Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3053
Anonym bruker
"Lilla Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Grunnet angst ifm. medisinsk behandling får jeg utskrevet resept på, sannsynligvis, valgfri benzodiazepin. Vet ikke om jeg får bare en eller minsteforpakning.

Uansett; hvilken benzodiazepin mener dere er den beste? Og hvorfor? Tenker da på selve rusfølelsen, og ikke nødvendigvis angstfriheten - den har jeg naturlig.

Regner med det er snakk om en hurtigvirkende benzodiazepin i.e. xanax, flunitrazepam eller noe lignende.

Burde nevnes at jeg har prøvd Rivotril, Xanor, Valium/Vival og Sobril. Sikker noe annet også, men sannsynligvis glemt at jeg har tatt det - lol.
Du sier at du får skrevet ut et valgfritt benzo grunnet angst, og senere sier du at du er naturlig angstfri?
Den angstfriheten din varer forresten ikke særlig lenge om du begynner å knaske benzo.

Mest sannsynlig får du skrevet ut et mildt benzo først, som Sobril eller Valium/Vival/Stesolid.

Valium > Sobril

Xanor, Rivotril og Flunitrazepam er som regel ikke noe du får skrevet ut med det første.

Kom med en oppdatering om halvannet år på hvordan det går om du velger å bruke benzodiazepiner "rekreasjonelt"
Sist endret av krystallkongen; 29. november 2019 kl. 00:10.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ts mener et benzo til bruk før inngrep/operasjon/MR eller lignende? Ville valgt xanor. Kjapp effekt og drøy rus.
Misforsto, beklager!

Xanor som nevnt over. Kjapt og effektivt
Anonym bruker
"Lilla Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer ikke til å få velge preparat selv, erru gæren! Sannsynligvis får du beskjed om å gå til psykolog og starte på cipralex. Dette har en behandlende effekt på lang sikt som kan gjøre deg frisk.

Det er en liten sjanse for at du vil få én pakke til nød fra fastlegen, av for eksempel truxal eller sobril. Dette, i likhet med andre benzo-preparater og rivotril og lignende, er bare en dempende effekt der og da, det fungerer ikke som noe behandling, og forværrer bare angstens kjemisenter i hjernen.

Vil du bli frisk, eller ruse deg og bli pillenarkis?
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du bør lese igjennom innlegget hans en gang til før du begynner å snakke om å bli pillenarkis osv.

Når det kommer til Cipralex så er det vel blandede rapporter om det faktisk har noen særlig effekt utover placebo.
Hvorfor skulle du få velge benzo selv? Det skjer ikke, du vil få en standard pre-medikasjon som lege bestemmer.
Hvis TS ikke har rushistorikk i journalen sin og har et godt forhold til legen sin kan jo dette gå fint.
TS kan f.eks si at et familiemedlem hadde veldig god erfaring med Xanor mot angst før medisinsk behandling og derfor pent spør om legen kan skrive ut dette som éngangstilfelle før prosedyren.
Sist endret av krystallkongen; 29. november 2019 kl. 15:22.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Når det kommer til Cipralex så er det vel blandede rapporter om det faktisk har noen særlig effekt utover placebo.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke tenker på Valium?
Cipralex er SSRI og har ganske markante effekter både når man starter, fortsetter og slutter på de. Som å ha en brøkdels ecstacy brustablett som ligger og putrer i hjernen din i lang tid.
Definitivt ikke placebo de bivirkningene fra seponeringene. De siste ukene har jeg knyttet nevene så det rister i tenna.

TS skriver ikke hvorfor dette skal skrives ut, men vi kan vel regne med at det har med angst og nerver å gjøre.
Noen leger påstår at Cipralex hjelper mot angst, der er jeg enig med deg at det høres ut som placebo. Funka ikke her iaf.
Med det sagt har Cipralex definitivt en virkning, men ikke en virkning noen vil ha med mindre de trenger det. Du skal være langt nede for at bivirkningene skal være verdt gevinsten IMO
Sist endret av Bothrops; 29. november 2019 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har man fulgt litt med de siste årene så kan man se at effekten fra antidepressivaer sannsynligvis ikke er så god som man til nå har trodd. Hovedgrunnen skyldes at mange av de studiene som for flere tiår siden konkluderte med antidepressivaens effekt var blitt betalt av nettopp de legemiddelfirmaene som ønsket de så positivt omtalt som mulig.

Har selv gått på både Cipralex, Fluoxetin, Seroxat, Zoloft og Venlafaxine/Efexor. Hadde bare effekt av Zoloft og Venlafaxine til tross for maksdose på alle sammen. Nå var dette hovedsakelig for behandling av Sosial Angst og der ga Venlafaxine best effekt (men også flest bivirkniger), etterfulgt av Zoloft som ga kanskje 50% av den effekten jeg ett par år tidligere hadde hatt av Venlafaxine. Men nå sto jeg kun på 150 mg Zoloft, som ikke er maksdosen på 200 mg. Så potensiale for bedring kunne muligens blitt større på maksdosen.

Følte samtidig at Venlafazine og Zoloft ga meg en moderat til sterk antidepressiv på humøret. I alle fall på Venlafaxine fikk jeg et ganske økt energinivå og lyst til å gjøre ting.
Men har opplevd at også på Antidepressiva så bygges det toleranse. Over mye lenger tid sammenlignet med benzodiazepiner, men hadde selv mistet mer enn 75% av effekten fra Venlafaxine etter å brukt det i ett års tid. Og både på Venlafaxine og Zoloft, så satt jeg til slutt kun igjen med bivirkninger og det jeg opplevdes som motsatt virkning. Til slutt fikk jeg bare mer angst, ble mer deprimert og mistet all tilktakslyst av disse 2. Spesielt Venlafaxine. Men merket at dette gradvis forsvant etter hvert som jeg trappet ned igjen og til slutt seponerte medikamentene (Venlafazine og Zoloft).

Skal nå snart gi Wellbutrin en sjanse.
Sist endret av Defending; 29. november 2019 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt klart Etizolam! Etizolam er thiobenzo og gir desidert størst rusfølelse, den har kortere halveringstid enn Xanax og er rimelig intens. Men også den mest avhengighetskapende av alle benzoene jeg har prøvd, som er alle som finnes på markedet.

Rivotril/Flunitrazepam på 2.plass

Xanor får en tredjeplass.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Helt klart Etizolam! Etizolam er thiobenzo og gir desidert størst rusfølelse, den har kortere halveringstid enn Xanax og er rimelig intens. Men også den mest avhengighetskapende av alle benzoene jeg har prøvd, som er alle som finnes på markedet.

Rivotril/Flunitrazepam på 2.plass

Xanor får en tredjeplass.
Vis hele sitatet...
Nå får man ikke Etizolam på resept i Norge.
Ville selv gått for Rivotril om man er ute etter både kraftig angstdemping og rusfølelse. Xanor er vel mer som en superdiazepam. Har aldri fått mer virkning av de enn jeg får av Valium. Men nå har jeg kun forsøkt Xanor når jeg allerede har vært ganske innspist på benzoer.

Tar man med Z-hypnotika så ville jeg gått for Imovane fremfor alt annet dersom rusfølelsen og angstdemping er alt som betyr noe. Ikke noe man burde ta dersom man skal i noen sosiale situasjoner ett par timer senere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Lilla Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, TS her.
Som nevnt i innlegget får jeg utlevert benzodiazepiner grunnet medisinsk inngrep. Jeg har sagt til behandler at jeg har brukt beroligende legemidler ved lignende inngrep tidligere, med varierende resultat - jeg skulle derfor komme tilbake med navnet på medisinen jeg hadde brukt slik at jeg kunne få denne ved behandling hos dem. De har ikke tilgang til journal, dermed står jeg fritt til å si hvilket som helst preparat. De har allerede Sobril og Valium på klinikken, derfor tenker jeg at hvis jeg nevner noe annet enn dette - så får jeg sannsynligvis utskrevet en minsteforpakning av mitt valgfrie benzodiazepin (skal uansett ha flere behandlinger, så vil få bruk for det senere), da dette sparer dem for jobben med å rekvirere èn tablett med Xanor (eksempelvis).

Det skal nevnes at jeg har brukt benzodiazepiner tidligere rekreasjonelt, og at jeg er fullt klar over avhengighetsfarene. Jeg trenger ikke noen moralpreken. Jeg bruker ikke benzodiazepiner daglig, ei heller har jeg angst til vanlig - ergo har jeg ingen grunn til å bruke disse. Det er gjerne sammen med kompiser over ett par øl mens man chiller hjemme, og da i normale doser, som 1mg Riv/Xanor, 10mg Diazepam etc. Jeg liker helst å huske hva jeg gjorde dagen før når jeg våkner.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å utvide mine erfaringer med benzodiazepiner, og gjerne se om det er noen med bedre rusvirkning enn dem jeg har prøvd tidligere. Xanor var behagelig, Rivotril føler jeg meg helt idiot på, og Valium var ok. Sobril varer jo for evig og bruker tusen timer på å kicke inn, så det vil jeg helst ikke ha. Har ikke prøvd Flunitrazepam/Nitrazepam, Etizolam (som nevnt over, men usannsynlig at jeg får det) for eksempel, så det hadde jo vært interessant å prøve - men om det ikke har en behagelig rusvirkning i tillegg så er det ikke relevant for meg.

Det jeg egentlig spør om er hvilken benzodiazepin dere synes har best rusvirkning av de med markedsføringstillatelse/som blir brukt i Norge - og hvorfor. Skikkelig "tung" rus hvor man bare får lyst til å sove er f.eks. ikke min ting, med mindre det medfølger kroppslig velbehag osv. Beklager om jeg var uklar i første post.
Synes Rivotril er klart diggest, gjør meg angstfri og tilnærmet euforisk i passende dose (1-2mg)
Tar jeg mer blir jeg alt for tøff i trynet samtidig som jeg snøvler og er motbydelig.

Xanor smeller hardest, men jeg liker ikke kortvarige benzoer, sånn egentlig.

Pass på å opplyse helsepersonellet om at du har tatt benzo om du skal i narkose!
Xanor/Xanax er den som virker kortest og raskest av de nevnte. Diazepam (merkenavn: Valium/Vival/Stesolid) er kanskje bedre om det er noe langvarige greier. Ofte starter nerver for operasjoner og sånt en god stund før, kan være fint å få en dagen i forveien mtp. søvn og stress, og heller fylle på nærmere en operasjon (eller hva det gjelder).
Sist endret av Pellementmaker; 8. desember 2019 kl. 22:34.