Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6687
Hei,
Har lyst til å jobbe med enten Java, C(++), .Net eller COBOL i DNBNor eller Nordea, slik som mine foreldre.
Går medie og kommunikasjon (1vgs), men lurer på om jeg burde ta alle tre årene for å få studiokompetanse, eller om jeg burde "droppe" ut før tredjeåret og heller ta en utdanning innen programmering, eller krever det som oftest studiekompetanse?
Ser bare ikke hva jeg trenger et tredjeår på MK til for å kunne programmere .Net eller COBOL for den saks skyld.
Hadde lyst til å gå IKT (2vgs), men var ingen skoler i nærheten av meg som hadde det.

Hva mener/"vet" dere?
IKT-linja på VGS lærer deg lite om programmering, så du kan egentlig være glad du ikke kom inn på den.

Uansett, så tviler jeg sterkt på at DNBNor eller Nordea tar inn programmere uten høyere utdanning eller nok års erfaring til å kompensere for manglende utdanning, noe du ikke har.

For å få en skikkelig utdannelse innen programmering må du ha studiekompetanse. I de aller fleste tilfeller må du faktisk ha realfagskompetanse for å komme inn på IT-studier, men det finnes enkelte unntak (som f.eks. informasjonsvitenskap på UiB) som kun krever generell studiekompetanse. Uansett, du vil aldri komme noen vei utenom å fullføre VGS først.
Sist endret av danielsk; 31. mars 2009 kl. 19:43.
Tror det er lurt å skaffe seg en ingeniørutdanning innefor data om du ønsker jobb i bank eller andre store bedrifter..
Nå skal det nevnes at informasjonsvitenskap (på UiB) ikke uten videre gir deg ekstremt mye programmeringserfaring ved mindre du selv velger nettopp dette, og sørger for å ta inn programmeringsfag i bachelor- / mastergrad.

Jeg tror en litt "hardere" retning er bedre hvis du spesifikt vil programmere, så se heller mot informatikk enn informasjonsvitenskap. Men igjen, informatikk krever realfagskompetanse, noe informasjonsvitenskap ikke gjør.

Edit: ved mindre du er som kind of wonderchild kan du bare glemme Nordea / DnBNOR uten høyere utdaning. Ikke for å ta motet fra deg, men de har høye standarder så du bør sikte like høyt som dem ;-)

Sykkelthor -informasjonsviter
Sist endret av Sykkelthor; 31. mars 2009 kl. 19:52.
Takk for fine svar!
Tenkte meg at tre års vgs utdannelse var nødvendig ja, bare trist at jeg må ha 10 timer norsk i uka når jeg heller kunne brukt de timene til å lære programmering, men sånn er det ..

Er nok ikke noe wonderchild, desverre!
Har sett mange lignendes tråder på nFF.
Folkens! Utdanning innen programmering med Java, C o.l skjer ikke på videregåendeskole nivå. Dette er ved høyre utdannelse ved f.eks NITH, UiO eller UiH.
Så mitt tips til dere som har lyst å studere noe innen programmering:
Fullfør utdannelse ved en VGS linje som gir deg gjenerell studiekompetanse. Matematikk R1 (2MX) er også påkrevd ved NITH.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
.. bare trist at jeg må ha 10 timer norsk i uka når jeg heller kunne brukt de timene til å lære programmering, men sånn er det ..
Vis hele sitatet...
Når du skal til å skrive din første oppgave på universitetet vil du med en gang innse at det er ganske praktisk å ha hatt noen timer med norsk.

Det kan virke kjedelig og umotiverende nå, men du får igjen for det. Du kan være så god å programmere du bare vil, men hvis du ikke kan skrive i tillegg kommer du veldig sjelden langt her i verden ;-)
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
Tilleggstips: Sleng deg på så mye matte du har mulighet til. Vet ikke hvordan det er på høyskole, men på universitetet er det i hvert fall en stor fordel å ha mye matte fra vgs (mulig navnene og slikt har blitt endret nå, men det er i hvert fall mye bedre å ha 3MX på informatikk på UiB selv om kravet kun er 2MX). Da blir det lettere å ta mer matematikk sammen med programmeringsfagene, noe som kanskje ikke er så lett å se vitsen med så lenge man holder på med helt grunnleggende programmering, men senere kommer mattegrunnlaget veldig godt med når man f.eks. skal uttrykke algoritmer programmatisk.

Det er imidlertid veldig lite sannsynlig at du får lært deg f.eks. COBOL i en slik utdanning, og nettopp fordi det er så få som lærer seg det for tiden, trengs det etter hvert flere som kan det. Så om du får lært deg det utenom, er det nok en fordel. Min mor (som jaggu meg også programmerer i COBOL i DNBNor for tiden) forteller at de nyansatte som kun kan Java ganske kjapt sendes til IBM for COBOL-kursing.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Kan du programmere fra før? Du har i alle fall alt å tjene på å gå ut og lære deg slikt på egenhånd før du i det hele tatt starter studeringa.
Takk for enda flere fine tips! For nok bare holde ut på skolen noen år til, og heller lære COBOL på fritida .

Sitat av barstuck Vis innlegg

Det er imidlertid veldig lite sannsynlig at du får lært deg f.eks. COBOL i en slik utdanning, og nettopp fordi det er så få som lærer seg det for tiden, trengs det etter hvert flere som kan det. Så om du får lært deg det utenom, er det nok en fordel. Min mor (som jaggu meg også programmerer i COBOL i DNBNor for tiden) forteller at de nyansatte som kun kan Java ganske kjapt sendes til IBM for COBOL-kursing.
Vis hele sitatet...
Ja, min mor (som programmerer COBOL i Nordea) sier at det er få som lærer språket, men at det er veldig godt betalt fordi det er så få som kan det, og at det ikke kommer til å bli erstattet med det første. Hun er jo veldig flink, så hun kan sikkert lære meg en del .

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Kan du programmere fra før? Du har i alle fall alt å tjene på å gå ut og lære deg slikt på egenhånd før du i det hele tatt starter studeringa.
Vis hele sitatet...
Jeg kan en del vB men var ikke så veldig interessant syns jeg.
Holder på å lete frem noen COBOL-bøker min mor har, og skal se hva jeg syns om det. Er visst mye lettere enn diverse andre språk også .
Sist endret av Maol33t; 31. mars 2009 kl. 20:17.
Du kan ta IT utdanning på Noroff. Dette kreve at du har fullført vidergående (nytt i år eller noe sånn.) 3. semesteret består av en del programering, men da med C. I tillegg vet jeg ikke helt hva slags "tittel" du får etter å ha fulført dette eller om det er godkjent utdanning.

Kjenner en som tok IT på studiespesialisering (som et programfag). Han sa at dem lærte en del programering der.
Sitat av danielsk Vis innlegg
IKT-linja på VGS lærer deg lite om programmering, så du kan egentlig være glad du ikke kom inn på den.
Vis hele sitatet...
Går selv på IKT, samt underviser en IKT-klasse, og jeg skal love deg at det ikke er "lite" programmering en lærer. Det er alt fra krypteringsalgoritmer, objektorientering, optimalisering, debugging og syntax til databasemodellering. Nå er det tross alt privatskole det er snakk om her (Akademiet VGS i Bergen), men det blir uansett feil å generalisere såpass når det rett og slett ikke stemmer
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av loathsome Vis innlegg
Går selv på IKT, samt underviser en IKT-klasse, og jeg skal love deg at det ikke er "lite" programmering en lærer. Det er alt fra krypteringsalgoritmer, objektorientering, optimalisering, debugging og syntax til databasemodellering. Nå er det tross alt privatskole det er snakk om her (Akademiet VGS i Bergen), men det blir uansett feil å generalisere såpass når det rett og slett ikke stemmer
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. IKT på VGS heter da vitterlig IKT Driftsfag? Det du går, er åpenbart noe annet, privat. IKT Driftsfag vil nok aldri kunne ha undervisning i noe slikt. Det inngår ikke i driftlig læreplan. Eneste alternativ vil være om den spesifike skolen har lærere med kompetanse til slikt, og som kan tilby ekstraundervisning i form av valgfag innenfor disse emnene. Eller generelt i timene som et supplement til læreplanen for å utfylle bedre. Men det vil aldri kunne telle direkte på et vitnemål, såvidt jeg kan forstå.
Sist endret av m0b; 31. mars 2009 kl. 21:59.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Du kan ta IT utdanning på Noroff. Dette kreve at du har fullført vidergående (nytt i år eller noe sånn.) 3. semesteret består av en del programering, men da med C. I tillegg vet jeg ikke helt hva slags "tittel" du får etter å ha fulført dette eller om det er godkjent utdanning.

Kjenner en som tok IT på studiespesialisering (som et programfag). Han sa at dem lærte en del programering der.
Vis hele sitatet...
Går selv Mediegymnaset (i Noroff-gruppen), så om jeg går der alle tre årene er jeg visst "sikret" plass ved instituttet deres også. Kan jo selvfølgelig spørre skolen også, det har jeg jo ikke tenkt på.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Egentlig ikke. IKT på VGS heter da vitterlig IKT Driftsfag? Det du går, er åpenbart noe annet, privat. IKT Driftsfag vil nok aldri kunne ha undervisning i noe slikt. Det inngår ikke i driftlig læreplan. Eneste alternativ vil være om den spesifike skolen har lærere med kompetanse til slikt, og som kan tilby ekstraundervisning i form av valgfag innenfor disse emnene. Eller generelt i timene som et supplement til læreplanen for å utfylle bedre. Men det vil aldri kunne telle direkte på et vitnemål, såvidt jeg kan forstå.
Vis hele sitatet...
Det heter IKT-Servicefag nå, og læreplanen er mindre teknisk enn noen gang
Det som skjedde med oss var at rundt jul ble tre av tre originale programfagslærere sykmeldte (!), og ble byttet ut med en serverguru, en amerikansk programmerer og en IT-konsulent/gründer (lokal næringslivstopp). Disse ble så overrasket over at vi i praksis kunne alt læreplanen sa vi skulle kunne, så vi fikk heller lære litt nyttige ting man faktisk fikk bruk for ute i arbeidslivet. Kos
Vil du kode COBOL for bank/kort-transaksjoner er matematikk veien å gå.
Begynte selv i en jobb der jeg gjør akkurat det for tre uker siden, MYE tall og tull.

Selve språket er veldig enkelt og greit, programlogikken er det verre med.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det heter IKT-Servicefag nå, og læreplanen er mindre teknisk enn noen gang
Det som skjedde med oss var at rundt jul ble tre av tre originale programfagslærere sykmeldte (!), og ble byttet ut med en serverguru, en amerikansk programmerer og en IT-konsulent/gründer (lokal næringslivstopp). Disse ble så overrasket over at vi i praksis kunne alt læreplanen sa vi skulle kunne, så vi fikk heller lære litt nyttige ting man faktisk fikk bruk for ute i arbeidslivet. Kos
Vis hele sitatet...
Oh, okey. Takk for at du retter meg. Da har det i alle fall blitt enda værre enn det var tidligere!

Da jeg gikk på videregående fikk jeg delta på en del av timene deres. Fikk det ikke på vitnemålet, men slo i alle fall ihjel fritimene jeg hadde til rådighet. (Jeg er merkelig sånnsett:P)

I alle fall, på den tida hadde de i det minste Java. Hvorvidt dette gikk under den tidligere læreplanen eller ikke, vet jeg ikke noe om.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Oh, okey. Takk for at du retter meg. Da har det i alle fall blitt enda værre enn det var tidligere!

Da jeg gikk på videregående fikk jeg delta på en del av timene deres. Fikk det ikke på vitnemålet, men slo i alle fall ihjel fritimene jeg hadde til rådighet. (Jeg er merkelig sånnsett:P)

I alle fall, på den tida hadde de i det minste Java. Hvorvidt dette gikk under den tidligere læreplanen eller ikke, vet jeg ikke noe om.
Vis hele sitatet...
Det nærmeste vi kom programmering var enkle logon-script ... Det virker som om det er VELDIG forskjell på IKT-linjene rundt omkring.
Sikkert mye fine svar her, men jeg vet at det skjer endringer i skolesystemet hele tiden, og det kan være muligheter du ennå ikke har hørt om. Derfor vil jeg bare si det, om du ikke har tenkt på det, at rådgiveren på skolen din garantert kan gi deg en håndfull med tips og råd. Snakk med han, det har hjulpet veldig mange jeg kjenner, bla. meg