Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9167
-Rar på fulltid.
Har ikke lest hele tråden, men over halvparten. Så tror jeg har fått med meg det meste.

Betyr dette at jeg kan utdanne meg som snekker (Fagbrev).
Og IT-etellerannet.

Jeg for jobb som IT-etelllerannet.
Jeg jobber 80%.

Da kan jeg bygge hus på de 20% jeg ikke jobber.
Leier elektriker og rørlegger. (Murer-kurs kan jeg ta.)
Og etter at jeg har bodd i dette huset i et år, kan jeg selge dette? Og ha skattefri fortjeneste på dette?

Dersom det er slik, er dette helt fjernt.
Sitat av djrubber Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden, men over halvparten. Så tror jeg har fått med meg det meste.

Betyr dette at jeg kan utdanne meg som snekker (Fagbrev).
Og IT-etellerannet.

Jeg for jobb som IT-etelllerannet.
Jeg jobber 80%.

Da kan jeg bygge hus på de 20% jeg ikke jobber.
Leier elektriker og rørlegger. (Murer-kurs kan jeg ta.)
Og etter at jeg har bodd i dette huset i et år, kan jeg selge dette? Og ha skattefri fortjeneste på dette?

Dersom det er slik, er dette helt fjernt.
Vis hele sitatet...
Du kan nok havne i trøbbel etterhvert. Det er omfanget som avhenger av om noe er næring, og systemet er sånn det er nettopp for å stoppe denslags. Hvis du skal gjøre det ville jeg i alle fall spandert noen kroner på en bindende forhåndsuttalelse på hvor ofte du kan bygge/selge uten at det regnes som næring.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Bjønnfaen det stemmer som Max_Uflax sier. Blandt håndverkere så er det helt vanlig å ha registrert et eget foretak.
Det er fordi det er blitt et "krav" om det fra større kontraktører o.l.

Skal du ha oppdrag så velger oppdragsgiver og leie inn ditt firma fremfor å ansette deg. Dermed er oppdragsgiver ikke pliktig til feks å betale sykepenger, forsikringer osv og får dermed en svært oversiktlig og kontrollerbar utgift for nevnte oppdrag. Personen som får oppdraget må ta oppdraget på sitt eget enk. foretak og er dermed sin egen arbeidsgiver.
Smart av byggherrene og oppdragsgiverne for det gir forutsigbarhet. Men kjipt for snekkeren som egentlig bare ønsker å være en vanlig ansatt snekker. Ingen ansetter en snekker lenger. Vel det skjer jo men man må nok kunne si at kravet om eget foretak nok er blitt de-facto standard idag. Nekter du å ha eget selskap så sulter du for da blir det ingen oppdrag.

Og det er i en slik sammenheng en må se og forstå urimeligheten i statens krav om skatt på innsats gjort på egen eiendom på fritiden av håndverkere. De bør ikke straffes for at det er blitt slik at de presses til å være selvstendig næringsdrivende.
For de aller fleste håndverkere er det ikke et valg å drive selvstendig det er et krav fra oppdragsgivere. Men de er helt vanlige folk som deg og meg bare et de blir presset til å registrere eget firma slik at risikoen for oppdragsgiver og byggherre minimeres.
Vis hele sitatet...
Som sagt, når jeg sjekka for noen dager siden var det i aller fall femti jobber som tømrer tilstede. Hvis man godtar å ta noe som oppdrag når det reelt er en ansettelse har man seg selv å takke.

Merk at jeg ikke forsvarer systemet, jeg synes all moms på tjenester er idiotisk (men av andre grunner) - jeg forklarer bare hvorfor det er sånn og hvorfor man kan se relativt langt etter en endring så lenge man har moms på tjenester.

En løsning er å lage seg As. Jeg er ingen skatteperson, men jeg regner med at hvis man lager as, har en skikkelig arbeidsavtale med seg selv med arbeidstid, følger arbeidstiden (og betaler seg selv overtid) skal det en del mer til for at egen innsats utenfor arbeidstida blir regna som uttak. Prisen for dette er en god del mer skatt enn som næringsdrivende på arbeidsdelen (men med tilleggsbonus: bedre trygderetter).

Tingen er i hovedsak er at hovedgrunnen til at dette skjer er at folk i byggebransjen er uorganiserte og ikke tenker særlig langt. Og null solidaritet såklart.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Skal du ha oppdrag så velger oppdragsgiver og leie inn ditt firma fremfor å ansette deg. Dermed er oppdragsgiver ikke pliktig til feks å betale sykepenger, forsikringer osv og får dermed en svært oversiktlig og kontrollerbar utgift for nevnte oppdrag. Personen som får oppdraget må ta oppdraget på sitt eget enk. foretak og er dermed sin egen arbeidsgiver.
Smart av byggherrene og oppdragsgiverne for det gir forutsigbarhet. Men kjipt for snekkeren som egentlig bare ønsker å være en vanlig ansatt snekker. Ingen ansetter en snekker lenger. Vel det skjer jo men man må nok kunne si at kravet om eget foretak nok er blitt de-facto standard idag. Nekter du å ha eget selskap så sulter du for da blir det ingen oppdrag.
Vis hele sitatet...
Holder til i Trondheim og har aldri hørt om dette fenomenet før
Så fordi entreprenørfirmaer driver med shady praksis så skal staten fire på kravene for skatt? Tror kanskje det blir å starte i feil ende, gitt.