Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 730
Hoy.

Har loddet 12v rett på et relé da boksen det sitter i er ødelagt. Det funka, men releet slapp ikke etter det ble aktivert. Skjønner ikke hvorfor, det hadde ikke "Brent seg" når jeg tok det ut, altså var ikke kontakt da. Men det ser jo helt dritt ut også, gjorde ikke det når jeg satte det inn for bare en liten stund siden. Så fant ut jeg skulle prøve med et annet. Men der får jeg ikke loddinga til å bite. Prøvde først med en dritdårlig biltema loddebolt men den må jo varme hele godset i releet så det gikk ikke. Fikk tak i bedre loddebolt men det bare biter ikke. Har prøvd å vaske, pusse og noe flussmiddel. Skjønner ikke hvorfor da den sitter som støpt på forrige forsøket der. Tips??? Og ja jeg vet det er jalla ��

Noen som har noen teori om hvorfor releet ikke slipper? Sett at styrestrømmen faktisk blir borte da.




De observante ser kanskje det mangler en del på det gamle/dårlige releet der, den plukka jeg av etter jeg tok det ut, altså.
Sist endret av UncleSam; 9. april 2023 kl. 11:12.
altså.. når releet slår inn holdes det på plass av elektromagnetisme. Først når strømmen brytes og magnetismen avtar, bryter releet tilbake.

Youtube -> hvordan de virker :P
Lodder du på kobber?
Sitat av ParaTorMal Vis innlegg
altså.. når releet slår inn holdes det på plass av elektromagnetisme. Først når strømmen brytes og magnetismen avtar, bryter releet tilbake.

Youtube -> hvordan de virker :P
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men det er jo da "styrestrømmen" og ikke 12v inn på 30-pinnen som styrer elektromagneten. Kunne tatt flere bilder men sånn jeg ser det står det strøm på delen jeg loddet til, hele tiden. Om det var feil, ville det uansett ha slått inn så fort jeg satte strøm på det, ikke når det skulle, for så å ikke slippe.


Og nei 420master, det er stålet der jeg lodder på.

Jeg fant antakelig ut hvorfor det ikke biter. Jeg bruker biltema loddetinn. Sist jeg gjorde det, brukte jeg noe proft utstyr og det var antakelig mye bedre loddetinn, muligens med sølv i.