Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 11469
Hei. Jeg trenger litt råd angående min skole.

Det har seg sånn at jeg har ble utvist sisteskoledag fra folkehøgskolen. Det betyr at jeg mister vitnemål og stipend. Noe som selvfølgelig er veldig kjipt.

Grunnen til at jeg er blitt utvist, er at jeg har vært "beruset" av alkohol på skolen. Det er nemlig nulltolleranse for alkohol på skolen.
La meg starte fra starten av.

Helt siden skoleåret begynte, har jeg gang på gang blitt tiltalt for å drukket og oppbevart alkohol på skolen. Jeg har vært i disiplinærråd fire ganger, uten at de har noen form for bevis på at jeg har vært beruset eller nytt alkohol. Føler at noen sier ting som overhodet ikke stemmer til lærerene ang. meg.

Nå på fredag var jeg og tre andre elever fra skolen ute og grillet og jeg drakk fire pils. Sluttet å drikke rett over kl 00.00. Jeg sa klart og tydelig til min lærer at vi skulle følge skolensregler, og ikke komme tilbake på skolen beruset. Vi alle hadde andre plasser å sove. Noe som da virket greit for han. Jeg kom tilbake kl 10.00

Dagen etter, kjører min mor meg til skolen. Kommer inn til timen og læreren sier til meg at jeg enten skal ta promilletest eller gå meg en tur. Jeg, og de tre andre velger å gå oss en tur, og mimre over skoleåret sammen. En time senere får jeg en telefon fra rektoren min der han bokstaveligtalt skjeller meg ut. "Nå har du gjort det! Du har ødelagt hele avsluttningsfesten, du har driti deg sikkelig ut nå!!" han er helt i 100. Jeg sier høfflig, "Beklager, men jeg er edru og fikk valget om å gå meg en tur. Det gjorde jeg" Han fortsetter å skjelle meg ut.

Han er kun ute etter meg. Ikke de tre andre. Han ene er var faktisk dritings! Jeg kommer tilbake på skolen, tar meg en dusj og møter foreldrene mine. Vi spiser middag sammen, og plutselig kommer rektoren til meg. "Har du tid til å snakke" jeg svarer høflig "Nei, jeg spiser middag med mine foreldre nå." så gikk han bare. Etter middagen oppsøker jeg han, og jeg spør om vi kan snakke sammen. Vi gjør det, og han er kun etter å ta meg. "Du er tydelig beruset! Jeg kan se det på deg!" Jeg får heller ikke valget om å ta en blåsetest. Jeg blir helt paff, og sier at jeg skal hente min mor. Han nekter meg å hente min mor, og bare går.

Idag, fikk jeg telefon av han der han leste opp et langt brev.
"Du har brutt disse reglene:
- Mangel på respekt hos ansatte
- Aggresiv og truende oppførsel
- Oppbevaring av alkohol på skolen
- Drikking av alkohol på skolen
- Beruset på skolen
osv....

Konklusjonen er at jeg nå er utvist (ja, på siste skoledag, haha!). Største problemet er at jeg nå ikke får vitnemål og mister støtte til stipend.

Dette innlegget ble kanskje litt forvirrende. Men noen som vet hva jeg burde gjøre? Er jo helt sinnsykt å gjøre dette, UTEN noen form for bevis. Eneste han går etter er rykter og anklager.
Sist endret av Haunter; 13. mai 2014 kl. 19:20.
Ehh, send inn en klage, og be om skikkelig bevis. Dette er uakseptabelt.. Nekter de å bøye seg, så går du til sak mot dem, ingen tvil.
Sist endret av Relevant; 13. mai 2014 kl. 19:26.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Advokat, enkelt og greit.
Jepp skaff deg en advokat, foreldrene dine har kanskje en de vet om!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Latterligste jeg har lest. De har ingen grunnlag for å kaste deg ut av skolen med mindre de faktisk har bevis på at du har drukket alkohol, og det har de ikke.

Så advokat og gå til sak om de ikke trekker tilbake "utkastelsen".
Ikke utypisk forlkehøyskole-administrasjon oppførsel det der, skaff deg en advokat og kjør hardt mot hardt, så lærer de at de ikke bare kan herje og rase som de vil med folk.

Btw, kristen folkehøyskole?
Sist endret av NoillStress; 13. mai 2014 kl. 22:11.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Her gjelder det å holde hodet kaldt. Vi vet ingenting annet enn det du sier, men jeg tviler på at de kan opprettholde denne "utvisningen".
narsissist-nihilist
2nd ztaale-observasjon. Ikke utypisk. Ble selv lovet økt forsentkommings-kvote pga. søvnproblemer før jeg begynte, men gjett hva de brukte som begrunnelse når de ville utvise meg uten å ha noe å ta meg på? Jip. Fikk en kompis med streng stemme til å ringe rektor og utgi seg for å være advokat, det gjorde susen.
Gå til avisen også, så får de seg en ekstra smekk
Det er noe som skurrer i saken din. For slik du legger den frem, MÅ det være et mer objektivt syn på situasjonen. Jeg har selv gått på folkehøyskole og de fleste i min omgangskrets har også det. Folkehøyskole har en høy terskel generelt for å vise ut folk, selv etter positive urinprøver av narkotiske stoffet har jeg personlig opplevd folk få en sjanse til.

Hvorfor tok du ikke alkotesten når du fikk spørsmålet? Står det noe i reglementet at "å nekte en alkotesten blir regnet som positiv prøve"? Du valgte å gå en tur, men antok du ikke at å ikke avgi testen kunne gi deg konsekvenser? Slik jeg ser det, med 4 pils - 10 timer etter - idioti å ikke avgi prøven til tross for at du føler deg tråkka på.

Du har forøvrig en dårlig sak, dersom rektor bruker andre grunner enn alkohol som argumentasjon for utvisning. Dersom lærere og rektor oppfatter deg som frekk og et uromoment i miljøet, kan det være nok til å vise deg ut. Det at du har vært på teppe 4 ganger, sier meg at du kanskje har problemer med å innrette deg etter regler og autoriteter.
Kameraten din som var drita hadde vel tydeligvis ikke sluttet å drikke klokken 00:00? Synes det er en del som skurrer i måten det er lagt frem på, men hva vet jeg.
drit i den høgskolen der a, gjør alt du kan for å få vitnemålet ditt og kom aldri tilbake, høres ut som en ekta nazi skole
Sitat av brainz Vis innlegg
drit i den høgskolen der a, gjør alt du kan for å få vitnemålet ditt og kom aldri tilbake, høres ut som en ekta nazi skole
Vis hele sitatet...
Det er en folkehøgskole, du går der bare ett år.

Btw trodde folkehøgskoler foretrakk at så mange som mulig fullførte, i forhold til videre statlig støtte og sånn? Høres ut som rektor og lærerne var litt "ute" etter deg.
Sist endret av Fatass Skinny; 14. mai 2014 kl. 11:39.
Historien din henger ikke på greip, men om den er riktig slik du fremstiller den virker det å være en veldig streng reaksjon fra skolen.

Likevel er det mye som tyder på at du pynter veldig på realitetene, og du har i alle fall ikke bidratt til å løse situasjonen på en god måte (for deg selv). Når du har vært i "disiplinærrådet" fire ganger og likevel klarer å oppføre deg som en tulling siste dagen ved å velge å "gå tur" fremfor å blåse når du bare har drukket fire pils, og de før midnatt kvelden før. I tillegg avviser du rektor fremfor å snarest løse problemet som (slik du fremstiller det i alle fall) ikke kan være annet enn en missforståelse.

Nei, vær ærlig med deg selv (og eventuelt brukerne her inne dersom du fremdeles vil ha råd / syn på saken din) og dersom du helt oppriktig mener at saken er slik du har fremstilt den, så ta en prat med noen som du ikke er så "close" med og spør ærlig hvordan de opplever din oppførsel gjennom året. Kanskje du får deg en oppvekker, men jeg misstenker at du vet hvor landet egentlig ligger når du går litt i deg selv.
Sist endret av Cikey; 14. mai 2014 kl. 12:37.
Haunter's Avatar
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg

Btw, kristen folkehøyskole?
Vis hele sitatet...
Kristen folkhøgskole ja.

Sitat av torsken Vis innlegg
Kameraten din som var drita hadde vel tydeligvis ikke sluttet å drikke klokken 00:00? Synes det er en del som skurrer i måten det er lagt frem på, men hva vet jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet å drikke 00.000 ish, han sluttet å drikke 07.00 ish
Sist endret av Haunter; 14. mai 2014 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vitnemål folkehøgskole? Er det ikke snakk om maks 2 studiepoeng?
Går du folkehøgskole så er det for å få et friår, ikke for å få vitnemål og studiepoeng?

Stipend er vel det eneste tapet her, og stipend for folkehøgskolestudier har vel vært et diskutert politisk emne uansett..
Kan jeg spørre hvordan folkehøyskole det var? Skal selv gå folkehøyskole til høsten og vil helst styre unna dette pisse hær
Advokatmat..
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av BananasIPyjamas Vis innlegg
Kan jeg spørre hvordan folkehøyskole det var? Skal selv gå folkehøyskole til høsten og vil helst styre unna dette pisse hær
Vis hele sitatet...
Lag en egen tråd for det, eller bruk en av de ti-talls trådene om folkehøgskoler.

Føler jeg må legge til at jeg har anbefalt folk å ikke gå på kristen FHS mye på grunn av dette. De er mye strengere med regler, og mye av fornøyelsen folkehøgskole er at det ikke er så mye regler. Hvis du ikke er kristen ser jeg ikke poenget med å søke en kristen FHS. Mye av greia er å være langt hjemmefra, og de som bodde i nærheten var som regel de man så minst til.
Du må jo nesten være skolens svarte får i rektor sine øyne
Haunter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rotteløp Vis innlegg
Du må jo nesten være skolens svarte får i rektor sine øyne
Vis hele sitatet...
Jepp. I starten av skoleåret fikk jeg en oppgave om å skrive hva JEG mente om kristendommen og religion. Det sto vel veldig mye som de ikke likte, for å si det sånn. Som svar fikk jeg "Lykke til videre i livet!" mens de andre elvene fikk et langt og utfyllende svar.

Etter det har de gang på gang vært etter meg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Haunter Vis innlegg
Jepp. I starten av skoleåret fikk jeg en oppgave om å skrive hva JEG mente om kristendommen og religion. Det sto vel veldig mye som de ikke likte, for å si det sånn. Som svar fikk jeg "Lykke til videre i livet!" mens de andre elvene fikk et langt og utfyllende svar.

Etter det har de gang på gang vært etter meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gå på en kristen folkehøyskole hvis du er så imot religionen?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Vitnemål folkehøgskole? Er det ikke snakk om maks 2 studiepoeng?
Går du folkehøgskole så er det for å få et friår, ikke for å få vitnemål og studiepoeng?

Stipend er vel det eneste tapet her, og stipend for folkehøgskolestudier har vel vært et diskutert politisk emne uansett..
Vis hele sitatet...
Man får støtte fra lånekassen for å gå på folkehøyskole, dersom han ikke får godkjent dette vil alle pengene bli gjort om til lån. Det er vel rundt 50k hvis jeg ikke tar helt feil.

En ting som skurrer er at du tok 4 pils før kl 12, og læreren mente du måtte ta deg en tur. Høres rart ut at han i det hele tatt merket at du hadde drukket dagen før.
Sist endret av SJefen; 14. mai 2014 kl. 15:53.
Haunter's Avatar
Trådstarter
Sitat av SJefen Vis innlegg
Man får støtte fra lånekassen for å gå på folkehøyskole, dersom han ikke får godkjent dette vil alle pengene bli gjort om til lån. Det er vel rundt 50k hvis jeg ikke tar helt feil.

En ting som skurrer er at du tok 4 pils før kl 12, og læreren mente du måtte ta deg en tur. Høres rart ut at han i det hele tatt merket at du hadde drukket dagen før.
Vis hele sitatet...
Var 100% edru og klar i hodet. De har et veldig trangt syn på alkohol, der de fleste er avholds. Rektoren er over 40, og har aldri vært beruset har jeg hørt.

Sitat av Lima Vis innlegg
Hvorfor gå på en kristen folkehøyskole hvis du er så imot religionen?
Vis hele sitatet...
Fikk beskjed om at kristendommen ikke skulle ha noen spesiell betydning. Valgte den skolen pga av linja.


Holder på å skrive et langt brev nå. Om det ikke går, blir det advokat.
Sist endret av Haunter; 14. mai 2014 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skriver du brev nå vil jeg anbefale deg å være litt ydmykt. Noe annet kan få rektor til å bli enda mer støpt til beslutningen sin. Jeg kjenner deg ikke, men etter å ha lest tråden kan det virke som om du ikke har vært den letteste eleven å ha med å gjøre på denne kristne hjernevaskinstitujonen. Hardt mot hardt funker sjeldent.
Sist endret av AkerUE; 14. mai 2014 kl. 17:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvorfor ikke hykle litt og minne han på historien om den fortapte sønn?

Ser også at mange trekker deg i tvil her. Kritisk sans er bra det men det er jo akkurat den samme mistilliten og manglende redeligheten som OP hevder å oppleve fra rektor.

Er det virkelig vanskeligere å forestille seg at en rektor på en kristelig fhs er kjip, kontra at en ung mann er litt mer banditt en han fremstiller seg?

Syns ikke det er en bra måte å møte en 19-åring som i verste fall har vært på fylla og liret av seg noen usakeligheter om kristendommen.

Rektor er en voksen mann, godt betalt og med en ansett stilling på fhs.

Op spør om hjelp på freak og står i fare for få et års relative anstrengelser (har du alltid vært så jævlig flink?) og og sin rett til økonomisk støtte for dette spylt ned i dass.
Sist endret av meaculpaUIO; 14. mai 2014 kl. 17:44.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ser også at mange trekker deg i tvil her. Kritisk sans er bra det men det er jo akkurat den samme mistilliten og manglende redeligheten som OP hevder å oppleve fra rektor.

Er det virkelig vanskeligere å forestille seg at en rektor på en kristelig fhs er kjip, kontra at en ung mann er litt mer banditt en han fremstiller seg?

Syns ikke det er en bra måte å møte en 19-åring som i verste fall har vært på fylla og liret av seg noen usakeligheter om kristendommen.

Rektor er en voksen mann, godt betalt og med en ansett stilling på fhs.
Op spør om hjelp på freak og står i fare for få et års relative anstrengelser (har du alltid vært så jævlig flink?) og et økonomisk tap påført seg.
Vis hele sitatet...
Det trekkes tvil fordi historien ikke henger helt på greip. Hvorfor nekte alkoblås når man selv er klar over at man ikke er påvirket? Hvorfor avvise rektor når han vil ha et ord med deg?

Det er alltid to sider av en sak, og her får vi bare den ene.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enig i at det er to sider i en sak, noen ganger flere. Men hva med styrkeforholdet mellom partene her? Og det å møte en historie om mistro med mer mistro? Sjarmerende? Dere må gjerne gå løs på meg for å peke dette ut. Til gjengjeld vil jeg gjerne høre hva du mener hjemler at en rektor kan be deg blåse en alkoholtest?
Han kan han ikke kreve det, men dersom du ikke har noe skjule så ser jeg ikke problemet om det kan unngå en byråkratimølle. Som i dette tilfelle ville vært å unngå å få ikke bestått, altså at man slipper å gå gjennom et helvetessystem for å få dette endret.

Misforstå meg rett, denne rektoren og disse lærerene høres jævla ekle ut. Og det er mye mulig TS har alt på sitt rene. Og slik historien fremstår så har ikke rektor grunnlag til å stryke vedkommende.
Sist endret av AkerUE; 14. mai 2014 kl. 18:13.
Her ser jeg det som kritisk å kunne ha vitner til at du fikk valget mellom å "gå deg en tur" eller utføre promilletest. Dette kan vinkles i en sak der du blir ansett som å benekte for å godta en blodprøve.
Hvorfor valgte du å gå deg en tur istedenfor å være tilstede i klasserommet? Virker bare veldig suspekt for læreren.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan løste ting seg? Update?
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvorfor gå på en kristen folkehøyskole hvis du er så imot religionen?
Vis hele sitatet...
For å få lufta løken iblant kristenjenter, og for få et friår vettu! Hvem i dagens Norge bryr seg egentlig om kristendommen enn enkelte innadvendte grupperinger i Agderfylkene og Vestlandet ?
Ja takk til dåp og begravelser, nei nei nei til plikter overfor institusjonen.

[COLOR="Gray"]( Da kunne vi heller ha vært konsekvent sekulært i Staten også, som Frankrike f.eks, og sluppet ting som skatt på lønnsinntekten som skal gå til kirka. Mye mer ærlig..)
[/COLOR]
Nesten hyklersk. Ja takk til fordelene av å gå på en kristen FHS, men ikke faen om han vil lære noe eller oppføre seg.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. juni 2014 kl. 02:00.