Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2636
Dette er mitt første innlegg på denne siden, ber derfor om tilgivelse hvis jeg har truffet feil forum, men er ganske sikker på at dette er riktig.

Jeg har røyket cannabis siden jeg var 16, men i små mengder og over lengre perioder. Ettersom jeg ble 17 begynte jeg å bruke det regelmessig, da jeg hadde råd til dette og ønsket rusen hyppigere. (Må innkludere at jeg aldri har hatt problemer med å ta pause ettersom jeg har ønsket det.)

Her om dagen tok jeg et trekk, men fikk angst, eller en vondt magefølelse, og klarte ikke slappe av. Ble derfor redd, og fikk litt panikk. Etter 2-5 minutter med denne følelsen, etter å prøve å begrunne hva som har skjedd, fikk jeg roet meg ned og spist litt. Følte meg bedre da.

Samme dag fikk jeg følelsen igjen sent på kvelden da jeg la meg til for å sove. Tenkte at jeg kunne like godt kjenne på denne følelsen og det gjorde jeg, og den ble tildels borte/forbedret.

Siden da, har den kommet frem noe her og der, i disse tilfeller etter jeg har røyket, men også mens jeg ikke har røyket.

Jeg har røyket to måneder sammenhengende, nesten uavbrutt, har også vært småfjern da jeg har våknet, eller litt disorientert.

Det som er spørsmålet mitt, er: Har noen opplevd noe lignende? Har noen erfaring med dette, og eventuelle løsninger eller metoder for å bli kvitt det?

Og til slutt, hva er den mest sannsylige årsaken?

PS: Håper dette innlegget er kvalifisert nok til å stå, i allefall til jeg får svar. Med det takker jeg for meg, og til deg for tiden du ga.
Slik angst var helt vanlig for meg til tider når jeg røyket.
Årsaken kan jeg ikke tro er annet enn overdrevet bruk.
Du sier jo selv du har vært høy fra morgen til kveld i to måneder, som er noe lenge..

Ta en et par uker av hvor du ikke rører cannabis og du skal nok se at det hjelper.
Bombasa
Det er den første tanken jeg fikk, og det er mest sannsylig det som er grunnen.

Men, hva annet kunne det være? Er interesert i å kunne litt om dette, siden det er en så stor del av livet mitt.
Hææææ? Bivirkninger av cannabis? Vel, i følge av veldig mange folk her inne er det fysisk umulig Må være guffent vann fra springen din ellernoe
brgz

Ber om seriøse innlegg, det er jo selvfølgelig bivirkninger, og jeg mistenker du leker med meg.

Humor er bra, men dette er seriøst for meg, og jeg føler den kommentaren var unødvendig.
TRENGER jo ikke å være noen sammenheng?

Ca 1% av befolkningen har dette. (Panikklidelse, altså)
Og alle av disse røyker ikke cannabis.

Vær heller mer bekymret for å gå inn i psykose.
Cannabisbruk forhøyer risikoen der.

Slapp av, du dør ikke av panikklidelse. Selv om det føles slik, for en kort stund i alle fall!

:-)
Det ligger et poeng bak innlegget;

Føler cannabis blir reklamert som frukt og grønnsaker her inne, noe som kan skape vrangforestillinger for småtroll
brgz

Det kan godt hende, beklager hvis jeg har framstått på den måten. Alt jeg vil med innlegget mitt, er å samle litt kunnskap fra folk med erfaring. Mener på ingen måte at cannabis er stoff alle burde bruke.

Men med det sagt, er det like mye forskning som viser til at cannabis er bra som det er dårlig.

Dette skaper jo vranglære, og da føler jeg at de som har erfaringen sitter med kunnskapen også.
Sist endret av Pinkeyepat; 4. oktober 2012 kl. 02:17.
Sitat av brgz Vis innlegg
Det ligger et poeng bak innlegget;

Føler cannabis blir reklamert som frukt og grønnsaker her inne, noe som kan skape vrangforestillinger for småtroll
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i deg angående det, men du valgte feil tråd for å ytre meningene dine.
Siktet ikke til deg i hele tatt Tar du en titt i noen av cannabistemaene vil du forstå hva jeg mener etterhvert.

Det jeg anbefaler deg er fysisk trening. Jeg kan sitte her og skrive side inn og ut hva det hjelper for, men det hjelper blant annet for angst og stress som du føler du sliter med.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Sier meg enig i deg angående det, men du valgte feil tråd for å ytre meningene dine.
Vis hele sitatet...
True that men har liten tro det vil slå ann her inne uansett hehe
Sist endret av brgz; 4. oktober 2012 kl. 02:24.
Brgz

Ja, det er noe jeg driver med konstant. Går idrettslinje, og elsker å trene. Dette skjedde også i en periode hvor jeg var skadet i kne, og derfor vært innaktiv en god stund. Tenker meg at det er dette som har utløst angsten.

Ville også prøve å snakke litt om det, og det virker som om det hjalp. Sitter her og føler meg veldig bra akkurat nå.

Takk for meg, har ingen behov for mer svar på tråden.
Dette er ikke unormalt i det hele tatt. Prøv å kom ut av sirkelen litt. Å kutte ut røykinga er det viktigste, men kanskje du skal prøve å fylle den tiden med noe annet som du syntes er interessant? Poenget er at du burde gjøre noe som du syntes er gøy. Og mest sannsynligvis har endel av det som du syntes er gøy, vært sentrert rundt rus siden du har nesten vært konstant fjern i 2 måneder.

Kutt ut røykingen i noen måneder så vil du nok føle deg mye bedre. Lykke til!

EDIT: Så at trådstarter ikke trengte flere svar, denne posten kan da godt slettes. Igjen; dette går over, og lykke til.
Sist endret av Vent; 4. oktober 2012 kl. 02:40.
Det du har opplevd er rett og slett noia i forbindelse med cannabisrøyking. Har man først fått det - så vil man som regel få det igjen og igjen. Mange som først får det slutter å røyke da dem ikke setter pris på rusen lengre. Eventuellt ta en lengre pause (et år eller to). Da kan det være at du er over noia-følelsene når du røyker. Fortsetter du i samme tralten ligger alt til rette for at det bare blir værre.

Ellers er det jo verdt å tenke litt på at du gambler noe med ditt uferdige nervesystemet med å røyke såpass mye i så ung alder - dette kan føre til skader på utviklinga og at hjernen din ikke vil fungere like godt som den ville om du var avholden eller hvertfall hadde mere fornuftig bruk. Noe å tenke over..
Sist endret av Bearass; 4. oktober 2012 kl. 15:00.
Ta deg en liten pause du. Er jo tydelig at du røyker altfor mye hvis du "fyller på" så ofte som du gjør. Har du prøvd å sette grenser som f.eks å kun røyke etter ett gitt tidspunkt? Er utrolig enkelt å minimalisere forbruket, tror det er mange som tenker at man fungerer fin-fint på pot dagen lang. I know I did!


Jeg får slikt hvis jeg røyker mye hasj. Slutta å røyke hasj, å røyka eksklusivt grønt, funka for meg iallefall.

Håper du finner en løsning, er ikke noe artig å sitte igjen med følelsen av angst etter ett trekk. Lykke til!
Å få angst når du har røyka en stund er ganske normalt for en person som ikke er så veldig tolerant til det. Kan trygt si at du ikke er alene om det her, og hvis du tror det ikke kan bli verre, så vent å se. En eller annen gang, så kan det komme til å bli verre, med tanke på at siden du ikke har akkurat gjort det i sånn veldig lang tid.
En liten oppdatering for de som er interesert i det.

Har vært hos legen, ikke pga av angsten, men pga av problemer med kneet. Tok opp dette her, siden det er konfedensielt. Fikk følgene svar: "Du har en ubalanse mellom kropp og sjel, hvis du fortsetter med bevisste dårlige valg eller vaner, så straffer kroppen deg gjennom psyken."

Kan tenke meg at dette er noe av problemet. Angsten er i allefall borte hos meg nå, matlysten har kommet tilbake og søvn er null problem.

Kommer til å fortsette en stund fremover uten cannabis.
Virker som en meget klok lege.

fra den hippokratiske ed (som alle leger tar), ikke loven vel å merke:
"Alt som kommer til min viten under utøvingen av mitt yrke eller i daglig samkvem med mennesker, som ikke burde bli kjent for andre, vil jeg holde hemmelig og aldri avsløre."

Sier du at du røyker kontinuerlig, kan han si at du er for mye rusa, og be politiet trekke inn lappen...
Hva røyker du grønt eller brunt?

Grønt er I Norge ofte sativa, og det er også ofte høstet for tidlig dvs. Ubalanse mellom THC og CBD nivået noe som kan føre til angstanfall.
Brunt I Norge er som regel indica og mye lettere for psyken.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Skriver en liten oppdatering på dette, morsomt at det har gått et halvt år allerede.

Dette året har gått veldig fort. Jeg røyker fortsatt cannabis, og det går både i grønt og brunt. Jeg har justert bruken litt, og røyker nå mindre, men samtidig kan jeg røyke uker i sammenheng. Det er vanlig for meg å kjøpe 2-5g og røyke konstant til det er tomt. Etter dette, venter jeg en liten stund, og gjør det samme.
Vanlig bruk for meg er også 2-3g på 1 uke, men varrierer og kan bli opptil 5g.

Jeg fikk en slags angstfølelse i fjor, som varte i noen måneder. Jeg bestemte meg for å snakke med psykolog, men dette hjalp veldig lite for meg, og jeg slutta derfor etter å vært innom et par ganger. I ettertid, bestemte jeg meg kun for å prøve å akseptere at jeg kanskje har fått angst, som ville vare livet ut.
Jeg bestemte meg en dag, da jeg var lei av det; kun for å akseptere det, og lære å leve med det.
(Også verdt å nevne, har begge foreldrene mine hatt angst i perioder, og har en far som sliter med deperesjoner da han er bi-polar.)
Jeg har sjekket ut det siste nevnte, fordi jeg hadde mistanke av at dette kunne ha slått ut for meg. Jeg fant fort ut at det er en sjanse for å arve dette, men at den er MINIMAL, med rundt 5% sjanse for å arve. (Denne infoen kommer fra student på helse/sosial linje på vgs, rett etter å ha lært det.)

Det tok kanskje 2-3 måneder for meg å bli kvitt angsten, og dette skjønner jeg fortsatt ikke helt hvordan skjedde. Jeg følte meg helt forferdelig med kaldsvette, indre uro, destruktive tanker om meg selv, andre og egentlig ALT.

Det som jeg kan si hjalp mot dette var å slutte å røyke en periode, og starte å tenke på andre ting. Etterhvert som tiden gikk, tenkte jeg ikke på weed èn gang om dagen en gang.

Nå om dagen er jeg et veldig mye sterkere menneske. Jeg er til slutt takknemlig for at dette skjedde, fordi jeg vet at jeg kan takle mye vansker.
Lærdommen fra dette, var for meg:
*Mer varsomlighet med cannabis.
*Jeg vet at det er et potensielle for misbruk.
*Jeg vet når JEG overdriver, og jeg kan la være å røyke, når som helst og så lenge jeg vil.
*Jeg har mer erfaring, og vet hva som kan hjelpe for andre med samme problemet.

Hvis du har noen lignende problemer eller kjenner noen som har det, kan du absolutt kontakte meg. Jeg vil gjerne hjelpe noen hvis jeg kan

Til slutt, røyker du cannabis?
Hvorfor? Hva gir det deg? Hvordan hadde livet ditt vært uten? Hvor mye tid og energi legger du i cannabis? Er cannabis livet ditt, eller lever du et liv med cannabis?

Takk for alle som har gitt råd, og vært vennlige.
Jeg er veldig stolt av å kunne si at jeg har overvunnet angst
Sist endret av Pinkeyepat; 11. juni 2013 kl. 02:38.
Hvorfor? - Fordi jeg synes det er en fin form for rus, istedenfor å sprette ølen hver eneste fredag / lørdag. Ikke minst så er det en litt mer hyggeligere rus i mine øyne, og hvordan jeg blir i forhold til alkohol f.eks.

Hva gir det deg? - Sprøe tanker og ideer. Ser ting fra forskjellige sider, det har også gitt meg en stor selvinnsikt.

Hvordan hadde livet ditt vært uten? - Ikke helt sikker. Men vil tro at jeg hadde hatt utdannelse, lappen og andre venner enn det jeg har nå.

Hvor mye tid og energi legger du i cannabis? - La mer tid i det før, nå er det kun i helger, og hender det blir 2-3 ukers mellomrom.

Er cannabis livet ditt, eller lever du et liv med cannabis? - Cannabis var livet mitt i 4 år. Nå er det kun et redskap, hvis jeg kan kalle det det.