Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9881
Noen andre som synes dette er en kjempe bra serie?
Synes hun virker litt dømmende til å være en som skal flytte inn og bo blant forskjellige folk som har sine utfordringer.
Kunne vært en fin serie hvis de hadde bytta ut ho.
Oppfatter ho flere ganger som dømmende og stokk dum.
Jeg tenkte litt det samme som de over her, jeg følte henne som litt dømmende osv. Men så begynner jeg å tenke at det er en form for intervjuteknikk / programlederteknikk. Ved å stille spørsmål eller kommentere ting på den måten hun gjør får hun folk til å forklare ting slik at seerne kanskje skjønner det lettere. I tillegg tror jeg en del spørsmål blir stilt på den måten de blir på grunn av at programmet er til for å opplyse den gjenge nordmann, som kanskje nettopp tenker slik som hun tilsynelatende gjør i serien.

Mulig jeg tar feil, men slik tenker jeg i alle fall. Hadde hun vært tvers gjennom dømmende tviler jeg på at hun hadde orka bedrevet med akkurat den type tv og i tillegg fått såpass innpass blant de folkene hun gjør i serien.
Sist endret av KarlsenK; 5. desember 2019 kl. 20:42.
Liker serien, men er ikke mega fan av henne nei.
Hun virket veldig dømmende og nedlatende når de var på hospits, mens når du han var i fengsel med folk som hadde begått grov kriminalitet var hun helt "buddy-buddy" og delte ut klemmer etc.
Samme som med Innafor, alt for mye fokus på programlederen og hennes noe påtatte og/eller overdrevne reaksjoner. Målgruppen virker å være komplette idioter, det blir for mye subjektivt føleri og for lite konkret informasjon til at jeg gidder å se på. Ideén er grei nok, og det kan nok være med på å bryte ned litt fordommer hos nevnte tullinger. Hadde vært hundre ganger bedre om de bare ga beboerne kameraer og lot dem filme hverdagene sine.
Samme opplevelse som de fleste andre her.
Liker konseptet med å vise hvordan det kan se ut på innsiden. Dog er rammene ganske platt og lite forklarende.

Programlederen ødelegger ved å ikke ha noe særlig dyp forståelse. Og har spørsmål som fører til standardsvar, eller stiller folk mere til veggs enn at de åpner seg.

Om man sammenligner med en av de beste, Louis Theroux, så forstår han seg ofte på de han intervjuer og deres situasjon bedre enn hva de forstår selv. Det gjør at han får flere til å åpne seg og si ting uten å tenke seg om.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Samme som med Innafor, alt for mye fokus på programlederen og hennes noe påtatte og/eller overdrevne reaksjoner. Målgruppen virker å være komplette idioter, det blir for mye subjektivt føleri og for lite konkret informasjon til at jeg gidder å se på. Ideén er grei nok, og det kan nok være med på å bryte ned litt fordommer hos nevnte tullinger. Hadde vært hundre ganger bedre om de bare ga beboerne kameraer og lot dem filme hverdagene sine.
Vis hele sitatet...
100% enig med deg når det gjelder Innafor. Serien har potensialet til å være en god, norsk dokumentarserie, men blir fullstendig ødelagt av det ekstreme fokuset på programlederen. Jeg synes "Helene sjekker inn" er langt bedre enn "Innafor" på dette. Helene fremstår kanskje litt dømmende, men jeg ser for meg at hun prøver å gjenspeile reaksjonsmønsteret til den gjengse nordmann i stuen.
Synes de kunna løfta frem et kvinnelig forbilde med litt mer mellom øra, hun blir litt for mye blogger og dilldall

Samt drepende sosialt og politisk korrekt
Sist endret av meaculpaUIO; 5. desember 2019 kl. 23:09.
Innafor gav jeg opp etter et kvarter av nevnte grunn. Dette er en generell ting som irriterer meg grenseløst med mange serier. Jeg ser ikke på en dokumentar for at programlederen skal få oppfylt drømmen om å bli c-kjendis på tv.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
En nær venn av meg er faktisk med i en av episodene (den om rusbehandling), men har ikke snakket særlig med han om det fordi jeg merker han ikke liker at det er et samtaletema. Har ikke sett så mye mer enn den episoden, så kan ikke snakke for serien generelt, men måten hun tilnærmet seg kompisen min på var så amatørmessig som du får det omtrent. Dette er en person som er langt over gjennomsnittlig intelligent og reflektert, men siden han har en fortid med mye rus, ser hun det tydeligvis som mest passende å snakke til han som om han skulle vært et barn eller lettere tilbakestående. Man ser tydelig i klippet at han bare synes dette er komisk, men tror mange ville blitt fornærmet (spesielt med tanke på at man er i en situasjon der selvbildet ikke er på topp) av å bli snakket til på den måten, selv om det selvfølgelig bare er gode intensjoner.

Har også sett den episoden når hun er på Hospice Lovisenberg (med kreftpasienter som vet de skal dø om kort tid), og den siste scenen må nok være noe av det sterkeste jeg har sett på norsk TV. Dette er tross alt noe en sjelden får være vitne til, og i det tilfellet kan jeg ikke kritisere henne fordi de færreste har noen anelse om hvordan man skal forholde seg til en sånn situasjon (tror ikke jeg ville klart det feks). Alt i alt er jeg enig i at det er en utrolig bra serie, men som de andre sier burde programlederen klart å holde seg mer "profesjonell" (om det er riktig ord å bruke).
Hun burde ha vært byttet ut med Truls Svendsen. Dyktig, hjertevarm, medfølende og morsom go’klump!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Liker serien godt jeg. Hva som snakkes om / sendes o.l er nøye diskutert med produksjonsteamet samt de som er med i programmet. Det er ingenting som er tilfeldig. Liker at hun stiller spørsmålene vi andre gjerne tenker på, så det er litt av meningen med programmet.
Har ikke sett så mye på det, men syns hun var god i kveldens program hvertfall, oppfatta ikke programledern dømmende eller nedlatende i det hele tatt men hun stiller kanskje spørsmål vanlige folk tenker, nettopp for å få bukt med fordommene folk har.

Jeg liker tematikken dette programmet og Innafor tar opp, hvertfall det jeg har sett av det. Det var vel onkeln hennes hu besøkte i fengsel.
Jeg liker serien og konseptet, synes det er interessant å få mer innsikt i hvordan ting fungerer på de ulike stedene hun besøker. Selv om jeg er fullt klar over at dette er TV, og at ting ikke nødvendigvis er slik i virkeligheten som det blir fremstilt. Samtidig så er jeg ikke superfan av Helene da jeg synes hun virker litt "falsk" og får inntrykk av at hun ikke alltid mener det hun sier.

Har ikke sett alle episodene fra de ulike stedene, men må være såpass ærlig å si at jeg tidvis også blir ganske irritert, da jeg synes enkelte av folkene hun møter virker ganske snerpete.
Sist endret av Dreams; 6. desember 2019 kl. 11:07.
Sitat av celtseus Vis innlegg
oppfatta ikke programledern dømmende eller nedlatende i det hele tatt men hun stiller kanskje spørsmål vanlige folk tenker, nettopp for å få bukt med fordommene folk har.
Vis hele sitatet...
Samme her egentlig, har veldig sansen for henne.
Programlederen fungerer som et publikumssurrogat (altså "deg"), noe jeg føler blir litt som på japanske tv-programmer der de har et lite vindu i hjørnet med trynet til folk som viser hvordan man "skal" reagere. Jeg driter i hva du føler Helene, gi subjektene mer skjermtid. Hun i Innafor er enda verre, der tror jeg faktisk de fremmedgjør mer enn å spre informasjon. Louis Theroux er ekstremt flink på dette ved at han bare holder kjeft, og da begynner folk å snakke friere. Nå er kanskje de i Helenes programmer litt mer jevnt over utsatte grupper, men det burde allikevel være mulig med en mellomting.

Hadde holdt meg langt unna om jeg var innlagt selv for å unngå den infantile intervjustilen hennes. Hun prater til de fleste som de er barn og har sikkert ingen relevante oppveksterfaringer som utdannet NRK-journalist, med sykepleier-mor og journalist-far. Er fortsatt for selve ideén, men utførelsen treffer ikke meg eller de jeg kjenner. Men tydeligvis ganske mange andre. Det er jo i utgangspunktet et empatisk prosjekt.

Håper dog de drar på en atferdsinstitusjon neste gang, men det hadde vel blitt for farlig. Det er også tydelig at de caster intervjuobjektene ganske nøye for sikkerhetens skyld, de fleste episodene viser kun "flinkisene" med noen små utbrudd. Hadde likt å sett henne prøve å snakke slik hun gjør til noen med virkelige atferdsproblemer.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Hadde holdt meg langt unna om jeg var innlagt selv for å unngå den infantile intervjustilen hennes. Hun prater til de fleste som de er barn og har sikkert ingen relevante oppveksterfaringer som utdannet NRK-journalist, med sykepleier-mor og journalist-far.
Vis hele sitatet...


Skjønner ikke dette hatet. Jeg er ganske laid back og kanskje det er problemet, jeg har ikke mye sinne.

Hvis jeg var på institusjon og skulle bli intervjuet så hadde jeg foretrukket at det var Helene som gjorde det.
Tror du forveksler hat med kritikk. Hvis jeg var på institusjon ville jeg foretrukket å få være i fred, noe jeg av erfaring vet at de fleste beboere også vil. Har jobbet på steder hvor NRK-bilen sannsynligvis ville blitt steina i oppkjørselen og det hadde gitt mad creds mellom kidsa å fucke opp en programleder eller et dyrt kamera. Nå skal det være nevnt at forskjellen mellom omsorg- og atferdsinstitusjoner er ganske stor, men de har sikkert hatt en dialog med Bufetat sentralt før de i det hele tatt valgte lokasjon. Bildet blir litt skjevt om dette er den eneste barnevern-episoden, for å si det forsiktig.
Ble litt sjokkert av alt hatet mot programlederen her.

Har sett de fleste episodene og har aldri reagerert på intervjustilen hennes.

Kanskje det er jeg som er weird siden jeg synes hun virker ålreit. Virker som en typisk trygg og god "mor" spør du meg.
Alt hun er med på skrur jeg av - hun virker like uptight som Stacey Dooley fra BBC. Med forbehold om at jeg kan ta helt feil. Nei gi oss noe mer i retning av Louis Theroux, litt mer interessant.
Sitat av Source Vis innlegg
Ble litt sjokkert av alt hatet mot programlederen her.
Vis hele sitatet...
Er du sjokkert av hatet i denne tråden? Er dette ditt første møte med Internett?

Kanskje det er jeg som er weird siden jeg synes hun virker ålreit.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at hvis to personer er uenige om et tv-program så må den ene være weird.
Sist endret av *pi; 7. desember 2019 kl. 10:24.
Har selv reagert på i hvor stor grad intervjuveren presser seg selv inn i dokumentaren, i slike serier som Innafor, helene sjekker inn, stacey dooley - What ever I cry about.

Men som følelsesløs semipsykopat vil jeg bare vite hvor ille tingen er (statistisk/faktisk), uten en følelsesmessig avatar som skal vise meg hvor tilsyneslatende ille tingen er (empatisk). Men av nevnte eksemepler syns jeg Helene er ok. (c- i akademika)
I all hovedsak så bryr jeg meg svært lite av om hvordan andre føler om en sak. Følelser er ikke fakta.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Jeg driter i hva du føler Helene, gi subjektene mer skjermtid.

Hun prater til de fleste som de er barn og har sikkert ingen relevante oppveksterfaringer som utdannet NRK-journalist, med sykepleier-mor og journalist-far

Louis Theroux er ekstremt flink på dette ved at han bare holder kjeft, og da begynner folk å snakke friere.
Vis hele sitatet...
Det blir både feil og urettferdig å sammenligne "Helene sjekker inn" med Louis Theroux.

Feil fordi det er ikke samme konsept. Hun flytter inn på en institusjon og bor der et visst antall dager. I tillegg til den vanlige dokumentarstilen med intervjuer og samtaler, formidler hun sin opplevelse av oppholdet der. Selv om hun ikke har de samme utfordringene og begrensningene som de andre, har hun helt sikket fått kjent litt på stemningen der. "Institusjonsfølelse" er mer enn døll innredning, hovdokka-møbler og linoleumsgulv. Akkurat det synes jeg Helene klarer å formidle på vegne av beboerne. Detaljer som at innflygningen til Gardermoen går rett over utlendingsinternatet på Trandum er en ganske dyptgående beskrivelse av situasjonen. Kanskje bedre enn noen som står midt oppi det er i stand til å forklare.

Urettferdig fordi Louis Theroux er et unikum med et helt spesielt talent. Han gjør mye mer enn å bare holde kjeft for å få intervjuobjektene til å åpne seg.

Snakker om følelser, har utdannelse og akademikerforeldre. Ingen relevant oppveksterfaringer for å lage dokumentarer om "Americas most hated family", "Miami mega jail", "Louis and the brothel" og en drøss andre. Allikevel får han det til.
Sitat av supercali Vis innlegg
Snakker om følelser, har utdannelse og akademikerforeldre. Ingen relevant oppveksterfaringer for å lage dokumentarer om "Americas most hated family", "Miami mega jail", "Louis and the brothel" og en drøss andre. Allikevel får han det til.
Vis hele sitatet...
Han får det til fordi han har fokus på dem han snakker med og ikke på sine egne reaksjoner. Han lager et program om dem og ikke om seg selv. (Her sammenlikner jeg ikke med Helene se om jeg ikke har sett, men Innafor og andre liknende programmer).

Det går fint an å sammenlikne intervjustil selv om konseptet ikke er likt.
Huff dette her var dårlige greier. Fysjo for et menneske hun der Helene. Full av fordommer og snakker til voksne folk som om de var tilbakestående. Åssen er det mulig? Gjør hun seg dum eller er hun dum? Hun kan vel neppe skylde på kryssklipping eller uheldig editing. Det verste er jo at dette her hadde jo potensiale til å bli bra TV. Men hun gjør det umulig å se på.

Reagerer spesielt på det jeg oppfatter som nedlatende måte å snakke med objektene på. Det med fult fokus på Helene er neppe hennes feil, det er nok konseptet som er sydd sammen slik. Men det burde være mulig å være få til bra tv uten å bruke Helene som avatar. Kanskje burde gjort seg mer flid med spørsmålene, og gitt objektene mer tid?

Jaja jeg er neppe i målgruppen for programmet så samme det egentlig. Tror heller jeg fyrer opp en serie.
Sist endret av _abc_; 14. desember 2019 kl. 02:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei
Nå har jeg nettopp sett programmet der Helene "flytter" inn på Elevator i Oslo.
For meg var det et hyggelig gjensyn med det som var min arbeidsplass for en god stund siden.
Jeg hadde ikke et TV team med meg, så guttene pratet i vei med en naiv jente fra bygda.
Det er mye som er likt da som nå. Husker jeg spurte en fin gutt om hvorfor han ble kriminell. Svaret var at foreldrene ikke var særlig opptatt av når han kom hjem om kvelden, elller hvem han var sammen med. De var mer fokusert på egne karrierer og fasade. Noe å tenke på for oss som er foreldre.
Ellers kan jeg være enig i litt av kritikken mot Helene, det blir enkelt og typisk oss og de tenkning.
Betty har faktisk vært i fengsel, ikke så lenge og ikke særlig gøy.
En gang, da jeg jobbet på Elevator, skulle en av B gjengen kjøre meg hjem etter job. Jeg ba han stoppe litt unna huset jeg bodde i, etter råd fra den gamle vaktmesteren
Klem fra Betty