyreekstreme som ikke ser et problem med det.
Sist endret av Deezire; 25. februar 2016 kl. 16:32.
Spørsmål til dette. De hevder selv de ikke skal ta annen affære enn å fotografere kriminalitet de observerer og overlevere til politiet. Hva med å fotografere dem, kan de nekte meg det og på hvilket grunnlag?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det kan endelig se ut til at Politiet handler og tar affære med alt dette rusket. Legg merke til at det ikke bare gjelder "Odins soldater", men de blir spesifikt omtalt i saken.
Vis hele sitatet...
Så da blir natteravnen også bortvist fra gatene fremover? Mtp at de gjør akkurat det samme og har samme fremgangsmåte.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Spørsmål til dette. De hevder selv de ikke skal ta annen affære enn å fotografere kriminalitet de observerer og overlevere til politiet. Hva med å fotografere dem, kan de nekte meg det og på hvilket grunnlag?
Vis hele sitatet...
Offentlig fotografering er lov såfremt du ikke tar spesifikt bilde av en enkeltperson. Det er altså lov å ta bilde av en bygate der det går mange mennesker, men ikke å zoome inn på et enkelt menneske så de blir hovedmotivet.

Når noen utfører kriminalitet så vil jeg tro at de reglene er ganske uviktige, og jeg tror ikke du vil få problemer om du filmer noen som står og knuser ruter i sentrum.

Så ja, fotograferer du de uten deres samtykke så bryter du loven.
Sist endret av Dongerino; 25. februar 2016 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så da blir natteravnen også bortvist fra gatene fremover? Mtp at de gjør akkurat det samme og har samme fremgangsmåte.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt, nøyaktig hvordan de er unntatt loven har jeg ikke oversikt over men de samarbeider jo med politiet. Opprinnelig ble de organsiert av politiet de første årene.




Så ja, fotograferer du de uten deres samtykke så bryter du loven.
Vis hele sitatet...
Koker med andre ord ned til om hvorvidt det de gjør med sitt selvutnevnte borgervern er lovlig. ;-)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Koker med andre ord ned til om hvorvidt det de gjør med sitt selvutnevnte borgervern er lovlig. ;-)
Vis hele sitatet...
Vel de har aldri selv kalt seg borgervern, det er det bare andre som gjør. Jeg personlig klarer enda ikke å se hvordan det skal bli ulovlig for en kompisgjeng å gå tur med hettegenser og ringe politiet om man ser at det skjer noe ulovlig.

Betyr dette altså at hvis jeg går tur med kameratene mine og ser en jente som blir voldtatt eller noen som blir grisejult så skal jeg gå fra stedet uten å ringe politiet? Det er altså blitt "ulovlig" å ringe politiet når man ser en kriminell handling hvis man er flere enn 1 person, pga det betyr at man driver med ulovlig borgervern og har tenkt å grisejule alle innvandrere?
Jeg siterer meg selv for fire dager siden:
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
De få nazigruppene som fremdeles eksisterer kommer til å forsøke å infiltrere OS, så kommer en intern krangel hvor Ronny Alte blir tvunget til å trekke seg, så forsvinner halvparten av Facebookmedlemmene og så er de i praksis døde.
Vis hele sitatet...
Det som har skjedd nå i kveld er at Ronny Alte er sparket ut av Soldiers of Odin, både som medlem av FB-gruppen og som moderator sammen med to andre, og en som heter Steffen Larsen har tatt over moderatorrollen. Steffen Larsen er medlem av følgende høyreekstreme/nazigrupper på Facebook: Frie Nasjonalister, Frieord, Stopp islamiseringen av Norge, Folkebevegelsen mot innvandring, Norwegian Defence League, Norway Proud og Norge Først - Norway First.

Hvis man fremdeles tror at dette bare er en gruppe med snille og misforståtte menn som bare vil hjelpe folk, så er man rørende naiv.

http://www.vepsen.no/2016/02/full-krig-i-valhall-igjen/
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg personlig klarer enda ikke å se hvordan det skal bli ulovlig for en kompisgjeng å gå tur med hettegenser og ringe politiet om man ser at det skjer noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor melder de seg ikke inn i natteravns tjenesten ???
Jeg nekter å tro at det er fordi det ikke er "kult" nokk.
Sist endret av Juicekongen; 26. februar 2016 kl. 00:40.
Å la disse få "vokte byen", blir nesten som å sette bukken til å passe havresekken!..
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Vel de har aldri selv kalt seg borgervern, det er det bare andre som gjør. Jeg personlig klarer enda ikke å se hvordan det skal bli ulovlig for en kompisgjeng å gå tur med hettegenser og ringe politiet om man ser at det skjer noe ulovlig.

Betyr dette altså at hvis jeg går tur med kameratene mine og ser en jente som blir voldtatt eller noen som blir grisejult så skal jeg gå fra stedet uten å ringe politiet? Det er altså blitt "ulovlig" å ringe politiet når man ser en kriminell handling hvis man er flere enn 1 person, pga det betyr at man driver med ulovlig borgervern og har tenkt å grisejule alle innvandrere?
Vis hele sitatet...
Nei - det er ikke forbudt å ringe politiet når du er vitne til en kriminell handling. Du har, utrolig nok, til og med lov til å bryte inn. I eksemplene dine så er det til og med helt innafor å bruke vold. Også kjent som nødrett. Det var et dårlig forsøk på en stråmann.

Politiet står ganske fritt til å velge hvem de vil bortvise, gitt at de har loven på sin side. Ta deg en øl i en park en dag. En annen dag så kan du ta deg en øl midt i gågaten i byen. Ble opplevelsen noe annerledes? De benytter seg av Politiloven bestemmelser om ordenshåndheving, en lov som svært mange uttalelser fra Odins soldater går på tvers av. Natteravnerene har ikke gjort dette, og vil således ikke stå i fare for det. Og da ser vi helt bort fra det ekstremt gode forholdet natteravnernee har bygd opp med Politiet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Så hvorfor melder de seg ikke inn i natteravns tjenesten ???
Jeg nekter å tro at det er fordi det ikke er "kult" nokk.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis jeg personlig skulle gjort noe som dette her så hadde jeg aldri i livet orket å gå rundt med masse kjipe 50 åringer og familiefolk i Natteravnen. Ikke at det er noe galt med folkene der, men det hadde rett og slett vært gørrkjedelig å gå med de i mange timer uten å ha noe å prate om.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det som har skjedd nå i kveld er at Ronny Alte er sparket ut av Soldiers of Odin, både som medlem av FB-gruppen og som moderator sammen med to andre, og en som heter Steffen Larsen har tatt over moderatorrollen. Steffen Larsen er medlem av følgende høyreekstreme/nazigrupper på Facebook: Frie Nasjonalister, Frieord, Stopp islamiseringen av Norge, Folkebevegelsen mot innvandring, Norwegian Defence League, Norway Proud og Norge Først - Norway First.
Vis hele sitatet...
Hvis du har rett og dette faktisk blir en gruppe voldelige mannfolk som ikke inkluderer folk pga etnisitet og at politikken deres står i fokus, så burde de så klart stoppes. Men frem til nå så har det jo ikke vært noe annet enn et alternativ til Natteravnen for de som ikke gidder å gå tur med masse 50+ åringer.

SOO fikk jo stort sett positive kommentarer og tilbakemeldinger fra folk i Norge, men blir dette en gruppe der politikk står i fokus så blir det noe helt annet. Religion eller politikk burde aldri ha noe som helst i slike grupperinger å gjøre, så hvis SOO innfører det nå kan politiet gjerne hive de ut fra gatene for min del.

Sitat av Deezire Vis innlegg
De benytter seg av Politiloven bestemmelser om ordenshåndheving, en lov som svært mange uttalelser fra Odins soldater går på tvers av. Natteravnerene har ikke gjort dette, og vil således ikke stå i fare for det. Og da ser vi helt bort fra det ekstremt gode forholdet natteravnernee har bygd opp med Politiet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte har de benyttet seg av politiloven?
Sist endret av Dongerino; 26. februar 2016 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Les artikkelen til NRK. Det står ganske ordrett hvordan de benytter seg av den.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Les artikkelen til NRK. Det står ganske ordrett hvordan de benytter seg av den.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/rogaland/sv-topp-h...iet-1.12817579

Denne? Jeg ser helt ærlig null forskjell på SOO og Natteravnene, begge gruppene går tur, involverer seg ikke i situasjoner (med mindre det absolutt må til) og kontakter politiet hvis de ser lovbrudd blir utført.

Hva i alle dager er forskjellen på gruppene? At SOO har Hettegenser? Natteravnen har jo egen jakke, så der er de jo også like.
Sist endret av Dongerino; 26. februar 2016 kl. 01:10.
Nei, saken du opprinnelig siterte meg på. Eller har du kanskje ikke lest den engang? Jeg er ikke akkurat sjokkert.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
http://www.nrk.no/rogaland/sv-topp-h...iet-1.12817579

Denne? Jeg ser helt ærlig null forskjell på SOO og Natteravnene, begge gruppene går tur, involverer seg ikke i situasjoner (med mindre det absolutt må til) og kontakter politiet hvis de ser lovbrudd blir utført.

Hva i alle dager er forskjellen på gruppene? At SOO har Hettegenser? Natteravnen har jo egen jakke, så der er de jo også like.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at soo er en gjeng høyreekstreme som går rundt fordi de har en agenda.. de skal skape utrygghet og fiendtlighet ovenfor innvandrere.. og de vil vi ikke ha i gatene..en gjeng med barnslige voksne som tror at det er er tøft å gå rundt med like gensere med tåpelige navn..

Du mener vel ikke at de har en likhet med natteravnene ?
Sist endret av Notoneofthem; 26. februar 2016 kl. 20:11.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Forskjellen er at soo er en gjeng høyreekstreme som går rundt fordi de har en agenda.. de skal skape utrygghet og fiendtlighet ovenfor innvandrere.. og de vil vi ikke ha i gatene..en gjeng med barnslige voksne som tror at det er er tøft å gå rundt med like gensere med tåpelige navn..

Du mener vel ikke at de har en likhet med natteravnene ?
Vis hele sitatet...
Hvor har de sagt at de skal skape utrygghet og fiendtlighet overfor innvandrere? Som jeg har lest og sett i intervjuer så er det jo akkurat det motsatte de prøver på.

De har jo feks sagt at de vil skape bedre integrering av innvandrere i samfunnet, ikke bare slenge 40+ innvandrere i et asylmottak og så glemme av de. Selv om noen av de er på høyresiden så betyr jo ikke det at de er nynazister som hater innvandrere akkurat. Det skal jo også sies at folk som har tilknytting til både AP og SV har gått i marsjer med de og støtter de, nettopp fordi de har forstått at SOO ikke har hatt en politisk agenda.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvor har de sagt at de skal skape utrygghet og fiendtlighet overfor innvandrere? Som jeg har lest og sett i intervjuer så er det jo akkurat det motsatte de prøver på.

De har jo feks sagt at de vil skape bedre integrering av innvandrere i samfunnet, ikke bare slenge 40+ innvandrere i et asylmottak og så glemme av de. Selv om noen av de er på høyresiden så betyr jo ikke det at de er nynazister som hater innvandrere akkurat. Det skal jo også sies at folk som har tilknytting til både AP og SV har gått i marsjer med de og støtter de, nettopp fordi de har forstått at SOO ikke har hatt en politisk agenda.
Vis hele sitatet...
De skaper utrygghet ved sin tilstedeværende.. du skjønner det hvis du gidder å tenke litt
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det skal jo også sies at folk som har tilknytting til både AP og SV har gått i marsjer med de og støtter de, nettopp fordi de har forstått at SOO ikke har hatt en politisk agenda.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette, som ikke er egne utsagn fra dem selv?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De skaper utrygghet ved sin tilstedeværende.. du skjønner det hvis du gidder å tenke litt
Vis hele sitatet...
Noen blir alltid å bli utrygge av ting, det finnes folk som blir utrygge av Natteravnen også, betyr det at vi skal kaste Natteravnen ut av gatene?

Den eneste virkelige forskjellen på SOO og Natteravnen er at Natteravnen sin gjeng-jakke er gul og SOO sin er svart. At noen virkelig blir utrygge fordi de er mørkeredd er helt på trynet.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Har du kilder på dette, som ikke er egne utsagn fra dem selv?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke nei, men jeg har link til en muslim som gikk tur med de for å se hvordan det var. Bare det i seg selv burde jo være et rimelig greit bevis på at de kanskje ikke bare er en gjeng med nynazister som har lyst å banke opp innvandrere. Hadde de virkelig vært så ille som folk sier så hadde de aldri tillat en muslim å være med de.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/pa...er/a/23617651/
Sist endret av Dongerino; 26. februar 2016 kl. 21:17.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Noen blir alltid å bli utrygge av ting, det finnes folk som blir utrygge av Natteravnen også, betyr det at vi skal kaste Natteravnen ut av gatene?

Vis hele sitatet...
De går pga de mener at det ikke er trygt fordi det er innvandrere i gatene.. de kan da få andre til å tro at det plutselig ikke er trygt å gå i gatene fordi det er innvandrere der.. de sprer frykt og innvandrer hat !

Natteravnene tusler rundt og passer på fulle fjortisser og ringer politiet.. de har ikke en ledelse bestående av høyreekstreme.. Det er trygt å gå ute i norge ..

Du sammenligner natteravner og ett gjeng med aper som kaller seg soo de to har ingen likhet overhodet...

Du påstår tilogmed at de har medlemmer fra SV.. maken til tullball !
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Noen blir alltid å bli utrygge av ting, det finnes folk som blir utrygge av Natteravnen også, betyr det at vi skal kaste Natteravnen ut av gatene?
Vis hele sitatet...
http://imgs.xkcd.com/comics/wikipedian_protester.png
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De går pga de mener at det ikke er trygt fordi det er innvandrere i gatene.. de kan da få andre til å tro at det plutselig ikke er trygt å gå i gatene fordi det er innvandrere der.. de sprer frykt og innvandrer hat !
Vis hele sitatet...
De påstandene du kommer med her har SOO aldri sagt selv som jeg har fått med meg, det er du som sitter og putter ord i munnen på de. Vis gjerne kilder eller intervjuer der SOO sier at de ikke er trygt å gå i gatene pga innvandrere, for jeg har virkelig ikke sett noen steder at de sier det.

Sitat av Deezire Vis innlegg
http://imgs.xkcd.com/comics/wikipedian_protester.png
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva dette betyr.
Sist endret av Dongerino; 26. februar 2016 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At du så langt i denne tråden stort sett kommer med helt åpenbare synsinger uten rot i virkeligheten. Kan du vise meg minst en person som sier de er redde for Natteravnene? En person. Det er alt jeg ber om.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
De påstandene du kommer med her har SOO aldri sagt selv som jeg har fått med meg, det er du som sitter og putter ord i munnen på de. Vis gjerne kilder eller intervjuer der SOO sier at de ikke er trygt å gå i gatene pga innvandrere, for jeg har virkelig ikke sett noen steder at de sier det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dongerino Vis innlegg

Din tur, kan du komme på et eksempel om at medlemmer i SOO i forbindelse med SOO har kommet med uttalelsene du sier at de har kommet med?
Vis hele sitatet...
Dude, det burde kunne forventes at en er bittelitt opplyst om temaet som diskuteres før en kaster rundt seg med kildeplakaten.

http://lmgtfy.com/?q=soldiers+of+odin+innvandrere
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Skulle avgrenset sitatet,

Frivillig ordensvern er ulovlig, helt hvordan SOO og natteravnene passer inn i det vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Natteravnene driver ikke med borgervern eller ordensvern eller hva du måtte kalle det. Natteravnene er ikke der for å utøve makt overfor innbyggerne. De er der for å være synlige, tilstede, og for å hjelpe de som trenger hjelp. De varsler også nødetatene eller annen offentlig myndighet hvis det skulle bli nødvendig.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så fordi folk er politisk uenig i hva noen av de her synes så skal vi trakassere de, henge de ut og muligens nekte de å gå tur som andre skal få lov til?
Vis hele sitatet...
Hvordan leser du dette ut fra det jeg skriver?
Sist endret av hemmeligegreier; 28. februar 2016 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svensk politi søker nå hjelp hos sivilforsvaret og militæret fordi de er overbelastet i forbindelse med de 160 000 migrantene som kom til Sverige i 2015.

http://www.svd.se/eliasson-militarer...tingmottagande

Når politiet havner i den situasjonen at de mister kontrollen er tanken om borgervern ett skritt nærmere.

Odins soldater har åpenbart høyreekstreme forbindelser, så jeg har ingen sympati for dem, men skulle Norge havne i den situasjonen at politiet blir overbelastet som i Sverige må det være lov å danne et borgervern og sørge for at det er ro i gatene og i nærområdet.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av belisarius Vis innlegg
Svensk politi søker nå hjelp hos sivilforsvaret og militæret fordi de er overbelastet i forbindelse med de 160 000 migrantene som kom til Sverige i 2015.

http://www.svd.se/eliasson-militarer...tingmottagande

Når politiet havner i den situasjonen at de mister kontrollen er tanken om borgervern ett skritt nærmere.

Odins soldater har åpenbart høyreekstreme forbindelser, så jeg har ingen sympati for dem, men skulle Norge havne i den situasjonen at politiet blir overbelastet som i Sverige må det være lov å danne et borgervern og sørge for at det er ro i gatene og i nærområdet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Dersom politiet anser situasjonen som utenfor kontroll så får dem avgjøre det, og fatte tiltak. Poenget er at det er ikke opp til odins/allahs whatever.. å bestemme hvorvidt politiet har kontroll eller ikke. I tilfellet du referer til har jo politiet søkt hjelp, nettopp IKKE av borgervernsgrupper.
Borgervern er en funksjon når man ikke har et fungerende statsapparat. Vi kan på kort sikt sette rundt ti tusen soldater inn i tjeneste og på lengre sikt rundt 60 tusen. Innen Norge trenger å innføre borgervern så har vi langt større problemer enn mangel på personell.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Av de som sitter fengslet i Norge er jo polakker og øst-europeere representert.
Vis hele sitatet...
Nevn gjerne på hvilket grunnlag.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nevn gjerne på hvilket grunnlag.
Vis hele sitatet...
Hvilken rolle spiller det? Utsagnet er tatt i betraktning at odins sønner er imot all kriminalitet. På det grunnlaget er det litt merkelig at de starter opp når man får en immigrasjonsbølge av ikke vestlige innvandrere.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvorfor det? Dersom politiet anser situasjonen som utenfor kontroll så får dem avgjøre det, og fatte tiltak. Poenget er at det er ikke opp til odins/allahs whatever.. å bestemme hvorvidt politiet har kontroll eller ikke. I tilfellet du referer til har jo politiet søkt hjelp, nettopp IKKE av borgervernsgrupper.
Vis hele sitatet...
Forstår du ikke at noe er alvorlig galt når politiet må støtte seg til militære krefter for å holde orden? Dessuten kan hverken politi, militæret eller sivilforsvaret være til stede over alt. Hva gjør du hvis du bor på en mindre plass som opplever stadig større problem med kriminalitet? Det finnes flere eksempler på at folk på små plasser med begrenset politikapasitet har dannet egne borgerverngrupper. Enkelte plasser henviser til og med politiet selv til borgervernet fordi de mangler kapasitet.

http://www.svd.se/nar-polisen-inte-langre-kan-skydda

Politiet innrømmer selv at de har mistet kontrollen over 55 no-go soner i Sverige.

http://fof.se/tidning/2015/5/artikel...a-gangens-makt

Svensk ambulansepersonell krever militært utstyr som f.eks. skuddsikre vester når de jobber i innvandrertette områder. Linker til google cache siden den opprinnelige artikkelen hos dagensmedicin.se er slettet.

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=no

Sånn sett mener jeg borgervern kan forsvares. Merk at jeg ikke støtter hverken Odins soldater eller andre borgervernsgrupper i Norge i dag, fordi politiet, i motsetning til i Sverige, foreløbig har kontroll. Situasjonen kan derimot endre seg, og retten til å ha trygghet for liv, helse og eiendom er udiskutabel. Hvis staten misligholder sin del av samfunnskontrakten har enhver all rett til å ta sine egne forholdregler.
Sist endret av belisarius; 28. februar 2016 kl. 19:27.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av belisarius Vis innlegg
Forstår du ikke at noe er alvorlig galt når politiet må støtte seg til militære krefter for å holde orden? ... .
Vis hele sitatet...
Det er vi enige i. Jeg bare mener at utrente borgevernsgrupper ikke har noe med dette å gjøre. Se forøvrig dezeere sitt innlegg rett over. At man mister kontroll og gjør tiltak som dette er jo ikke bra. Og dersom situasjonen vedvarer må man selvsagt ansette flere politi. Mange flere.

Å sette inn sivilforsvaret kan fungere som en buffer. Et midlertidig tiltak til situasjonen blåser over, eller at man har gjort tiltak for å håndtere den. Vi er bare grunnleggende uenig i at borgervern er en god løsning. Det må i det minste være i helt ytterste konsekvens.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så da blir natteravnen også bortvist fra gatene fremover? Mtp at de gjør akkurat det samme og har samme fremgangsmåte.
Vis hele sitatet...
I følge denne juristen er Natteravnene og Odins Soldater ikke det samme:

Sitat av Kai Spurkland
Det er i denne vurderingen Natteravnene går klar av forbudet i politiloven § 26 selv om de er mange, godt organiserte og arbeider i utpregede offentlige områder. Grunnen til dette er at Natteravnene stiller klare krav til sine medlemmer, arbeider ut fra kjente og defensive forebyggende prinsipper, har en utpreget sivil profil og et tett samarbeid med blant annet politiet.

Odins soldater derimot – i hvert fall slik de er beskrevet i pressen – stryker på de fleste punktene i denne vurderingen.

Virksomheten bærer preg av å ville forebygge gjennom bruk av frykt, har en lukket og aggressiv fremtoning, en symbolbruk som gir assosiasjoner til alt annet en trygghet og en forståelse av kriminalitetstrusselen som i beste fall kan karakteriseres som forutinntatt. Odins soldaters patruljering er derfor etter all sannsynlighet i strid med politiloven.
Vis hele sitatet...
Alle, deg inkludert, skjønner jo at Natteravnene og Odins Soldater ikke er det samme. Det betyr ikke nødvendigvis at OS bryter loven (noe juristen jeg siterer ser ut til å mene at de gjør), men natteravner er de ikke.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor nordmenn skal blåse dette opp så jævlig.
Dem er en gruppe mennesker som vil kun gå rundt i gatene i tilfelle(!) noe vil skje, så dem kan avverge vold og voldtekter. Skjønner ikke at det skal være galt? At dem bruker hettegensere med vikingmotiv skremmer naive venstreorienterte nordmenn. Hvis dere leser visse artikler på nettet så har dem hjulpet mange og allerede kjørt fulle jenter trygt hjem. Utrolig flott at dem er engasjerte. Om en liten brøkdel er kriminelle, so what!? Dem har en agenda, beskytte det norske folk. Natteravnene ser jeg sjeldent. La dem i alle fall prøve seg, dem har ikke gjort noe galt enda!
Vis hele sitatet...
Selvsagt skjønner du det. Medlemmene, symbolikken, fremtoningen, osv. Varsellamper lyser over det hele.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Vel, hvis jeg personlig skulle gjort noe som dette her så hadde jeg aldri i livet orket å gå rundt med masse kjipe 50 åringer og familiefolk i Natteravnen. Ikke at det er noe galt med folkene der, men det hadde rett og slett vært gørrkjedelig å gå med de i mange timer uten å ha noe å prate om.
Vis hele sitatet...
Du foretrekker heller å gå rundt med tungt kriminelle rasister?
Sist endret av hemmeligegreier; 3. mars 2016 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.