Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 9320
Hei Hei!

Dette virker kanskje naivt. Men kan det fungere?

Dagbladet hadde i går (06.09.2010) en artikkel om verdens første cannabis reklame.
http://www.dagbladet.no/2010/09/06/n...ring/13274151/

Her er ideen jeg trenger hjelp med. (cannabis, legalisering)
Dette er riktig tidspunkt for akkurat dette.

Regner ikke med at dette kommer til å få legalisert cannabis, men dette foresaker at folk for ett bedre inntrykk av det.

Min plan er følgende:
La oss prøve å gjør ett PR stunt. Vi finner så mye fakta om cannabis som mulig. Snakker med politiet, snakker med leger, snakker med staten!
Få konkrete fakta på bordet.

Jeg vet at det er mange der ute som har har denne tanken.
Det er på tide å gjøre noe med det. Vi trenger mennesker som ikke er redd for å stå for det de mener. Vi trenger personer som har kunnskap om cannabis på ett fag-nivå. Folk som er flinke til å grave.

Jeg VET at det er personer på dette forumet som flinke på akkurat dette.
Og nei, man trenger ikke å være journalist for og gjennomføre dette.
Vi trenger tall, rapporter, uttalelser. Og nei, dette skjer neppe over natten.


Er dere klare for gjøre ett inntrykk?
Konkrete fakta ligger allerede på bordet, men politikere og den gjenomsnittlige Ola Nordmann er altfor trangsynte til å se igjenom en innbrent skremselspropaganda. Debatten blir feid under teppet så fort den kommer opp, men for all del, den som intet våger intet vinner.
Sist endret av Jaso; 7. september 2010 kl. 13:54.
Konkrete fakta ligger på bordet, men hvordan vinkle den riktig?
Hjelp meg, hjelpe deg.
Jeg trenger en kjernegruppe på ca. 10 personer som har overskudd og er genuint interessert for å lage litt rabalder rundt dette teamet!
Sammen kan vi klare å gjør ett inntrykk!

er klar over at det finnes grupper for legalisering av cannabis allerede. Men dette er noe annet.
Sist endret av RandomNatural; 7. september 2010 kl. 13:59. Grunn: dysleksi!
Litt offtopic, men tror du faen ikke Mr. Nyhetsspeilet henger på DB's kommentarsystem?

Arman Bahrami:
Legemiddelverket er kreftkursabotører

Nå som statens strålevern har gitt oss kreft, og alternative nyhetsblekker har videreformidlet tilbakeholdte nyheter om at kreft er kurert, er det på høy tid å sette kreftkurer på dagsorden før en du kjenner dør av mangelful behandling. Kjemo-terapi kurer svært få mennesker, de som er kurert er veldig heldige og har antaglivis et sunt og opptimistisk kosthold og levestil, men ikke alle er like heldige når dårlige nyheter banker på døren og legen sier det er forsent gå hjem og forbered deg på døden.

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/02/kreft-er-kurert/
Vis hele sitatet...
Lykke til med prosjektet, forresten!
Sist endret av etsi; 7. september 2010 kl. 14:03.
Hei Etsi. Trodde du var Arman for en eller annen grunn. Beklager.
Sist endret av RandomNatural; 7. september 2010 kl. 14:09.
1. Det er vel svært få som skjønner hva Armin mener.
2. Tror ikke etsi er Armin

Flott at du viser initiativ
Sitat av caperno Vis innlegg
1. Det er vel svært få som skjønner hva Armin mener.
2. Tror ikke etsi er Armin

Flott at du viser initiativ
Vis hele sitatet...
Sånn, fikset det nå :P
hei, om du leter etter seriøs medisinsk forskning på dette så er det vel ikke vanskeligere enn å gjøre ett søk i pubmed på cannabis + danger eller marijuana + legalization, osv å se hva som kommer opp?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Dette er forskning som i alle fall er godkjente av en etisk komite og har litt tyngde i forskningskretser, kontra en artikkel i db, vg osv.

Lykke til med jakten. tror det er ganske lett å finne forskning om du gjør dette. Men om noen holder med deg på legalisering vet jeg ikke. Jeg hadde i alle fall problemer med å finne noen gode rapporter på dette.

Du får gjerne legge ut noen linker her om du finner noen spennende ting som taler for få skader, evt legalisering. Om du ikke får full tilgang til alle .pdf`ene annbefaler jeg deg å gå på ett bibliotek eller på ett universitet da de fleste universiter har betalt for pubmed og ip`er godkjent for full text, ellers var det 12652 free når man søkte "cannabis" så jeg, og 1525 om man har full tillgang. Så her bør det være muligheter å finne noe seriøst om du søker.


Lykke til!
Sist endret av seven_up; 7. september 2010 kl. 14:21.
Ja for dette har ikke tusener av folk prøvd før deg/dere/oss?
Sist endret av imba; 7. september 2010 kl. 15:00.
hvis alle hadde krevd fengsel istedenfor å betale bøter. Så vil jo staten føle seg veldig pressa.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
http://www.dagbladet.no/2010/09/07/n...tikk/13293708/

Genialt påfunn Du får hive deg på bølgen.
Hva med å få trykkt opp tusenvis av postere med harde fakta om planten, negative og positive, å få samlet nok folk til en "folkeaksjon" der man henger opp x antall postere i hver hjemkommune? Det hadde iallefall kommet på db's nettside og ville skapt mer debatt rundt temaet, noe som man ønsker om man skal få det igjennom
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
Hei Hei!

Dette virker kanskje naivt. Men kan det fungere?

Dagbladet hadde i går (06.09.2010) en artikkel om verdens første cannabis reklame.
http://www.dagbladet.no/2010/09/06/n...ring/13274151/

Her er ideen jeg trenger hjelp med. (cannabis, legalisering)
Dette er riktig tidspunkt for akkurat dette.

Regner ikke med at dette kommer til å få legalisert cannabis, men dette foresaker at folk for ett bedre inntrykk av det.

Min plan er følgende:
La oss prøve å gjør ett PR stunt. Vi finner så mye fakta om cannabis som mulig. Snakker med politiet, snakker med leger, snakker med staten!
Få konkrete fakta på bordet.

Jeg vet at det er mange der ute som har har denne tanken.
Det er på tide å gjøre noe med det. Vi trenger mennesker som ikke er redd for å stå for det de mener. Vi trenger personer som har kunnskap om cannabis på ett fag-nivå. Folk som er flinke til å grave.

Jeg VET at det er personer på dette forumet som flinke på akkurat dette.
Og nei, man trenger ikke å være journalist for og gjennomføre dette.
Vi trenger tall, rapporter, uttalelser. Og nei, dette skjer neppe over natten.


Er dere klare for gjøre ett inntrykk?
Vis hele sitatet...
du utaler deg som om det ikke eksiterer negative virkninger av cannabis og har tenkt å lage en gladkampje hvor stoffets skyggesider ikke kommer fram,så jeg vil stå opp som en tidligere cannabisbruker og si at det du prøver på er sløseri med din egen og andres tid,da folk flest er klar over hva cannabis er for noe og at de ikke er like tungt som andre stoffer.
hippietiden er forbi,gå og gjør leksene dine i steden
Sist endret av Cosmos; 7. september 2010 kl. 15:58.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
du utaler deg som om det ikke eksiterer negative virkninger av cannabis og har tenkt å lage en gladkampje hvor stoffets skyggesider ikke kommer fram,så jeg vil stå opp som en tidligere cannabisbruker og si at det du prøver på er sløseri med din egen og andres tid,da folk flest er klar over hva cannabis er for noe og at de ikke er like tungt som andre stoffer.
hippietiden er forbi,gå og gjør leksene dine i steden
Vis hele sitatet...
Jøss. Finnes en idiot i enhver sammenheng.
Hippietiden? Snakk om å være trangsynt.
Vi lever i 2010, det er tid for en forandring.

Selvfølgelig er det negative følger av inntak av cannabis, men det er det med alt annet du putter i kroppen. Hvem sin rett er det å bannlyse en plante som vokser i naturen? Men det er 100% lovlig å veie 200kg, og forsatt spise på mcdonalds hver dag i uken. Noe som er langt mer farlig enn cannabis.

Er nok ikke alle som vet hva cannabis er, folk vet vell heller hva HASJ er.
Mindre tall av personer på gata vet ikke fakta rundt cannabis, utenom at det er ett rusmiddel. Folk vet at koffein i kaffe, men det er få som vet at koffein er ett rusmiddel. Get my logic?

Men back 2 topic.
Det handler om å informere, la folk vite sannheten. Så kan de individuelle vertfall ta ett valg basert på ærlige fakta, og hva individet mener er moralsk riktig. Men du er vell ikke opptatt av det?
Jeg gir blanke f'en om du er cannabis røyker, tidligere røyker, eller om du ikke røyker i det hele tatt!
Dette handler ikke om hvem som har røykt lengst, eller hvor flink du er som har sluttet(golf clap)
Dette handler som sagt om fakta, hva som er rett å hvem som er galt!
Bra at du prøver! men jeg ser ikke helt hva som kan gjøres desverre, tell me what to do and ill do it! :P

for de som er trangsynte, se denne: http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/...the_flower.php

Sitat av mongobong Vis innlegg
Hva med å få trykkt opp tusenvis av postere med harde fakta om planten, negative og positive, å få samlet nok folk til en "folkeaksjon" der man henger opp x antall postere i hver hjemkommune? Det hadde iallefall kommet på db's nettside og ville skapt mer debatt rundt temaet, noe som man ønsker om man skal få det igjennom
Vis hele sitatet...
Synes også det høres bra ut, jeg blir gjerne med på sånt. Hvis noen hadde giddet å lage det så vet jeg om mange som hadde printet mange sånne postere og hengt dem rundt.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
du utaler deg som om det ikke eksiterer negative virkninger av cannabis og har tenkt å lage en gladkampje hvor stoffets skyggesider ikke kommer fram,så jeg vil stå opp som en tidligere cannabisbruker og si at det du prøver på er sløseri med din egen og andres tid,da folk flest er klar over hva cannabis er for noe og at de ikke er like tungt som andre stoffer.
hippietiden er forbi,gå og gjør leksene dine i steden
Vis hele sitatet...
Jeg bare spør, hva er ikke negativt i for store mengder? Hamburger? Cola? Alkohol? Godteri?

Problemet er ikke planten, det er enkeltmennesker med liten viljestyrke og andre syn på livet, men de kommer ALLTID til å finnes, uansett hva det skal være. Forbud har vel aldri gjort noe med viljestyrken til noen?

Fokuserer heller på rett informasjon og tilbud til mennesker som havner på skråplanet som er mye bedre enn hva som tilbys idag. For de menneskene vil alltid være der!
Sitat av Cosmos Vis innlegg
du utaler deg som om det ikke eksiterer negative virkninger av cannabis og har tenkt å lage en gladkampje hvor stoffets skyggesider ikke kommer fram,så jeg vil stå opp som en tidligere cannabisbruker og si at det du prøver på er sløseri med din egen og andres tid,da folk flest er klar over hva cannabis er for noe og at de ikke er like tungt som andre stoffer.
hippietiden er forbi,gå og gjør leksene dine i steden
Vis hele sitatet...
Er du straight edge, nå som du har lagt rus-karrieren din på hylla?
Trur det er du som må gå å gjøre leksene dine, istedenfor å rakke ned på en god sak, og det uten et snev av sakelige argumenter.
Det faktum at du ikke har god nok selvkontroll til å begrense bruket ditt får bli en annen diskusjon. Misbruk av substanser finnes det overalt. Se f.eks på mat, til og med mat blir missbrukt! Og skadeomfanget av missbruk av mat er nok langt større en ved cannabis.
Selfølgelig har også cannabis sine skyggesider, som nesten alt, og hvertfall rusmidler. Dette må selvfølgelig komme godt frem i en sakelig diskusjon! Men også her stiller cannabis relativt sterkt, med få og stort sett harmløse bivirkninger. Trådstarter ber jo nettopp derfor noen andre, sterkere kvalifisert, medlemmer her på siden ta seg av diskusjonen rundt dette, for å unngå feller som glorifisering.

Om man har det jævlig så får man anti-depresiva. Her finnes det jo også en andel mennesker som havner på et kjør, eller får mindre skadefulle bivirkninger. Men hva med alle de menneskene som faktisk klarer seg gjennom hverdagen grunnet disse legemidlene? -Hvorfor kan ikke en NATURLIG substand ha samme formål? Selv syntes jeg dette høres mye bedre ut. Man kan også se vekk fra den fysiske avhengiheten veldig mange av "lege-pillene" gir. Pluss, pluss? -Ja.

Ja, så klart har folk prøvd tidligere, og dette med god grunn. Men hvorfor ta seg til takke med et negativt utfall, som man i hovedsak har gått til kamp MOT? Liker du å gi opp?


Folk flest vet nok ikke hvor "sterkt" cannabis stiller som et rusmiddel i forhold til de aller fleste, da ville det jo vært legalt. Og bruken stopper jo ikke ved rus (syntes dog det er der den hører hjemme), den har jo også andre gode kvaliteter hos mennesker med fysiske og psykiske problemer.

En avkriminalisering/legalisering ville også ført til en MYE bedre hverdag for de massene som røyker, da de slipper å oppsøke kriminelle miljøer, som igjen kan få deg på utur med langt farligere stoffer.

Du sier hippietiden er over, der har du helt rett. Men det er å kjøre diskusjonen på ville baner, da dette ikke dreier seg om en SVÆR bølge av kjærlighet som skal spre seg over verden (hadde likt det godt dog) Selv syntes jeg en kriminalisering av cannabis er voldtekt av personlig frihet.
En voldtekt som også fører til mange stressende og ubehagelige øyeblikk hos en bruker/kjøper av cannabis, en person som jeg langt ifra ser på som kriminell.
Om man har lyst til å ta seg en liten jonas, så bør jo dette så absolutt være lov? Ikke bare for syke, men også for "vanlige" mennesker som trenger å slappe av litt etter en lang og stressende dag.
Ser rett og slett ingen grunn til å holde en så harmløs plante illegal. Kan du forklare meg dette?

Så, gå å drikk alkoholen din (ja, det er et ganske vesentlig argument). Det er ikke alle som har lyst til å helle nedpå med gift for å få seg en rus, som også er alt for tung til å nytes ofte (f.eks hver helg).

-Nei, rus er ikke for alle. Men man bør jo få lov om man har lyst, da det ikke virker positivt/negativt på noen andre en individed som inntat substansene etter eget valg. (Se bortifra møkkete stoffer som drar deg til helvette, iført naboens klær.
Sitat av imba Vis innlegg
Ja for dette har ikke tusener av folk prøvd før deg/dere/oss?
Vis hele sitatet...
Og dette skal han/vi gi opp, bare fordi det er gjort tidligere? Du tror ikke det er tusener som har gjort det tidligere? Jeg kan fortelle deg en ting, at å gjøre ingenting ikke hjelper, men det å gjøre noe riktig, da kan du ihvertfall si at du prøvde.
Tror for det først at de fleste er klar over at koffein har en virking på kroppen..jeg tror da ærlig de fleste vet dette? barnelærdom?

Hvilke positive effekter kan man egentlig finne om et rusmiddel tror jeg heller du bør tenke på. Jeg ser ingen, bortsett fra om mulig det kan brukes til smertelindring for noen kroniske sykdommer kanskje? men det er vel neppe disse menneskene man brenner så veldig for?

Jeg tror du med dine argumenter om 200 kg og mcdonalds osv heller vil komme nærmere ett forbud for fete å spise på mcdonalds enn en legalisering av cannabis, da de fleste i norge er dritt lei å betale skatt i sykepenger til sykelig overvektige mennesker allerede, og neppe vil se behovet for å i tillegg betale skatt til en ny gruppe mennesker som sliter med helsen pga rusmidler?

Jeg ga jo en av de største medisinske databasene i stad(pubmed), det er jo bare å søke å finne? det er jo 1000 vis av forskning på dette feltet? hvorfor ikke heller bruke noe derfra for å debatere? det ville blitt mye mer saklig, og i riktig rettning for å overtale leger, politiet, forskere, politikere osv.
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
Jøss. Finnes en idiot i enhver sammenheng.
Hippietiden? Snakk om å være trangsynt.
Vi lever i 2010, det er tid for en forandring.

Selvfølgelig er det negative følger av inntak av cannabis, men det er det med alt annet du putter i kroppen. Hvem sin rett er det å bannlyse en plante som vokser i naturen? Men det er 100% lovlig å veie 200kg, og forsatt spise på mcdonalds hver dag i uken. Noe som er langt mer farlig enn cannabis.

Er nok ikke alle som vet hva cannabis er, folk vet vell heller hva HASJ er.
Mindre tall av personer på gata vet ikke fakta rundt cannabis, utenom at det er ett rusmiddel. Folk vet at koffein i kaffe, men det er få som vet at koffein er ett rusmiddel. Get my logic?
Vis hele sitatet...

"men det er det med alt annet du putter i kroppen. Hvem sin rett er det å bannlyse en plante som vokser i naturen?"

Og du forteller han du quoted at han er trangsynt? haha!
Skal ikke kverulere med deg ang. det at cannabis burde bli lovlig, der støtter jeg deg fult ut, men det går ei grense for hvor farlig cannabis er.
Det som kan(note my words) være farlig med cannabis er at brukeren kan _umulig_ vite om han har en psyke og hode som er i stand til å nyte cannabis i ny og ned. Er ikke din hjerne ferdigutvokst(opp til 21-22år) så er sjangsene STORE for å bli "truffet" av de psykiske bieffektene av cannabis.(ved generellt bruk)

Akkurat den biten der er et faktum og derav udiskutabelt.

Når det kommer inn på hvordan cannabis fungere på det mentale er veldige dype saker, og for min del veldig vanskelig å forklare i form av tekst/tale, så jeg lar være å bombardere tråden med slikt.



"Hvem sin rett er det å bannlyse en plante som vokser i naturen?"
Går for det samma om den vokser i naturen eller om den kom fra mars, den er potensielt farlig. Å si noe annet forklarer bare hvor mye kunnskap en har om stoffet.



"Men det er 100% lovlig å veie 200kg, og forsatt spise på mcdonalds hver dag i uken. Noe som er langt mer farlig enn cannabis."

Og i det hele tatt bruke noe slikt som argument beviser bare hvor glorifisert den infoen du har hørt om temaet cannabis er.



I bunnen av dette så vil jeg tilføye at jeg har STORE kunnskaper om cannabis(Kall det skryt om du vil det). Har slukt i meg masse info i flere år og vært en liten aktivist av meg igrunn.
Sist endret av imba; 7. september 2010 kl. 19:27.
ble litt mer å svare på enn hva jeg har tid til for øyeblikket.
ble vel litt trollsk av denne tråden. men nok om det.

en annen koselig plante er jo opiumsvalmuen,vi kan jo legalisere den også,for å svare enkelte personer i denne tråden.

og hvorfor skal cannabis til stadighet bli sammenlignet med andre farlige ``ting`` som mat og drikke,dette er da en livsnødvendighet mens cannabis er et rus/nytelsesmiddel.
det klassiske alkohol temaet kommer vel også senere i denne tråden,det også irrelevant i sammenheng med legalisering av cannabis,da det er en helt annen diskusjon hvorvidt alkohol skal være lovlig og ulovlig eller evt dens skadevirkninger.

http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41 (det som står i første avsnitt av den artikkelen er min erfaring med cannabis) og det er det som lett blir en tendens hos ``cannabisrøkeren`` utifra det jeg har sett på andre også.

Jeg synes dog at det er helt ok å ta seg en rev til en god anledning eller en gang i blandt,men dessverre så er det til sjeldenhetene utifra det jeg har sett at folk greier å holde det såpass kontrollert.

Jeg mener også at de som tar seg en spliff av og til ikke har noe behov for å ytre sin mening om legalisering så sterkt at de engasjerer seg i det, da det er såpass sjeldent at det ikke har noen påvirkning av hverdagen deres.
Sist endret av Cosmos; 7. september 2010 kl. 20:20.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Jeg mener også at de som tar seg en spliff av og til ikke har noe behov for å ytre sin mening om legalisering så sterkt at de engasjerer seg i det, da det er såpass sjeldent at det ikke har noen påvirkning av hverdagen deres.
Vis hele sitatet...
Bare for å si noe om dette, så trenger du ikke være hyppig bruker av cannabis for å engasjere deg i legalisering.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=165229 salvia debatten som foregår her nå er også et eksempel på dette, forbud av ting staten ikke mener vi kan ta et valg om selv. For meg handler det om fri vilje og en kriminalisering av brukeren.

Edit: beklager at det gikk litt OT synes vi skal få tråden på rett kjøl igjen
Sist endret av Kjell_T_Ring; 7. september 2010 kl. 20:42.
Nå har ikke jeg lest igjennom alt som har blitt sagt her, but here I go..

Jeg vil bare få frem at jeg synes at cannabis burde bli legalisert. Selv sliter jeg med angst og depresjon og ingenting er bedre enn når jeg fyrer opp en joint. Verden blir tusen ganger bedre og jeg glemmer de psykiske smertene mine. Forstår virkelig ikke hvorfor folk ikke kan se at cannabis kan hjelpe folk. Jeg vet hvertfall godt at det hjelper meg og det hjelper også folk med fysiske smerter. Så patetisk at alkhol er lovlig når det gjør så mye større skade enn hva denne flotte planten gjør. Folk tar avstand fra alkohol om de ikke liker å drikke (som meg), så hvorfor kan ikke folk bare ta avstand fra cannabis om de vil? Virker som om alle tror at de MÅ røyke hvis de blir lovlig. Er jo ikke et jæva påbud. Kjenner at jeg hisser meg litt opp når jeg prater om det, men men..

Tenk om det hadde blitt legalisert. Se for deg en bar der alle sitter og koser seg med en røyk.. alt hadde vært sinnsykt fredelig og folk hadde vært i supert humør. Se for deg en bar den dag i dag.. halvnakne damer som ligger på doen å spyr, mannfolk som sloss fordi de er så jævla "drita". Alkohol er det som burde vært ulovlig spør du meg.
Sitat av flower Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest igjennom alt som har blitt sagt her, but here I go..

Jeg vil bare få frem at jeg synes at cannabis burde bli legalisert. Selv sliter jeg med angst og depresjon og ingenting er bedre enn når jeg fyrer opp en joint. Verden blir tusen ganger bedre og jeg glemmer de psykiske smertene mine. Forstår virkelig ikke hvorfor folk ikke kan se at cannabis kan hjelpe folk. Jeg vet hvertfall godt at det hjelper meg og det hjelper også folk med fysiske smerter. Så patetisk at alkhol er lovlig når det gjør så mye større skade enn hva denne flotte planten gjør. Folk tar avstand fra alkohol om de ikke liker å drikke (som meg), så hvorfor kan ikke folk bare ta avstand fra cannabis om de vil? Virker som om alle tror at de MÅ røyke hvis de blir lovlig. Er jo ikke et jæva påbud. Kjenner at jeg hisser meg litt opp når jeg prater om det, men men..

Tenk om det hadde blitt legalisert. Se for deg en bar der alle sitter og koser seg med en røyk.. alt hadde vært sinnsykt fredelig og folk hadde vært i supert humør. Se for deg en bar den dag i dag.. halvnakne damer som ligger på doen å spyr, mannfolk som sloss fordi de er så jævla "drita". Alkohol er det som burde vært ulovlig spør du meg.
Vis hele sitatet...
hva har alkohol med legalisering av cannabis å gjøre?
å trekke den paralellen er et svakt argument for legalisering av cannabis,men jeg ser jo at enkelte liker å trekke det inn.

og om du har psykiske lidelser så ville jeg holdt meg langt unna jointen og gått til legen istedenfor,er det noe som er vitenskapelig bevist om cannabisbruk så er det at det forsterker psykiske lidelser,men om du synes de timene med cannabisrus er verd å foreverre din allerede nedsatte psyke for så fyr opp.
Sist endret av Cosmos; 7. september 2010 kl. 21:03.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
hva har alkohol med legalisering av cannabis å gjøre?
å trekke den paralellen er et svakt argument for legalisering av cannabis,men jeg ser jo at enkelte liker å trekke det inn.

og om du har psykiske lidelser så ville jeg holdt meg langt unna jointen og gått til legen istedenfor,er det noe som er vitenskapelig bevist om cannabisbruk så er det at det forsterker psykiske lidelser,men om du synes de timene med cannabisrus er verd å foreverre din allerede nedsatte psyke for så fyr opp.
Vis hele sitatet...
Vet du ikke at enkelte cannabis strains hjelper mot diverse psykiske lidelser? Er det bedre å gå til legen å bli nærmest kjemisk lobotomert med piller?
Sitat av Cosmos Vis innlegg
hva har alkohol med legalisering av cannabis å gjøre?
å trekke den paralellen er et svakt argument for legalisering av cannabis,men jeg ser jo at enkelte liker å trekke det inn.

og om du har psykiske lidelser så ville jeg holdt meg langt unna jointen og gått til legen istedenfor,er det noe som er vitenskapelig bevist om cannabisbruk så er det at det forsterker psykiske lidelser,men om du synes de timene med cannabisrus er verd å foreverre din allerede nedsatte psyke for så fyr opp.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er jo ikke helt brød. Gikk til legen jeg. Fikk antidepp og spydde som en gal av bivirkningene. Når du sliter med depresjon og har dårlig selvtillit så hjelper det lite på selvtilliten å vite at du må gå på på antidepp. De funket dårlig for meg. Sier på ingen måte at jeg røyker for å lindre smertene mine, jeg merker bare at jeg ikke tenker over det når jeg er passe fjern.

Er enig i at det kan forverre. Hvertfall med tanke på angsten, men det er noe helt annet med depresjon, men det er sikkert forskjellig fra person til person.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Vet du ikke at enkelte cannabis strains hjelper mot diverse psykiske lidelser? Er det bedre å gå til legen å bli nærmest kjemisk lobotomert med piller?
Vis hele sitatet...
Helt enig

It has been argued that the neuronal circuitry underlying fear conditioning has similarities to that responsible for fear-related clinical conditions, such as post-traumatic stress disorder. Behavioural therapies for these conditions - including systematic desensitization and imagery therapies - share features with extinction. The finding that the endocannabinoids contribute to extinction raises the possibility that drugs that target these molecules and their receptors could be useful new treatments for anxiety disorders. Finally there is much anecdotal evidence of patients using cannabis heavily in the early stages of psychiatric illness. This has often been thought to contribute to acute illness. But it seems possible that it may instead be a form of self-medication for the sometimes extreme anxiety that these people experience.
Source: Sah P. Neurobiology: Never fear, cannabinoids are here. Nature 2002;418(6897):488-9.
Vis hele sitatet...
Kilde:
http://www.cannabis-med.org/english/faq/25-anxiety.htm
Sist endret av caperno; 7. september 2010 kl. 21:50.
Ok, mitt lille forslag er: Jeg er ikke veldig flink med grafisk design (og alt det derra der!), men hvis noen her kunne lage en fin bakgrunn til en plakat, kunne resten av oss finne korte effektive argumenter (slagord!), gjerne kilder.. Sammen kunne vi lage en plakat eller en brosjyre. Jeg er mer enn villig til å printe ut en god gjeng plakater og spre dem rundt om i nærmiljøet..... Henge opp på lyktestolper, på butikker, skoler, sentre, dele ut etc.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Ok, mitt lille forslag er: Jeg er ikke veldig flink med grafisk design (og alt det derra der!), men hvis noen her kunne lage en fin bakgrunn til en plakat, kunne resten av oss finne korte effektive argumenter (slagord!), gjerne kilder.. Sammen kunne vi lage en plakat eller en brosjyre. Jeg er mer enn villig til å printe ut en god gjeng plakater og spre dem rundt om i nærmiljøet..... Henge opp på lyktestolper, på butikker, skoler, sentre, dele ut etc.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det hadde blitt vanskelig å gjøre det hvis alle sitter bak hver sin pc-skjerm. Det burde vært en gruppe som er samlet og kan treffes. Dette er jo et forum, så det ender nok bare opp med krangling uansett..hvertfall når det kommer til diskusjon om hva disse argumentene/slagordene skulle vært. Men jeg hadde helt klart hengt det opp i hele Stavanger! Synes det er en god idé jeg. Hadde det blitt stort nok så hadde det fått oppmerksomhet.
Hm, tar og lager en ny tråd under rusdebatt :P Ser åm det får gått ann å lagd no plakkatt!
Tror mange her er like kunnskapsløse og ignorerende ovenfor konkrete fakta om cannabis som motparten av debatten som vil ha det kriminalisert.
Tror det er viktig og være såpass moden og kunne se både skadevirkningene og de positive sidene.
Hvis ikke tror jeg ikke dere vil bli tatt alt for seriøs i en eventuell offentlig debatt.
http://www.dagbladet.no/2010/09/07/n...tikk/13293708/ Sånn kan det gjøres haha
Sist endret av mar10an; 7. september 2010 kl. 22:25.
Når kunsteren alene klarer å henge opp over 500 plakater, tror jeg at NFF vil klare maange tusen plakater over hele Norge!
Jeg føler også at det er et godt tidspunkt å starte noe. Det har blusset opp usedvanlig mye styr om cannabis i diverse nettforaer og aviser rundt om landet. Meningsmålinger viser dobbelt antall mange stemmer på pro-legalisering en anti-legalisering. Men mennesker er late, hverdagen kommer til å gå sin gang, men det som blusser opp er hvis det kommer flere ganger i media. Du kan sende så mange brev du vil til politikerne og politiet. Men det som hjelper er å få det ut i det offentlige og i media.

Posters og "demonstrasjoner" / samling what so ever om krav for offentlig debatt er en ting. Harde fakta er også veldig bra. Men jeg tror media kan være en god nøkkel med i spillet her. Det er på tide offentligheten for hele sannheten levert i fanget.
jeg er med på å lage plakater! Vi kan diskutere tekst og design på forumet, så kan folk laste opp bildene de lager
Liker dette svært godt! Ta kontakt på PM. Så kan vi finne ut av noe sammen
jeg er litt grønn, hva er PM?

ah, seff, "personal message"?
jeg har litt problemer med å se hvordan dere skal greie å få med gode nok argumenter på en liten plakat? det må jo bli litt "slagord" preg?

Jeg tror ikke dere må undervurdere hele befolkningen, da mange har en tendens til å stole på forskere, leger osv når det gjelder helse relaterte spørsmål. Det finnes utrolig få som nekter å dra til lege om det feiler de noe.. Jeg prøvde å gi dere pubmed? det er jo stort sett en stor samling av forskning og masse på cannabis og rus? slå heller sammen en god vitenskaplig artikkel om dere vil få til noe? skriv noe å få det publisert i ett tidsskrift eller noe?

Evt. så finnes det jo sentere i norge som tar oppdragsforskning om det er noe dere lurer på ang skadevirkninger osv som dere ikke finner forskning på??

Tror dere må greie å få noe mer "konkret" enn en plakat om dere skal vinne politikernes, legenes og politiets hjerte, som tråden startet som??

Og husk å skille mellom medisinsk bruk av cannabis vs. cannabis for en rus følelse. Da dette er to ganske ulike debatter.

Ellers anbefaler jeg dere å prøve å starte med gode argumenter om hvike nytte dette rusmiddelet har for individet, så for samfunnet osv.. jeg har ikke sett noe særlig god argumentasjon for dette?

Lykke til!
Sitat av gilde Vis innlegg
Jeg føler også at det er et godt tidspunkt å starte noe. Det har blusset opp usedvanlig mye styr om cannabis i diverse nettforaer og aviser rundt om landet. Meningsmålinger viser dobbelt antall mange stemmer på pro-legalisering en anti-legalisering. Men mennesker er late, hverdagen kommer til å gå sin gang, men det som blusser opp er hvis det kommer flere ganger i media. Du kan sende så mange brev du vil til politikerne og politiet. Men det som hjelper er å få det ut i det offentlige og i media.

Posters og "demonstrasjoner" / samling what so ever om krav for offentlig debatt er en ting. Harde fakta er også veldig bra. Men jeg tror media kan være en god nøkkel med i spillet her. Det er på tide offentligheten for hele sannheten levert i fanget.
Vis hele sitatet...
majoriteten av befolkningen bryr seg sikkert pent lite om en liten sy-klubb kommer og fester plakater rundt om med cannabis propaganda,og hva mener du med at folk er late? å forme hverdagen sin til noe konstruktivt og godt er en prosess som krever mye tid og da jeg vil tro at hver av oss velger å engasjere seg i saker som betyr noe for en,som fks cannabispolitikk betyr noe for deg.
Det er en hel del store ord som blir brukt i denne tråden,uten noen form for politelig info som backer det opp.
etter å ha lest en del om cannabis både her på forumet og på nettet,har jeg inntrykk av at planten kan ha noen positive ting ved seg,men ingenting samfunnet vårt har behov for.
At en liten gruppe kommer og henger opp plakater og kontakter media med det som blir formidlet og utrykt her har jeg liten tro på at engang kan bli et museskritt i rettning legalisering.
Skal ikke poste noe mer her,men prøv å tenk litt hvertfall før dere starter en ``revolusjon`` dette kommer nok bare til å gi stikk motsatt effekt enn det som er hensikten
Sist endret av Cosmos; 7. september 2010 kl. 23:37.
Kjempe klar jeg! Ta kontakt på PM om du vill jobbe litt med dette
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde hengt opp i Stavanger jeg og! Bra initiativ! Kan litt Photoshop, så hvis noen har ideér kan jeg se hva jeg får til =)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Til de som har gått glipp av det: http://freak.no/forum/showthread.php?t=165305
Jeg bor i Lofoten, og kommer meg lett rundt med plakater. Er bare å sende over så skal jeg henge opp! :-) Jeg er 100% med på dette, og det er bare å si i fra så stiller jeg opp.

MAN KOMMER ALDRI TIL MÅLET OM MAN GIR OPP ;-)
Ide til reklame film:

Jente stikker til sin lokale langer, kjøper seg noe weed.
1 år etter, jente stikker til langer og han gir henne en gratis sprøyte med heroin.
5år etter, jente sitter på gata i Oslo og tigger om penger/selger kroppen sin.

Etterfulgt av:
Jente stikker til den lokale weed sjappa og kjøper seg en joint av en hyggelig dame.
1år etter, jente stikker til den lokale weed sjappa og kjøper seg en joint av en hyggelig dame.
5år etter, vi ser jenta kjøre hjem fra jobb(stikker innom weed sjappa kanskje ), og når hun kommer hjem så blir hun møtt av sin mann og 2 år gamle datter og kanskje en hund. Sånn idyllisk familebilde

Fucking genius! Og sikkert billig å produsere. Eneste problemet er vel at det delvis kan forsterke ideen om at weed = man ender opp med sterkere stoffer.

Dessuten så bør vel ikke målet være en legalisering, men en avkriminalisering. Noe annet betyr at Norge blir mer liberale enn både Portugal og Nederland på dette området og det er vel lite realistisk.
Sist endret av toeless; 16. september 2010 kl. 08:28.
Sitat av toeless Vis innlegg
Ide til reklame film:

Jente stikker til sin lokale langer, kjøper seg noe weed.
1 år etter, jente stikker til langer og han gir henne en gratis sprøyte med heroin.
5år etter, jente sitter på gata i Oslo og tigger om penger/selger kroppen sin.

Etterfulgt av:
Jente stikker til den lokale weed sjappa og kjøper seg en joint av en hyggelig dame.
1år etter, jente stikker til den lokale weed sjappa og kjøper seg en joint av en hyggelig dame.
5år etter, vi ser jenta kjøre hjem fra jobb(stikker innom weed sjappa kanskje ), og når hun kommer hjem så blir hun møtt av sin mann og 2 år gamle datter og kanskje en hund. Sånn idyllisk familebilde

Fucking genius! Og sikkert billig å produsere. Eneste problemet er vel at det delvis kan forsterke ideen om at weed = man ender opp med sterkere stoffer.

Dessuten så bør vel ikke målet være en legalisering, men en avkriminalisering. Noe annet betyr at Norge blir mer liberale enn både Portugal og Nederland på dette området og det er vel lite realistisk.
Vis hele sitatet...
er det ikke sånn at det ikke er lov til å reklamere for rusmidler i Norge ? bra ide da
Youtube og facebook?

Kluet er jo å opplyse befolkningen.

Dessuten kan man sikkert trikse og mikse slik at det blir "skjult reklame" og dermed gjøre det lovlig. Man reklamerer jo heller ikke får å selge noe akkurat.
Sist endret av toeless; 16. september 2010 kl. 08:57.
haha! Hver gang jeg er inne å leser her, så blir jeg motivert! Skal fullføre plakaten i dag eller i morra. Lager 3-4 eksemplarer, så kan vi ha en avstemning! Høres det greit ut?
Dette er et forslag om å stye skuta di 180 grader rundt!
Om noen klarte å få fram et motiv som tar for seg dealerene sine perspektiver på saken.
Hadde det ikke vært for forbudet nå i dag. Hadde ikke narkotikalovgivningen vært den mest profitable loven å bryte. Flerie milliarder flyr ut av staten og inn i lommene på dealere.
Mens brukerene vil ha det lovlig, vil det være imot enhver selgers natur å få det legalisert.
Få fram at Dealere er imot en legalisering. Det er naturlig å ta avstand fra dealere. og det gjør at folk som ser plakaten også vil ta avstand fra dealeren og avstand fra å holde dette ulovlig.

eneste måten å få dette legalisert er å spille samme spill som de som vil ha det ulovlig.
Dette er ikke noe moralpreken. Men bare min mening.


Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke så mye tid og energi på å prøve å få cannabis lovlig. Det er bare ett rusmiddel. Rus generellt er bare negativt og ødeleggende uansett. Hvis dere trenger rusmidler for å være lykkelig har dere ett stort problem.

Hvorfor ikke bruke tiden på noe mer fornuftig? Det finnes sikkert en million andre ting å gjøre som er en million ganger mer givende enn å sitte hjemme i stua å røyke en plante, ta seg en sigg, drikke alkohol eller skyte ett skudd.