Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 8536
Heisann! Jeg fikk en tanke tidligere idag, og tenkte det kunne være artig å se hva dere mener om saken.

Vi vet jo alle åssen våpenlovene og sånt i USA er, det er alt for lett å skaffe seg våpen, det er vel nesten like enkelt som det er å kjøpe seg en softgun, om ikke enklere. Som på "Bowling for Columbine", så fikk dem en hagle i hånda når dem signerte seg til å ha en bankkonto i en spesifik bank.

Såklart så vil vel de fleste ikke at det skal være sånn i Norge, men er det kanskje snart sånn at vi må ha en pistol for å forsvare oss og familien vår?

Jeg har iallefall merket at tyver, gjenger og noen narkomane til tider vil gjøre veldig mye skade mot andre mennesker, og da er ikke alltid 112 det beste. Om man ser for seg en nyttårsaften, så har jo ikke politiet ressurser til alle. Og som oftest så er det noen som blir utsatt for blind vold, ran, voldtekt, om ikke drap.

Og disse gjengene har jo en tendens til å ha grupperan (flere som raner på en gang), kniver og annet drit de truer med. Vi har alle hørt den klassiske saken med at "Jeg spurte om de kunne hente tyvene, da sa dem at de ikke hadde ressurser, så ringte jeg opp igjen og sa jeg hadde skutt tyven, og da kom de med x antall biler og et helikopter."

Jeg er ikke for at alle burde få våpen, jeg vil gjerne at Norge burde ha en streng våpenlov, men samtidig så synes jeg i NOEN tilfeller at Å ha et våpen men ikke trenge det, er bedre enn å trenge det men ikke ha et..

Hva mener dere om saken ? Må vi snart ty til å skaffe oss diverse hjelpemidler for å beskytte seg selv og familien?

Kjør diskusjon.
Sist endret av Bruskork1; 8. november 2010 kl. 18:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å ha et våpen vil sei at du utgjer ein trussel for eventuelle ransmenn og tjuvar. Det vil antakeleg sei at dei er meir tilbøyelige til å bruke makt mot deg. Da blir det fort eit spørsmål om at ein må skyte først for å overleve, og det er vel ikkje heldig situasjon...

Hadde eg blitt rana eller opplevd innbrot ville eg heilt ærleg foretrekt å ikkje ha våpen.
Problemet er at så snart du skaffer deg et våpen, eskalerer du hele trusselbildet for de kriminelle, og de vil sannsynligvis se seg nødt til å anvende mer håndvåpen til hverdags. Kniv er tross alt bedre enn pistol.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Tenkte ikke over den der.. Beklager min uttalelse uten å ha tenkt over den.
Man kan også banne på at flere våpen ville blitt stjålet slik at det var enda fler våpen på avveie.
Hadde ikke hatt guts nok til å skyte en dude om han hadde trua meg på noe måte, eller sprunget ut døra mi med xboxen i handa for den saks skyld.
Sist endret av mo3; 8. november 2010 kl. 18:39.
Men samtidig, en jeg spilte en del golf med fra Texas hadde hagla hengende over senga hjemme.
Kona hadde nettopp født deres første barn, og de sov rolig i sengen i annen etasje, da han hørte at noen tuslet nede i stuen. Nå ville vel den gjennomsnittlige nordmann fortalt om hvordan han gjemte seg i skapet imens han ringte politiet, men ikke denne karen nei. Du kan ta mannen ut av Texas, men ikke Texas ut av mannen.

"So then I took down my pump action shotgun from the wall, and went downstairs to investigate"...
Det er noe eget med en 50 år gammel mann med hvitt hår og et bistert ansiktsuttrykk som rolig forteller deg om sin væpnede ekspedisjon i eget hjem.

I alle fall, han rusler ned trappen, imens han brøler "Where are you motherfucker? I'm gonna blow your fucking head off". Alt imens han lader hagler.

Folka nedia stua får det plutselig veldig travelt. idet han setter foten på stuegulvet ryker de ut av stuevinduet, og flyr til skogs. Er ikke hver dag du møter på en Texaner med hagle når du driver med innbrudd.

Når politiet kom fikk min bekjente dugelig med kjeft fordi han hadde tatt saken i egne hender, men jeg tror liksom det prellet litt av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drachir Vis innlegg
Folka nedia stua får det plutselig veldig travelt. idet han setter foten på stuegulvet ryker de ut av stuevinduet, og flyr til skogs. Er ikke hver dag du møter på en Texaner med hagle når du driver med innbrudd.
Vis hele sitatet...
Den andre muligheta er jo at innbrotstjuvane har håndvåpen sjølv, og vel å bruke dei først.

Eg trur ikkje på at våpen i stor grad øker sikkerheta; det fører kun til at fleire døyr.

Eg har heller ikkje forståelse for det å bruke våpen for å forsvare materielle verdier - det er jo uansett bare materielle verdier?
Forøvrig vil man antageligvis oppleve flere hjemmedrap og selvmord med lettere våpentilgang. Det er ikke en bra antagelse å ha at lovlig ervervede våpen bare vil brukes til lovlige ting.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hadde ikke hatt guts nok til å skyte en dude om han hadde trua meg på noe måte.
Vis hele sitatet...
Hadde skutt tvert om han hadde pekt en pistol opp i trynet mitt.
På en annen side vil jeg aldri gå til anskaffelse av et våpen. Se hva som skjer i USA. De skyter jo folk over en lav sko.
Sist endret av Beis; 8. november 2010 kl. 18:53.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den andre muligheta er jo at innbrotstjuvane har håndvåpen sjølv, og vel å bruke dei først.

Eg trur ikkje på at våpen i stor grad øker sikkerheta; det fører kun til at fleire døyr.

Eg har heller ikkje forståelse for det å bruke våpen for å forsvare materielle verdier - det er jo uansett bare materielle verdier?
Vis hele sitatet...
Hehe, du skjønner kanskje at innlegget mitt bare var et kasus, og dersom du leste det forrige, som kom rett under ditt, så ser du at jeg er enig med deg.

Når det kommer til det å bruke våpen i forsvaret av materielle verdier: Dersom du blir ranet på gaten, karen som prøver å rane deg er ganske spinkel, og har ingen våpen, vil du da bare si: Help yourself.?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drachir Vis innlegg
Når det kommer til det å bruke våpen i forsvaret av materielle verdier: Dersom du blir ranet på gaten, karen som prøver å rane deg er ganske spinkel, og har ingen våpen, vil du da bare si: Help yourself.?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil eg ikkje. Men eg kan ikkje tenke meg å drepe nokon for å beskytte materielle verdier. Å legge dei i bakken? Ingen motforestillinger mot.

og Beis: om nokon stikk ein pistol opp i trynet ditt og veit at du har våpen, så er du antakelig død før du får løfta våpenet.
Trenger ikke mer amerika-tilstander her i Norge, det er gale som det er allerede.. Men.. Dagen noen står på døra mi med våpen, så har jeg stort "verktøy" selv ;-)
Sitat av slashdot Vis innlegg
og Beis: om nokon stikk ein pistol opp i trynet ditt og veit at du har våpen, så er du antakelig død før du får løfta våpenet.
Vis hele sitatet...
Joda, men du tar det litt for bokstavelig.
Føler jeg at livet mitt er trua så kan jeg garantere at jeg kunne skutt en stakkar til døde hvis jeg ikke hadde hatt tid til virkelig å sikte på armer/bein, men som andre her sier, ikke pga materielle verdier.
Sist endret av Beis; 8. november 2010 kl. 18:58.
Du burde oppsøke lege for å få bukt med denne paranoiaen!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det vil eg ikkje. Men eg kan ikkje tenke meg å drepe nokon for å beskytte materielle verdier.
Vis hele sitatet...
Her gjør du en feilslutning. Selv om du har et våpen, er ikke det ensbetydende med at du skal drepe noen for å beskytte materielle verdier. Betydningen er at enhver som ønsker å ta fra deg dine eiendeler, vet at du i ytterste konsekvens vil ha mulighet til å sette hardt mot hardt. Akkurat slik som at det å ha en hær ikke er ensbetydende med å gå til krig. Det kan brukes som et avskrekkende middel.

Vedkommende jeg kjente skjøt ingen, men brukte våpenet som et middel for å ta den øverste posisjonen i konflikten. Et balltre kan ha samme effekt, men et håndvåpen er jo nødvendigvis mye kraftigere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drachir Vis innlegg
Her gjør du en feilslutning. Selv om du har et våpen, er ikke det ensbetydende med at du skal drepe noen for å beskytte materielle verdier. Betydningen er at enhver som ønsker å ta fra deg dine eiendeler, vet at du i ytterste konsekvens vil ha mulighet til å sette hardt mot hardt. Akkurat slik som at det å ha en hær ikke er ensbetydende med å gå til krig. Det kan brukes som et avskrekkende middel.
Vis hele sitatet...
Å kalle det feilslutning er å dra det vel langt - det er å settje det på spissen. Men når du har et våpen så er jo maktmiddelet rimelig kraftig, og det er liten margin mellom å skade og drepe.

Og gitt at ei generell væpning antakeleg vil føre til at kriminelle også tyr til våpen så blir jo resultatet at nokon må vere først oppe med våpenet, og vere klare til å skyte først. Og har ein då oppnådd noko?
Sitat av Drachir Vis innlegg
Vedkommende jeg kjente skjøt ingen, men brukte våpenet som et middel for å ta den øverste posisjonen i konflikten. Et balltre kan ha samme effekt, men et håndvåpen er jo nødvendigvis mye kraftigere.
Vis hele sitatet...
Problemet kjem i det du ikkje er den einaste som har våpen. Då blir det den som greier å trekke av først som har the upper edge.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å kalle det feilslutning er å dra det vel langt - det er å settje det på spissen. Men når du har et våpen så er jo maktmiddelet rimelig kraftig, og det er liten margin mellom å skade og drepe.
Vis hele sitatet...
Hvem snakker om å skade i det hele tatt. Som sagt, det kan brukes som et avskrekkende middel. Om du i ytterste konsekvens skyter er jo en helt annen sak.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og gitt at ei generell væpning antakeleg vil føre til at kriminelle også tyr til våpen så blir jo resultatet at nokon må vere først oppe med våpenet, og vere klare til å skyte først. Og har ein då oppnådd noko?
Vis hele sitatet...
Igjen, du slår inn åpne dører her. Les første posten min, jeg er enig med deg. De samfunnsmessige implikasjonene av mer bevæpning er ikke hensiktsmessige. Spørsmålet er om du som enkeltperson skulle kunnet forsvare materiell eiendom med våpen, gitt at vi ser bort fra de samfunnsmessige implikasjonene om alle gjør dette.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet kjem i det du ikkje er den einaste som har våpen. Då blir det den som greier å trekke av først som har the upper edge.
Vis hele sitatet...
Helt enig der, men igjen, det har ikke noe med hvorvidt du kunne forsvart materiell eiendom ved å bruke et våpen.
Du skaffer deg en revolver, tyven skaffer seg en pistol.
Du skaffer deg en hagle, tyven skaffer seg en rifle
Du skaffer deg en semi-automat rifle, tyven skaffer seg en hel-automat rifle

Det som er credz er at Norske politiet ikke går med våpen på seg når de patruljerer, men de har det tilgjengelig hvis nødvendig. I Norge så er det veldig rolige tilstander, og pr dags dato så har vi ikke behov for å bevæpne oss som i USA.

Jeg har nesten troa på at man kan snakke en inntrenger til fornuft hvis man faktisk roer ned situasjonen istedenfor å eskalere. Men igjen, jeg har aldri blitt ranet så nå gjetter jeg.
Prinsipielt sett må jeg si meg enig med de restriktive våpenlovene vi har. Den reelle effekten av å "armere hver eneste nordmann" ville mest sannsynlig ha langt flere negative følger, enn positive.

Jeg blir riktignok provosert av og til i forhold til hvor liten rettslig beskyttelse folk som faktisk forsvarer seg mot kriminelle tilsynelatende har. Ut i fra ulike saker fra media virker det som det er en uskreven regel om å behandle innbruddstyver og liknende med silkehansker, hvis ikke er det plutselig tyven som har blitt krenket.

Her er et godt eksempel på det jeg refererer til: http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1069422.ece
Kort oppsummert: En lege tar en innbruddstyv på fersken, tar henne i bakken og ringer politiet. De bruker 40-50 minutter på å rykke ut (!), og i etterkant må legen betale 10.000 i bot til den "fornærmede" tyven..
Bare for å nevne litt om her i Norge. De som ofte har problemer med skuddvekslinger hjemme er de som selv har våpen.
Jeg har selv skytevåpen. For å få disse måtte jeg gjennomføre jegerprøve, for så å søke til politiet som igjen sjekket at jeg var skikket til å ha våpen, og at jeg hadde gyldig grunn for å inneha et visst antall våpen.

Jeg syns denne ordningen virker greit, da får de som har behov for og er skikket til å ha våpen nettopp denne muligheten. Skulle det derimot vise seg i ettertid at du ikke er psykisk skikket. Da vil politiet innhente dine våpen igjen, enten for en periode eller permanent.

Jeg vil også legge til at selv om jeg har våpen, så ville det ikke falt meg inn å benytte disse til annet enn jakt/ øvelse.
Men kan være enig i enkelte tilfeller at de kan gi en trygghet, ved å vite at du har muligheten til å forsvare deg hvis noen mot all formodning skulle trappe opp på døra di med våpen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har heller ikkje forståelse for det å bruke våpen for å forsvare materielle verdier - det er jo uansett bare materielle verdier?
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig. Spesielt i tilfeller der gjenstandene er forsikret. Jeg blir spesielt kvalm av saker der politiet skyter ranere, etter at de har kommet seg unna og den umiddelbare faren for fysiske skader på bank/butikkansatte er over (som f. eks. ved NOKAS-ranet). Det er tross alt bedre å la kjeltringen stikke av med pengene enn å starte en skuddveksling.

Jeg er imidlertid en stor tilhenger av selvforsvarsvåpen som ikke (i de fleste tilfeller) skader en eventuell overgriper permanent. Som f. eks. selvforsvarsspray, overfallsalarm, el-våpen, små batonger etc. Dette kan man bruke i tilfeller der man står i fare for å bli banket opp, voldtatt eller knivstukket, eller når man f. eks. kommer over en gjeng på 3-4 stykker som banker opp eller raner en enslig person. Selv har jeg ofte med meg forsvarsspray og ber alltid dama ta den med når hun er ute alene i helgene etter mørkets frembrudd. Jeg har kun brukt denne en gang, da en sykkeltaxisjåfør angrep madammen og meg selv på vei hjem fra byen. Det var veldig bra vi hadde forsvarsspray, men det kunne blitt en velidg dum situasjon om jeg hadde hatt en pistol.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Selv har jeg ofte med meg forsvarsspray og ber alltid dama ta den med når hun er ute alene i helgene etter mørkets frembrudd. Jeg har kun brukt denne en gang, da en sykkeltaxisjåfør angrep madammen og meg selv på vei hjem fra byen. Det var veldig bra vi hadde forsvarsspray, men det kunne blitt en velidg dum situasjon om jeg hadde hatt en pistol.
Vis hele sitatet...
Selvforsvarsspray er en god ting og et godt alternativ til skytevåpen.
Du kommer deg lett unna overgripere å kan kontakte politi, og du slipper å i verstefall bli drapsmann.

Selv om det er selvforsvar og du ikke blir straffet så er det helt sikkert ikke kjempe greit å måtte leve med å ha tatt et menneskeliv. Det er nok noen som bryr seg om denne personen også selv om h*n har tatt noen feil valg.
Sist endret av Jigsaw; 8. november 2010 kl. 20:57.
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=196056

Joda, kjør på!

Å ha våpen i disse dager er vel uansett stress. Krav til våpenskap/putte slutstykket/vitale deler i en safe så forsvinner hele poenget med å forsvare seg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10004248

Redd for kriminelle? Du bor åpenbart i feil del av landet.
Synes selv at Columbine gutta gjorde en god jobb. Hadde våpen vært lett tilgjengelig i Norge, med sonne som meg rund overalt er det ikke lett å si om det hadde blitt en skoleskyting her også.

Ikke det at jeg støtter drap eller noe, har mye imot dødsdom tilogmed. Frustrasjonen fra slike som Eric Harris og Dylan Klebold, etter å ha blitt behandlet på måten de ble behandlet på, er egentlig ikke så sjokkerende; og jeg kunne selv lett kommet i disse tankene om våpen hadde vært lett tilgjengelig.
Om kriminelle vet at alle andre går med våpen så vil de bare skaffe seg flere og kraftigere våpen selv. Ola Nordmann må gjennom et byråkratisk system for å få ha et våpen lovlig(ikke mistforstå, dette mener eg er bra) mens de kriminelle ikke trenger "godkjennelsen".

Resultatet blir flere våpen, grovere kriminalitet og større risiko. Positivt?

En annen side er at å ha eller bruke et våpen krever kunnskap. Skal alle privatpersoner sendes på årlig våpenkurs/skytetrening? Skal man gripe til våpen så snart man føler seg truet eller hører en lyd? Ville det vært akseptert å stå med svigermor på andre siden av et ladet våpen på 1 juledag fordi man hørte en lyd?
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Synes selv at Columbine gutta gjorde en god jobb. Hadde våpen vært lett tilgjengelig i Norge, med sonne som meg rund overalt er det ikke lett å si om det hadde blitt en skoleskyting her også.

Ikke det at jeg støtter drap eller noe, har mye imot dødsdom tilogmed. Frustrasjonen fra slike som Eric Harris og Dylan Klebold, etter å ha blitt behandlet på måten de ble behandlet på, er egentlig ikke så sjokkerende; og jeg kunne selv lett kommet i disse tankene om våpen hadde vært lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Du kunne komme til å skyte uskyldige mennesker fordi du følte deg dårlig behandlet? Jeg mangler ord.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du kunne komme til å skyte uskyldige mennesker fordi du følte deg dårlig behandlet? Jeg mangler ord.
Vis hele sitatet...
Uskyldige? Det er her du tar feil. Columbinegutta hadde en liste over folk de ville ta. De ble andre skadde, naturligvis, ting gikk ikke etter planen, bomben virket ikke osv. Men i prinsippet var planen god.
Sist endret av Professor Chaos; 9. november 2010 kl. 10:22.
Sitat av toeless Vis innlegg
[url]
Å ha våpen i disse dager er vel uansett stress. Krav til våpenskap/putte slutstykket/vitale deler i en safe så forsvinner hele poenget med å forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at vi må ha våpenskap, er i hovedsak at de skal være nedlåst. Slik gjøres det vanskeligere å sjele å bruke. Dette gjør også at ikke enhver skal ha hagla stående ved dørstokken hvis det kommer ubudne gjester. Nettopp for at enn ikke skal bruke skytevåpen for å forsvare seg.

Om noen kommer til deg med skytevåpen for å rane deg så er det minimal sjanse for at de skyter deg hvis du bare er medgjørlig, men hvis du drar opp hagla i en allerde opphetet situasjon derimot da sier det "pang" før du får sukk for deg.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Uskyldige? Det er her du tar feil. Columbinegutta hadde en liste over folk de ville ta. De ble andre skadde, naturligvis, ting gikk ikke etter planen, bomben virket ikke osv. Men i prinsippet var planen god.
Vis hele sitatet...
Hahaha! Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Mobbing skal straffes med døden, helt enig med deg!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er imidlertid en stor tilhenger av selvforsvarsvåpen som ikke (i de fleste tilfeller) skader en eventuell overgriper permanent. Som f. eks. selvforsvarsspray, overfallsalarm, el-våpen, små batonger etc. Dette kan man bruke i tilfeller der man står i fare for å bli banket opp, voldtatt eller knivstukket, eller når man f. eks. kommer over en gjeng på 3-4 stykker som banker opp eller raner en enslig person. Selv har jeg ofte med meg forsvarsspray og ber alltid dama ta den med når hun er ute alene i helgene etter mørkets frembrudd. Jeg har kun brukt denne en gang, da en sykkeltaxisjåfør angrep madammen og meg selv på vei hjem fra byen. Det var veldig bra vi hadde forsvarsspray, men det kunne blitt en velidg dum situasjon om jeg hadde hatt en pistol.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, men når det kommer til selvforsvarsspray har jeg hørt at det faktisk kan øke risikoen for offeret. Jeg regner med at du snakker om pepperspray eller lignende? Fikk ihvertfall høre av en politimann som holdt selvforsvarskurs at det ikke er å anbefale fordi offeret lett kan få det i øynene selv, pluss at det er vanskelig å sikte. Det gir med andre ord en falsk trygghet.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Uskyldige? Det er her du tar feil. Columbinegutta hadde en liste over folk de ville ta. De ble andre skadde, naturligvis, ting gikk ikke etter planen, bomben virket ikke osv. Men i prinsippet var planen god.
Vis hele sitatet...
Planen var god? Du mener at det er greit å drepe folk som har mobbet deg? Det er også greit om uskyldige blir skadet i prosessen? Du må jo enten være verdens største mobbeoffer, eller bare riv ruskende gal.

Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg, men når det kommer til selvforsvarsspray har jeg hørt at det faktisk kan øke risikoen for offeret. Jeg regner med at du snakker om pepperspray eller lignende? Fikk ihvertfall høre av en politimann som holdt selvforsvarskurs at det ikke er å anbefale fordi offeret lett kan få det i øynene selv, pluss at det er vanskelig å sikte. Det gir med andre ord en falsk trygghet.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at det fungerer ganske godt. Jeg fikk litt på meg selv, men ikke på langt nær så mye som han som angrep meg. De forsvarsspraytypene som selges i Norge er ikke på langt nær så kraftige som pepperspray, og det skal dermed en del mer til før den får full effekt. Litt mindre effektiv, men desto større feilmargin (det er rom for å treffe seg selv litt)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Planen var god? Du mener at det er greit å drepe folk som har mobbet deg? Det er også greit om uskyldige blir skadet i prosessen? Du må jo enten være verdens største mobbeoffer, eller bare riv ruskende gal.
Vis hele sitatet...
Muligens. Men ja, dette mener jeg er helt greit. Kunne gjærne fremdeles se flrere av folkene drept. Jeg tviler på at jeg er den eneste lik meg i Norge, bare tenk deg sitvasjonen om pistoler hadde vært tilgiengelige for alle.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Men ja, dette mener jeg er helt greit. Jeg tviler på at jeg er den eneste lik meg i Norge
Vis hele sitatet...
Heldigvis er det ikke så mange heller. Jeg håper virkelig du ikke mener det du skriver.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
bare tenk deg sitvasjonen om pistoler hadde vært tilgiengelige for alle.
Vis hele sitatet...
Så det er bare det at du ikke får tak i en pistol som hindrer deg i å begynne å drepe mobbere?
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg, men når det kommer til selvforsvarsspray har jeg hørt at det faktisk kan øke risikoen for offeret. Jeg regner med at du snakker om pepperspray eller lignende? Fikk ihvertfall høre av en politimann som holdt selvforsvarskurs at det ikke er å anbefale fordi offeret lett kan få det i øynene selv, pluss at det er vanskelig å sikte. Det gir med andre ord en falsk trygghet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvorvidt denne politimannen har greie på dette, antagelig har han det siden han holdt kurs om dette. Men lurer litt på hvorfor politiet selv bruker pepperspray hvis det er så risikofylt? Skikkelig pepperspray trenger du ikke sikte spesielt med bare du retter den mot personen som er målet, dessuten kan du ihvertfall stå 2meter fra vedkommende. Selvføgelig spayer man ikke i motvind da det er dømt til å gå ut over deg selv.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Heldigvis er det ikke så mange heller. Jeg håper virkelig du ikke mener det du skriver.

Så det er bare det at du ikke får tak i en pistol som hindrer deg i å begynne å drepe mobbere?
Vis hele sitatet...
Vet ikke nå, men i alle fall da jeg var mellom 13-19, og dette mener jeg lett. Det er sikkert langt flere en du tror med likens holdning. Det blir bare ikke snakket ettersom slike meninger ikke høres særlig hyggelige ut av logiske grunder
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg

Ikke det at jeg støtter drap eller noe, har mye imot dødsdom tilogmed. Frustrasjonen fra slike som Eric Harris og Dylan Klebold, etter å ha blitt behandlet på måten de ble behandlet på, er egentlig ikke så sjokkerende; og jeg kunne selv lett kommet i disse tankene om våpen hadde vært lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Muligens. Men ja, dette mener jeg er helt greit. Kunne gjærne fremdeles se flrere av folkene drept. Jeg tviler på at jeg er den eneste lik meg i Norge, bare tenk deg sitvasjonen om pistoler hadde vært tilgiengelige for alle.
Vis hele sitatet...
Så du er imot dødstraff så lenge de som blir dømt til døden er mobbere, da er det liksom greit ? Har jeg forstått deg rett ?
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Muligens. Men ja, dette mener jeg er helt greit. Kunne gjærne fremdeles se flrere av folkene drept. Jeg tviler på at jeg er den eneste lik meg i Norge, bare tenk deg sitvasjonen om pistoler hadde vært tilgiengelige for alle.
Vis hele sitatet...
Mitt råd til deg er å ta kontakt med noen du kan snakke med om dette, enten profesjonelle eller noen i nær familie eller vennekrets. Det er tydelig at dette er noe du har slitt med. Hvis noen mobber eller trakasserer deg er det de som har et problem ikke deg, de har da mangel på medmenneskelighet og intelligens. Det at du skal ha ønske om å drepe disse er jo helt vilt. Vær et bedre menneske enn disse mobberne.
Sitat av Renik Vis innlegg
Så du er imot dødstraff så lenge de som blir dømt til døden er mobbere, da er det liksom greit ? Har jeg forstått deg rett ?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise helt klart at de som blir dømt har gjort noe galt, og er til syvende sist også imot mord generelt sett, men kan forstå, sympatisere, og til og med lett plasere meg i samme sitvasjon. Det er ikke riktig, og jeg hadde selvsakt fortjent og tatt imot straff etter dette. Synes bare det er feil at slike kuker får leve ut samfunnet, mens folk som blir dyttet av stigen tidlig ikke får noenting og må slite med denne driten resten av livet.

Sitat av Jigsaw
Mitt råd til deg er å ta kontakt med noen du kan snakke med om dette, enten profesjonelle eller noen i nær familie eller vennekrets. Det er tydelig at dette er noe du har slitt med. Hvis noen mobber eller trakasserer deg er det de som har et problem ikke deg, de har da mangel på medmenneskelighet og intelligens. Det at du skal ha ønske om å drepe disse er jo helt vilt. Vær et bedre menneske enn disse mobberne.
Vis hele sitatet...
Tror ikke på venskap eller noe slik piss, i alle fall ikke i Norge. Og familie har blitt informert i senere tid om hendelsene. Tror ikke dette blir noe problem for andre ettersom jeg nå ikke har våpen og slikt tilgjengelig og akkurat nå ikke hadde gjort noenting ettersom jeg er eldre og forbi stadiet, går det ann å håpe.
Sist endret av Professor Chaos; 9. november 2010 kl. 11:28.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Du kan ikke bevise helt klart at de som blir dømt har gjort noe galt, og er til syvende sist også imot mord generelt sett, men kan forstå, sympatisere, og til og med lett plasere meg i samme sitvasjon. Det er ikke riktig, og jeg hadde selvsakt fortjent og tatt imot straff etter dette. Synes bare det er feil at slike kuker får leve ut samfunnet, mens folk som blir dyttet av stigen tidlig ikke får noenting og må slite med denne driten resten av livet.

Tror ikke på venskap eller noe slik piss, i alle fall ikke i Norge. Og familie har blitt informert i senere tid om hendelsene. Tror ikke dette blir noe problem for andre ettersom jeg nå ikke har våpen og slikt tilgjengelig og akkurat nå ikke hadde gjort noenting ettersom jeg er eldre og forbi stadiet, går det ann å håpe.
Vis hele sitatet...
Mange har tanker om å drepe noen, utføre massakrer og være generelt psykopat, du er ikke unik på det området. Det de fleste forstår derimot, er at dette bare er fantasier, og innser at hvis de virkelig hadde hatt muligheten til å drepe sine fiender, ville det ikke vært så lett alikevel.

Du er ikke Judge Dredd, bare en vanlig person med alminnelige problemer. Har selv ofte hatt tanker om å ta livet av både familiemedlemmer og folk jeg jobber med, spekulert rundt følelsen av å gå rundt på et kjøpesenter med en håndgranat, men det er ikke sånt man prater om da det bare er fantasi og vil enten virke latterlig barnslig eller jævlig skummelt for de du prater med.
Det er ærlig talt ikke så mye å prate om. Lett å relatere til, lite å få ut av det.


Anngående våpen syntes jeg vi har mer en nok våpen i Norge. Som noen påpekte tidligere; hvis alle hjem har et våpen for selvforsvar, vil innbruddstyvene oppgradere deretter, det blir flere våpen i omløp og flere skudd avfyrt.
Sist endret av Bothrops; 9. november 2010 kl. 12:00.
Hva med Canada da? Der er det jo også sinnsykt mange som har våpen, men det er langt ifra like mange drap! Tror det var under 100 drap i året.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Mange har tanker om å drepe noen, utføre massakrer og være generelt psykopat, du er ikke unik på det området. Det de fleste forstår derimot, er at dette bare er fantasier, og innser at hvis de virkelig hadde hatt muligheten til å drepe sine fiender, ville det ikke vært så lett alikevel.

Du er ikke Judge Dredd, bare en vanlig person med alminnelige problemer. Har selv ofte hatt tanker om å ta livet av både familiemedlemmer og folk jeg jobber med, spekulert rundt følelsen av å gå rundt på et kjøpesenter med en håndgranat, men det er ikke sånt man prater om da det bare er fantasi og vil enten virke latterlig barnslig eller jævlig skummelt for de du prater med.
Det er ærlig talt ikke så mye å prate om. Lett å relatere til, lite å få ut av det.
Vis hele sitatet...
Sier bare min mening. Er nå gammel nok til å se at dette er feil, men i sin tid var jeg ødelagt og hadde ikke had noen problemer med dette, og som du selv sier så er jeg ikke unik. Det er en grund til at USA opplever mye mere skyting og vold, blandt annet skoleskyting.

Spørsmålet om jeg, som andre, virkelig kunne ha gjort noe slikt eller om det bare er fantasi i min sitvasjon er enkel; Joda, har ikke vært langt unna å dræpe noen før, noe gikk heldigvis galt med planen min.

Jeg sier ikke at jeg er Judge Dredd eller noe spesielt, og det er nettop det som er argumentet her. Det er viktig, og bra, at pistoler ikke er så lett å få tak i som de er i USA. Pistoler gjør deg mye mektigere en andre våpen.
Det er en bare en myte at usa er så ille når det gjelder våpen i forhold til oss, er faktisk verre her i norge uten at alle løper rundt og skyter hverandre. Quoter M67 på thehighroad om "gun friendly nations :

Well, Antarctica has been mentioned... The Norwegian territory of Svalbard (half way between the mainland and the North Pole) is the only place I know of where you actually run the risk of being arrested if you don't carry a gun. Anyone going outside the settlements is required to bring a gun, or an armed guide. Some years ago (unarmed) German tourists earned the nickname "bear snack".

On a more serious note, the question is about "gun-friendly" countries. As a country I think Norway is quite a bit more gun-friendly than the US. Do I have your attention now? I don't mean the laws, they are stricter than in many of your states, although better than in some. We have a different approach than you in many ways, there is actually a degree of common sense involved in our laws - no, I'm still not crazy about our gun laws, but it could be worse.

But I think "gun-friendly" has to do with more than just the laws, it is also a question of attitude. I think shooting as a sport is more accepted among non-shooters here. We have some idiots here too, of course, but guns and shooting isn't really a political issue here as it is in the US. The Norwegian rifle organization, something along the lines of your CMP, has a membership that includes more than four per cent of the population. The organization is sponsored by the .gov, it currently receives one tenth of a per cent of the defence budget, I think. In the last budget discussions the continued support was secured by the Labour Party... To put it in perspective, try to imagine an NRA with 12 million members receiving $380 million a year from the gummint.

Where I live, in "soccer-mom country" outside Oslo, the local newspaper routinely runs full page stories in the sports section with headlines like "12 year old fired perfect score in rifle match". And speaking of newspapers, as I have mentioned in one or two posts, I work for a major media corporation, more specifically the country's largest newspaper, and we have a state-of-the-art shooting range in the basement.

And we hunt. Nearly 400,000 Norwegians (and 10,000 foreigners) are registered hunters, in a country with less than 4.5 million people. Some counties practically "close down" during moose season, there is no reason to keep offices and stores open because both the customers and those who work there are out hunting anyway.

Skunk, you're welcome. We're pretty tolerant over here, Americans, Chinese-Americans, Californican-Americans, doesn't matter. Even Carbon Fiber-Americans...

PS: No carry except in very, very rare cases. OTOH that includes the police. We have a gun ownership rate comparable to that of the US, and we have an unarmed police. Not like in Britain where they have unarmed flatfoots and armed "special" units. Here all officers, including "SWAT", are unarmed unless a specific job requires them to bring guns, in which case all officers are trained in the use of firearms. They currently use MP5s with S&W revolvers as backup.
Tror du skal være litt kritisk til hva du leser av og til, og ikke nødvendigvis oversette direkte
De av dere som sier dere ikke ville skutt noen pga materielle verdier. Hvorfor vil dere beskytte eiendommen deres i det hele tatt da? Hvis det kommer vinningskriminelle innbrydstyver på natten og bryter seg inn, og de ikke ser deg, så tar de jo selvfølgelig bare med seg det de vil ha og lar deg være i fred. Men over til poenget mitt i alle fall, de som stjeler av andres hardt opparbeidet ting er avskum, og skal bli behandlet som avskum. Eksempel, min røykpakke er verdt mer for meg enn den personen som evt, skulle prøve å rane den fra meg, og jeg ville beskyttet den til siste slutt. Ikke nødvendigvis med at jeg dreper raneren, men det kan ende med at jeg havner på sykehus / værre. Men det er en prinsipp sak; ikke la avskum stjele dine eiendeler, uansett hvor lite eller stort.
Sist endret av Doc. Lester; 9. november 2010 kl. 13:16.
Litt OT:
Har noen av dere vært på byen i oslo sentrum edru noen gang? Da ser dere hvor lovløse tilstander det kan bli. Har selv sett kniver, diverse slagvåpen og en gang en pistol. Antar at denne var en softgun, men umulig å vite. Drikking/urinering på offentlig plass er det ingen som bryr seg om. Dealing av diverse stoffer av pågående langere midt på karl-johan og nigeria-horene vil faen ikke la deg være i fred.

Vet ikke om noen her har hatt den casen at noen skal ta deg med et stikkvåpen, og du har ingen ting.. Men kan love at det er kjipere enn man skulle tro. Hvis jeg som ordensvakt går med battong på meg for å beskytte meg selv og andre i en slik situasjon får jeg en kjempesmell fra politiet. Men de gjengene som går med kniv daglig får den bare inndratt.

Virker som at de som bryter loven gang på gang ikke får straff etter hvert. Se bare på de drittungene som herjet sørlandet og som er i retten i disse dager!
Sitat av Poopur Vis innlegg
De av dere som sier dere ikke ville skutt noen pga materielle verdier. Hvorfor vil dere beskytte eiendommen deres i det hele tatt da?
Vis hele sitatet...
Hæ? Er ikke det åpenbart? Man vil jo beskytte eiendommen sin fordi man ikke har lyst å miste materielle verdier (blant annet). Å beskytte eiendommen sin er ikke det samme som å skyte noen. Man kan gå i håndgemeng, man kan verbalt være agressiv, man kan ringe politiet osv...

Du avskriver alle ranere som rent avskum. Jeg har sett at mange ranere har kommet på den dårlig vei og sliter. Ingen tar et bevist "jeg vil bli" valg om å bli f.eks. heroinmisbruker og føle at en må stjele for å få penger til rusen sin. For de fleste kriminelle så skjer det noe galt en plass. Det er ikke en unnskyldning for å stjele (for det kan sjelden unnskyldes), men det er en forklaring. Å ignorere alle forklaringer på hvorfor personer blir kriminelle og bare avskrive dem som "avskum" utenfor omtanke er umenneskelig.
Sist endret av Kinseek; 9. november 2010 kl. 13:21.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hæ? Er ikke det åpenbart? Man vil jo beskytte eiendommen sin fordi man ikke har lyst å miste materielle verdier (blant annet). Å beskytte eiendommen sin er ikke det samme som å skyte noen. Man kan gå i håndgemeng, man kan verbalt være agressiv, man kan ringe politiet osv...

Du avskriver alle ranere som rent avskum. Jeg har sett at mange ranere har kommet på den dårlig vei og sliter. Ingen tar et bevist "jeg vil bli" valg om å bli f.eks. heroinmisbruker og føle at en må stjele for å få penger til rusen sin. For de fleste kriminelle så skjer det noe galt en plass. Det er ikke en unnskyldning for å stjele (for det kan sjelden unnskyldes), men det er en forklaring. Å ignorere alle forklaringer på hvorfor personer blir kriminelle og bare avskrive dem som "avskum" utenfor omtanke er umenneskelig.
Vis hele sitatet...
Som du selv sier, det er noe som skjer på et punkt i livet til en person som ender på total feil side av loven. Og slik er det i hele verden, noen må stjele for å spise, noen stjeler for å få dop, og noen stjeler fordi de tjener mer på det enn å jobbe på rimi. Poenget mitt er, at dersom en person, uansett hvor desperat, er villig til å gå så langt som å stjele fra privatpersoner, er de klassifisert som avskum i mine øyne. Det finnes andre løsninger, kriminalitet er den kjappeste.
Sist endret av Doc. Lester; 9. november 2010 kl. 13:28.
Dette:
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Er nå gammel nok til å se at dette er feil, men i sin tid var jeg ødelagt og hadde ikke had noen problemer med dette
Vis hele sitatet...
og dette:
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Joda, har ikke vært langt unna å dræpe noen før, noe gikk heldigvis galt med planen min.
Vis hele sitatet...
står jo i ganske sterk kontrast til dine tidligere uttalelser. Det gleder meg å se

Jeg er heller ingen passifist, og har mange ganger fantasert om å ta livet av noen. Sist var i sommer, da jeg så noen lokale gangstere banke opp noen uskyldige turistkids i spania. Det som skiller oss, er at jeg aldri ville drept dem, selv om jeg hadde en pistol. Joda, jeg skal innrømme at det hadde vært fristende å straffe dem, men konsevensene, både de strafferetslige og de personlige, samvittighetsmessige, ville vært fatale. Derfor ville jeg ikke ha gjort det.