Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 865
Jeg har tenkt til å bygge meg en ny kontor maskin, og grunnen til at jeg vil bygge den selv i stedet for å kjøpe ferdig er pga oppgraderings muligheter pluss at jeg føler at jeg kan tilpasse maskinen til mine behov i en større grad.

Selve byggingen regner jeg med at skal gå greit, men hvordan er det med drivere til de diverse tingene. Man må vell ha driver til HK og GPU tenker jeg. Har forstått at det er mange som finnes disse på nettet, men hvordan kan man bruke maskinen til internett når HK og GPU mangler drivere?

Forklar meg gjerne litt nærmere om dette med drivere
Når du kjøper ny maskin så følger det som regel med en gammel driver på en CD.
Installer den gamle driveren til nettverkskortet når du har satt den sammen. Poff, og du er på nett og kan installere alle nyere drivere.
Trådstarter
10 0
Skjønte ikke helt. Altså når jeg har bygget en pc og starter den opp så setter jeg i cd til windows. Windows blir da installert. Når jeg har installert windows. Er det da bare til å gå inn på internett og installere drivere til HK, skjermkort osv? Hvorfor fungerer internett på maskinen når skjermkort drivere og HK drivere ikke er installert.

Håper at dere skjønner spørsmålet mitt her da
Sitat av BirgerCaC Vis innlegg
Skjønte ikke helt. Altså når jeg har bygget en pc og starter den opp så setter jeg i cd til windows. Windows blir da installert. Når jeg har installert windows. Er det da bare til å gå inn på internett og installere drivere til HK, skjermkort osv? Hvorfor fungerer internett på maskinen når skjermkort drivere og HK drivere ikke er installert.

Håper at dere skjønner spørsmålet mitt her da
Vis hele sitatet...
Drivere til GPU og HK kommer på cd de og.

1. Installer Windows med CD
2. Installer drivere til HK med CD
3. Installer drivere til GPU med CD

Når dette er gjort får du de nyeste driverne på nett. De som følger med på CD er gjerne litt gamle.
Trådstarter
10 0
Aha. Da skjønner jeg bedre. Ok, tusen takk for svar på dette!

Har ett annet spørsmål også. Jeg skal bygge en kontor maskin. Jeg har sett litt på HP pro maskinene, og de frister egentlig, men det som stopper meg kan du si er oppgraderings muligheter. Jeg vil gjerne ha dette, men tipper at det ikke går ann å oppgradere så ille mye i en slik HP pro maskin. Ellers så frister en produsent maskin i og med at alt er gjort på forhånd og jeg vet på en måte at maskinen fungerer kan man si.

På en annen side så hadde det vært gøy å bygge selv. Og ikke bare det, men man får oppgraderings muligheter og man får bygd maskinen slik man vil ha den selv. Det å bygge maskinen ved å kjøpe deler er også litt dyrere enn hva du får ved en produsent maskin etter det jeg har sett. Før var det jo slik at det var billigere å bygge selv, men slik er det ikke nå tydeligvis.

Hva skal jeg gjøre?
Du får fortsatt mer for pengene hvis du bygger selv
Hvis du vil slippe å bruke eldre drivere fra CD bare last ned alle driverne på en minnepenn på forhånd, du kan jo eventuelt også lage en windows-minnepenn så de går fortere å installere OS. Ninite er også fint for å installere grunnleggende programmer mye raskere.
Trådstarter
10 0
Hvordan er oppgraderings mulighetene på maskiner fra produsent? Kan man oppgradere alle komponenter slik som med en selv bygger eller er det noe som ikke går. Hva slags HK bruker de f eks?
Sitat av BirgerCaC Vis innlegg
Hvordan er oppgraderings mulighetene på maskiner fra produsent? Kan man oppgradere alle komponenter slik som med en selv bygger eller er det noe som ikke går. Hva slags HK bruker de f eks?
Vis hele sitatet...
Går fint ann det, men har ofte sett veldig rare valg av hardware i slike maskiner.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Går fint ann det, men har ofte sett veldig rare valg av hardware i slike maskiner.
Vis hele sitatet...
Vel, min erfaring er at en slik pc er like lett å oppgradere som en bærbar... Spesielt på HP har jeg sett dem bruke "special special" kontakt til strømbrytere og frontpanel (usb og hele røkla i samme konakt), samt en helt snedig psu løsning der det kun er 12V fra psu til hk og hvor da hk forsyner resten slikt som odd og hdd. Samtidig så har dem gjerne en eller annen BTX alike løsning på hk og kabinett.

Bygg selv så er du sikker
Trådstarter
10 0
Ok, så du mener da at det er vanskelig å oppgradere maskiner fra produsenter da.

En annen ting ved å bygge selv er at jeg har hørt at det er så mange som har fått problemer med maskinene de har bygd. F eks at en del ryker eller lignende. Jeg vil bygge en maskin også vil jeg at maskinen skal vare i en god stund uten at noen komponenter ryker. Mulig da oppgradere litt underveis, men vil ikke at noe skal bli skadet.

Er det en større risiko for at selvbygger maskiner skal ha feil, eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Sitat av BirgerCaC Vis innlegg
Hvordan er oppgraderings mulighetene på maskiner fra produsent? Kan man oppgradere alle komponenter slik som med en selv bygger eller er det noe som ikke går. Hva slags HK bruker de f eks?
Vis hele sitatet...
Her beror det på strømforsyningen. Stort sett pleier ikke disse være av beste sorten i slike ferdigbygde maskiner, men det finnes visse unntak her også regner jeg med. Pleier heller ikke være god lufting i slike maskiner heller, stort sett. Alt kommer an på, spesielt prisen. En pleier stort sett, men ikke alltid, å betale en god del mer enn det det er verdt. Så kan du se på garantien, servicen og kundebehandlingen. Ville helst ha bygget selv, men hvis ikke det hadde vært et alternativ ville jeg kjøpt fra en produsent som ikke legger skjul på hva som befinner seg inni selve datamaskinen.
Sitat av BirgerCaC Vis innlegg
Ok, så du mener da at det er vanskelig å oppgradere maskiner fra produsenter da.

En annen ting ved å bygge selv er at jeg har hørt at det er så mange som har fått problemer med maskinene de har bygd. F eks at en del ryker eller lignende. Jeg vil bygge en maskin også vil jeg at maskinen skal vare i en god stund uten at noen komponenter ryker. Mulig da oppgradere litt underveis, men vil ikke at noe skal bli skadet.

Er det en større risiko for at selvbygger maskiner skal ha feil, eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Vis hele sitatet...
Såklart er det en større risiko, men er du forsiktig (passer det ikke så skal det ikke der) og ser noen videoer går det veldig greit. Er du usikker hva noe er eller hvor noe skal, sjekk hovedkortets manual