Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3314
hei,

jeg har et lite spørsmål som jeg vet det sikkert ikke finnes sikkelig svar på. Men om de som faktisk vet kunne prøvd å svare någelunde riktig.

Jeg drikker 2 ganger i uken(blir brisen+ vær gang).
Er dette farlig for leveren? Og hvor mye kan leveren tåle?

takk
du kan jo bli avhengei etter hvert
det ekke noe problem! Leveren jeg er redd for.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Tror ikke du skal være redd for ei skadet lever av å være brisen 2 ganger i uka.
Brisen 2 ganger i uken i et par år overlever man nok.
Over lenger tid er det selvfølgelig skadelig, men det kommer jo ann på hvordan man lever ellers. Det kommer også ann på hva man drikker og hvor mye.

InsomniA: Hvor gammel er du? Og hvor lenge har du drukket?
Jeg tror du kansje må trappe ned litt med drikkingen din.
Men tror leveren klarer seg greit , så lenge ikke du holder på i mange år
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Men should drink no more than 21 units of alcohol per week (and no more than four units in any one day).
Women should drink no more than 14 units of alcohol per week (and no more than three units in any one day).

One unit of alcohol is 10 ml (1 cl) by volume, or 8 g by weight, of pure alcohol. For example:
A half-pint of average strength beer, cider, or lager (4-5% alcohol by volume) contains one unit. Note: many beers are now stronger than the average 3-4% alcohol by volume.
A small pub measure (25 ml) of spirits (40% alcohol by volume) contains one unit. A standard pub measure (35 ml) of spirits contains one and a half units.
A standard pub measure of fortified wine such as sherry or port (20% alcohol by volume) contains one unit.
A small glass (125 ml) of average strengh wine (12% alcohol by volume) contains one and a half units. Note: Many wines are stronger - up to 14-15% alcohol by volume. Also, wines are often served in large 175 ml glasses.

http://www.patient.co.uk/showdoc/23068675/
Ærlig talt. Du kjenner vell på kroppen om du drikker for mye eller ikke.
jeg drakk før i en periode på ca. 1 år 2 ganger i uken.
dette var alt fra 6 til 10 øl (.30)

på førsten gikk alt helt greit, ingen problemer, bare uggen og trøtt dagen etterpå.
men etter hvert så begynte smerter i mage og lever å dukke opp om morran, av og til våknet jeg til og med om natta med smerter i magen og fikk ikke sove.
det var nok på grunn av alkoholen siden ellers i uken så var det ingen problemer.
det er vel forsjellig fra folk til folk.. spørs hvor mye juling leveren din har fått gjennom åra.
og når du kommer med en slik påstand som at du er mer redd for leveren din enn du er for at du skal blir avhengig av alkohol så tenk deg litt om.
det skal så lite til.
Jeg er 16 år. Har drukket 1-2 ganger i uka nesten i 3 år! Må kanskje roe meg litt ned da...
Opprinnelig postet av InsomniA
Jeg er 16 år. Har drukket 1-2 ganger i uka nesten i 3 år! Må kanskje roe meg litt ned da...
Vis hele sitatet...
3år?? Drakk du to ganger i uken da du var 13??
Syk verden vi lever i!
Eh, ja. Det høres litt ut som begynelsen på et problem. Bare ta deg et par uker "fri" og ikke drikk før det er en festlig anledning. Hvis du ikke klarer å la hver å drikke, så søker du hjelp.
Jeg drakk også 1-2 ganger i uka nesten i strekk fra jeg var 13 til jeg var 16.
Nå er jeg snart 18 og drikker ca. 1 gang i måneden.
Nesten alle vennene mine drikker hver helg og har gjort det siden de var 13-14 år.
Så det er ikke så alarmerende synes jeg da, men kanskje kutte ned til en gang i uka?
huff...Ikke bra at ungdom på 13år drikker 2 ganger i uka. Tror du skal trappe ned litt, skaff deg dame
Enig med r33l ^^ :P Skaff deg dame

Da får du fri
Fri!?
Dame er ikke mye fri!
Dame er verre enn jobb og skole til sammen! Hun stjeler tiden din, stjeler deg fra vennene dine og suger ut sjelen din gjennom kuken!
isomnia: det ekke sunt for et lite barn som deg å drikke så mye :P neida, men jeg syntes du skal trappe det ned til 1 gang i uka!
Jeg drakk en del da jeg var på din alder.- Hver helg i over ett år. Det går ikke ann å holde på slik.. Du blir syk av det til slutt! Du er litt ung til å skjønne det, så ta ett god råd fra meg: Kutt ned på alkoholen, det er ikke vits....

Dame er noe av det beste jeg har skaffet meg, etter jeg traff dama så sluttet jeg gradvis ned på alkoholen!
Drikk når det er fest. Drikker du så ofte som 1-2 ganger i uka så kan det fort bli vanedannende og vips så er du en 1. rangs alkoholiker.

Med tanke på skole og kropp bør du ikke drikke i uka, bare det å komme ut av døgnrytmen kan gi ringvirkninger.
Sorry for den helt tullete og usakelige posten min over.

Jeg ber ærbødikst om unnskyldning.
Det skal ikke gjenta seg.
Hver helg (1 eller 2 ganger) er ikke et problem så lenge du har viljestyrke nok til at det ikke øker spør du meg.
Har jo venner som drikker mer... Og det er ikke noe problem for meg å gå ned til 1 gang i uka. Men å dra ut på fest uten alkohol er som å bade uten vann! :-)
Opprinnelig postet av Kalakov
Drikk når det er fest. Drikker du så ofte som 1-2 ganger i uka så kan det fort bli vanedannende og vips så er du en 1. rangs alkoholiker.
Vis hele sitatet...
Det er nå minst to fester rundt omkring hver helg, så det argumentet med fest ble litt halvveis. Har selv drukket hver helg i omtrent et år, og ser egentlig ikke problemet med det. Blir som en liten feiring hver gang det er helg, for å symbolisere forsjellen på helg og ukedager.
ser heller ikke noe problem i det. selv drikker jeg 1-2 ganger i uka. som regel 1 gang. har vel hatt 5 edru helger dette året, å ser ikke noe problem i det. nyter jo bare livet!
Men, en liten ting å tenke på: de fleste som drikker for mye sier at "å drikke for mye er å drikke mer en meg".

Vet du selv hvor denne grensen går?
Opprinnelig postet av DrMatrix
ser heller ikke noe problem i det. selv drikker jeg 1-2 ganger i uka. som regel 1 gang. har vel hatt 5 edru helger dette året, å ser ikke noe problem i det. nyter jo bare livet!
Vis hele sitatet...
du teller faktis helgene...

Selv reiser jeg bare på fylla når jeg føler at jeg trenger det...
kjekt å vete hvor grensen går selv, vet om folk som drikker te de ikke klarer å stå på beina og andre faktisk må ta fra de drekka... har aldrig skjønt hvorfor de gidder, som om de får no nyttig ut av å slokne på fest i 11-12 tiden...
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Men, en liten ting å tenke på: de fleste som drikker for mye sier at "å drikke for mye er å drikke mer en meg".

Vet du selv hvor denne grensen går?
Vis hele sitatet...
Du har så absolutt ett poeng, men så lenge du ikke drikker dagen før du skal på jobb/skole, så føler jeg egentlig det er greit (ser selvfølgelig bort fra russetiden og andre spesielle events).

LetMeBleedPLZ: Han tippet jo bare et omtrent tall. Likte at du skriver at du ikke drikker så ofte/mye, og så har du skrevet Sted: På Fylla.... ;-).
Opprinnelig postet av Laurentius
Du har så absolutt ett poeng, men så lenge du ikke drikker dagen før du skal på jobb/skole, så føler jeg egentlig det er greit (ser selvfølgelig bort fra russetiden og andre spesielle events).

LetMeBleedPLZ: Han tippet jo bare et omtrent tall. Likte at du skriver at du ikke drikker så ofte/mye, og så har du skrevet Sted: På Fylla.... ;-).
Vis hele sitatet...
Ja det var det da..... drikker ikke vær helg men blir oftest sett ute blant folk på fylla ... skjønner?
Ikke for å virke jævlig veslevoksen hær, men det er en ting å tenke på at man kanskje burde spare litt til senere?

Jeg mener, det er kjipt å bli "voksen" også har man gjort alt liksom.
Seff drikker man i ungdomstiden.
Jeg mener ikke sånn som å ikke ha sex før brylupsnatta, men kanskje være litt tilbakeholden?
Opprinnelig postet av felix_poker
Ikke for å virke jævlig veslevoksen hær, men det er en ting å tenke på at man kanskje burde spare litt til senere?

Jeg mener, det er kjipt å bli "voksen" også har man gjort alt liksom.
Seff drikker man i ungdomstiden.
Jeg mener ikke sånn som å ikke ha sex før brylupsnatta, men kanskje være litt tilbakeholden?
Vis hele sitatet...
Føler egentlig at livet er opp til å gå motsatt vei på akkurat det punktet Man drikker seg full i ungdomsårene. 15-25(?), så begynner man bare å ta en øl eller to for å bli i godt humør.
Går nok ikke for alle, men føler det gjelder for de fleste
Opprinnelig postet av DrMatrix
ser heller ikke noe problem i det. selv drikker jeg 1-2 ganger i uka. som regel 1 gang. har vel hatt 5 edru helger dette året, å ser ikke noe problem i det. nyter jo bare livet!
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av LetMeBleedPLZ
du teller faktis helgene...
Vis hele sitatet...
ja, so what liksom!!?
man lever bare en gang (deretter himmelen), så nyt det så lenge en kan.
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Man drikker seg full i ungdomsårene. 15-25(?), så begynner man bare å ta en øl eller to for å bli i godt humør.
Vis hele sitatet...
hmm.. 1-2 øl for å bli i godt humør? jaha..!
Opprinnelig postet av DrMatrix
hmm.. 1-2 øl for å bli i godt humør? jaha..!
Vis hele sitatet...
Skulle egentlig legge inn et "eller" inni der da. Tenkte egentlig på halvlitere også :P
Antall og frekvens er jo bare første halvdel av temaet da. Andre halvdel er, etter min mening, følelsene man har for flaska, noe som kanskje er litt tabu (følelser som, at man føler seg aggresiv når man deler en flaske vin med gamlingene, fordi man vil ha siste halvparten, etc.)

Eller er jeg bare dum og teit nå?
Jeg er sånn omtrent akkurat rundt annenhver helg full, sånn som nå. Menne det går jo bra så, eneste hake er at det er så inni helvetes dyrt. Faktsik, var det en tulling i klassen min i kveld som drakk så mye (liten pusling) at han måtte på sykehuset, pumpes og sånne ting vøttø. Og da satt jeg her da, etter at foreldra til en eller annen fyr kasta oss ut etter at de fant ut at han holdt fest og dro hjem for å sjekke opp saken mhm. Nå er det vorspiel heer, snakkes! Må huske å redigere dette i morra altså, gudene vet hvor hardt denne posten suger sukk. Halvliter vodka igjen for natta, burde holde lenge *grue seg til i morgen*
kjenner at det tar på å drikke. prøver å holde formen og drikker derfor ikke oftere enn annen hver måned.
hvordan er formen til dere som drikker 1-2 ganger i uka?
Opprinnelig postet av snø
kjenner at det tar på å drikke. prøver å holde formen og drikker derfor ikke oftere enn annen hver måned.
hvordan er formen til dere som drikker 1-2 ganger i uka?
Vis hele sitatet...
Kødder du? Drikker bare en gang annen hver måned for å holde formen...? Er selv full nå (festen jeg var på sugde kuk), og vet at i morgen kommer jeg til å føle meg akkuratt som om jeg ikke hadde drukket. Det gjelder bare å finne den gyldne middelvei. Hos meg ligger den på ni til tolv øl. Går jeg over tolv blir jeg for full, går jeg under ni ville det være like greit å være edru. Alkohol er bare morsomt, og får deg i bedre humør. Forstår ikke hvorfor så mange har prinsipper mot alkohol?
Husk at skadene blir mindre med økt intak av rent vann, da kroppen er slik at jo mer du "vasker" den jo bedre funker det interne rensesystemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholism

Du får ikke skrumplever før du har drukket mye,
lenge. linken ovenfor er mer aktuell, føler jeg, enn
rent fysiologiske fakta.

Lett å få, vannskelig å miste, ingen snakker om det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
nudo: Skadene blir ikke mindre hvis du drikker vann, men du forhindrer i alle fall å bli dehydrert. Leveren må uansett behandle akkurat de samme kjemikaliene, og da hjelper det ikke å "rense".
finnes det ikke en kur eller noe sånt da, for å rense lever'n? har lest det et sted, det er for å fjerne giftstoffene som lagres der.
Jeg drikker også 1-2 ganger i uka, virker som de fleste gjør det
Så det er vell ikke noe unormalt..
Skal man ta skade av det tror jeg man skal holde på slik i mange år! Enig med deg Laurentius, den gylne middelvei, viktig En flaske Dworek er det det går på her i gården, billig da, bare 200 spenn!
stef: Effektiv kur: Ikke få i seg giftstoffer.

Tias: Mulig jeg missforstod deg litt, men det hjelper faktisk å drikke vann. Vann "renser" kroppen.
Men det er riktig som du sier, at skadene på leveren ikke minskes.
Det var vel det du mente?

Det finnes også andre stoffer som hjelper kroppen med å bli kvitt giftstoffer. F. eks. sitron og andre citrusfrukter.
Noen urter også. Husker ikke hvilke.
fra dagbladet.no (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/19/408742.html)
Ifølge Rusmiddeldirektoratet dør om lag 400 personer i Norge hvert år som følge av høyt alkoholbruk.
Vis hele sitatet...
Bare en liten notis.
Det der er seriøst mye fyll steinarlima :O

Er ikke verdens rekorden på over 6.5 i promille da ? og overlevd !

(Husker ikke så godt:P)
drikker vell 1 gang i uka som regel.
Drikker bare øl (6-10 hver gang) og syns egentlig ikke det er mye.
Blir ikke skita, men i "form".
▼ ... over en uke senere ... ▼
hmm..denne tråden fikk meg til å tenke litt.
Selv drikker jeg 5-6 ganger i uka. Noen ganger et par øl, andre ganger mer, mye mer. Har ikke helt oversikta.
Men det har liksom ikke vært slik lenge, bare den siste måneden (Har slutta me dop og trengte ei erstatning en periode)
Så det er ikke noe jeg skal fortsette med over lang tid, men alikevel. På den måneden har jeg drukket mer enn de fleste som har sagt hvor mye de drikker iløpet av et helt år.
Men det får være..
Oppdager fra tid til annen svak smerte i magen og rundt der omkring, men det var jo ingenting iforhold til makkanedturene, så jeg har liksom oversett det, men kanskje jeg ikke bør gjøre det lenger...
L0rdmel: du bør definitivt kutte ned på alkoholen med en gang, spesielt når du drikker 5-6 ganger i uken.

Selv om du drikker mye så trenger ikke smerten å være leveren. Selv om det kan være.
øl og sprit er jo det beste da, det eneste jeg ikke liker med sprit er at mange begynner å spy som noen horer av det.

og tuborg er jo bare godt for prisen...

det eneste ølet som er bra er tysk :=)

men vi har jo corona osv

kan fint drikke mange helger jeg på rad, men i lengden blir det for dyrt og da kan jeg heller spare penger og bruke dem på noe annet. å sluke en 6-9 øl er heller ikke noe problem hvis jeg føler for det. samme med sprit...
Sist endret av zykes; 1. oktober 2004 kl. 22:54.
Styrte en 5-6 sprit? Tviler på det, gitt. Det er litt småmye, og er god grunn til å dra til pumping hos din nærmeste legevakt.

Prisen er vel egentlig også noe man bør tenke litt over, når man fyller så ofte. Har man egentlig råd til det?

Jaja, det er opp til hver enkelt.