Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 11842
Hei. Er kunde i nordea og skal kjøpe noe bitcoins med mastercard. Dette har gått helt fint før, men nå blir alle kjøpene blokkert.
Var på kundeservice chat og fikk beskjed om at det vae forbud mot kjøp av kryptovaluta. Hvis jeg ville kjøpe det måtte jeg bytte bank....!!!!

Merkelige greier...
Det har gått fint før fordi Nordea ikke hadde ett forbud mot kryptovaluta, noe de har nå.

Skal du ha kryptovaluta må du altså bytte bank eller finne andre måter å handle dette på.
nei ikke egentlig, er jo lett å forstå hvorfor, bitcoin brukes hovedsakelig av kriminelle, går vel under hvitevaskingsloven, de fleste banker i norge vil ikke støtte kriminelle, og burde heller ikke sånnsett bruke mastercard for å kjøpe bitcoin, bedre å bruke skrill eller lignende, evt i tilegg til prepaid visa for inlegg på skrill
Det er jo ikke ulovlig å kjøpe kryptovaluta.
Derfor er det merkelig..0g en trenger heller ikke skule det...
Eneste grunnen til at banken har blokkert slike kjøp og er i mot kryptovaluta er fordi kryptovaluta er en slags konkurrent til de etablerte norske bankene.

Skulle selv søke om lån i banken for litt tid siden, og da jeg sammen med hun jeg pratet med ga hun lov til å gå inn å se hva jeg brukte penger på så var et kjøp på 1000 av bitcoins det hun reagerte mest på. Det til tross for at hun selv innrømte at kryptovaluta i økende grad også blir benyttet til fullt lovlige tjenester og varer.

Alle de vanlige norske bankene er vel imot kryptovaluta så vidt jeg har fått med meg.
Så skal du kjøpe kryptovaluta så ikke vær ærlig om dette med banken din. Er jo bare å søke opp "sturle rettsak" så ser man raskt hvor de norske bankene står i denne saken.

Her er det siste jeg finner: https://e24.no/naeringsliv/i/3Jpd2P/...-maa-flagge-ut
Sist endret av Defending; 29. november 2019 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Defending Vis innlegg
Eneste grunnen til at banken har blokkert slike kjøp og er i mot kryptovaluta er fordi kryptovaluta er en slags konkurrent til de etablerte norske bankene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke derfor de har blokkert kjøp av kryptovaluta.

Grunnen til at Nordea nå tar steget og forbyr handel med kryptovaluta er at det ikke er regulert av offentlig tilsyn.

- Det som er hovedårsaken er at kryptovaluta ikke er regulert og inkludert av offentlig tilsyn, Investorene har ingen beskyttelse i forhold til risiko, samtidig som det er en risiko for at gevinsten man oppnår kan stamme fra kriminell virksomhet, forteller Ekrem.
Vis hele sitatet...
https://www.dn.no/nordea/bitcoin/kry...tte/2-1-256867
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det er ikke derfor de har blokkert kjøp av kryptovaluta.


https://www.dn.no/nordea/bitcoin/kry...tte/2-1-256867
Vis hele sitatet...
Om de stammer fra kriminell virksomhet gir norske banker fint faen i. De bryter selv loven når det kommer til spesielt Hvitvaskingsloven.
Ellers så måtte de også ha vært imot og blokkert veksling til og fra norske og utenlandske sedler. Altså, fysiske penger.

Men er korrekt som de sier også: Fordi det ikke er inkludert av offentlig tilsyn, og bankene derfor ikke kan ta betalt i form av f.eks. Renter fra lån.
At investorene har ingen beskyttelse i forhold til risiko bryr ikke bankene seg om - Så lenge det ikke er de som en investoren.

Det handler som alltid om penger. Men det meste av det, at de taper eller ikke tjener penger det skyldes at de ikke er villige til å akseptere, ta inn og selv ta del i kryptoverdenen som de aldri vil kunne vinne mot uansett.
Sist endret av Defending; 29. november 2019 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Defending Vis innlegg
Men er korrekt som de sier også: Fordi det ikke er inkludert av offentlig tilsyn, og bankene derfor ikke kan ta betalt i form av f.eks. Renter fra lån.
Vis hele sitatet...
Huh?

Det er absolutt ingenting som hindrer banker (eller andre) i å låne ut bitcoins mot betaling (rente). Det har ingenting med offentleg tilsyn å gjere; Noreg har heller ikkje offentlege tilsyn for amerikanske dollar.

I tillegg overser du ein anna viktig grunn til at banker ønsker å unngå transaksjoner med kredittkort mot bitcoins: svindel.

Det meste du kan gjere med kredittkort etterlater ei form for spor. Kjøper du varer, har du interesse av å få tak i varene. Kjøper du tenester ønskjer du å nytte dei. Det gjer det hakket enklare å avsløre kven som står bak svindelen.

Bitcoins er ein irreversibel transaksjon, der du får det du kjøper, utan spor. Det gjer at det er svært attraktivt for svindlere; får du tak i kredittkortnummer, og kjøper bitcoins, er det svært liten risiko for å verte tatt.

Det framstår som meir sannsynleg enn halvkveda konspirasjonsteorier.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Huh?

Det er absolutt ingenting som hindrer banker (eller andre) i å låne ut bitcoins mot betaling (rente). Det har ingenting med offentleg tilsyn å gjere; Noreg har heller ikkje offentlege tilsyn for amerikanske dollar.

I tillegg overser du ein anna viktig grunn til at banker ønsker å unngå transaksjoner med kredittkort mot bitcoins: svindel.

Det meste du kan gjere med kredittkort etterlater ei form for spor. Kjøper du varer, har du interesse av å få tak i varene. Kjøper du tenester ønskjer du å nytte dei. Det gjer det hakket enklare å avsløre kven som står bak svindelen.

Bitcoins er ein irreversibel transaksjon, der du får det du kjøper, utan spor. Det gjer at det er svært attraktivt for svindlere; får du tak i kredittkortnummer, og kjøper bitcoins, er det svært liten risiko for å verte tatt.

Det framstår som meir sannsynleg enn halvkveda konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikke nei. Mente det å f.eks. Veksle $100 til norske sedler. Dette kan ikke banken gjøre dersom de skal sikre at de ikke gjør handel med penger som kan stamme fra kriminell virksomhet.

Ja, det gjøres utrolig mye svindel med Kredittkort relatert til kryptohandel. Så akkurat den delen ville jeg forstått.
Men grunnen her er så enkel som at bankene er imot kryptovaluta og vil ikke at den skal fotfeste på norsk teknojord.
Ellers så er det ingenting som stopper en hvilken som helst norsk bank til å starte opp en virksomhet og bli den norske versjonen av Amerikanske Coinbase.

Bitcoins er en irreversibel transaksjon, det stmemmer.
Men risikoen er mye større enn folk flest tror. Alle bitcoins-transaksjoner er offentlige, så finner man en datakyndig på dette området så er transaksjoner med bitcoins faktisk veldig enkle å spore.

Nå har også politiet såpass avanserte verktøy til bruk på spesielt Bitcoins at blir de servert en stor svindelsak i millionklassen, og overføringene her har gått gjennom bitcoins så vil de bli ganske enkle å spore.
Sist endret av Defending; 29. november 2019 kl. 18:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Defending Vis innlegg
Men grunnen her er så enkel som at bankene er imot kryptovaluta og vil ikke at den skal fotfeste på norsk teknojord.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den påstanden rimer ikkje. Bitcoins fjerner på ingen måte behovet for banker, utover som reine betalingsformidlere. Men det er ikkje det banker har spesialisert seg på. VISA og Mastercard har nok grunn til å føle seg svakt trua av Bitcoin, men ikkje tradisjonelle banker.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at den påstanden rimer ikkje. Bitcoins fjerner på ingen måte behovet for banker, utover som reine betalingsformidlere. Men det er ikkje det banker har spesialisert seg på. VISA og Mastercard har nok grunn til å føle seg svakt trua av Bitcoin, men ikkje tradisjonelle banker.
Vis hele sitatet...
Grunnen kan være flere. Men at bankene er kritiske til kryptovaluta fordi de kan stamme fra kriminell virksomhet tror jeg ikke noe på. Til syvende og sist er det penger det handler om for banken.
Fikk kjøpt omsider fra en av de mindre kjente sidene. Måtte velge usd istedet for eur når jeg kjøpte. Men de har ikke blokkert alle sidene hvertfall.
Merkelig at en ikke kan kjøpe fra etablerte sider som coinmama.com for eksempel.
Større sjanse for å bli svindlet på de nye og mindre kjente sidene, men gikk bra for min del. Sykt med avgifter da men...
Sitat av Defending Vis innlegg
...

Nå har også politiet såpass avanserte verktøy til bruk på spesielt Bitcoins at blir de servert en stor svindelsak i millionklassen, og overføringene her har gått gjennom bitcoins så vil de bli ganske enkle å spore.
Vis hele sitatet...
Uenig.. Alt som skal til er at bitcoina blir byttet til en sikrere coin som feks monero, og så tilbake til bitcoin igjen. Og vipps. Du har nå usporbare bitcoins.
Finn en person du stoler på som har krypto å selge. Jeg har kjøpt og solgt krypto for over 500.000 bare i 2019, og har ikke opplevd noe problemer med å overføre til privatperson.
Sitat av Stadanko Vis innlegg
Uenig.. Alt som skal til er at bitcoina blir byttet til en sikrere coin som feks monero, og så tilbake til bitcoin igjen. Og vipps. Du har nå usporbare bitcoins.
Vis hele sitatet...
Enig. Nå siktet jeg her kun til Bitcoins, og ikke Monero.
Bytter selv til Monero og så tilbake til Bitcoins igjen.
Har bankene virkelig så lite peiling på hvordan bitcoin fungerer? Eller vil de ikke ha noe med bitcoin å gjøre fordi btc lett kan erstatte dem? Bitcoin ble laget for å fungere innenfor loven, og er ikke anonymt i det hele tatt. Det at halve darknet bruker bitcoin sier bare litt om hvor mye confusion det er i krypto.

Om du er forvirret over hvordan bitcoin fungerer anbefaler jeg å se et par Craig Wright (Satoshi Nakamoto) intervjuer! 2020 blir et sykt år og jeg anbefaler enhver å bli så redpilla som mulig før ting begynner å skje! Du vil trenge 20/20 vision

Sitat av Furia Vis innlegg
Har bankene virkelig så lite peiling på hvordan bitcoin fungerer?
Om du er forvirret over hvordan bitcoin fungerer anbefaler jeg å se et par Craig Wright (Satoshi Nakamoto) intervjuer! ]
Vis hele sitatet...
Bankene vet utmerket godt hvordan Bitcoin fungerer og Wright er ikke Satoshi Nakamoto.

De som tror Bitcoin vil overta for bankene burde sette seg litt inn i reel økonomi og ikke bruke bitcointalk som innformasjon.
Søppelbank* som bryr seg om latterlige ting

Fikk kontoen min sperret fordi det kom inn studielån på 65000 ellernoe siden jeg bodde i utlandet

De syntes det var mistenkelig transaksjon. Fra Statens Lånekasse.
Sist endret av freakforumhore; 7. desember 2019 kl. 10:08.
Sitat av BAN Vis innlegg
Bankene vet utmerket godt hvordan Bitcoin fungerer og Wright er ikke Satoshi Nakamoto.

De som tror Bitcoin vil overta for bankene burde sette seg litt inn i reel økonomi og ikke bruke bitcointalk som innformasjon.
Vis hele sitatet...
Som han har sagt selv: Enten er han satoshi eller så har satoshi plagiert han. Ved Q2 av 2020 er alt bevis om at han er satoshi ute så vi får vente å se

Kan ha noe med at bankene ikke vil at du skal kjøpe krypto på kreditt fra banken.

Kjøper du krypto med debitkort rett gjennom crypto.com appen, via Nordea, opplever du ingen problemer pt.

edit: hvis en ønsker å gjøre det mer langsiktig, og ikke bare kjøpe noe med vilkårlige kredittkort, finnes det en drøss av tjenester som tilbyr overførsel direkte via SEPA f.x i EU, kostnadsfritt. Tar noen dager, men da får man jo litt mer betenkningstid samtidig.
Sist endret av theimplication; 7. desember 2019 kl. 12:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De fleste norske banker ønsker ikke å ta risikoen forbundet med hvitvasking og terrorfinansiering. Kryptovaluta er høyrisiko i så henseende og bankene kan bli stilt til ansvar dersom de legger til rette, eller tillater økonomisk kriminalitet, enten aktivt eller passivt. Finanstilsynet legger strenge føringer for transaksjonsovervåkning og bankene har et ansvar for å stoppe kriminalitet. Derfor tillater de fleste bankene ikke krypto.

De fleste store banker kunne faktisk tenke seg en bit av kaka når det kommer til krypto, så å si at det er ulovlig pga konkurranse er faktisk ikke riktig. Nordea har egne team som jobber utelukkende med analyse av krypto, selv om de ikke tilbyr handel.
Det er Finanstilsynet som har anbefalt alle å holde seg unna pga risikoen.
Det norske banksystemet skal ikke være et fristed for lyssky aktiviteter.
Bytt bank. Så enkelt er det.
Så. Da kan man altså dra en konklusjon med at kontanter som regel stammer fra kriminell virksomhet. Så det riktige ville vært å forby penger, Men det har de vel. Går du i banken med en bunke penger nå om dagen ringer de snuten.
Bruk epayments så slipper du det. Da bruker du visakortet og fyller opp kontoen din der også veksler du fra den banken og over til krypto. Alt er gjort på sekunder også har dem et pent mastercard med tappefunksjon for 2.5euro i mnd i avgift. Flott tjeneste. Og raskt. Coinsa kommer umiddelbart på den adressen du velger å veksle til. Sett inn euro - bytt i btc i din favoritt wallet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg leste om en som hadde tjent 2.5 millioner på krypto-valuta. Han dokumenterte alle transaksjoner og betalte skatt. Han satt igjen med 1.8 millioner. Han gjorde dette for å kjøpe seg leilighet.
Da han spurte om lån i Nordea, fikk han et blankt nei. Grunnen til dette var at Nordea mente at disse pengene kunne stamme fra hvitvasking eller terrorfinansiering !

Nordea sier med dette at staten tar imot penger fra terrorfinansiering og hvitvasking via skatt! Hvor lenge vil det argumentet vare ?
Sitat av cheezeboi Vis innlegg
Jeg leste om en som hadde tjent 2.5 millioner på krypto-valuta. Han dokumenterte alle transaksjoner og betalte skatt. Han satt igjen med 1.8 millioner. Han gjorde dette for å kjøpe seg leilighet.
Da han spurte om lån i Nordea, fikk han et blankt nei. Grunnen til dette var at Nordea mente at disse pengene kunne stamme fra hvitvasking eller terrorfinansiering !

Nordea sier med dette at staten tar imot penger fra terrorfinansiering og hvitvasking via skatt! Hvor lenge vil det argumentet vare ?
Vis hele sitatet...
Nei, dette var DNB.
Sist endret av hotline; 21. april 2021 kl. 18:57.
Funka helt fint med Sparebank 1 og Binance sist uke
handler på moonpay med sparebank 1 kortet hele tiden ..
Sitat av hotline Vis innlegg
Nei, dette var DNB.
Vis hele sitatet...
ahh. beklager. takk for irettesettelse. hehe
▼ ... noen måneder senere ... ▼
MiraiEx er godkjent av Finanstilsynet, og man registrerer seg med vipps. Veldig enkelt å komme igang nå✌️