Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6894
Hei

Har en liten morsom diskusjon på FB akkurat nå angående hvordan en setning skrives, og lurte på om noen kunne hjelpe litt.

Hun skrev " vasket og laget middag" Jeg skrev "jaha, vakser du middagen først også du"
Hun Vasket OG laget middag

Jeg ja hvis du ikke vasket middagen før du laget den burde det stått -vasket, å laget middag.

Hva er riktig og skrive når hun vasket gulvene å laget middagen, skal de skilles eller sammenføyes??

Blir glad for hjelp av noen som er kyndig i norks gramatikk

eriathwen
Er det ikke slik at -å er foran verb i infinitiv?
Jeg skal ikke være for bombastisk her, men jeg mener da bestemt at å (det gode gamle infinitivsmerket) kun kan stå foran et verb i infinitiv? Du kan altså aldri si "å laget", men kun "å lage". Dessuten utfører hun jo to handlinger, som tilsier at det skal være "og".
Sist endret av Catnip; 16. januar 2011 kl. 21:42. Grunn: EDIT: Litt sein der, gitt.
Sitat av eriathwen Vis innlegg
hun vasket gulvene å laget middagen
Vis hele sitatet...
Nei, hun vasket gulvene og laget middagen, ikke å.

"Nå har jeg vasket og laget middag" er korrekt, selv om det kan feiltolkes.
Sist endret av Kråkelefse; 16. januar 2011 kl. 21:42.
Trådstarter
41 8
Og det vil si at ??
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Jeg ja hvis du ikke vasket middagen før du laget den burde det stått -vasket, å laget middag.
Vis hele sitatet...
Det blir i alle fall feil. Å er kun foran infinitivsformen av verbet. I dette tilfellet å vaske.
Sist endret av Zepur; 16. januar 2011 kl. 21:44.
Det blir selvsagt "vasket og laget middag".
Mer presist hadde det vært om hun skrev "vasket gulvet og laget middag" - da hadde du vel sett det du også? Her var det inforstått at det var gulvet hun vasket, noe som er ganske vanlig.
Sist endret av Wilibald; 16. januar 2011 kl. 21:47. Grunn: faila
Trådstarter
41 8
Veldig hjelpsomt, lynraske svar
Takk, tusen takk
Jeg mener at det skal være "Vasket og laget middag", men at du gjerne kan legge til flere ord til "setningen" for å gjøre den mer meningsfylt og lettere å forstå spesifikt hva som ble gjort.

Når vi er inne på temaet rettskriving, så heter det forøvrig "Hva er riktig å skrive" og "vasket gulvene og laget middagen"
Forresten, siden du er så opptatt av det:
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Hei

Har en liten morsom diskusjon på FB akkurat nå angående hvordan en setning skrives, og lurte på om noen kunne hjelpe litt.

Hun skrev " vasket og laget middag".Jeg skrev "jaha, vakser du middagen først også du?"
Hun Vasket OG laget middag.

Jeg ja hvis du ikke vasket middagen før du laget den burde det stått -vasket, å laget middag.

Hva er riktig og skrive når hun vasket gulvene å laget middagen, skal de skilles eller sammenføyes??

Blir glad for hjelp av noen som er kyndig i norks gramatikk

eriathwen
Vis hele sitatet...
Det er flere ting, men jeg orker rett og slett ikke.
Ikke mobbing, jeg bare peker på hvor lett det er å skrive feil.
Sist endret av Zepur; 16. januar 2011 kl. 21:50.
Jeg prøver å slutte å røyke.

Hun driver og vasker og lager middag.

Hun holder på med å vaske å lage middag - ekkel middag.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Jeg prøver å slutte å røyke.

Hun driver og vasker og lager middag.

Hun holder på med å vaske [COLOR="Red"]å[/COLOR] lage middag - ekkel middag.
Vis hele sitatet...


Du vil ikke prøve en gang til, da?
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Jeg prøver å slutte å røyke.

Hun driver og vasker og lager middag.

Hun holder på med å vaske å lage middag - ekkel middag.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å slutte og røyke. Hun driver og vasker og lager middag. Hun holder på med å vaske og lage middag.

Grunnregelen er at man kun bruker "å" foran infintivsformen av et verb, det finnes unntak, men de er så få at det er neglisjerbart. Man skal derimot ikke bruke å to ganger etterhverandre, kun det første verbet i infinitivsform skal ha å.

Jeg ville også droppet ordet "driver" i setningen "Hun driver og vasker og lager middag", slik at det heller blir "Hun vasker og lager middag". Jeg ville også droppet "holder på med" fra setningen "Hun holder på med å vaske og lage middag". "Hun vasker og lager middag". Man skal være forsiktig med å bruke for mye fyllord.

... men jeg håper det var ironi fra din side?
Sist endret av Deezire; 16. januar 2011 kl. 22:10.
Jeg prøver å slutte og røyke.
...
... men jeg håper det var ironi fra din side?
Vis hele sitatet...
Haha, nå måtte jeg smile. Selvfølgelig er det "å slutte å røyke". Hvis ikke betyr det at man både prøver å slutte, og å røyke. Hva han prøver å slutte med skal være usagt, men det kan jo hende at feil bruk av infinitiv er en god gjetning.

... men jeg håper det var ironi dra din side?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Haha, nå måtte jeg smile. Selvfølgelig er det "å slutte å røyke". Hvis ikke betyr det at man både prøver å slutte, og å røyke. Hva han prøver å slutte med skal være usagt, men det kan jo hende at feil bruk av infinitiv er en god gjetning.

... men jeg håper det var ironi dra din side?
Vis hele sitatet...
Har du sett, karma som biter meg i ræva!
Sitat av Catnip Vis innlegg
Dessuten utfører hun jo to handlinger, som tilsier at det skal være "og".
Vis hele sitatet...
Det er ikkje alltid slik. Folk flest kan ikkje og/å-regelen, sjølv dei som meiner dei kan honom. Han skal ut å fiske er eigentleg den einaste rette måten å skrive dét på. Jeg prøver å slutte og røyke tyder at du vil slutte, men samstundes røykje litt. Dessutan er å ein preposisjon på norsk; infinitivsmerket å sjølv er berre kort for åt (til). «Å dette att å bak» og «Det var midt å natt» er meir enn god nok norsk. Folk med meir sernorske dialektar og bokmål hovudmål kan såleis finne på å skrive: «Hun var ute å kastet». Dette er faktisk korrekt norsk, men kan hende med litt svak heimel i skrifttradisjonen åt bokmålet.
Så det du sier uppdali, er at min bruk av å var korrekt? Eller var setningene eksempler på eksentrisk bokmål?

Norsklæreren min i 3. gym sa at å skulle brukes når verbene hadde overlappende betydning.

Ungen skulle pusse å rense tenna sine.
Det blir akurat som "skyt han ikke vent til jeg kommer." H*n glemte et komma.

Sitat av eriathwen Vis innlegg
" vasket og laget middag"
Vis hele sitatet...
blir da "Vasket, og laget middag.

edit: Glemte gåseøyne
Sist endret av ashw; 17. januar 2011 kl. 19:41.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Så det du sier uppdali, er at min bruk av å var korrekt? Eller var setningene eksempler på eksentrisk bokmål?

Norsklæreren min i 3. gym sa at å skulle brukes når verbene hadde overlappende betydning.

Ungen skulle pusse å rense tenna sine.
Vis hele sitatet...
Det der er no ikkje overlappande tyding. Du pussar ikkje å reinske, men pussar og reinskar.

Hovudspørsmålet her er eigentleg om det skal vera komma eller inkje — for å gjera skil på handlingane. Det er ikkje beint fram å finne noko fasitsvar, av di norsk både finst med eit grammatisk komma og eit pausekomma. Stundom blir kommaet bruka til å markere eit nytt ledd, såleis som detta, om du skjønar. Men det er like god heimel for å nytte eit pausekomma, just som i engelsken, der ein kan halde fram lange setningar sjølv om dei inneheld konjunksjonsord som eigentleg skal krevje innsetjing av eit komma.

Det er nok best å gjera beint fram som i talemåli og nytte innskot som sidan, når, då, etterpå. «Eg vaska og laga sidan middag[/i].
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Hei

Har en liten morsom diskusjon på FB akkurat nå angående hvordan en setning skrives, og lurte på om noen kunne hjelpe litt.

Hun skrev " vasket og laget middag" Jeg skrev "jaha, vakser du middagen først også du"
Hun Vasket OG laget middag

Jeg ja hvis du ikke vasket middagen før du laget den burde det stått -vasket, å laget middag.

Hva er riktig å skrive når hun vasket gulvene å laget middagen, skal de skilles eller sammenføyes??

Blir glad for hjelp av noen som er kyndig i norks gramatikk

eriathwen
Vis hele sitatet...
Jeg har vasket og laget middag. Rett og slett.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ikkje alltid slik. Folk flest kan ikkje og/å-regelen, sjølv dei som meiner dei kan honom. Han skal ut å fiske er eigentleg den einaste rette måten å skrive dét på. Jeg prøver å slutte og røyke tyder at du vil slutte, men samstundes røykje litt. Dessutan er å ein preposisjon på norsk; infinitivsmerket å sjølv er berre kort for åt (til). «Å dette att å bak» og «Det var midt å natt» er meir enn god nok norsk. Folk med meir sernorske dialektar og bokmål hovudmål kan såleis finne på å skrive: «Hun var ute å kastet». Dette er faktisk korrekt norsk, men kan hende med litt svak heimel i skrifttradisjonen åt bokmålet.
Vis hele sitatet...
Men det skrives fortsatt "jeg prøver å slutte å røyke". Han skal ut for å fiske blir mer riktig.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Jeg har vasket og laget middag. Rett og slett.
Vis hele sitatet...
Som sagt: Ikkje beint fram såleis, som OP nemner, fordi det kan tyde at ho vaska middagen. Eit innskotsord (etter det, dessutan) er det rette valet for å løyse opp i floken.

Men det skrives fortsatt "jeg prøver å slutte å røyke".
Vis hele sitatet...
Det var vel poenget mitt.

Han skal ut for å fiske blir mer riktig.
Vis hele sitatet...
Nei. «For» er berre ein eldre, lånt setningskonstruksjon — ein parallell åt tysk um ... zu må eg tru. Han trengst ikkje for at setningi skal vera fullgod norsk eller godt bokmål.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Som sagt: Ikkje beint fram såleis, som OP nemner, fordi det kan tyde at ho vaska middagen. Eit innskotsord (etter det, dessutan) er det rette valet for å løyse opp i floken.


Det var vel poenget mitt.



Nei. «For» er berre ein eldre, lånt setningskonstruksjon — ein parallell åt tysk um ... zu må eg tru. Han trengst ikkje for at setningi skal vera fullgod norsk eller godt bokmål.
Vis hele sitatet...
Hæh? JEg har vasket og laget middag. Jeg har vasket, og jeg har laget middag. Hvordan klarer du å misforstå den setningen? Du skjønner vel at du ikke har vasket middag før du lager den?