Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6728
Sitat av packman Vis innlegg
Det er jeg som sier det ikke er alvorlig, et grovt tyveri handler ofte om flere tusen kroner, dette er nasking og er ikke nok til en AVSKJED.
Vis hele sitatet...
Så folk som driver matbutikker, kiosker, osv skal ikke ha noen vei å gå når deres ansatte nasker? Siden det gjelder så lite penger?

Lite penger i matbutikker er jo det som blir overskuddet deres. Naskende ansatte skal da ha ikke krav på oppsigelsestid, avskjed virker veldig passende i omstendighetene.

Om jeg jobber i et større firma i en godt betalt posisjon hvor jeg plutselig en dag stjeler 4-5 stiftemaskiner, så blir ikke det en grunn til avskjedighet, da er oppsigelse ganske vettugt hvis slike holdninger ikke er noe en vil ha i sin bedrift. Hvis jeg derimot jobber i en stiftemaskinbutikk, og jeg der nasker stiftemaskiner, da kan du gi meg av avskjed(sic).
Det er ikke jeg som har skrevet lovverket.
Nei i slike tilfeller er ikke avskjed passende, men en oppsigelse er det derimot.

Stiftemaskin eksempelet ditt forstår jeg ikke helt, mener du at hvis du stjeler stiftemaskiner i en stiftemaskinbutikk så vil det holde til avskjed mens det ikke ville gjort det i en hvilken som helst annen bedrift? Hvis det er det du mener, så nei det stemmer ikke. Nasking er enkelt og greit ikke nok til en avskjed. Det viser både lovverket og rettspraksis.

EDIT: Hvis man får en oppsigelse grunnet stjeling, og man fortsetter å stjele i oppsigelsestida. DA vil jo selvfølgelig en avskjed bli aktuell
Sist endret av packman; 13. april 2012 kl. 10:42.
Med lønningen du får vil du ha råd til å betale bota, om han går til politiet.
Tviler på at Politiet gidder å bruke noe tid på dette HVIS abridsgiver anmelder.
Dette er som nevnt tidligere smånasking for hundrelapper. Politiet har henlagt (ikke resurser) langt alvorlige saker tidligere selv med krystallklare beviser.
På den andere siden mener jeg arbeidsgiver har rett til å sparke deg på dagen pga stjeling fra arbeidsplassen, hverfall når du har fått en advarsel for det tidligere.

Jeg hadde oppsøkt arbeidgiver og krevd utbetaling av opparbeidet lønn samt disuktert saken med han. Du kunne tatt med en lydopptaker å hatt i lomma under samtalen i tilfelle han prøver seg på mer utpressing eller andre usakligheter. Viktig å konffrontere han på nettopp dette med at han gir deg dette ultimatumet.
Merk deg at det er ulovelig å ta opp samtalen uten at å ha informert den invloverte om opptaker (samtykke)

Hvis møtet ikke ender i noen løsning, kan du i ettertid si at du har opptak av samtalen der arbeidsgiver presser deg for penger, noe som politiet vil være langt mer interessert i enn en anmeldelse for nasking, spesielt siden du er under 18 år.

Målet ditt skal være å få utbetalt lønna som du har krav på. uten innblanding av politet verken for nasking eller "utpressing" Selv om du har vært dum og stålet fra abreidsplassen din, er det helt klart at arbeidgiveren utnyetter dette i et forsøk på å snyte deg for mye penger. Han vil selv også forstå at han stiller langt svakere enn deg hvis du har "utpressingen" på bånd.
Sitat av KapteinOla Vis innlegg
Hei!
Jeg har nylig fått avskjedigelse (går på dagen) ved min tidligere arbeidsplass. Grunnen er at betaling ikke har funnet sted ved varekjøp, altså tyveri av varer. Totalverdi av stjålte varer ligger på under 500 kroner.
Jeg ble innkalt til møte med arbeidsgiver. Jeg er under 18 år, og foreldrene mine har aldri signert kontrakten jeg hadde, eller snakket med arbeidsgiver. Arbeidsgiver har videobevis på ugjerningene, og sa følgende: "Du har to muligheter: Jeg kommer til å politianmelde deg, og dette er en sak som garantert blir fulgt opp, ettersom at jeg har såpass med bevis, eller så kan jeg la være å anmelde deg, og du får ikke utbetalt lønning for denne måneden (litt over 80 timer, litt under 9K før skatt), men du vil få feriepengene du har opptjent fra i fjor istedet."
Jeg valgte å ikke bli anmeldt, i frykt om å få noe slikt på sivilt rulleblad. Har arbeidsgiveren min gjort en stor brøler her, eller har jeg loven på min side?
Vis hele sitatet...
du burde helt klart driti i sjefen og tatt penga dine..selv butikktyver som ER tatt på fersken blir ikke prioritert i følge nyhetene..folk gidder ikke lenger fordi det aldri blir prioritert

Sitat av Negr Vis innlegg
Med lønningen du får vil du ha råd til å betale bota, om han går til politiet.
Vis hele sitatet...
det sper du ut på 20 spenn mnd og merker ikke noe til

men saken hadde blitt henlagt
Sist endret av alanapoli; 13. april 2012 kl. 11:37.
Tviler på at Politiet gidder å bruke noe tid på dette HVIS abridsgiver anmelder.
Dette er som nevnt tidligere smånasking for hundrelapper. Politiet har henlagt (ikke resurser) langt alvorlige saker tidligere selv med krystallklare beviser.
På den andere siden mener jeg arbeidsgiver har rett til å sparke deg på dagen pga stjeling fra arbeidsplassen, hverfall når du har fått en advarsel for det tidligere.

Jeg hadde oppsøkt arbeidgiver og krevd utbetaling av opparbeidet lønn samt disuktert saken med han. Du kunne tatt med en lydopptaker å hatt i lomma under samtalen i tilfelle han prøver seg på mer utpressing eller andre usakligheter. Viktig å konffrontere han på nettopp dette med at han gir deg dette ultimatumet.
Merk deg at det er ulovelig å ta opp samtalen uten at å ha informert den invloverte om opptaker (samtykke)

Hvis møtet ikke ender i noen løsning, kan du i ettertid si at du har opptak av samtalen der arbeidsgiver presser deg for penger, noe som politiet vil være langt mer interessert i enn en anmeldelse for nasking, spesielt siden du er under 18 år.

Målet ditt skal være å få utbetalt lønna som du har krav på. uten innblanding av politet verken for nasking eller "utpressing" Selv om du har vært dum og stålet fra abreidsplassen din, er det helt klart at arbeidgiveren utnyetter dette i et forsøk på å snyte deg for mye penger. Han vil selv også forstå at han stiller langt svakere enn deg hvis du har "utpressingen" på bånd.
Sitat av djuuk Vis innlegg
Tviler på at Politiet gidder å bruke noe tid på dette HVIS abridsgiver anmelder.
Dette er som nevnt tidligere smånasking for hundrelapper. Politiet har henlagt (ikke resurser) langt alvorlige saker tidligere selv med krystallklare beviser.
På den andere siden mener jeg arbeidsgiver har rett til å sparke deg på dagen pga stjeling fra arbeidsplassen, hverfall når du har fått en advarsel for det tidligere.
Vis hele sitatet...
Sitat av alanapoli Vis innlegg
du burde helt klart driti i sjefen og tatt penga dine..selv butikktyver som ER tatt på fersken blir ikke prioritert i følge nyhetene..folk gidder ikke lenger fordi det aldri blir prioritert



det sper du ut på 20 spenn mnd og merker ikke noe til

men saken hadde blitt henlagt
Vis hele sitatet...

Dette er faktisk mer alvorlig enn nasking i butikken. Og fordi næringslivet er avhengig av å kunne stole på sine ansatte så prioriteres faktisk saker som omfatter tyveri og underslag hos arbeidsgiver.

Ville ikke vært skråsikker på at politiet vil henlegge denne - det er tross alt videobevis.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nysgjerrig på hvordan denne saken endte jeg