Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1410
Nå har sett litt her og der og finner veldig mange steder der de rekruterer folk til jobb/utdanning i utlandet. Det er bra, men for de som har lite utdanning fra før, ser dette veldig vanskelig ut.
Fins det plasser der de prøver å gi ungdom med vanskeligheter for å lære ut i verden for erfaring osv. ?

Tanken jeg sitter med Pr. nå er at velutdannede lett kommer seg ut i verden, mens de som kanskje trenger det mest blir stående med kunskap kun 9.ende klasse og sosialtrygd her i norge
Sist endret av rmth; 10. september 2009 kl. 08:04.
Jobber selv i Singapore og har erfart at dersom man ikke minimum har en bachelorgrad så er det fort vanskelig å få arbeidstillatelse i andre land. De landene du har lyst å jobbe i har mest sannsynlig egne innbyggere med lite utdannelse, og de ønsker selvsagt at disse skal få 'førsteretten' til de jobbene som er tilgjengelige.

Det jeg likevel stiller meg kritisk til er at du sier at mennesker som i høyeste grad er arbeidsfør 'kun kan jobbe i utlandet' og at det eneste alternativet i Norge er å heve trygd. Slike tanker er i mitt hode sjokkerende.

Angående utdanning finnes det flere organisasjoner i Norge som hjelper studenter med å få studieplass i utlandet. Dette gjelder så vidt jeg vet hovedsakelig høyere utdanning. Et googlesøk er mer hjelpsom enn meg på dette emnet.
Trådstarter
Jeg tenker mer for de som bare vil ut i verden ett halvt år ett år. det er mange organisasjoner som driver med dette.
Og det er ofte folk under utdanning som reiser. men hva med de som ikke kommer seg ordentlig i gang med utdanning og slikt, og trenger kanskje å erfare å lære litt på annet hvis, som ofte er mye enklere for mange. Disse er det jeg mener burde hatt de samme tilbudene, fordi de kanskje ofte trenger det , kanskje mer på sett og vis
Sist endret av rmth; 10. september 2009 kl. 08:43.
Sitat av rmth Vis innlegg
Jeg tenker mer for de som bare vil ut i verden ett halvt år ett år. det er mange organisasjoner som driver med dette.
Og det er ofte folk under utdanning som reiser. men hva med de som ikke kommer seg ordentlig i gang med utdanning og slikt, og trenger kanskje å erfare å lære litt på annet hvis, som ofte er mye enklere for mange. Disse er det jeg mener burde hatt de samme tilbudene, fordi de kanskje ofte trenger det , kanskje mer på sett og vis
Vis hele sitatet...
Sånn er livet. Ting kan ofte virke "urettferdig", men tenk nå på at han med høyere utdannelse har gjort en innsats for å komme seg noen vei. Da nytter det ikke å si at: "Hei, jeg dreit i skolen, men det er fortsatt urettferdig at han med utdannelse tjener mer enn meg."

Skaff deg en utdanning, så vil det åpne seg et hav av muligheter. Hvis ikke kan du jo sikkert søke på jobb på en eller annen bar i Spania, Hellas eller Portugal.
Tenker du å ta utdanning i utlandet eller arbeide? Det står heller ikke noe om alderen eller utdanningen din så utifra innlegget forutsette jeg at du går i 9ende?

Ift utdanning er det veldig mange tilbud fra du begynner på videregående av. Tidligere enn det må du nok inn på internatskole eller lignende. Ikke så rart egentlig at andre land ikke tilbyr å ta imot 15 år gamle nordmenn når de har tilstrekkelig med problemer ift sin egen populasjon.

Arbeid i utlandet er vanskeligere, av flere grunner. Som Marken sier vil du kunne slite med å få oppholdstillatelse dersom myndighetene ikke anser deg som en person som "har noe å tilby", altså bringer mer kompetanse inn i landet.

Dernest må du ha en arbeidsgiver. Det er som regel dyrere for en norsk arbeidsgiver å sende deg til utlandet enn å ansette noen derfra. (eksempelvis kan nevnes oljeindustrien som sender folk verden over men med en gang oljeprisen synker blir en haug med folk tilbakekalt - det er mye dyrere for dem å ha en nordmann i Amerika og en amerikaner i Norge når de like gjerne kunne gjort hverandres jobb) Som i eksempelet er etterspørsel og tilbud på arbeidskraft sentralt, og det er nå sånn i dag at det er høy etterspørsel for folk med høy utdannelse, mens det er høyt tilbud av folk med lav utdannelse. Særlig når "mottakerlandet" i ditt tilfelle selv har høyt tilbud på arbeidskraft har de potensielle arbeidsgiverne ingen oppfordring til å ansette deg.

Hvis du kun er ute etter jobb i et halvt år så prøv å tenk hva du har å tilby som ikke alle andre kan. Hvis det stemmer at du går i 9ende klasse er det svært få muligheter (om noen). Er du derimot eldre kan du prøve deg som bartender, turguide etc da du trolig snakker bedre engelsk enn normalbefolkningen (enn så lenge) i mange land.
Trådstarter
Graps: Du angriper Meg med den teksten der!

Jeg er 22 år. Leter ikke selv etter jobb i utlandet jeg prøvde å lage en diskusjon rundt dette så jeg kunne se hva andre mener og vet. tenker selv at jeg vil ut ettervert men, fantaserer bare.
Sist endret av rmth; 10. september 2009 kl. 12:22.
Mente ikke å angripe deg, og følger heller ikke at jeg gjør det.

Poenget mitt var å legge frem mitt syn på de kalde fakta.

Utifra det du hadde opplyst var det mest naturlig å anta at du var skolelei og ville til det store utland, og i så tilfelle er forholdene slik jeg skrev i posten over. At du er 22 og tenker å dra ut på sikt forandrer forsåvidt heller ikke noe ift det jeg skrev om mulighetene for dette.
Har selv egentligt samme plan å ut i verden og jobbe, men jeg tenker mest på USA, jeg er nå murer og tenkte meg inn på brannskolen om 1 eller 2 år. men noen som har erfaring med å begynne å arbeide, oppholdstilatelse, arbeidstilatelse osv? hvordan kan jeg finne ut al slike ting best mulig? nette har jeg prøvd 1000vis av genger, men virker som den ene etter den andre ender altid opp med noen rare regler å slikt? har noen erfaring med slikt?

er 20 år og har fagbrev som murer, blir nokk å prøve å finne meg en murer bedrift å prøve lykken der.
Ta kontakt med ambassaden.
Men jeg tror neppe du får arbeidstillatelse som construction worker mm. du har svært spesiell kompetanse.
USA blir løpt ned av folk fra sør-amerika med samme kompetansen.
hei!
x-plore eller lignende kan kanskje være noe. Der trenger du ikke noe utdanning utover ungdomskolen, og der har du noen som hjelper deg med å finne jobb der hvor du reiser!
Det koster en del, men der får du hvertfall litt hjelp. Har dessverre ingen erfaring fra noe sånt, men det finner du
nok folk med hvis du leter litt på google og sånn.
Sitat av rmth Vis innlegg
Tanken jeg sitter med Pr. nå er at velutdannede lett kommer seg ut i verden, mens de som kanskje trenger det mest blir stående med kunskap kun 9.ende klasse og sosialtrygd her i norge
Vis hele sitatet...
At lavt utdannede stiller dårligere mot høyt utdannede i jobber og karrieremuligheter sier seg selv og trenger ingen diskusjon.

Jeg går ut i fra at når du nevner 'de som kanskje trenger det mest' mener individer med lav/ingen høyere utdanning. Da ønsker jeg en forklaring på hvorfor disse menneskene trenger det mest? Slik jeg ser det trenger de å benytte seg av Voksenopplæringen før de trenger en mulighet for jobb i utlandet.

To-fluer-i-en-smekk-konseptet med jobb og opplevelse på samme tid i utlandet har jeg ingen problemer med å forstå. Men da må du også huske på, som tidligere nevnt, at det er særdeles få land i verden som har behov for arbeidsinnvandrere uten mangler høyere utdanning.

Sitat av rmth Vis innlegg
Jeg tenker mer for de som bare vil ut i verden ett halvt år ett år. det er mange organisasjoner som driver med dette.
Og det er ofte folk under utdanning som reiser. men hva med de som ikke kommer seg ordentlig i gang med utdanning og slikt, og trenger kanskje å erfare å lære litt på annet hvis, som ofte er mye enklere for mange. Disse er det jeg mener burde hatt de samme tilbudene, fordi de kanskje ofte trenger det , kanskje mer på sett og vis
Vis hele sitatet...
Organisasjonene du snakker om finnes det flust av, men da må du ofte selv betale et beløp til organisasjonen for at de steller dette i stand for deg.

De som ikke kommer i gang med utdanning har kun seg selv å skylde på. Og i motsetning til deg, så mener jeg at disse på ingen måte burde hatt de samme tilbudene, fordi de kanskje sjelden trenger det, kanskje aldri på sett og vis.
Dra ut og reis litt utenfor skole da. Det er lett og spare opp penger i Norge til noe sånt, og få deg småjobber mens du reiser. Det er og oppleve livet!