Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6632
Tenkte og spørre om litt hjelp her, da jeg vet det sitter enormt mange mennesker med veldig høy kunnskap her inne.

Skal bygge en maskin, som skal drive en støvsuger, og to stk slipemaskiner.

Dette vil bli 1500w x 2 på slipemaskiner, og 1500w på støvsuger
Begge drives originalt på 230v
Så totalt 4500w, helst 5000w

Hadde håpet og fått de til og kjøre på batterier. Hvordan regner jeg ut hva type batterier jeg trenger, og hvor mange Amper trenger batteriene?


Denne skal helst ha mulighet til og gå i 4-5t uten lading, men selvfølgelig er det mulighet med ladning på kortere tidsintervaller.

Vet ikke helt hva jeg spør om her, men spørsmålet er vell egentlig. Er dette mulig? Uten at den veier over 100kg? Og ikke koster over 100tusen i kun batterier
5kw er ca 420ampere på 12V. For å ha nokk kapasitet for å drive dette i 4-5timer på maks belastning trenger du batteri på 2100ah. Dvs tungt å dyrt. Her har jeg heller ikke regnet med tapet i omformeren som jeg tipper er 10-20% (har ikke sjekket) hva med 5kw aggregat istedenfor?
230 V, det er vel den vanlige kontakta i veggen du tenker på? Da er det vekselstrøm. Batterier gir likestrøm. I tillegg til batteriene trenger du en boks som gjør om likestrøm til vekselstrøm. Med ditt strømforbruk blir dette er veldig dyr løsning.

Invester heller i en generator (aggregat) som Pølså sier.
Problemet med aggregat er at den skal kunne jobbe inne... men ser nå på svarene deres at det må nok bli en ledning inn i veggen, tusen takk for svar!
5 kW I 4-5 timer er 20-25 kWh, hvilket er kapasiteten til første generasjonen av elbiler som Leaf og Zoe. Selv med moderne batterier kommer du nok ikke under 100 kg i ren batterivekt.
Blir som nevnt mer eller mindre uhåndterlig, du må ha en batteripakke svær som et uvær, 5 lastebilbatterier og disse er svintunge, samt en hest av en inverter som koster mange tusenlapper, så en stor batterilader som kan lade batteriene slik at de er klar til dagen etter, ville mye heller satsa på et aggregat
Sitat av locking123 Vis innlegg
Problemet med aggregat er at den skal kunne jobbe inne... men ser nå på svarene deres at det må nok bli en ledning inn i veggen, tusen takk for svar!
Vis hele sitatet...
Ja, det er da helt normalt å sette aggregatet i et skur utenfor hytta og heller trekke strømmen inn. Hadde du hatt batterier måtte du jo uansett ha en måte å lade de på, så jeg ser ikke helt hvordan du skulle sluppet unna generatoren. Hvorfor trenger du å drive så tunge maskiner på en plass hvor det ikke finnes innlagt strøm fra før, og hva er det med forholdene som umuliggjør litt mer konvensjonelle løsninger?
Det er strøm på plassen, fullt mulig med skjøteledning, men det er en maskin som skal jobbe rundt, kan sammenlignes med en robotstøvsuger, så er redd skjøteledning bare vil tvinne seg og stoppe hele greia, derfor jeg tenkte batteri var en god idee
Og dét skjer ikke med ledningen fra batteriet?
Du kan skrinlegge batteridrift. Makita selger eksempelvis 36V batteridrevet støvsuger som klarer 15 minutter på en ladning med to stykk 18V batterier til 700,- stykket. Da trenger du enten veldig mange batterier, eller gå mellom lader og bordet ditt mange ganger i timen.
Sitat av locking123 Vis innlegg
Det er strøm på plassen, fullt mulig med skjøteledning, men det er en maskin som skal jobbe rundt, kan sammenlignes med en robotstøvsuger, så er redd skjøteledning bare vil tvinne seg og stoppe hele greia, derfor jeg tenkte batteri var en god idee
Vis hele sitatet...
Du skal ha en robotgulvsliper?
Kult prosjekt, selv om jeg ser potensielle utfordringer for omgivelsene og kvalitetskontrollen...

Maskinen blir ganske tung, og dermed stabil. Hva med å sette en stang på midten med ei trinse i, og feste kabelen til en fjærbelasta snelle, sånn som man finner på en vanlig støvsuger. Da kommer kabelen opp fra gulvet, og den vil alltid være litt stram. Hvis du sørger for å henge skjøteledningen i taket vil den ikke være i veien.