Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3034
Broren min har store rusproblemer i tillegg til skyhøy paranoia og dårlige venner. Oppå det kan han være veldig realistisk og karismatisk når han bestemmer seg for det, men det er mindre viktig. Problemet til familien er at vi vet at han kommer til å ødsle bort alt han får, så fort han klarer det og vi ønsker selvfølgelig at pengene skal komme han til nytte på mer langsiktige termer.

Summen er 76,666kr, så ingen voldsom sum, men fortsatt så stor at en ustabil narkoman kan dø av det.

Forslag som har vært oppe:

Gi dem i porsjoner, helst månedsvis.

Kjøpe en plass på en slags institusjon der han får bedre hjelp.
---Problemet her er at ingen av oss har peil på hvor vi finner dem. Gule sider, javel, men hvordan kan vi vite hvem som er gode?

Kjøpe en fiskebåt eller noe lignende, som kan bli til et yrke eller en hobby.
---problemet her er jo at ting som kan selges forsvinner fort hvis det ikke er noe han brenner for. Det er så å si ingenting for tida.

Vi føler dette er et håpløst multilemma og det gjøres ikke lettere av at han snart står uten fast sted å bo, på ubestemt tid. Det sier seg selv at en del av pengene bør gå til bolig, men han har en helt grei inntekt, takket være velferdssystemet, så det er ikke så himla prekært.

Kom på en forespørsel til- vet dere om noen forum som er bra på psykiske lidelser?

Takker på forhånd for alle bidrag-
Sist endret av Tap_the_Apex; 7. januar 2011 kl. 15:07.
Nå er ikke dette mer enn tre måneders gjennomsnittlig lønn, så det er jo ikke store summer det er snakk om. Hvis han er voksen nok til å kunne motta arv, er det jo også opp til han hva han vil gjøre med pengene. Hvis ikke må dere få ham umyndiggjort, og det tror jeg neppe dere får til, bare fordi han er narkoman.
Sist endret av bronsky; 7. januar 2011 kl. 15:08.
Prøv å overtal han til å innvistere pengene i noe som gir avkastning.

Har en kompis som er påkjøret. Han arvet 300K. I et klart øyeblikk, så fant han ut at det smarteste han noen gang kunne gjør, var å kjøpe leilighet. Og det gjore han. Satt igjen med 20K etter kjøpet. Nå er det ikke mer enn 76K han broderen din vil arve. Men jeg hadde prøvd å fått han til å innvistere i aksjer eller noe. Det er ikke gjort 1-2-3 og selge de.
Men hvis broren din arver penger, hvordan har dere myndighet til å ta kontroll over pengene han arver?
Sitat av Dæng Vis innlegg
Prøv å overtal han til å innvistere pengene i noe som gir avkastning.

Har en kompis som er påkjøret. Han arvet 300K. I et klart øyeblikk, så fant han ut at det smarteste han noen gang kunne gjør, var å kjøpe leilighet. Og det gjore han. Satt igjen med 20K etter kjøpet.
Vis hele sitatet...
Off-topic, men hva slags leilighet får man for 280k?
KultNick: Ser at jeg glemte å skrive at han kjøpte for 5år siden. Det er ikke verdens beste blokk han har kjøpt leilighet i. Og det er heller ikke verdens beste strøk han bor i. Men han er junkie, og det er bare junkie som bur rundt han. Derfor fikk han den leiligheten så billigt.

+ Det er ikke i en storby. Det er på Karmøy.

Men nok OffTopic.
Gi mer info om HVEM som er arvelater og på HVILKEN MÅTE arven blir gitt. Arv som følge av slektskap, eller testament?
Å klapp igjen a snoker. Dette handler ikke om hvordan pengene kom oss i hende. Og det er ikke større krav til å motta arv enn å være over 18 og myndig, så vidt jeg vet.

Vangseter klarte ikke svare på banalt enkle spørsmål om kompetanse på psykiske lidelser, så de er utelukka. Avrusning alene er ikke nok.

Investering hadde kanskje vært noe ja. Som jeg ser det nå er det den mest aktuelle løsningen; å gi det et forsøk å overtale ham til det.

Ingen som har noen tips om bra forum?
La noen andre forvalte pengene frem til han er "moden"/voksen nok til å kunne overta? Det er i hvert fall slik det blir gjort i min familie, uten at jeg vet helt hvordan det fungerer....
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, om han har krav på arv, så er det vel strengt tatt lite dere kan gjøre, forutenom å umyndiggjøre han? og det skal mye til.

dere kan jo ikke bare ta pengene som han har krav på, og kjøpe noe for dem, selv om intensjonen er god.

..eller har jeg oversett noe her?
Man trenger ikke å umyndiggjøre noen for å få lov å kontrollere pengene deres, det holder å være hjelpeverge - men jeg er usikker på akkurat hvordan man går fram for å utnevne hjelpeverge for noen (om det bestandig krever samtykke). Det er ihvertfall en mye enklere prosess enn umyndiggjøring.
Spør han. Vil han ha hjelp til å forvalte pengene? kanskje han ønsker å ta lappen, kjøpe seg en billig bil? hvis han ikke selv ønsker hjelp til å forvalte pengene så la han få dem. Såfremt han er myndig.

Ellers s¨å finnes det mange forum for psykiske lidelser. Hvilken er det du tenker på? Et forum for enhver diagnose.

hvis han er heroin-misbruker så send ham til en klinikk i utlandet som behandler med IBOGAIN.

Se link: http://www.youtube.com/watch?v=syztZcpj69U

WWW.ibogain.se for mer informasjon.

Dette har reddet mange tunge misbrukere.
Skulle spesifisert først at pengene nå befinner seg hos oss i familien, fritt til å bruke på hva vi vil. Det er altså ikke snakk om regelmessig arv her.

*T33zr- Alle burde ta til seg det tipset! 4000 kroner rett i lomma for å spare der folkens. Hvert år, hvis du har penger til det :P

*Lilje- Hvis du kan navnet på noen forum som er bra på generelt nivå eller som kanskje er spesielt dyktige på paranoia, så hadde det vært hyggelig om du kunne skrevet de ned.

Når det gjelds å spørre han, så blir det litt verre. Greia er at han ikke vet om dette ennå, så dere kan tenke dere selv at det blir mas om å få de så fort det kommer han til øre hva han har rett på.

Ibogain høres jo helt massivt ut! Hvis det som blir sagt har noe sannhetsgehalt er denne lille planten det største som har skjedd menneskeheten siden Jesus. Og det mener jeg. Åpner en hel rekke av etiske spørsmål, men for de som sitter i klypa nå, så er det ikke tvil. Har ikke tid til å researche nå, men visst farsken skal jeg ta meg god tid på det.
Skjønner.

Det med ibogain bør du ta tak i hvis du har anledning. Det kan kanskje redde broren din. Hvis han vil der selv vel og merke. Her er en tråd på forumet om ibogaine. http://freak.no/forum/showthread.php?t=122976.
Forumet på www.ibogain.se er virkelig å anbefale. der kan du lese fra og få kontakt med tidligere rusmisbrukere som har fått gjort behandlingen.

Dette er et forum for pårørende til psykisk syke. http://www.helsenett.no/index.php?op...=56&Itemid=467

Litt vanskelig å finne et forum for paranoia. Det spør hva paranoia årsaken er.....hvilken diagnose den har sitt opphav i. Er det f eks angst paranoia kan kanskje dette forumet for mennesker med angst å depresjoner hjelpe deg:
www.aldri-alene.com

Kanskje noen der inn vet om noen spesifikke paranoia forum.

Lykke til