Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2093
Rett ved her jeg bor er det en park, en offentlig lekepark. Der har noen fått tillatelse til å sette opp juletrebutikk.

Nå har jeg plast og er sabla fornøyd med å bare slå det hardt i gulvet også folder det seg ut som ett Disney-tre, men min romkamerat ønsker seg ett "ordentlig ett".

Jeg har argumentert for at det er helt unødvendig bruk av pæng, skal h*n kjøpe ett så er prisen for det minst 500 kroner. Synes disse pengene kan gå til noe annet. Det er jo forsåvidt vedkommende enig i og kom i går kveld på den "geniale" ide å bare hente ett når de har stengt butikken.

De ligger slengt rundt i hele parken og h*ns filosofi er "If it ain`t chained down, it`s up for grabs"

Er det tyveri å gå ned og slepe med seg ett tre mens eierne har dratt hjem og tatt seg en hvil før neste dag, eller vokser trær gratis på bakken når bua er stengt?
500 kroner? Kjøpte et lite og søtt et til besteforeldrene i en sånn butikk. Betalte 200 kroner...
Sist endret av Kalender; 21. desember 2010 kl. 13:46.
Jeg tror du vet utmerket godt selv at det ikke er greit. Da kan dere heller ta dere turen til skogen og hogge litt. Egentlig syns jeg du burdte fortsette argumenteringa om at plast er greit. Finn noen mongo VG artikler om parasitter og midd som vokser på juletræer
Jeg bor i ett av de "finere" strøk i Oslo og prisene er stive. 300 kroner meteren faktisk, så ett kjøpt tre bør være minst 1,5. Det er høyt under takene her og det er helt meningsløst å gå å kjøpe ett lite tre. Vedkommende ser for seg noe a`la "Fanny og Alexander"-tre som når nesten til taket.

Ja, jeg føler virkelig ikke at det er greit. Parasitter og midd som argument kan fungere faktisk, jeg hater småkryp, takk for den! :-)
Prøver du å være morsom? Det er jo selvsagt tyveri. Om dere synes det er greit eller ikke er jo opp til dere, men det sier jo seg selv at det ikke er lov rent juridisk.
Vurderer nok å ta en når jeg er på vei fra byen, de selger faktisk ca 2 minutter unna meg her. Men prisene er drøye ja for et tre som dør
Og vanlige juletrær drysser noe sykt, så kompisen din får være forberedt på å løpe rundt og rydde opp små barnåler
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Prøver du å være morsom? Det er jo selvsagt tyveri. Om dere synes det er greit eller ikke er jo opp til dere, men det sier jo seg selv at det ikke er lov rent juridisk.
Vis hele sitatet...
Det var der jeg sleit i går i praten, det med juridikken, når de ligger slengt rundt hele den offentlige parken.

Men parasittargumentet var helt supert!

Ubudne gjester

Det hadde jeg ikke tenkt på og det er ett argument vedkommende kommer til å ta hensyn til for min skyld.

Plæstic it is

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Prøver du å være morsom? Det er jo selvsagt tyveri. Om dere synes det er greit eller ikke er jo opp til dere, men det sier jo seg selv at det ikke er lov rent juridisk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg har bedre humor enn dette .

Dog siden du har greie på det, kan du legge frem så jeg kan vise frem at dette er tyveri når opplegget er som det er?

Hvilken lov sier at det er tyveri når trærne ligger usikret på offentlig plass? Ikke på noen måte inngjerdet på ett område selger har blitt tildelt og spredt over store deler av en lekepark.

Har ikke selger noen forpliktelse til å sikre varene sine?
Syns det er beste med ekte grantre.
Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men vi trenger ihvertfall ikke å kjøpe når det bare er å gå rett utenfor døra og hogge et tre.

Sitat av sali Vis innlegg
Og vanlige juletrær drysser noe sykt, så kompisen din får være forberedt på å løpe rundt og rydde opp små barnåler
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du har et fersk tre, som du ikke tar med inn i stua rett fra kulda ute. Lønner seg å vanne treet også.
Sist endret av nikkibever; 21. desember 2010 kl. 14:25.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Syns det er beste med ekte grantre.
Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men vi trenger ihvertfall ikke å kjøpe når det bare er å gå rett utenfor døra og hogge et tre.



Ikke hvis du har et fersk tre, som du ikke med inn i stua rett fra kulda ute. Lønner seg å vanne treet også.
Vis hele sitatet...
Åh? Nei bare sier det jeg har opplevd fra folk som har hatt det, har av plast selv
Det er visst moten med små spinkle juletrær i år. vestkantsosser følger vel moten?! det beste er selvfølgelig å drite i hele greia og bruke en busk i hagen som juletre uten å ta den med inn i stua.
Vi betalte vel 850,- for ett såkalt "bedehus tre", som skulle være flottere og større og bedre enn alt annet av trær.

Ble vel rundlurt, men det er jul bare en gang i året.


Ellers så har naboen vår ett veldig fint tre i plast, ser ikke hva som er galt i det. Blir jo ikke så naturlig selvfølgelig, men veldig enkelt.
Skal alt være så enkelt æ?
Er jo en del av sjarmen å gå ut å høgge
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Skal alt være så enkelt æ?
Er jo en del av sjarmen å gå ut å høgge
Vis hele sitatet...
Ja for deg så er det jo enkelt (avataren din)
Sist endret av Henrik-Vanger; 21. desember 2010 kl. 14:56.
Sitat av Marisa Vis innlegg
Jeg tror jeg har bedre humor enn dette .

Dog siden du har greie på det, kan du legge frem så jeg kan vise frem at dette er tyveri når opplegget er som det er?

Hvilken lov sier at det er tyveri når trærne ligger usikret på offentlig plass? Ikke på noen måte inngjerdet på ett område selger har blitt tildelt og spredt over store deler av en lekepark.

Har ikke selger noen forpliktelse til å sikre varene sine?
Vis hele sitatet...
Så klart er det tyveri når du vet at disse trærne vil bli forsøkt solgt neste dag.
Dette er ikke det samme som å finne en tom flaske på gata.

Selger burde ha sikret varene sine, men han er nok ikke forpliktet til det. Det er vel kun forsikringsselskapene som krever at varer låses inn osv for at de skal få igjen penger dersom noe blir stjålet.
Om du setter fra deg sykkelen din ulåst utenfor en butikk, og noen tar den, mener du da at det IKKE var tyveri? Jeg synes du bør se sammenhengen.

Og de som nevnte at det "bare er å dra til skogen og hugge et tre": Det er like mye stjeling, dersom skogen ikke er din.

Sitat av Lovdata.no
§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Og de som nevnte at det "bare er å dra til skogen og hugge et tre": Det er like mye stjeling, dersom skogen ikke er din.
Vis hele sitatet...
Nevnte ikke skog
Sist endret av nikkibever; 21. desember 2010 kl. 16:16.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Så klart er det tyveri når du vet at disse trærne vil bli forsøkt solgt neste dag.
Dette er ikke det samme som å finne en tom flaske på gata.

Selger burde ha sikret varene sine, men han er nok ikke forpliktet til det. Det er vel kun forsikringsselskapene som krever at varer låses inn osv for at de skal få igjen penger dersom noe blir stjålet.
Om du setter fra deg sykkelen din ulåst utenfor en butikk, og noen tar den, mener du da at det IKKE var tyveri? Jeg synes du bør se sammenhengen.

Nei, her ser jeg faktisk ikke sammenhengen. En sykkel utenfor en butikk er satt på plass, her ligger de slengt ut over over en hel offentlig park.

Og de som nevnte at det "bare er å dra til skogen og hugge et tre": Det er like mye stjeling, dersom skogen ikke er din.
Vis hele sitatet...
Det blir vel paragrafen du la inn da som kan brukes. Hjertelig!



God jul og trær til alle sammen!
Sist endret av Marisa; 21. desember 2010 kl. 16:19.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
kjøp, det er jul for pokker!
Sitat av sali Vis innlegg
Og vanlige juletrær drysser noe sykt, så kompisen din får være forberedt på å løpe rundt og rydde opp små barnåler
Vis hele sitatet...
En vanlig gran vil begynne å drysse rimelig kjapt. Går man heller for en edelgran vil den holde seg mye bedre, og om den får vann vil den ikke drysse noe i det hele tatt. Edelgran har noe tykkere barnåler og lysere grønnfarge men på avstand kan det være vanskelig å skill dem om man ikke er spesiellt godt kjent med dem. Edelgran er ofte mye fyldigere enn vanlig gran og ser som oftest mer ut som ett klassisk "disney tre" enn vanlig gran. Koster nok noen kroner mer men er kansje verdt det om man på død og liv skal dra noe slikt inn i huset.
Du kan jo bare spør noen som eier skog, om du bare kan hogge et der. Så gir du fyren en 200 lapp?
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
En vanlig gran vil begynne å drysse rimelig kjapt. Går man heller for en edelgran vil den holde seg mye bedre, og om den får vann vil den ikke drysse noe i det hele tatt. Edelgran har noe tykkere barnåler og lysere grønnfarge men på avstand kan det være vanskelig å skill dem om man ikke er spesiellt godt kjent med dem. Edelgran er ofte mye fyldigere enn vanlig gran og ser som oftest mer ut som ett klassisk "disney tre" enn vanlig gran. Koster nok noen kroner mer men er kansje verdt det om man på død og liv skal dra noe slikt inn i huset.
Vis hele sitatet...
Edelgran e størst på kryp å sånn. Sist vi hadde levende tre var edelgran. Hele familien fikk rød hud, utslett og kraftig kløe.
Forsvant asap etter vi kasta det ut.