Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7086
Har et lite problem med min bærbare pc.
Den sier at det var noe problemer og jeg får valg om tre ting og den ene er å starte i sikkerhetsmodus og når man velger det (også de andre) så kommer det en "blåskjerm" men før man får lest hva som står der går den videre og kommer tilbake til det å starte i sikkerhetsmodus og videre tilbake til blåskjermen.

Videre så har jeg noen viktige bilder og dokumenter (viktige for meg, affeksjonsverdi og sånn), som jeg ikke har tatt back-up av. Jeg har levert den til reparering hos firma jeg fikk den fra, men de kunne ikke garantere noe. De sa at de kanskje måtte re-innstalere.

Jeg lurte da på om det var noen som kunne fortelle meg om det er mulig å redde bildene og dokumentene mine??
Skaff deg ett 2,5" HDD kabinett, skru ut disken din, sett den inn i kabinettet å koble til en anna PC.

Kabinett får du på Clas Ohlsson for 200 spenn
Sist endret av Sangheili; 19. juni 2007 kl. 19:48.
skru ut disken sett den i en anna pc tror jeg;P det gjorde jeg!
Prøv å boot med Knoppix! Kanskje det bare er Windows som har kræsjet.
Last det ned fra en kamerats PC og brenn det ut på en CD! Putt CD i pcen og reboot. Ta backup av filene du vil ha og reinstaller Windows etterpå!

Forhåpentligvis problem løst
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som sagt tidligere

1. Ekstern harddiskkabinett.
2. Boot en linuxlive distro og hent ut den veien.

Er ikke så forferdelig mange andre valg.
http://www.clasohlson.no/Product/Cat...251565#32-6826

Det blåe kabinettet har jeg og det funker supert!
Sitat av AtXbYeA
2. Boot en linuxlive distro og hent ut den veien.
Vis hele sitatet...
Overføre enten via FTP, eller til USB harddisk/minne pinne.
Trådstarter
20 0
Takker veldig mye for alle svar! Er ikke så veldig mye jeg får gjort siden jeg har levert den fra meg, men det burde med andre ord ikke være så vanskelig for et "pc-verksted"?? Det meste av dokumenter og bilder og musikk ligger vel på min datamaskin, uten at jeg er helt sikker på det..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har du bedt de om å ta backup? Hvis ikke, gjør det fortest mulig. De gidder neppe å gjøre det hvis du ikke har bedt de om det.
Trådstarter
20 0
Jeg fortalte at jeg hadde viktige bilder og dokumenter, men da sa han at det kunne nok bli en utfordring.... Kan bli noe problemer med garantien og sånn
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Burde nok ikke være _NOE_ problem så lenge disken er inntakt iallefall, tar de 2 sekunder å sette den i et ekstern diskkabinett Bare ring de å si at du trenger filene :-)
Man lærer som regel at backup er en fin ting _etter_ at sånne ting har skjedd...
Sikkerhetsklarert
Sitat av Auroralet
Jeg fortalte at jeg hadde viktige bilder og dokumenter, men da sa han at det kunne nok bli en utfordring.... Kan bli noe problemer med garantien og sånn
Vis hele sitatet...
Sikkert bare noen late 15 åringer som har sommerjobb der som ikke gidder å stuke med å ta backup osv.. de putter inn cd`n med Os`et ditt og reinstallerer.. enkelt og greit.

Presiser at de ikke reinstallerer før backup av de mappene du nevner er tatt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg opplevde at den bærbare PCen min kræsjet i går uten at jeg vet hvorfor. Jeg har lite erfaring med laptoper, og lurer på hva jeg kan gjøre. Følgende skjer:

1. Jeg får beskjed om at det var problemer med å starte PCen og at den vil starte på nytt (Melding på blå skjerm i Windows. Deretter går den inn i ny oppstart på svart skjerm, Lenovo-logo med beskjeden "Forbereder automatisk reparasjon" i noen sekunder og deretter "Diagnostiserer PCen.

Så kommer den blå bakgrunnen tilbake, med beskjed om at PCen ikke ble startet på riktig måte, og jeg kan her velge mellom "Start på nytt" og "Avanserte innstillinger".

Under avanserte alternativer fins:
- Fortsett til Win10 (hjelper ikke)
- Bruk en enhet (Ikke prøvd)
- Feilsøking
- Slå av PCen (hjelper ikke)

Jeg gikk på feilsøking og prøvde å tilbakestille PCen ved å velge å beholde filene og deretter installere Windows på nytt. Denne prosessen starter, men etter 34% kommer det melding om at noe gikk galt.

Så nå kommer jeg ikke lenger. Kan dette fikses, eller gjør jeg lurest i å ta ut harddisken og få tilbake filene mine på en annen måte? Jeg har som nevnt ingen erfaring med laptop, så dkulle gjerne hatt hjelp.
Jeg hadde skrudd ut harddisken (Google modellnavnet så finner du det ut, du trenger en stjerneskrutrekker) og satt den inn i en i en stasjonær PC eller kjøpt en harddiskdokk/harddiskhus. Derifra tar du backup av alle filene dine og kan sjekke helsen på harddisken (masse programmer for å gjøre dette). Så kan du sette den tilbake i laptopen, formatere og installere Windows på nytt (nøkkelen står under PCen). Om harddisken er på vei ut anbefaler jeg deg å oppgradere til en SSD.
Takk, det er vel det lureste. Det er denne harddisken: http://www.mobile-house.kh.ua/images...ka_kharkov.jpg, bortsett fra at den heter kun WD blue, uten Scorpio.

Er det så enkelt som å bruke noe sånt som dette: https://www.komplett.no/product/8159...3-hdd-adapter#

Er det kun å plugge inn i en annen PC eller er det noe som må installeres?
Du trenger bare å sette den inn i en stasjonær PC og plugge i strøm og SATA for at den skal dukke opp i OSet (Om alt er i orden).

Den ICYBOX adapteren fungerer fint om du har en USB port som kan levere nok strøm (Tenk USB 3.0 på en stasjonær). Har erfart at vanlige 2.0 porter og de på laptoper ikke har nok strøm til å starte harddisken.

Når du bruker en av disse metodene, ikke gjør noe videre om det står "ukjent volum, trenger formatering" elns. Da hadde jeg trådd varsomt og vurdert profesjonell hjelp om filene er uerstattelige.
Når du får den tilbake fra reperasjonsfolka er den garantert formatert og alle data tapt. Hvis du da ikke har en avtale med dem om å redde dataene. De redder nok dataen, men ikke dataene.
Takk for svar. Må jeg installere noe når jeg skal sette harddiksen i en stasjonær PC, eller kommer den bare opp når jeg starter PC-en? Hva om jeg bruker et adapter med USB - Må noe installeres da?
Bruker du USB adapter og alt er som det skal vil den dukke opp som et vanlig lagringsmedie. Så er det bare å navigere til f.eks. "mine dokumenter" mappa og hente ut filene du skal ta vare på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Funket fint med et enkelt SATA usb adapter, og fikk reddet det jeg hadde på disken. Men laptopen fungerer forsatt ikke. Jeg kom inn på blåskjerm med "Automatisk reparasjon" og under "Avanserte alternativer" kunne jeg velge feilsøking og tilbakestille PCen på flere måter. Om man velger "resilkuler", vil da Windows installeres automatisk etterpå?
Det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, men det virker som det er Windows installasjonen det er noe feil med. Om disken virker frisk og fin hadde jeg formatert den før jeg satte den tilbake. Deretter lastet ned et ISO av Windows-versjonen din, lagt på en minnepenn og installert en frisk ny installasjon med produktnøkkelen som står under laptopen.
Oki, men gjøres dette gjennom blåskjerm? Hva betyr egentlig "resirkuler PC"?