Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4373
Hei medfreakere

Jeg har brukt dag ut og dag inn nå på å lete etter lover og regler for overtidsbetaling, og regler rundt overtid over 100% stilling.
Jeg har søkt på google, og lett på lo og lovdata, men finner ikke helt frem på lovdata sine sider.
Noen som kan hjelpe meg?
Det er som oftest forbundet som fastsetter "regler" om dette.
Så sjekk ut f.eks LO sine sider.
pǝuddo
Trådstarter
Jeg har sjekket ut, og sendt de mail, men de er trege på å svare.
må vel og nevne at jeg nermet meg 500 timer på 2 mnd.
ARbeidsmiljøloven(AML) kap. 10. om arbeidstid finner du her.

Viktige utdrag.

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

Edit: Du har jobbet ALT for mye overdtid med mindre du er i en bransje med helt spesielle regler for dette.
Sist endret av murloc; 18. august 2009 kl. 22:45.
pǝuddo
Trådstarter
Jobber på Burger King i Ålesund, og tror ikke det er spesielle regler her..
Hvor mye har jeg rett på å få utbetalt over det normale? er vel det jeg er mest ute etter.
Hvor mye penger kan jeg loppe Burger King for?
Burger King kan regnes for å være nazister. Ikke regn med å få mer enn 50%. Med mindre dere er organisert (som dere selvsagt ikke er, fordi BK hater "ineffektivitet"). Ta med lovene sitert ovenfor, og ikke la sjefen innbille deg at det er noen særlige bestemmelser som innskrenker rettighetene dine.
pǝuddo
Trådstarter
Vet at BK er nazi på sanne ting.
men vi er noen som er organisert, og vi har vel krav på 100% overtidslønn for det vi jobber over 120 timer mnd?
da er det snakk om MYE penger!
Dere har vel en tariffavtale som spesifiserer slikt? Dersom dere er organiserte er det bare å ta kontakt med organisasjonen deres å få de til å ta saken dersom arbeidsgiver nekter.
pǝuddo
Trådstarter
Fant aller lover og regler for arbeidet her: http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

takker for alle svar!
Sist endret av juzz; 18. august 2009 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har krav på 40% hvis dere ikke har avtale om noe annet, som at arbeidsgiver lønner etter tariff eller dere er så heldige å ha tariff (tariff gir flere fordeler enn kun lønn). Hvis du lurer på om du har tariff så er det bare å se på arbeidskontrakten, pleier å komme veldig tydelig frem på de arbeidsplassene som har jobbet seg frem til det.

Utifra dette får du overtid:
1. Over 9timer i løpet av 24timer (da etter pause)
2. Over 40timer i løpet av 7dager

Må sies at det er en diskusjon om du skal få overtid for nesten hele den påfølgende dagen hvis du har blitt satt opp til å jobbe først sent for så tidlig.
Eks. 15-23 (7,5t) + 8-16 (7,5t) ville gitt 6timer overtid for vakten 8-16.
Mye av grunnen etter det jeg har hørt er fordi det tidligere sto 9timer i løpet av en dag i Lovdata, men det nå har blitt rettet til 24timer grunnet EU-regler.
Skal sies at jeg har snakket med Arbeidstilsynet og vedkommende der mente at det siste jeg tar opp var korrekt.

Les om overtid her: Faktaside - Overtid - Arbeidstilsynet
pǝuddo
Trådstarter
alt det står i lovdata linken jeg la ut, men takk for godt informativt svar, og kp for det.

Utifra det jeg har jobbet til nå, så vil jeg tro at BK da er skyldig meg en del penger?
Sitat av juzz Vis innlegg
alt det står i lovdata linken jeg la ut, men takk for godt informativt svar, og kp for det.

Utifra det jeg har jobbet til nå, så vil jeg tro at BK da er skyldig meg en del penger?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg regner riktig, og du tjener rundt 100 kroner timen, så er BK skyldig deg minst 50000 bare for det du har jobba i overtid.
pǝuddo
Trådstarter
må trekke fra 36% skatt.
og jeg har en del mer i timen.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
"en del mer" enn 100kr/t på Burger King? Hvor mye tjener du?

Kan du mekke avslag på Steakhouse burgerne? Ev. hive inn en cheeseburger når jeg kjøper meny?
pǝuddo
Trådstarter
kan ikke det..
jeg er skiftleder, og tjener mer enn andre annsatte. hvor mye jeg tjener er vel opp til meg å vite?
vel, ettersom lønn er personlig?
Sitat av juzz Vis innlegg
kan ikke det..
jeg er skiftleder, og tjener mer enn andre annsatte. hvor mye jeg tjener er vel opp til meg å vite?
vel, ettersom lønn er personlig?
Vis hele sitatet...
Se på forrige lønnsslipp, der skal det stå hvor mye du har fått utbetalt og hvor mye som er trekt i skatt.
Dette er noe som arbeidsgiver er pliktig til å gi ut.

Du har krav på 40% overtidsbetalt når du arbeider overtid, og mellom 50-100% om du er medlem av LO.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av juzz Vis innlegg
kan ikke det..
jeg er skiftleder, og tjener mer enn andre annsatte. hvor mye jeg tjener er vel opp til meg å vite?
vel, ettersom lønn er personlig?
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at lønn er særlig personlig lenger, siden alle kan få tilgang til hvor mye du tjener og skatter bare ved å vite navnet ditt.
pǝuddo
Trådstarter
joda. men jeg vil ikke gå ut med det her.
lønna går på alder for det første på BK 105 hvis du er over 18 og 120 hvis du er over 20 tror det er noe sånt
å skift leder i tilegg er 14 kr Ekstra per time tror jeg så har man kveldtilegg, bevegelig helligdagstilegg, lør/søndags tilegg