Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1877
Hei! Det jeg lurer på er som følger:
Først hadde jeg jobb A. Lønnen der var 170.
Gikk over til jobb B, med lønn 210.
Skal nå gå tilbake til jobb A igjen.

Så fikk jeg høre av en kompis at bedriften ikke har lov til å sette deg ned i lønn, ettersom jeg har hatt jobb B , i over 9mnd.

Noen som kan bekrefte ?

Takk på forhånd.
er det ny stilling i den den bedriften du jobber i nå? er du blitt tvunge til og bytte stilling?
kan du svare nei på et av spørsmålene så har du værtfall ikke noen garangti før lønnen blir det samme.
Frende's Avatar
Trådstarter
Sitat av tja_ Vis innlegg
er det ny stilling i den den bedriften du jobber i nå? er du blitt tvunge til og bytte stilling?
kan du svare nei på et av spørsmålene så har du værtfall ikke noen garangti før lønnen blir det samme.
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat tvungen, overtok jobb B , ettersom han som hadde den slutta, men nå kommer han tilbake igjen og overtar den jobben.
Går tilbake til den stillingen jeg hadde for ca ett år siden.
siden du frivillig bytter stilling så stiller du deg svakere når du skal kreve lønn.
Og er denne stillingen som du går tilbake til en lavere stilling en det du har nå?
Frende's Avatar
Trådstarter
Sitat av tja_ Vis innlegg
siden du frivillig bytter stilling så stiller du deg svakere når du skal kreve lønn.
Og er denne stillingen som du går tilbake til en lavere stilling en det du har nå?
Vis hele sitatet...
Spørs med hva du mener "lavere" ?
2 forskjellige stillinger ja.
Hvis du er butikksjef har du god lønn, men om du sier ifra deg stillingen og vil bli vanlig medarbeider, vil du selvfølgelig få mindre lønn. Dette går på ansvarsforhold.
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvis du er butikksjef har du god lønn, men om du sier ifra deg stillingen og vil bli vanlig medarbeider, vil du selvfølgelig få mindre lønn. Dette går på ansvarsforhold.
Vis hele sitatet...
et veldig godt bilde på ei lavere stilling.
Og med det at du frivillig har degradert deg på rankstigen så forplikter ikke arbeidsgiver og gi deg mer lønn. MEN du kan forvente deg mer lønn en det du hadde før 9 mnd siden. Dette fordi du har jobbet 9 mnd lenger før bedriften og du kan bli belønnet med at du er fleksibel og kan omstille deg.

Men når du ikke er påtvunget over i en ny stilling så har du ikke krav på mer en tariff avtallen skulle tilsi (eller lokale bestemmelser internt i bedriften)
Frende's Avatar
Trådstarter
Sitat av tja_ Vis innlegg
et veldig godt bilde på ei lavere stilling.
Og med det at du frivillig har degradert deg på rankstigen så forplikter ikke arbeidsgiver og gi deg mer lønn. MEN du kan forvente deg mer lønn en det du hadde før 9 mnd siden. Dette fordi du har jobbet 9 mnd lenger før bedriften og du kan bli belønnet med at du er fleksibel og kan omstille deg.

Men når du ikke er påtvunget over i en ny stilling så har du ikke krav på mer en tariff avtallen skulle tilsi (eller lokale bestemmelser internt i bedriften)
Vis hele sitatet...
Takk for informativt svar.
Da har jeg en ide om hvordan ting fungerer , og hvordan jeg skal ta dette opp med personalansvarlig!
ikke noe problem.
Men når du tar det opp så prøv og ha en vinkling på hvor fleksibel du er. du kunne stått på ditt og blitt i den stillingen.
Du kunne velge og si opp, da måtte bedriften bruke mer penger på å lære noen nye opp osv.

Så et rimelig krav fra din side vil være rundt 180-185 kr timen. Da har du gått opp 10-15 kr på 9 mnd! og det i samme stilling uten og stige i ansvar osv. Så med det, lykke til med forhandlingene. Men er du positiv innstilt så skal du se du mest sansynlig blir belønnet, men kanskje ikke med like god lønn som du har i dag.