Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2977
Jeg og mine tidligere samboere har blitt politianmeldt pga. en pappeske full av papp. Denne esken ble satt ut en søndags ettermiddag da vi flyttet ut. Søppelet skulle bli hentet mandags morgen og vi regnet med at de også da ville ta denne esken.

Nå til poenget, vi ble oppringt idag med beskjed om at det hadde kommet en anmeldelse på 2000,- kr som vil bli trukket fra depositumet. Det jeg lurer på er om vi har krav på å vite hvem som stod bak anmeldelsen?
Sist endret av MinoDyhes; 1. august 2012 kl. 20:47.
Anmeldt for en pappeske, sikker på at dette ikke er en practical joke?

Politiet gir ikke bøter for slik forsøpling, det er trafikkbetjenter eller bymiljøetaten i kommunen.
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Jeg og mine tidligere samboere har blitt politianmeldt pga. en pappeske full av papp. Denne esken ble satt ut en søndags ettermiddag da vi flyttet ut. Søppelet skulle bli hentet mandags morgen og vi regnet med at de også da ville ta denne esken.

Nå til poenget, vi ble oppringt idag med beskjed om at det hadde kommet en anmeldelse på 2000,- kr som vil bli trukket fra depositumet. Det jeg lurer på er om vi har krav på å vite hvem som stod bak anmeldelsen?
Vis hele sitatet...
Du har ikke fått en anmeldelse, du har fått en bot...
HodorHodor!
MinoDyhes's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Du har ikke fått en anmeldelse, du har fått en bot...
Vis hele sitatet...
Hehe, stemmer nok.. faila litt der

Har iallefall fått en bot, men har jeg noen rettigheter idet hele tatt? Eller er dette et tilfelle der jeg bare må bite det i meg å punge ut?
Sist endret av MinoDyhes; 1. august 2012 kl. 21:02.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med at det er "kommet en anmeldelse på 2000,- kroner".
Politiet trekker heller ikke penger fra deres depositumskonto.
Hvem var det som ringte dere? Var det politiet eller borettslaget?
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
vi ble oppringt idag med beskjed om at det hadde kommet en anmeldelse på 2000,- kr som vil bli trukket fra depositumet. Det jeg lurer på er om vi har krav på å vite hvem som stod bak anmeldelsen?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ring til nærmeste politistasjon, for og spørre om dere har blitt anmeldt i første omgang. Tror ikke du får bot på sånt. Tilsto du forholdet om pappesken når denne ``personen`` ringte?
Sist endret av Handy andy; 1. august 2012 kl. 21:06.
HodorHodor!
MinoDyhes's Avatar
Trådstarter
Huseier ringte en av samboerne og informerte om boten. Ser det nå at dette har ingenting å gjøre med politiet.
Jeg har deretter blitt oppringt og informert.

Vi har nok dessverre sagt at pappesken er vår, ja.
Sist endret av MinoDyhes; 1. august 2012 kl. 21:05.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er strenge regler for hvordan depositumspengene kan disponeres.
Står det noe i leiekontrakten din om at dere kan 'bøtelegges' for forsøpling?
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Huseier ringte en av samboerne og informerte om boten. Ser det nå at dette har ingenting å gjøre med politiet.
Jeg har deretter blitt oppringt og informert.

Vi har nok dessverre sagt at pappesken er vår, ja.
Vis hele sitatet...
Så hva er det du egentlig vil vite nå?
Du kan jo bare nekte for at du satte den der! 2000 kr er veldig mye penger, hadde aldri godtatt det. Stå hardt på at du aldri lot det stå igjen noe søppel der, det er noen andre sitt!
HodorHodor!
MinoDyhes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det er strenge regler for hvordan depositumspengene kan disponeres.
Står det noe i leiekontrakten din om at dere kan 'bøtelegges' for forsøpling?
Vis hele sitatet...
Skal se igjennom leiekontrakten, tusen takk for forslag!

Eller så blir det Taurean sitt forslag med å nekte all skyld.

Handy andy: Hører om det er en liten mulighet for å finne ut hvem som ligger bak boten. For der vi bodde kreves det at noen har ringt det inn. Videre leter jeg etter smutthull hvor vi kan komme oss unna å betale boten
Vi har nok dessverre sagt at pappesken er vår, ja. Det blir vel litt vanskelig med nekting når en av dem har innrømmet at pappesken var deres, men jeg er enig med deg hadde aldri betalt 2 lapper for en eske det tar en lille finger og kaste vekk.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bruker å stå i kontrakten at man kan bli trekt depositum hvis huseier må kvitte seg med søppel etter dere, ja. Men selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Det koster ikke 2000 kroner å kvitte seg med litt papp. Hvis dere ikke får fjerne den selv og huseier står på sitt krav på 2000 kr ville jeg gått til politiet evt. konfliktråd.
2K? Tilby han en femtilapp. Det der skal dere ALDRI godta.
Kan du ikke stikke bortom å hente pappesken, for så å kaste den på fyllinga? evt lage et lite bål.
Du bodde ikke i Nygårdsgaten?
Ring politiet, si at du har fått en bot, og si boten er basert på falske anklager. Jug dere fra boten. Ikke betal 2000 Kr for idioti.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Ring politiet, si at du har fått en bot, og si boten er basert på falske anklager. Jug dere fra boten. Ikke betal 2000 Kr for idioti.
Vis hele sitatet...
Her har nok TS rett og slett bommet på forskjellen på bot og trekk av depositum. Dette har ingenting med politiet og gjøre. Du må nekte å godta denne summen, og be dem ta det opp med konfliktrådet/forliksrådet. (husker ikke hvilken av dem.) De har ikke mulighet i følge loven til å ta av depositumet om du nekter.
Sist endret av Fuzzybossen; 1. august 2012 kl. 22:12.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Her har nok TS rett og slett bommet på forskjellen på bot og trekk av depositum. Dette har ingenting med politiet og gjøre. Du må nekte å godta denne summen, og be dem ta det opp med konfliktrådet/forliksrådet. (husker ikke hvilken av dem.) De har ikke mulighet i følge loven til å ta av depositumet om du nekter.
Vis hele sitatet...
Men hvis han nekter og betale, kan ikke da huseier anmelde han?.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Men hvis han nekter og betale, kan ikke da huseier anmelde han?.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke en politisak i det hele tatt. Da må de nødt til å gå til forliksrådet.

Sakset fra forliksraadet.no:
DET ER IKKE DYRT
Den koster et rettsgebyr for å få en sak behandlet av forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader.
Vis hele sitatet...
Hvis det er slik at huseier har fått en bot for forsøpling som han vil at dere skal betale siden det var deres søppel, kan du jo kreve å se denne boten?

Hvis det i det hele tatt foreligger en bot for forsøpling så må den nok komme fra kommunen, og da høres 2000 kroner veldig mye ut for en pappeske.
HodorHodor!
MinoDyhes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Her har nok TS rett og slett bommet på forskjellen på bot og trekk av depositum. Dette har ingenting med politiet og gjøre. Du må nekte å godta denne summen, og be dem ta det opp med konfliktrådet/forliksrådet. (husker ikke hvilken av dem.) De har ikke mulighet i følge loven til å ta av depositumet om du nekter.
Vis hele sitatet...
Korrekt, har bommet på dette

Har kommet i kontakt med huseier og det var bot ifra søppelfolkene. De hadde visst et problem med at vi hadde satt en søppelsekk ved siden av en full søppeldunk.

Har søkt litt og funnet at bøtene som tidligere har vært har en helt annen prisklasse(500,-kr). Har lyst å komme i kontakt med de vi har fått boten av og høre begrunnelsen bak boten.

Sitat av Remien Vis innlegg
Hvis det er slik at huseier har fått en bot for forsøpling som han vil at dere skal betale siden det var deres søppel, kan du jo kreve å se denne boten?

Hvis det i det hele tatt foreligger en bot for forsøpling så må den nok komme fra kommunen, og da høres 2000 kroner veldig mye ut for en pappeske.
Vis hele sitatet...
Vi har krevd kvittering og det er ikke sjangs at noen rører depositumet uten å ha papirer på det.
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Vi har krevd kvittering og det er ikke sjangs at noen rører depositumet uten å ha papirer på det.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det høres smart ut. ikke la dere lure, er så mange sleipe folk der ute. Blir ikke overrasket om dere slipper med betaling, det er jo snakk om en liten eske, ikke en bil.
Sist endret av Handy andy; 2. august 2012 kl. 18:45.