Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4068
Fant noen gamle sigarer på loftet hos far. Lurer på om det er bra greier...

De virker litt vel tørre.
Sjekket luftfunktigheten på loftet - var ca 75% (burde jo være tilstrekkelig). Fins det noen grenser for hvor lenge sigarer kan holde seg i dene luftfuktigheten?


Er forresten "La Flor de la Isabela"-sigarer. En "Tabacalera". Tror det skal være ganske bra greier? Eller?
Uten at jeg skal være helt sikker tror jeg nok det er han her som har mest peiling på cigarer på det forumet her..

http://www.google.com/search?q=La+Fl...utf-8&oe=utf-8
Var innpå siden til La Flor de la Isabella. Har identifisert sigarene som "Tabacalera Coronas Largas".

Prøvde litt av en, og de er definitivt for tørre.
Mulig å få fukt i dem igjen? Dyppe dem i vann (for så å tørke dem, såklart!), eller dampe dem? Eller er de tapt for alltid?
Tipper de er tapt for ei god stund hvertfall, potet biter i tobbaken i frysern pleier å funke fett.. men vet ikke helt med cigarer kan tenke de blir litt stramme når de er helt tørre.. blir garantert rusa
For all del ikke dypp de i vann!

Den du har fyrt opp kan du kaste, eller røyke :P


Legg den andre i pose med en fuktig svamp, knyt posen og la den ligge et mørkt sted som holder ca 18 grader. Sjekk med gjevne mellomrom at svampen er fuktig (dager). Etter hvert vil cigaren myke opp.

Lykke til,
"Den andre".
Det var en eske med ca. 50-100 stk...
Ikke det at jeg vet så mye om sigarer, men kansje de begynner å "fungere" hvis du lar dem stå i et fuktig rom..
Opprinnelig postet av maedhros
"Den andre".
Det var en eske med ca. 50-100 stk...
Vis hele sitatet...
Ok DE andre..

Cigarer skal ha 18 grader/75-85% luftfuktighet/mørkt. Så kvikner de stort sett til igjen
▼ ... noen uker senere ... ▼
baboo_71 har rett.
Men hvis du vil ha dem i god stand så ville jeg prøvd det som baboo_71 sa, men etter ca 1 uke med dette ville jeg hatt dem i et kjøleskap i ca 1 døyn. Dette gjør at fukten ikke legger seg inn i porene, som er viktig for å få frem den riktige smaken i sigaren. Det er derfor man bl.a. ikke skal slikke en sigar slik som ofte gjøres i filmer. Har du tettet porene kan du egentlig bare kaste sigaren. For da blir den fort harsk(det vil si etter 10-15 trekk).

Denne svampen som baboo_71 nevnte må ligge minst 10 cm fra sigarene ellers kommer det for mye fukt inn og det ødelegger.

I ettertid ville jeg ha skaffet en humidor for å oppbevare dem i, men ettersom at dette er en dyr sak så funker et kjøleskap godt. Men husk da å ha sigarene i en treboks som ikke er åpen. For da kan det komme fuktskader når den "avtines", noe som alle nye kjøleskap gjør.

Prøv dette du
Hvorfor ligger denne i rusmidler?
Opprinnelig postet av Zpawn
Hvorfor ligger denne i rusmidler?
Vis hele sitatet...
Fordi sigarer er laget av tobakk som jo er et rusmiddel
Opprinnelig postet av Zpawn:
Hvorfor ligger denne i rusmidler
Vis hele sitatet...
Du vet lite dette er sånt man lærer før man har beynt på ungdomskole.....
Vet ikke om det er skrevet men du kan prøve og legge de i en pose sammen med en brødskive.. det ska vist gi dem noe fukt..