Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1813
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Heisann.
som dere leste i tittelen lurer jeg på om noen har noe ca. anelse om hvor mange år det kan ta før jeg søker, før jeg havner bakerst i køen.

Etter å ha fullført grunnskolen har man som regel rett til å begynne i videregående opplæring. Det finnes en egen "ungdomsrett" som skal sikre at personer som har fullført grunnskolen skal få plass i videregående opplæring. Denne retten gjelder for ungdommer som er fra 15-24 år. Personer som begynner i videregående opplæring med ungdomsrett har rett til 3 år med videregående opplæring. Det er også mulig å ta to "pauseår" men fortsatt ha rett til tre år videregående opplæring på ungdomsrett. Man bruker bare av ungdomsretten sin hvis man er elev ved en videregående skole som følger nasjonalt fastsatte læreplaner. Hvis man gjør omvalg har man rett til ett ekstra opplæringsår. Man har på ungdomsrett rett til å komme inn på et av tre prioriterte utdanningsprogrammer, men hvilken skole man kommer inn på er man ikke garantert.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg besvarer det meste

Edit: Så først nå at du mente høyskole, men for å svare riktig trenger vi mer bakgrunnsinfo fra din side. Alder og om du har vært lærling den siste tiden osv.
Personer som har vært læring har etter endt opplæring i bedrift som har endt med fagbrev eller svennebrev rett til mer videregående opplæring helt til fylte 25 år.

Det går også an å ta videregående opplæring som privarist, men man har da ingen rettigheter i forhold til eksamensstedet man går opp til eksamen ved. For å gå opp som privatist må man regne med ett eksamensgebyr og man får ikke tileggspoeng ved å velge realfag slik man ellers ville fått hvis man hadde gått på skole.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 20. august 2009 kl. 17:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
www.samordnaopptak.no

Alt du trenger å vite. Og om du formodning ikkje finner det du leiter etter så ringer du SO.

Grimdoc: det der gjelder vgs.