Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2634
Ble ganske sjokkert når jeg fant denne linken med overskriften

Overnaturlige fenomener bevist i laboratorium

http://www.mystisk.no/artikler/overnaturlig.html

Dette kan jo ikke være sant eller lov?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg ser faktisk ikke en eneste forskningsrapport eller en henvisning til kilder. For å svare på spørsmålet ditt, nei overnaturlige fenomener er ikke bevist i labben. Hadde et overnaturlig fenomen fått en naturlig forklaring hadde det ikke vært overnaturlig.
Sist endret av Eplefisk; 7. september 2009 kl. 19:25.
Du synes at mystisk.no er en god kilde?

Selvfølgelig er ikke dette sant.
Nei dette virker som en god del svada ettersom mystikk.no ikke henviser til forsøkene...
En overnaturlig ting kan ikke motbevises, og kan derfor ikke bevises i vitenskaplig forstand.

Om overnaturlige ting eksisterer er ikke opp til vitenskapen, men opp til filosofer (e.g. Studio 5) å fundere over.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
Nei dette virker som en god del svada ettersom mystikk.no ikke henviser til forsøkene...
Vis hele sitatet...
Seconded. Ikke en eneste lenke... Skuffet, morsom lesing og jeg hadde ikke hatt noenting imot mer stoff om disse sakene. Selv om jeg er skeptisk som det tydeligvis kalles så er jeg åpen for alt. Savnet disse lenkene da...
Til OP:

Hvis du skal la deg sjokkere og overbevise deg av overskrifter på hvilken-som-helst internett-side ville jeg trekke ut nettkontakten og lese litt om kildekritikk og slikt før jeg tør ta turen tilbake til det som nødvendigvis må fortone seg som en forvirrende verden.
Fra mystisk.no:

For dem som er vant til å bruke datamaskiner til å manipulere bilder, virker det som en smal sak å lage slike bilder, men i fotografiets begynnelse var det umulig å fikse bilder på denne måten.
Vis hele sitatet...
Haha, tror noen må gjøre leksene sine en gang til, fordi tukling med bilder er langt fra et nytt fenomen. Det tok nok bare mer tid i gamledager en det gjør nå.
Sist endret av grudgE; 7. september 2009 kl. 21:30.
ingen som har svart meg på om dette i det hele tatt er lov er vel egentlig det jeg ble sjokkert over regnet ikke med at dette var sant. nå har det seg jo sån at folk blir anmeldt for å spre usanheter om forskjellige folkeslag men det er helt greit å si at det er bevist at noen kan få ting til å sveve så folk bruker penger på det her tullet.
Det første jeg så var horoskop på venstre side.
Såklart dette er bare tull..moving on...
Mange av eksperimentene har blant annet påvist at det finnes et liv etter døden.
Sitat av alphamale Vis innlegg
Mange av eksperimentene har blant annet påvist at det finnes et liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Nei. Prøv igjen med henvisning til fagfellevurderte forskningsrapporter.
Sist endret av nitrous; 10. september 2009 kl. 00:06.
Sitat av alphamale Vis innlegg
Mange av eksperimentene har blant annet påvist at det finnes et liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Kildehenvisning?
Går ikke an å ha noe kilder på dette. Eneste måten er å drepe en person og gjennoplive denne personen, punktum.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Kildehenvisning?
Går ikke an å ha noe kilder på dette. Eneste måten er å drepe en person og gjennoplive denne personen, punktum.
Vis hele sitatet...
About that.
En kompis av familien datt gjennom isen og var medisinsk død eller hva det heter en liten stund. Men ambulanse personell fikk liv i han igjen.
Han har bekreftet ovenfor mine foreldre at der var ikke noe lys i noen tunnel eller noe.
hahaha. jeg siterte fra siden! selvfølgelig tror jeg ikke på dette vissvaset.
mystisk.no oppgir utvilsomt mystiske fakta. Og om siden virkelig ønsker å bli tatt seriøst for et større publikum enn de som allerede er helt inni den paranormale verdenen bør rutinene skjerpes.

Om hvorvidt det er lov å spre usannheter... Selvfølgelig er det lov.

Når det gjelder troverdigheten i stoffet...

William Crookes, var faktisk en spirituel forsker. Eksperimentene som stoffet henviser til har ifølge wikipedia blitt utført:

"Among the phenomena he witnessed were movement of bodies at a distance, rappings, changes in the weights of bodies, levitation, appearance of luminous objects, appearance of phantom figures, appearance of writing without human agency, and circumstances which "point to the agency of an outside intelligence" (Crookes 1874)."

Wikipedia bør jo også kanskje leses med en klype salt. Uansett velger jeg fremdeles å forholde meg skeptisk til paranormale fenomener, men jeg skulle gjerne vært til stede under forsøket.